Leon Cupra tuned by JD

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 21:35

Feit blijft gewoon, dat bijvoorbeeld Robin, nog steeds met het gevoel van een FWD auto in zijn hoofd zit dat hij 10 jaar geleden heeft gehad, een A3 1.8T

Degene die een moderne FWD auto hebben gereden met de juiste aanpassingen, dan praten we in dit geval over een Golf GTI of de Leon Cupra/FR, die stellen hun mening razensnel bij.

Die oude meuk kun je niet vergelijken met de vooruitgang die er inmiddels is geboekt en dan durf ik de stelling nog wel aan, dat VAG met de GTI en de Cupra/FR, een betere auto heeft neergezet dan de concurrent.

Want we praten nu wel iedere keer over het vergelijk met m3's enzo, maar feitelijk moet je deze auto's vergelijken met een Megane en Focus. Zelfde prijsklasse, zelfde basis.

Dan kun je met een slimme tuner/dealer (hé wat toevallig) het verschil maken tot een echte hot hatch.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 okt 2007, 21:38

Edwin van der Velden schreef:Dan kun je met een slimme tuner/dealer (hé wat toevallig) het verschil maken tot een echte hot hatch.
Dat is zeer zeker waar.
Dat hebben ze bij andere merken minder goed voor elkaar.
Hier dient VAG zeker als (goed) voorbeeld.

Michel P

Bericht door Michel P » 16 okt 2007, 21:47

Edwin van der Velden schreef:Feit blijft gewoon, dat bijvoorbeeld Robin, nog steeds met het gevoel van een FWD auto in zijn hoofd zit dat hij 10 jaar geleden heeft gehad, een A3 1.8T

Degene die een moderne FWD auto hebben gereden met de juiste aanpassingen, dan praten we in dit geval over een Golf GTI of de Leon Cupra/FR, die stellen hun mening razensnel bij.

Die oude meuk kun je niet vergelijken met de vooruitgang die er inmiddels is geboekt en dan durf ik de stelling nog wel aan, dat VAG met de GTI en de Cupra/FR, een betere auto heeft neergezet dan de concurrent.

Want we praten nu wel iedere keer over het vergelijk met m3's enzo, maar feitelijk moet je deze auto's vergelijken met een Megane en Focus. Zelfde prijsklasse, zelfde basis.

Dan kun je met een slimme tuner/dealer (hé wat toevallig) het verschil maken tot een echte hot hatch.
Heb je denk ik gelijk in Edwin. Bied je ook zo'n pakket op de Golf GTI?

Michel

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 21:48

morgen op Zandvoort, zullen we weer wat moois laten zien.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 21:49

Michel Pol schreef:
Edwin van der Velden schreef:Feit blijft gewoon, dat bijvoorbeeld Robin, nog steeds met het gevoel van een FWD auto in zijn hoofd zit dat hij 10 jaar geleden heeft gehad, een A3 1.8T

Michel
Jep, zie auto van Kees

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 16 okt 2007, 21:51

Wereld van verschil met mn vorige Fr 1.8T20VT

Maar daar zat ook de achteras van een opel combo onder

8)

Michel P

Bericht door Michel P » 16 okt 2007, 21:53

Edwin van der Velden schreef:
Michel Pol schreef:

Michel
Jep, zie auto van Kees
Kees heeft toch geen 345pk VdV edition?

Michel

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 okt 2007, 21:55

Die heeft ook niet de S3/Cupra motor.
Kan wel net als de FR presteren.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 22:04

Kees heeft de VDV spec's van de 2.0 tfsi 200pk.
Dat wil zeggen:
Milltek uitlaatsysteem
JD tuning
Bilstein onderstel

Maakt niet uit of dit op een Leon FR of Golf GTI geplaatst wordt, zijn dezelfde auto's.

Michel P

Bericht door Michel P » 16 okt 2007, 22:13

Maar de Golf GTI 30 edition heeft het zelfde blok als de Cupra en de S3 toch?

Michel

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 22:14

Klopt!

Michel P

Bericht door Michel P » 16 okt 2007, 22:20

Kan 345pk met DSG? Mooi topic dit.

Michel

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 16 okt 2007, 22:23

Ja, dat kan, Jeroen Dik rijdt met 400+pk en DSG in een Golf GTI.

3e prijs bij de Autovisie timeattack btw....

Sander S.

Bericht door Sander S. » 16 okt 2007, 22:30

Erik schreef:ik wil alleen horen uit eerste hand waarom iets klote is
een ander nalulle kan ik zelf ook wel :oops:
rijd zelf in dat ding en je slikt meer dan je zou willen
8)

tuurlijk is een awd nog sneller
maar een rwd durf ik te betwijfelen
in ieder geval niet bereden door de personen die hier van de hoogste toren blazen
wederom de goeden daar gelaten en juist die mannen weten ook deze bak haarfijn op de grens te rijden

zomaar even een vraag trouwens die opkomt als poepen :idea:

hoe rijden de fwd wagens eigenlijk in het wtcc?

(rent hard weg) 8)

E
Ik vind dat jijzelf ook wel een aardig torentje wegblaast hoor :P

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 16 okt 2007, 23:05

Rechtuit branden kunnen die Seats wel.. ben toch wel benieuwd naar wat rondetijden.. want tijdens de AV timeattack was een 4e plaats een Honda Type R met 215pk toch even bijna 200pk verschil met Jeroen.. peekaas zeggen niet alles, maar idd FWD is echt stukken beter geworden in de loop der jaren!

RVV

Bericht door RVV » 16 okt 2007, 23:26

.
Nu weet ik niet of Robin zo'n ding heeft gehad, maar ik toevallig wel en inderdaad 180pk op de voorwielen vond ik met die auto kut.

En dat gevoel zit inderdaad nog steeds in mijn hoofd :oops:

Mijn laatste FWD was de Mini Cooper S, een heerlijk gooi en smijt rij ijzer..

Daarna kwamen de RWD auto's er aan.. ondertussen al weer de 5e RWD sinds mijn laatste FWD..

En nimmer het gevoel dat ik het weer moet zoeken in een FWD (met veel vermogen)

NIet omdat ik zo'n goeie rijder ben en niet omdat ik veel meer uit een RWD kan halen dan uit een FWD, sterker nog uit een FWD kan ik veel meer halen en tot 99 procent op de grens rijden. (ik weet niet of dit opgaat voor de vdv Leon, hoewel ik daar nooit zal achterkomen, want mocht een proefrit er van komen dan nog zal ik met alle respect ver binnen de marges van die auto gebruik maken)

Nee de belangrijkste reden is dat RWD mij meer uitdaging bied, het gevoel hebbend dat je de auto nog niet volledig ontdekt hebt qua mogelijkheden, er zit gewoon veel diepgang in een hoogvermogende RWD voor mij.

Helemaal als je de electronica uitschakeld dan voel je de auto echt werken als je met veel vermogen speelt.

Het is niet dat ik RWD als superieur zie tov FWD, maar wel als iets waar de puurheid van het rijden goed tot zin recht komt.

Ik denk dat als je met 250pk + RWD ervaring hebt je niet zo heel snel meer terug stapt naar een 250pk + FWD..

Ik had laatst een draadje met een poll hierover geopend en de uitslag onderstreept nog eens die stelling.

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=6487

Slechts 1 procent van de RWD rijders zegt terug te willen naar FWD en 44 procent zegt RWD te blijven willen rijden.

Met RWD ben je niet een betere rijder, maar met RWD valt wel veel te ontdekken/ondervinden. Zie het als een computerspelletje.. een spel wat makkelijk is (FWD) speel je snel uit, en na 2 keer spelen ken je het spel wel en zoek je een spel met meer moeilijkheid. Wat veel langer duurt om het uit te spelen, maar daardoor meer verslavend is en je keer op keer pakt (RWD).

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 16 okt 2007, 23:32

Daar heb je helemaal gelijk in! Ben ook nog lang niet klaar met de Dax om die te temmen.. een FWD rijd gewoon gemakkelijker op de grens.. maar dit is natuurlijk erg afhankelijk van de auto.. (heb even mijn Mini als voorbeeld genomen)

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 16 okt 2007, 23:36

AWD blijft natuurlijk de beste basis voor het op de weg brengen van veel vermogen. RWD geeft vast en zeker de meeste fun.

340pk zal voor mij nooit een optie worden icm FWD, hoe mooi bovenstaande verhalen/ervaringen ook klinken.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 16 okt 2007, 23:39

Luca schreef:VdV achteraf kan idd maar dan betaal je de volle pond :cry:

Ik hou het wel eerst bij de verlaging voor 295, bij VdV.

Moet nog een afspraak maken maar gezien de drukte op mijn werk dit moment kan het nog wel even duren........

het is wel geen 345 pk maar de standaard 240 pk die de CUPRA heeft, heeft de CUPRA absoluut GEEN problemen mee!! :lol:
Dat is logisch op een nieuwe auto krijg je korting zowiezo als je er eentje koopt zonder inruil.

Erminio

Bericht door Erminio » 17 okt 2007, 08:28

Robin schreef:Tuurlijk Lars, helemaal waar(doh 8) ), maar een WTCC ophanging met 290pk en 220Nm koppel op slicks en een sperdiff lijkt mij ietsie beter met de tractie om kunnen gaan dan een straat VDV Leon op straatbanden en geen sper en 400Nm koppel op datzelfde moment. Terwijl de WTCC Cupra dán al z'n manco tov de 320si laat zien.....

:lol:
Er rijdt ook een Diesel mee met 290pk...., en ik me voorstellen VEEL koppel, en laat dat nu ook net een FWD Leon zijn roll: :wink:

ps heeft zelfs al een race gewonnen... :roll:
Laatst gewijzigd door Erminio op 17 okt 2007, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 17 okt 2007, 08:34

Dat WTCC -verhaal klopt ook niet. Die BMW's hebben standaard strafgewicht om hun natuurlijke voordeel van achterwielaandrijving te compenseren... kijk zo kan ik het ook. Als ze geen strafgewicht aan boord hadden zouden de BMW's vrijwel altijd in de kop rijden.

En zie ook dit bericht:

WTCC: minder strafgewicht voorwielaandrijvers
De organisatie van het WTCC heeft besloten dat coureurs met een voorwielaangedreven SEAT, Chevrolet, Alfa Romeo en Toyota tijdens het verdere verloop van het seizoen twintig kilogram minder strafgewicht krijgen.
Start
Er is daartoe besloten om het voordeel van de achterwielaangedreven BMW's weg te nemen. Die zijn met name bij de start erg snel weg.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 okt 2007, 08:47

ontopic: Ik heb niemand gehoord over de garantie. Die ziet er dus niet op zoals ik begreep??????

Edwin ik wil graag dat ding eens testen. En dan laat ik OOK ff zien hoe je een fwd rijdt. No worries.

edited
Laatst gewijzigd door Robin op 17 okt 2007, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 okt 2007, 08:54

En je zou je misschien kunnen afvragen waar het commentaar van Hylke en Andre blijft op de proefrit. Ik vermoed dat de laatste geen zin heeft om de proefrit te analyseren...

Dat er dan tere zieltjes een tik krijgen. Ja dan spring ik in 't toetsenbord.

(ik heb de rijimpressie van Erik gelezen en de kern wordt as ever ontzien)
Laatst gewijzigd door Robin op 17 okt 2007, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z

Bericht door k33z » 17 okt 2007, 08:56

Hans GP1630 schreef:Rechtuit branden kunnen die Seats wel.. ben toch wel benieuwd naar wat rondetijden.. want tijdens de AV timeattack was een 4e plaats een Honda Type R met 215pk toch even bijna 200pk verschil met Jeroen.. peekaas zeggen niet alles, maar idd FWD is echt stukken beter geworden in de loop der jaren!
Hou er wel rekening mee dat dit een gestripte Integra was met semislicks. nogal een verschil dus met een full options GTI op straatbanden.

k33z

Bericht door k33z » 17 okt 2007, 08:57

Robin schreef:ontopic: Ik heb niemand gehoord over de garantie. Die ziet er dus niet op zoals ik begreep??????

Edwin ik wil graag dat ding eens testen en dan de mond van Erik snoeren. En dan laat ik OOK ff zien hoe je een fwd rijdt. No worries.

edited
Edwin geeft gewoon de garantie die de auto normaal ook heeft. Hij zal hier zelf nog wel op reageren.

Plaats reactie