Nou, waar waren we gebleven tussen al die gekkigheid over een XJ van 100.000 Euro. Owja, ik heb een project auto!
Allereerst beginnen we met een High-note; ik kreeg nog een foto van de carbagerun binnen:
En nu gaan we weer afdalen richting de harde realiteit die XJ Eigenaarschap heet!
Ja Rutger, mooie foto van de binnenkant? Is die schoon gemaakt?
Nee! Grotere plannen!
Teruglezend in de openingspost kun je namelijk het volgende vinden:
Roest? : Ja
Nou, omdat we daar toch graag vanaf willen een begin gemaakt om de auto te strippen van binnen.
Tapijt was toch niet om aan te gluren, dus lekker rigoureus te werk:
Alle schroeven los, alle boutjes los, alle vastzittende meuk die niet of nader te bepalen vastplakte aan de bodem met een slijptol bewerken en alle kapjes weghalen met een hamer. Alle frustratie van 2 weken werken er even uit werken!
Na 10 minuten therapie, zag de voortgang er als volgt uit:
"maar Rutger, ik zie geen roest?"
Oh wees maar niet bang, komt er aan!
Hatseflats! Uitlaat controle gat ook gevonden onder het tapijt.
Even snel in de rondte met een lamellenschijf en een busje restauratiespray, zag het ter zo uit:
Voornaamste reden om het gelijk weer in te spuiten is omdat de auto tussentijds buiten wacht op de werkzaamheden. Dan maak ik het vooralsnog niet erger. Ook niet gek dat het zo hard rotte, het tapijt was zeiknat door allerlei redenen (komt nog goed ook!) en het was zo smerig dat we sowieso dat tapijt niet terug gaan plaatsen. Misschien wel helemaal geen tapijt weer terug ivm offroad etc.
Valt allemaal eerlijk gezegd nog wel mee. Ik had erger verwacht.
Ik had er al op voorgesorteerd door onlangs bij een sloop cherokee de gehele rechter vloer eruit te slijpen. Dus binnenkort is de vloer weer redelijk dicht.
Omdat roestreparatie niet heel leuk is, en ik dat uit ga besteden, ben ik begonnen aan de leuke dingen. Ik was de lasdelen vergeten mee te nemen naar het werk, dus had ik een mooi excuus om de voorkant van de XJ af te beunen zodat ik een start kon maken met de nieuwe lierbumper.
Oke oke, het lijkt allemaal redelijk goed te passen zoals jullie zien op de foto's.
Niet gek voor een idioot met een duimstok, touwtje en een solidworks licentie.
Maar dan de echte test; de lampen & grille:
Dit is toch gewoon een harde-porno-passing-momentje. FUCKING DIK!
Alle credits naar mijzelf uiteraard.
zoals op de laatste foto te zien is, is ook aan de cherokee zelf geslepen zodat de bumper het laagste punt is. De spatborden zijn voor wat ingekort en de verbreders ook. Is nog niet definitief zo, want de Lier is nog niet binnen. Dus weet niet hoe ver de bumper naar binnen kan komen, maar het staat wel echt goed (al zeg ik het zelf) en niet zo lomp als andere bumpers.
Nog even een front-shot op het af te leren! Had ik het al beschreven als een harde-porno-passing-momentje?
Nou, genoeg e-ejaculatie-momenten. Tijd voor afwerken!
En omdat ik elk spelletje waar ik kan valsspelen net iets interessanter vind als een spel waarbij ik het niet kan, speel ik hier ook even vals met plamuur:
Uiteraard vertel ik dat woordje nooit in een gesprek met een willekeurige offroad-rijder als die vraagt waar ik die bumper vandaan heb. Dan is het 100% mijn eigen kunde, zonder inmenging van hulpmiddelen.
In tussentijd dat ik aan het zwoegen was met al mijn kennis, kunde, vaardigheden en zelfoverschatting. Heeft mijn zus de hemel van de XJ eruit gehaald. Één van de meest voorkomende XJ kwalen is een hangende hemelbekleding. En voor een XJ van dit kaliber
*kuch, hooikoorts, kuch* is dat natuurlijk niet mogelijk. Dus daar gaan we ook wat aan doen.

Let niet op dat sneue hoopje roest rechts onder de achterbumper. Dat is een stukje uitlaatbuis dat binnenkort verleden tijd is.
Anyway, back to the amazing front bumper.

Bovenloopkraan to the rescue!

Bumpersteuntjes in de hammerite

Eerste laag matt-zwart zit erop!
RVS bumper-roosters even met Korrel 320 opgeschuurd voor een mooie matte look. Deze blijven eerst ongespoten!
En toen was het Zondagmiddag 17:30 uur.
En omdat de F1 om 18.00 uur begon en ik 45minuten van m'n huis af sleutel, ben ik maar begonnen aan het volgende project: Custom beplating voor aan de Cherokee.
Het plan is om de XJ te gaan spuiten in een andere kleur (gaan we zelf doen, ik heb 0 ervaring maar we hebben 3 spuiterijen. Dus wil het graag een keer proberen maar dan wel op een auto waar het resultaat niet zo heel erg belangrijk is). En m'n zus vind mat-zwarte 'Body Armor" beplating op een XJ heel erg vet. Zeker als het in combinatie met een snorkel en dakrek is die ook mat-zwart zijn.
Dus een rolletje schilderstape erbij, wat stiften en een meetlint. En toen gingen we schetsen!
En nu zie je ook gelijk hoe ik dat lelijke uitlaatpijp-probleem ga oplossen.
Tijdens de F1 lekker aan het schetsen en tekenen gegaan met de beplating. Met het volgende als resultaat:
Wat je hier ziet is het rechter-achterpaneel voor een XJ, met daarin een uitlaatpijp van 63.5mm die onder een hoek van 20 graden uit de zijkant komt.
De RVS buis zit gelast op het plaatje, die vervolgens samen met de body-armor plaat op de carrosserie wordt bevestigd middels popnagels.
Een soort overfender, maar dan tegen deuken etc.
Het logo onderin is het front van de cherokee. Vond ik wel een leuke opvulling van de ruimte daar. M'n naam overal in laseren gaat ook vervelen na verloop van tijd.
Het "Hot" icoontje is puur voor de grap. Ik wou eerst: "No Urinal" er in laseren, maar dat lokt waarschijnlijk alleen maar meer mensen uit.
Voordeel van CAD is dat je ook gelijk de andere kant kunt ontwerpen.
Even gat voor de tankklep er in tekenen en klaar!
Vervolgens even je innerlijke basisschool-leerling loslaten en...
Paar kleine wijzigingen maken, omzetten naar STEP bestand en wegsturen om te laten laseren/kanten. Verwachting is dat het volgende week op de stoep ligt.
En om het komende weekend gelijk een begin te kunnen maken met de uitlaat, ook bij Turbozentrum wat delen besteld.
Daarnaast een handelslengte 2,5" RVS buis en diverse bochten en rondstaf, zodat we een dikke uitlaat kunnen maken.
Plan is om de huidige demper & katalysator + pijpen helemaal te verwijderen tot het spruitstuk. En vanaf daar van 57mm naar 63,5mm te gaan middels bochten etc.
Vervolgens 1 grote Simons demper naar achteren op de plek van de originele demper en vanuit daar door het chassis heen (gat zaag ligt al klaar) om aan de juiste kant te komen waar we door de carrosserie naar boven kunnen.
De hitteband en gouden tape is er voor zodat ik de uitlaat in de carrosserie maximaal in kan pakken en warmteontwikkeling tegen kan gaan. Het is niet ondenkbaar dat de hond achterin mee gaat, dus die mag zich zeker niet branden aan gebeun van mij. Dus wat extra voorzorgsmaatregelen is niet gek.
Uitlaat deel zal ter hoogte van het vak, achter de wielkast naar boven en naar buiten gaan. Dus we "verliezen" enkel wat opbergruimte aan de binnenzijde, die niet te gebruiken is omdat er geen voorziening is om daar wat in op te bergen.
Wordt alleen een kunst om de uitlaat spannings-vrij, trillingsvrij en demontabel in de carrosserie te krijgen. maar daarvoor vind ik vast wel een oplossing.
Dit was het weer even voor deze week. Deze week komt een hele hoop binnen, waar we hopelijk dit weekeinde mee aan de slag kunnen.
- Laatste verf voor de bumper (had niet genoeg)
- de lier
- de uitlaatdelen
- de hemelbekleding & lijm
En verder hoop ik dat ik genoeg tijd hem om alles af te maken

Maar dat zal wel weer tegen vallen.