Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 06 feb 2023, 19:33

:lol: :tooth:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 feb 2023, 11:56

Tja.
Had zojuist iemand hier die bij Waayer van de bootjes werkt. Liet een foto zien van een 23 meter 'bijbootje' speedboat(3x 650pk Volvo motoren)

Was van Willem Alexander die met dat ding langskwam zelf.

Prijs?

Raad maar:)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 feb 2023, 12:04

23 miljoen?

Zal Wim Lex weinig gekost hebben denk ik.

Robin

Bericht door Robin » 11 feb 2023, 12:06

3 miljoen. Vond ik nog veel:)

Hier staat 2 miljoen, die persoon zei 3 miljoen. Ik ben bereid die persoon te geloven:
https://www.quotenet.nl/lifestyle/jacht ... 2-miljoen/

Dit gaat over 16 meter en 2 miljoen, dit ging over een van 23 meter.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 11 feb 2023, 19:49

Fuel Consumption
130litres/ hour at 25 knots (IPS 650) 32gallons/ hour at 25 knots

Hoeveel verbruikt zo'n ding als je niet op zijn Knot(s) vaart?

jos_br

Bericht door jos_br » 13 feb 2023, 00:08

Monty Python. De spot drijven met woke voordat woke bestond!

Echt geniaal hoever die lui de tijd vooruit waren.

Jos.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 13 feb 2023, 09:50

Robin schreef: 11 feb 2023, 12:06 3 miljoen. Vond ik nog veel:)

Hier staat 2 miljoen, die persoon zei 3 miljoen. Ik ben bereid die persoon te geloven:
https://www.quotenet.nl/lifestyle/jacht ... 2-miljoen/

Dit gaat over 16 meter en 2 miljoen, dit ging over een van 23 meter.
Ik snap 't wel, mooi bootje! Als ik het geld gekregen had zou ik 't ook doen

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 13 feb 2023, 09:57

Wajer, dat is inderdaad een prachtige boot!

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 13 feb 2023, 12:23

jos_br schreef: 13 feb 2023, 00:08 Monty Python. De spot drijven met woke voordat woke bestond!

Echt geniaal hoever die lui de tijd vooruit waren.

Jos.
:blink:

350 Z

Bericht door 350 Z » 13 feb 2023, 17:30

Plannen van GL-wethouder ’polariserend’
Kritiek op Amsterdamse plannen voor ’gedwongen verhuizing’
AMSTERDAM - Oppositiepartijen in Amsterdam maken zich zorgen om de nieuwe volkshuisvestingsplannen van het stadsbestuur. Onderdeel daarvan is onder meer een verplichte verhuizing voor ouders op het moment dat hun kinderen uit huis zijn.

De plannen van GL-wethouder Zita Pels werden maandag bekend. ’Doorstroom’ lijkt het toverwoord, maar heeft wel consequenties. Een opvallende maatregel is dat de gemeente ouders wil verplichten om hun sociale gezinswoning te verlaten op het moment dat de kinderen uit huis zijn. „Dit betekent dat (…) wanneer de kinderen uitvliegen, de resterende bewoners het huis moeten verlaten”, is te lezen.
Het betekent dus ook dat kinderen niet ’terug’ naar die woning kunnen, als ze bijvoorbeeld na een paar jaar hun studentenwoning uit moeten of tegen een andere tegenvaller op de woningmarkt lopen.

„Dan gaat je kind het huis uit en moet je meteen verhuizen”, zegt Myron von Gerhardt (VVD). „Ik zie niet echt voor me hoe ze dit gaan doen. Wil je mensen dan gaan dwingen ofzo? Dan wordt het heel ingewikkeld.”

’Zeer onwenselijk’

FvD vindt het ’zeer onwenselijk dat we zomaar mensen uit hun huis gaan gooien’. „Dit is hoe eenzaamheid ontstaat. Mensen zijn niet allemaal schaakstukken die je even kan verplaatsen”, reageert fractievertegenwoordiger Tanay Bilgin.

Ook is er kritiek op een voorrangsregeling bij middeldure huurwoningen voor Amsterdammers die een sociale huurwoning achterlaten. Dat betekent dat Amsterdammers met een middeninkomen die niét verhuizen uit een sociale huurwoning, moeilijker een geschikte plek kunnen vinden. Denk aan starters die eerder met huisgenoten woonden of gescheiden ouders.

Tussen wal en schip

„Ik heb hiervoor met twee vrienden in een vrije sectorwoning gewoond”, zegt Von Gerhardt die nu in een middenhuurwoning woont. „Dan zou ik daar geen recht op hebben gehad omdat ik dan geen sociale huurwoning zou hebben achtergelaten.” Jongeren en starters die tussen wal en schip belanden dwing je volgens de VVD’er op die manier naar ’de heel dure vrije sector’.

Pels wil weer breken met het beleid van het vorige college, toen SP-wethouder Laurens Ivens wilde voorkomen dat meerdere huisgenoten op één huurcontract woonden. Ieder huurder moest een eigen contract krijgen. SP-fractievoorzitter Remine Alberts vindt afschaffing daarvan een ’verslechtering’ omdat er dan geen huurbescherming zou zijn.

Statushouders

Rechtse partijen zijn kritisch op de 30 procent van de sociale huurwoningen die naar ’kwetsbare groepen’ zullen gaan. Zo’n tweeduizend per jaar. „De grootste groep ’kwetsbaren’ die een sociale huurwoning krijgt is dit jaar statushouder. Hebben al deze gezinnen binding met Amsterdam? Met zo’n schaarste ga je toch eerst kijken dat kwetsbare ingezeten van je stad een woning krijgen?”, zegt duoraadslid Cas van Berkel (JA21). „En ook voorrang voor leraren, agenten en verpleegkundigen moet voorgaan op statushouders. Deze mensen zijn nodig voor de stad.”

Polariserend

De gemeente wil zich niet langer inzetten voor groepen als expats en internationale studenten. Daarmee klinken de plannen polariserend. „Ja, dat zijn ze ook”, vindt Von Gerhardt. „Ze maken heek duidelijk keuzes voor bepaalde groepen waardoor andere groepen, zoals bijvoorbeeld studenten en starters geen kans maken. Ik maak me ook een beetje zorgen over hoe ze deze plannen gaan betalen. Iedereen moet maar betaalbaar kunnen wonen Maar mensen moeten ook huizen kunnen bouwen en dat moet iets opleveren.”

Veel voornemens zijn afhankelijk van landelijk beleid. „Het is heel veel lobbyen bij het Rijk, terwijl we volgens mij heel veel zelf kunnen doen”, zegt Von Gerhardt.
Bron: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1457127 ... verhuizing

Tja in mijn ogen hebben de mensen die op Groen Slinks of D666 stemmen echt een schroefje los, hoewel schroefje maak daar maar een bout van.

Tom

Bericht door Tom » 13 feb 2023, 19:31

350 Z schreef: 13 feb 2023, 17:30 Tja in mijn ogen hebben de mensen die op Groen Slinks of D666 stemmen echt een schroefje los, hoewel schroefje maak daar maar een bout van.
Ze noemen zichzelf "progressief".

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 feb 2023, 19:47

Communisme is weer hot heden ten dage. Helaas leren we nooit van onze geschiedenis.

Crookie

Bericht door Crookie » 13 feb 2023, 20:49

Mooi argument om thuis te blijven wonen dan. Al is het maar om je ouders een plezier te doen.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 14 feb 2023, 11:37

350 Z schreef: 13 feb 2023, 17:30
Tja in mijn ogen hebben de mensen die op Groen Slinks of D666 stemmen echt een schroefje los, hoewel schroefje maak daar maar een bout van.
Ik ben er geen voorstander van hoor. Maar ik ben benieuwd op welke partij we dan wel moet stemmen?

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2023, 11:51

In ieder geval géén PvdA, aandoenelijk kind die Mei Li, zelfs 'Dr'. Maar 't komt er niet helemaal uit heb ik 't idee.....
https://www.geenstijl.nl/5169175/mei-li ... ndinnetje/

https://twitter.com/meilivos/status/1625094813014949889

Crookie

Bericht door Crookie » 14 feb 2023, 12:20

Ondertussen gaat de staat in verweer in een zaak omtrent gaswinning en schade Groningers.

Hoezo minder gas verbruiken? Nu het in de agenda past :ongeveer als:

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2023, 12:31

Tja, politieke agenda's zijn zo oud als de 'democratie' :)

Ik ben zelf voor een partij die anti WEF, anti globalistisch en vóór zo min mogelijk overheidsbemoeizucht is, maarja partijprogramma's vs praktijk he....

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2023, 12:57

Robin schreef: 14 feb 2023, 12:31 Ik ben zelf voor een partij die anti WEF, anti globalistisch en vóór zo min mogelijk overheidsbemoeizucht is, maarja partijprogramma's vs praktijk he....
Eens, maar ik snap niet dat jij dan wel voor de EU bent....

Voor mij is het redelijk simpel, ik heb slechts 2 speerpunten:
- Stop op migratie, inclusief arbeidsmigratie
- Uit de EU

Alle andere zaken zijn, wat mij betreft, daaraan ondergeschikt en kunnen pas succesvol worden aangepakt als deze 2 punten geregeld zijn. Anders is alles dweilen met de kraan open.

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2023, 13:05

’Nederland zou nu nooit meer in euro stappen’

Oud-minister Hoogervorst: ’Euro wordt onhoudbaar’
De torenhoge schuldenlast van zuidelijke eurolanden zoals Italië zorgen voor een onhoudbare situatie in de eurozone. De risico’s op een grote financiële crisis nemen daardoor toe en op den duur zullen politici in Nederland en andere rijke landen dit niet meer accepteren.

Dat zegt oud-minister Hans Hoogervorst (VVD) tegenover De Telegraaf. Maandag houdt de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de toekomst van de euro en Hoogervorst is daar een van de sprekers. „Als Nederland nu voor de keuze stond om in de euro te stappen, zouden we dat nooit doen. Met zoveel schulden? We zouden gek zijn.”

Volgens hem zijn alle afspraken rond begrotings- en schuldennormen ’met voeten getreden’. Hoogervorst stelt dat de Europese Centrale Bank kiest voor ’klassiek pappen en nathouden’ door jarenlang de schulden van zwakke landen te financieren. Eerder zei hij al dat Nederland niet moet uitsluiten uit de euro te stappen. „Dat vind ik nog steeds. Als de schuldenproblemen in de eurozone onoplosbaar blijken, moet je je knopen tellen.”

De Nederlandsche Bank (DNB) en het Centraal Planbureau (CPB) wijzen erop dat de verschillen tussen sterke en zwakke landen in de euro alleen maar toenemen. DNB ziet ’risico’s voor de stabiliteit van de eurozone’ en het CPB waarschuwt voor ’druk op de toekomstbestendigheid’ van de muntunie.

De Tweede Kamer hoort maandag een batterij experts over de toekomst van de munt. Hoogervorst zal dan zijn zorgen delen met het parlement. „Nederlanders gaan straks pas met 67 jaar en 3 maanden met pensioen, moeten zíj dan solidair zijn met Fransen en Italianen die al op hun 62e stoppen?”

Hij wijst met een beschuldigende vinger naar de Europese Centrale Bank (ECB). Die heeft jarenlang de rente extreem laag gehouden en voor honderden miljarden aan staatsschuld van eurolanden opgekocht. „In schuldenlanden als Italië dachten ze: nu kunnen alle remmen los.” Hij voorziet dat De Nederlandsche Bank (DNB) grote verliezen gaat lijden op die steunoperatie.

Er is toch geen eurocrisis op dit moment? Waarom dan al die zorgen?

„Nou, kijk eens naar de inflatie. Het geldbeleid van de ECB was echt extreem. De officiële doelstelling was om de inflatie op te krikken. Waarom in hemelsnaam? Wat is er erg aan een inflatie van 1,5 procent? Maar er was natuurlijk een onuitgesproken nevendoelstelling: om al die landen met enorme staatsschulden het leven wat makkelijker te maken. En ze geen bedreiging voor de euro te laten vormen. Met als gevolg dat een land als Italië nu al dertig jaar lang economisch niet groeit, omdat ze het politiek niet op kunnen brengen om te hervormen. Verder kwam er al heel snel inflatie. Alleen niet in eerste instantie in de supermarkt, maar op de aandelenmarkten en in de huizenprijzen. De combinatie van hoge huizenprijzen, hoge aandelenprijzen en enorme schuldopbouw leidt vroeg of laat altijd tot problemen. Dat zal nu ook weer blijken.”

Voor een nieuwe financiële crisis wordt al jaren gewaarschuwd, maar die lijkt maar niet te komen.

„Het is een onnodig risico. Als het tot een implosie komt, dan wordt het echt erg. Nu hebben we dus ook nog inflatie. De impact daarvan is erger dan welke belastingverhoging dan ook. Ik wil dat niet allemaal in de schoenen van de ECB schuiven, want het heeft ook te maken met de inval in Oekraïne. Maar die inflatie begon al veel eerder. Al voor de oorlog in Oekraïne was de inflatie fors aan het stijgen, in januari vorig jaar was die al meer dan 7 procent. Dat had natuurlijk toch heel veel te maken met die enorme staatsschuldopkoop tijdens de pandemie.”

Heeft de politiek er destijds te weinig bij stilgestaan dat dit kon gaan gebeuren?

„Men heeft er wél stil bij gestaan. Het Verdrag van Maastricht heeft dit allemaal willen vermijden. Daarin staat dat centrale banken geen schuldenlanden overeind mogen houden. Maar die clausule is met voeten getreden. Toen ik als Kamerlid over het verdrag moest stemmen, was ik al bezorgd. Voor mij was een enorme geruststelling dat de centrale bank geen staatsschuld mocht financieren.”

Dit is niet de euro waar u als Kamerlid ja tegen heeft gezegd?

„Nee. Absoluut niet. Dat is ook mijn drijfveer om me in deze discussie te mengen. Nederland heeft een heel sterke munt ingeleverd. We hebben er een soort Franse franc voor teruggekregen. Een muntunie die geplaagd wordt door enorme overheidsschulden, waarin de verleiding voor de centrale bank om dat met pappen en nathouden overeind te houden enorm groot is. Ik ben er dan ook van overtuigd dat de ECB de rente niet voldoende zal verhogen om de inflatie terug te krijgen onder de 2 procent. Want bij een hoge rente komt niet alleen Italië in de problemen, maar waarschijnlijk ook Spanje, Portugal en Frankrijk.”
Waarom gaat de Nederlandse politiek daar in meerderheid in mee?

„Dat verbaast me echt. Hoe lijdzaam Nederland dit allemaal ondergaat en hoe weinig weerwerk er is.”

Centrale banken kunnen oeverloos geld bijdrukken, dus houden ze dit heel lang vol.

„Ja. Maar ze hebben zich in één ding wel vergist. Ze denken: ach, het is vestzak broekzak. Wij nemen die schuld op onze balans en dan dragen we de rente over die schulden over aan de overheden. Maar nu gaat de rente omhoog en zitten de centrale banken met grote portefeuilles staatsleningen waar ze verliezen op gaan leiden. Met als gevolg dat De Nederlandsche Bank nu zelf een financiële redding nodig heeft.”

Het is onvermijdelijk dat de centrale banken, waaronder DNB, geld van de Staat krijgen om de verliezen weg te werken?

„Ze zouden ook een negatief eigen vermogen kunnen aanhouden. Dat is in feite hetzelfde als een redding met overheidsgeld. Het is zo lelijk als wat.”

Hoe lang kan dit goed blijven gaan?

„Het gaat nu al niet goed. Dat merken we aan inflatie, maar ook aan overspannen aandelenmarkt en huizenmarkt. Er is altijd een gevaar voor een nieuwe financiële crisis. Maar ik ben banger voor het sluipende proces van een steeds zwakkere munt, inflatie die steeds boven de 2 procent zal blijven zweven, overheden die steeds maar weer bij moeten plempen om de koopkracht op peil te houden. Nederland is al een heel grote nettobetaler aan de Europese Unie. Dan hebben we ook nog dat coronaherstelfonds. Ik geloof niet dat er ooit een overeenkomst door Nederland getekend is die financieel zo nadelig voor Nederland is. We moeten een veelvoud daaraan bijdragen van wat er terugkrijgen. Waarom is toen niet als voorwaarde gesteld dat Italië zijn pensioenleeftijd naar 67 jaar zou verhogen? Nederlanders gaan straks pas met 67 jaar en 3 maanden met pensioen, moeten zij dan solidair zijn met Fransen en Italianen die al op hun 62e stoppen?”

Hoe ziet de toekomst van de euro eruit?

„Ik heb vorig jaar gezegd: Nederland mag het niet als taboe zien dat wij eventueel uit de euro moeten stappen. Dat vind ik nog steeds. Alleen ben ik tijdens zo’n internationaal gespannen periode een beetje beschroomd om die discussie heel erg aan te zwengelen. Het hoeft ook niet morgen. Laten we eerst proberen of we de muntunie kunnen hervormen.”

Even heel theoretisch: stel dat u nú als Kamerlid voor toetreding tot de euro moest stemmen, wat zou u dan doen?

„We zouden gek zijn om in een muntunie te stappen waarin zoveel schuld is. Dat zouden we nooit doen.”

’Huidige euro en eurozone zijn kwetsbaar’

Niet elke oud-minister of econoom die maandag wordt geraadpleegd in de Tweede Kamer zegt het even onomwonden als Hans Hoogervorst, maar de zorgen over de euro zijn groot en de waarschuwingen niet van de lucht. Experts die vooraf hun analyse hebben ingestuurd naar het parlement zijn kritisch over de muntunie.

„De huidige euro en eurozone zijn kwetsbaar”, stelt Lex Hoogduin, hoogleraar en oud-directeur van De Nederlandsche Bank. „Het voortbestaan van de euro in de huidige opzet is niet verzekerd.” Van ’weeffouten’ in de constructie is geen sprake, zegt hij. Het probleem is een voortdurende schending van de begrotingsregels, de afspraak in het EU-verdrag dat landen niet met belastinggeld worden gered en het verbod voor de centrale bank om zwakke landen te financieren.

Nout Wellink, voormalig DNB-president, wijst op de te hoge schulden in zuidelijke eurolanden. „Helaas bestaan er nog steeds ernstige zwakheden en kwetsbaarheden, die een gevaar vormen voor de schokbestendigheid van de muntunie.” Hij stelt dat de Europese Centrale Bank ’een reddende engel’ is geweest voor de euro, maar inmiddels in een te politieke rol terecht is gekomen. Voormalig hoofdeconoom Wim Boonstra van de Rabobank vindt dat de ECB ’moet stoppen met het opkopen van staatsleningen’, omdat de politiek nu steeds verwacht dat de centrale bank schuldenlanden te hulp schiet.

DNB en het Centraal Planbureau zien dat sterke en zwakke eurolanden uit elkaar groeien. „De eerste tien jaar van zijn bestaan leek de euro ervoor te zorgen dat de eurolanden economisch meer naar elkaar toegroeiden”, merkt DNB op. „Maar sindsdien zijn economische verschillen tussen sommige eurolanden toegenomen, wat risico’s voor de stabiliteit van de eurozone met zich meebrengt.”

Hoogduin vindt dat Nederland een vertrek uit de euro niet moet uitsluiten. Ons land kan deze optie als pressiemiddel inzetten in een politieke discussie over ’een begrotingsunie’, waarbij de eurozone een grote eigen begroting krijgt: „Om dit risico te beperken zou Nederland het recht op het verlaten van de eurozone met behoud van EU- lidmaatschap bespreekbaar moeten maken in de EU.”

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2023, 14:06

Elise schreef: 14 feb 2023, 12:57
Robin schreef: 14 feb 2023, 12:31 Ik ben zelf voor een partij die anti WEF, anti globalistisch en vóór zo min mogelijk overheidsbemoeizucht is, maarja partijprogramma's vs praktijk he....
Eens, maar ik snap niet dat jij dan wel voor de EU bent....

Voor mij is het redelijk simpel, ik heb slechts 2 speerpunten:
- Stop op migratie, inclusief arbeidsmigratie
- Uit de EU

Alle andere zaken zijn, wat mij betreft, daaraan ondergeschikt en kunnen pas succesvol worden aangepakt als deze 2 punten geregeld zijn. Anders is alles dweilen met de kraan open.

ik ben niet vóór de huidige EU, ergo ik ben er óók tegen, maar ik zie ook wel dat NL niet uit de EU kan zoals een of ander Brexit verhaal.
Erg moeilijk want de huidige EU leden/top zullen dit natuurlijk tegen willen gaan/houden.

Elise

Bericht door Elise » 14 feb 2023, 14:18

Robin schreef: 14 feb 2023, 14:06 maar ik zie ook wel dat NL niet uit de EU kan zoals een of ander Brexit verhaal.
Natuurlijk kan een Nexit wel, maar je moet het wel willen.
Anders gezegd, ben je niet voor een Nexit dan ben je gewoon voor de EU.

En ja, dat gaat wel wat pijnpuntjes opleveren, Brexit laat dat mooi zien.

Robin

Bericht door Robin » 14 feb 2023, 14:25

Daarom (niet). De huidige EU is inderdaad niet wat de bedoeling in het begin bij oprichting was: een Brussels te goed betaald waterhoofd waar 'wij' voor dokken en de (Zuidelijke) rest van EU van profiteert. Dat is zo'n enorm verdienmodel dat 'wij' daar niks kunnen tegen beginnen.
Een geheel nieuwe EU 2.0 dan. Vanaf scratch.

Crookie

Bericht door Crookie » 14 feb 2023, 14:55

Echte democratie dus, niet door een centraal aangewezen punt bemand door insiders en eeuwenoude aristocratische families.

Tom

Bericht door Tom » 14 feb 2023, 14:58

Gewoon terug naar EEG.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 14 feb 2023, 15:19

Robin schreef: 14 feb 2023, 14:25 Daarom (niet). De huidige EU is inderdaad niet wat de bedoeling in het begin bij oprichting was: een Brussels te goed betaald waterhoofd waar 'wij' voor dokken en de (Zuidelijke) rest van EU van profiteert. Dat is zo'n enorm verdienmodel dat 'wij' daar niks kunnen tegen beginnen.
Een geheel nieuwe EU 2.0 dan. Vanaf scratch.
Mee eens. Maar het is gewoon een fundamenteel probleem dat we totaal andere landen zijn net andere visie. Unie of geen unie. De verschillen blijven.

De haviken waaronder Nederland (en de meesten hier) willen een eu als een vrijhandelszone.

De zuidelijke landen zien de eu vooral als ontwikkelingshulppot om hun (voor ons te) relaxte luxe levensstijl in stand te houden.

Frankrijk zit er tussenin. Zij zien de eu als pacifistische poging om nooit meer een wereldoorlog te laten ontstaan door economische verschillen binnen Europa. Dus geld van noord naar zuid is voor hun een echt doel.

Het zit zo ver van elkaar dat idd een EU 2.0 echt nodig is. Alleen hoe de boel uit elkaar trekken.

Plaats reactie