Bericht
door ADV » 09 jan 2023, 12:16
Ik heb een beetje haat/liefde verhouding met de EV.. Dan kjk ik even puur naar het praktische, niet de emotie of de enorme tyfus ergonomie van een Tesla in dit geval.
We hebben hier nu 2 gehad dus, Model S en Model 3. 100d en Performance Long Range. Zoals Fabian het ervaart, zo ervaar ik het niet helemaal. Zoals Philip het doet, doe ik het ook niet. Ik heb 31 zonnepanelen op het dak, dus bij thuiskomst pleuren we hem aan de lader en is hij met 11kw/h na een uur of 6-8 weer helemaal vol. Even naar de supermarkt, ding van de lader thuis plukken, heen rijden, terug rijden, weer aan de lader en is zo weer vol. Woon/werk voor mijn vrouw, 45km, prima, 's avonds weer aan de lader, volgende ochtend weer vol.
Langere ritten, waarbij ik het niet met de range van dat ding haal (lees: >400km op een dag), dan stel je navigatie in en stuurt hij je vanzelf wel via Tesla superchargers. Gaan we naar mijn schoonouders, dan hangen we hem daar in de buurt even aan een laadpaal, of als die vol is, dan laden we hem via 230v op met een verlengsnoer van 25m die 25a mag hebben die gewoon in de voorbak ligt. Dat laatste zet niet veel zoden aan de dijk trouwens met 3.6kwh. Soms rij ik dan even om via Hoorn of Akersloot, om hem daar alsnog aan de Tesla charger te hangen, en juist dat omrijden irriteert dan wel wat. Maar verder, eigenlijk valt het me mee.
Ga je op vakantie, prima, ook via tesla superchargers in Duitsland bijv. Vaak bij een koffie tentje oid, die kleine van ons moet er toch even uit, dus ga je even wat eten/drinken/plassen en dan 35min later zit hij weer vol voor de volgende 300+km. Maar toch zijn er ook wel wat nadelen, je moet een bepaalde route volgen, of er nu file staat of niet. Zo kwamen we met de Model S bijv vast in een file, omdat net ervoor toch echt die supercharger zat die we moesten hebben. Toen we afgelopen jaar met de 911 naar Oostenrijk gingen kon je juist dat soort dingen mooi ontwijken en kon je kiezen of je de A9 of A7 vanuit munchen naar het noorden pakte..
Goed, mij valt het erg mee, maar het is maar net wat je gewend bent..