EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JP

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 09 jan 2023, 10:24

Philipoo schreef: 09 jan 2023, 10:19 Al het gejank hier over EV's is verrassend genoeg wel van mensen die er nog nooit een gehad hebben maar je precies kunnen vertellen hoe ontzettend kut het allemaal wel niet is..

Er zitten hier ook geen politici, maar "we/ze" hebben er wel een mening over :coffee:

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 jan 2023, 10:32

Philipoo schreef: 09 jan 2023, 10:19 Al het gejank hier over EV's is verrassend genoeg wel van mensen die er nog nooit een gehad hebben maar je precies kunnen vertellen hoe ontzettend kut het allemaal wel niet is..
Ik heb in het kader van meedoen met de hype serieus een Kia EV6 GT overwogen..enorm veel value for money
Heb er ook mee proefgereden en is snel, rijdt fijn..

Maar toen ik vroeg wat bijv het rijden met een stevige aanhanger(autotrailer) voor de range zou betekenen en mij werd verteld dat ik dan met beetje mazzel misschien de helft kon verwachten..
Als ik lees over de recalls en noodzakelijke updates..
Als ik dan alle onderzoeken/ testen lees betreffende de echte range van EV's, zeker onder wat zwaardere omstandigheden, je in de praktijk meestal max 60-80% mag verwachten van wat er wordt opgegeven

De acceleratiecijfers je doen kwijlen, maar hoe meer EV's er komen, deste groter de kans is dat je ergens moet gaan staan wachten om onderweg te kunnen laden als je het met de range niet redt... nee bedankt, voorlopig niet voor mij.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 09 jan 2023, 10:41

NSXRS schreef: 09 jan 2023, 10:32
De acceleratiecijfers je doen kwijlen, maar hoe meer EV's er komen, deste groter de kans is dat je ergens moet gaan staan wachten om onderweg te kunnen laden als je het met de range niet redt... nee bedankt, voorlopig niet voor mij.
En dit is dus precies het punt. Wij hebben een Tesla model 3 uit 2019, precies nog een 4% bijtelling knaller. Hebben nog nooit hoeven wachten voor een snellaadpaal, hij kan je precies laten zien waar er laadpalen beschikbaar zijn terwijl je onderweg bent, dus je hoeft niet lang na te denken om je stop een beetje handig in te plannen. Maar overal waar ik heen ga hang ik dat ding even aan de paal, kost letterlijk 10 seconde en vaak zijn die parkeerplekken nog fijner ook!

Sportschool? even aan de paal, staat er na het sporten weer 70km extra op. Boodschappen? Op 1 minuut lopen van de appie zit een snellaadpaal, kan je na het boodschappen doen weer 200km extra rijden etc etc.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 jan 2023, 10:49

Philipoo schreef: 09 jan 2023, 10:41
Sportschool? even aan de paal, staat er na het sporten weer 70km extra op. Boodschappen? Op 1 minuut lopen van de appie zit een snellaadpaal, kan je na het boodschappen doen weer 200km extra rijden etc etc.
Dat is dus ook mijn punt.. ik gebruik de daily meestal voor wat langere afstanden, kom ook nog wel eens in het buitenland waar de laadpaal structuur soms minder is dan in NL
En ik wil helemaal niet overal waar ik kom een paal gaan zoeken/gelijk een kabeltje gaan uitrollen, maar dat is uiteraard een persoonlijk dingetje..

JP

Bericht door JP » 09 jan 2023, 10:51

Je doet langer boodschappen dan sporten :hmmm:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2023, 11:14

JP schreef: 09 jan 2023, 10:51 Je doet langer boodschappen dan sporten :hmmm:
snellader vs gewone lader :mrgreen:

Fabian

Bericht door Fabian » 09 jan 2023, 11:17

EN juist daarom wilde ik het zelf eens ervaren, the full EV-experience (dus niet alleen een ritje en weer terugzetten), of het nu wel zo kut is. Nou ja dus is mijn conclusie op dit moment na dit weekend.

Alle collega's die ermee rijden hebben ook allemaal "smoesjes" waarom het zo goed is, dat je er wel geduld voor moet hebben en dat je reis moet plannen, bij een benzinestation staat ook iemand voor je te wachten, in de rij voor de kassa achter mensen die een broodje afrekeken is ook tijdverspilling en, en , en.....

T zal wel, maar bij mij niet (verplicht) mee aankomen. Ik zal het zo lang als mogelijk is uitstellen.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 09 jan 2023, 11:27

JP schreef: 09 jan 2023, 10:51 Je doet langer boodschappen dan sporten :hmmm:
Not quite, 150kW of 17kW laden maakt wel flink verschil!

Philipoo

Bericht door Philipoo » 09 jan 2023, 11:28

NSXRS schreef: 09 jan 2023, 10:49
Philipoo schreef: 09 jan 2023, 10:41
Dat is dus ook mijn punt.. ik gebruik de daily meestal voor wat langere afstanden, kom ook nog wel eens in het buitenland waar de laadpaal structuur soms minder is dan in NL
En ik wil helemaal niet overal waar ik kom een paal gaan zoeken/gelijk een kabeltje gaan uitrollen, maar dat is uiteraard een persoonlijk dingetje..
Ach, we hebben het voordeel dat er nog een paar leuke benzine auto's naast staan dus dat we altijd nog in de F80 kunnen stappen als we ergens naartoe willen :)

e30touring1990
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r

Bericht door e30touring1990 » 09 jan 2023, 11:43

áls een EV als daily praktischer/goedkoper is in mijn situatie dan zou ik het prima vinden want de ritten van A naar B zijn toch zaaddodend in de meeste gevallen. Voor het leuke pak ik wel de motor/1m/Z3 net zoals Philip aangeeft. Probleem is alleen dat voorgenoemde punten (praktischer/goedkoper) totaal niet aan de orde zijn. Moet ik wel zeggen dat een laadpaal op de oprit wel redelijk soelaas biedt voor 98% van de dagelijkse ritten waarbij je niet meer dan 300km op een dag rijdt.

Elise

Bericht door Elise » 09 jan 2023, 11:58

Door levenservaring weet je van sommige dingen dat je het niet gehad hoeft te hebben om te weten dat het kut is, een EV is daar een mooi voorbeeld van :tong:

Philipoo schreef: 09 jan 2023, 10:41 Sportschool? even aan de paal, staat er na het sporten weer 70km extra op. Boodschappen? Op 1 minuut lopen van de appie zit een snellaadpaal, kan je na het boodschappen doen weer 200km extra rijden etc etc.
Oh dus bij ieder bezoekje lopen hannesen met een laadkabel..... nee hoor, dat is helemaal niet kut :zwijntje:

Tom

Bericht door Tom » 09 jan 2023, 12:00

Fabian schreef: 09 jan 2023, 11:17
Alle collega's die ermee rijden hebben ook allemaal "smoesjes" waarom het zo goed is, dat je er wel geduld voor moet hebben en dat je reis moet plannen, bij een benzinestation staat ook iemand voor je te wachten, in de rij voor de kassa achter mensen die een broodje afrekeken is ook tijdverspilling en, en , en.....
Inderdaad dat is gewoon gelul.
Voordelen van EV is geen motorgeluid (mits je geen petrolhead bent, anders is het een nadeel), meer vermogen/instant koppel, (bij paal thuis) altijd wegrijden met volle accu, wellicht lagere onderhoudskosten(?).
Nadelen van EV is dat laden langer duurt dan tanken (ik wil niet per se m'n laptop erbij pakken om tijd te doden bij een paal), aantal laadplekken beperkt (zeker buiten Nederland meer plannen en onnodig omrijden/stoppen), smerige natte kabel in je kofferbak.
Prima dat mensen fan zijn van EV's vanwege de voordelen (of voorheen de financiele prikkels) maar om dan maar de nadelen te bagatelliseren is vermoeiend. Hoe moeilijk is het om dat gewoon te benoemen?

In mijn situatie zou ik er dagelijks best mee uit de voeten kunnen trouwens, dus in dat opzicht sta ik er niet eens heel negatief tegenover (wel van de algehele trend).

ADV

Bericht door ADV » 09 jan 2023, 12:16

Ik heb een beetje haat/liefde verhouding met de EV.. Dan kjk ik even puur naar het praktische, niet de emotie of de enorme tyfus ergonomie van een Tesla in dit geval.

We hebben hier nu 2 gehad dus, Model S en Model 3. 100d en Performance Long Range. Zoals Fabian het ervaart, zo ervaar ik het niet helemaal. Zoals Philip het doet, doe ik het ook niet. Ik heb 31 zonnepanelen op het dak, dus bij thuiskomst pleuren we hem aan de lader en is hij met 11kw/h na een uur of 6-8 weer helemaal vol. Even naar de supermarkt, ding van de lader thuis plukken, heen rijden, terug rijden, weer aan de lader en is zo weer vol. Woon/werk voor mijn vrouw, 45km, prima, 's avonds weer aan de lader, volgende ochtend weer vol.

Langere ritten, waarbij ik het niet met de range van dat ding haal (lees: >400km op een dag), dan stel je navigatie in en stuurt hij je vanzelf wel via Tesla superchargers. Gaan we naar mijn schoonouders, dan hangen we hem daar in de buurt even aan een laadpaal, of als die vol is, dan laden we hem via 230v op met een verlengsnoer van 25m die 25a mag hebben die gewoon in de voorbak ligt. Dat laatste zet niet veel zoden aan de dijk trouwens met 3.6kwh. Soms rij ik dan even om via Hoorn of Akersloot, om hem daar alsnog aan de Tesla charger te hangen, en juist dat omrijden irriteert dan wel wat. Maar verder, eigenlijk valt het me mee.

Ga je op vakantie, prima, ook via tesla superchargers in Duitsland bijv. Vaak bij een koffie tentje oid, die kleine van ons moet er toch even uit, dus ga je even wat eten/drinken/plassen en dan 35min later zit hij weer vol voor de volgende 300+km. Maar toch zijn er ook wel wat nadelen, je moet een bepaalde route volgen, of er nu file staat of niet. Zo kwamen we met de Model S bijv vast in een file, omdat net ervoor toch echt die supercharger zat die we moesten hebben. Toen we afgelopen jaar met de 911 naar Oostenrijk gingen kon je juist dat soort dingen mooi ontwijken en kon je kiezen of je de A9 of A7 vanuit munchen naar het noorden pakte..

Goed, mij valt het erg mee, maar het is maar net wat je gewend bent..

Philipoo

Bericht door Philipoo » 09 jan 2023, 12:52

Elise schreef: 09 jan 2023, 11:58
Door levenservaring weet je van sommige dingen dat je het niet gehad hoeft te hebben om te weten dat het kut is, een EV is daar een mooi voorbeeld van :tong:

Philipoo schreef: 09 jan 2023, 10:41 Sportschool? even aan de paal, staat er na het sporten weer 70km extra op. Boodschappen? Op 1 minuut lopen van de appie zit een snellaadpaal, kan je na het boodschappen doen weer 200km extra rijden etc etc.
Oh dus bij ieder bezoekje lopen hannesen met een laadkabel..... nee hoor, dat is helemaal niet kut :zwijntje:
Jij hebt zo'n druk bestaan dat die 10 seconde voor een laadkabel echt niet te doen zijn natuurlijk! Veel te druk met zuur doen op df :tooth:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 jan 2023, 13:17

zegmaarboris schreef: 08 jan 2023, 21:17
Maar ja, M2 is sneller van 50km/h begrijp ik,
MIJN M2 is sneller(550pk/700Nm), gefeliciteerd, zou niet willen ruilen, maar veel plezier ermee :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2023, 13:21

Tom schreef: 09 jan 2023, 12:00
Fabian schreef: 09 jan 2023, 11:17
Inderdaad dat is gewoon gelul.
Voordelen van EV is geen motorgeluid (mits je geen petrolhead bent, anders is het een nadeel), meer vermogen/instant koppel, (bij paal thuis) altijd wegrijden met volle accu, wellicht lagere onderhoudskosten(?).
Nadelen van EV is dat laden langer duurt dan tanken (ik wil niet per se m'n laptop erbij pakken om tijd te doden bij een paal), aantal laadplekken beperkt (zeker buiten Nederland meer plannen en onnodig omrijden/stoppen), smerige natte kabel in je kofferbak.
Prima dat mensen fan zijn van EV's vanwege de voordelen (of voorheen de financiele prikkels) maar om dan maar de nadelen te bagatelliseren is vermoeiend. Hoe moeilijk is het om dat gewoon te benoemen?

In mijn situatie zou ik er dagelijks best mee uit de voeten kunnen trouwens, dus in dat opzicht sta ik er niet eens heel negatief tegenover (wel van de algehele trend).
Zo sta ik er ook in.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2023, 13:23

Philipoo schreef: 09 jan 2023, 12:52

Jij hebt zo'n druk bestaan dat die 10 seconde voor een laadkabel echt niet te doen zijn natuurlijk! Veel te druk met zuur doen op df :tooth:
Ach het kost niet veel tijd maar wel gedoe vind ik, zeker in het donker en regen icm kleine kinderen.
Je moet al die maxicosi los wurmen en kinderwagen uit de achterbak trekken intussen ben je al zeiknat en een jankend kind en dan moet je ook die smerige kabel nog weer inpluggen :tooth:

Wat gechargeerd natuurlijk haha maar ik heb op die momenten wel echt een hekel aan dat laden.

Aan de andere kant doe ik hetzelfde als ADV, gewoon elke avond na je laatste rit van de dag die kabel inpluggen en volgende dag begin je weer met volle range. is voor 99% van de dagen voldoende. Maar dat is natuurlijk wel alleen een manier die werkt als je een eigen oprit en laadpaal hebt

JP

Bericht door JP » 09 jan 2023, 13:33

EV is leuk voor alles rond de kerk. De kleine broodtrommels, zoals een Mii.

Kun je wel schrijven dat je goedkoper kan "tanken", maar ondertussen sta je alsnog tientjes uit te geven bij de Mc of Starbucks.

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2023, 13:45

Arthur zou zeggen:Voorbereiden.:)

We willen toch onthaasten en ontstressen? Dat eerste zal denk ik best wel lukken met any EV, maar dat onstressen weet ik(bij mezelf) niet, van wat ik hierboven lees.
Het gaat tóch veelal ook om(gebruikers)gemak en wat 'we' al gewend zijn he. We willen niet meer gedoe en omslachtiger en dat het langer duurt dan noodzakelijk. Nou dat doet het dus wel blijkbaar......

De (moderne0 wereld om ons heen werd er de laatste 3 jaar niet makkelijker en leuker op, dat wil ik niet terug gaan zien en voelen in mijn vervoermiddel.Dank u.
Laatst gewijzigd door Robin op 09 jan 2023, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian

Bericht door Fabian » 09 jan 2023, 13:45

Martijn_bmw schreef: 09 jan 2023, 13:23

Ach het kost niet veel tijd maar wel gedoe vind ik, zeker in het donker en regen icm kleine kinderen.
Je moet al die maxicosi los wurmen en kinderwagen uit de achterbak trekken intussen ben je al zeiknat en een jankend kind en dan moet je ook die smerige kabel nog weer inpluggen :tooth:

Wat gechargeerd natuurlijk haha maar ik heb op die momenten wel echt een hekel aan dat laden.

Aan de andere kant doe ik hetzelfde als ADV, gewoon elke avond na je laatste rit van de dag die kabel inpluggen en volgende dag begin je weer met volle range. is voor 99% van de dagen voldoende. Maar dat is natuurlijk wel alleen een manier die werkt als je een eigen oprit en laadpaal hebt
Eens mbt die kabel :)

maar ehhh, zouden we dat ook allemaal doen (lekker makkelijk aan de paal elke nacht zodat hij vol is) als de auto auto zelf bezitten en ook met zorg met de accu om moeten gaan (langzaam laden ipv superchargen, van 20 naar 80% laden ipv vol etc etc) omdat we hem anders misschien toch wat sneller moeten vervangen a tig duizend euro? (bedragen van 12000 tot 25000 Euro zijn gebruikelijk). De huidige leaserijders boeit dat natuurlijk niet zo.....de volgende gebruiker zal het wel merken :verveeld:

Paar weken terug druk doende geweest (zakelijk) met accutests/certificaten omtrent de staat van de accu's met een aantal hoog gewaardeerde partijen. Nou die zijn er ook zeker nog niet! Degradatie van de accu's gaat langzaam, maar als ze een bepaald punt bereikt hebben dan gaat het megasnel bergafwaarts.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 09 jan 2023, 13:48

Martijn_bmw schreef: 09 jan 2023, 13:23

En dat zijn dus de momenten dat ik het prima accepteer als die even niet compleet vol zit. Dan plug ik 'm een volgende keer wel weer in! (of ik zeg tegen m'n vriendin dat het haar auto is en vlam er vandoor in de F80 wiejoe)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 09 jan 2023, 13:50

Eens dat de keuze als leaserijder daarmee makkelijker is :)

Maar zover ik weet is juist het elke nacht voldruppelen (beter nog tot 90% i.p.v. 100%) veel beter voor de accu dan dat niet doen en onderweg een supercharger moeten pakken want dat volblazen met 200kwh/u is wat zo'n accu echt degradeert.

En idd die accu tests daar zijn wij ook mee bezig zou lekker zijn voor je verkoop als je die erbij kan leveren... maar wat je zegt er is nog niet echt een betrouwbare standaard daarin.

Elise

Bericht door Elise » 09 jan 2023, 16:53

Fabian schreef: 09 jan 2023, 13:45 maar ehhh, zouden we dat ook allemaal doen (lekker makkelijk aan de paal elke nacht zodat hij vol is) als de auto auto zelf bezitten en ook met zorg met de accu om moeten gaan (langzaam laden ipv superchargen, van 20 naar 80% laden ipv vol etc etc) omdat we hem anders misschien toch wat sneller moeten vervangen a tig duizend euro? (bedragen van 12000 tot 25000 Euro zijn gebruikelijk). De huidige leaserijders boeit dat natuurlijk niet zo.....de volgende gebruiker zal het wel merken :verveeld:

Paar weken terug druk doende geweest (zakelijk) met accutests/certificaten omtrent de staat van de accu's met een aantal hoog gewaardeerde partijen. Nou die zijn er ook zeker nog niet! Degradatie van de accu's gaat langzaam, maar als ze een bepaald punt bereikt hebben dan gaat het megasnel bergafwaarts.
Als een accu 10 jaar meegaat praat je over €100 tot ruim €200 per maand, is toch geld.
En het kan aan mij liggen maar van de accu in mijn telefoon of laptop is na een jaar of 4 á 5 het fijne wel van af.... kan me niet voorstellen dat dat bij een autoaccu het dubbele is

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 jan 2023, 17:08

Ik kan mij helemaal vinden in de opmerkingen door Elise.

Wat wel een interessante optie zou kunnen zijn is een stekker hybride, vriend van mij heeft heel bewust zo'n ding gekocht omdat het elektrische bereik van diegene die hij heeft iets van 60 Km is en er normaal dagelijks ca 40 km mee gereden wordt.
Dus met elke nacht thuis in het stopcontact rijdt hij dagelijks vrijwel uitsluitend elektrisch.
Als hij echter daarbuiten weg wil, dan heeft hij wel een 2.0L motor die gewoon volledige onafhankelijkheid geeft, dus GEEN range/laadstress.
Zo werkt het dus wel goed..
Enige bezwaar is daarbij wel dat wanneer de accu leeg raakt, hij wat inlevert op vermogen, maar dat is te overzien..

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 jan 2023, 17:11

Elise schreef: 09 jan 2023, 16:53
Als een accu 10 jaar meegaat praat je over €100 tot ruim €200 per maand, is toch geld.
En het kan aan mij liggen maar van de accu in mijn telefoon of laptop is na een jaar of 4 á 5 het fijne wel van af.... kan me niet voorstellen dat dat bij een autoaccu het dubbele is
[/quote]

En niemand reserveert een dergelijk bedrag, bovendien betekent dit dat bij versleten accu (stel in positief geval 10-12j) de auto economisch total loss is, terwijl een brandstof auto dan nog jaren economisch door zou kunnen

Plaats reactie