Ik denk inderdaad dat 300mm niet genoeg is, maar ik heb zelf in Afrika nog nooit een safari gedaan, maar ook in bijvoorbeeld Safaripark Beekse Bergen is 600mm heel erg lekker om te kunnen gebruiken.
Je kunt natuurlijk niet altijd heel dichtbij komen en als je wel dichtbij kunt komen dan is het maken van een portret ook mooi en je krijgt dan ook niet allemaal dezelfde foto's....sommige met omgeving erbij en sommige wat closer genomen.
Het gewicht vind ik zelf meevallen, de Sony 200-600mm die ik heb weegt ongeveer 2 kg, maar vaak gebruik je zo'n lens vanuit de auto(rijdende schuilhut), of je zit in een vaste schuilhut.
Maar ook een dagje dierentuin vind ik goed te doen ermee, als je maar wel een goede draagriem hebt, dus één die je over je schouder draagt.
Als je daar je lens aan hangt(riem aan de lens bevestigen en niet aan de camera, want het gewicht van de lens kan op een gegeven moment teveel zijn voor de camera) en je ondersteunt het uiteinde van de lens met 1 hand tijdens het lopen, dan is het heel goed te doen en heel lang vol te houden.
Voorbeeldfoto, gemaakt met 600mm in safaripark Beekse Bergen: