Vorig jaar 3 auto's gekocht (de California, de Mini Cooper S en de GR86), dit jaar nog niets dus daar moest verandering in aangebracht worden. Vooral als de vrouw tijdens de vakantie zegt dat de Mini haar weliswaar goed bevalt maar dat 3 deurs niet altijd handig is en een vijfde zitplaats soms ook gemist wordt. Zeker nu onze dochter een vriendje heeft die zo nu en dan ook mee moet. De California is ook een vierzitter en de GR86... nou ja dat is duidelijk.

Dus ondanks 3 auto's op de oprit hebben we niks staan waar meer dan 4 mensen in kunnen.
Kijk, uiteindelijk is het allemaal gelul. wij autoliefhebbers grijpen elke reden aan om weer wat anders uit te kunnen zoeken. We benoemen deze argumenten net zo vaak tegen onszelf dat we er zelf in gaan geloven dat er echt weer wat anders moet komen.

Dus in de vakantie de laptop weer aangeslingerd en toen ze ook nog eens zei dat 'de vorige Golf GTI haar ook altijd erg goed beviel' was het hek van de dam. Zelf ben en blijf ik een GTI liefhebber. Ja, het is niet de meest spannende hothatch maar de combinatie van looks, luxe, uitstraling, bouwkwaliteit, het sportieve karakter maar ook het praktische gemak zorgt ervoor dat ik er altijd een zwak voor hou. Ik heb er niet voor niets 2 gehad (een Golf 6 GTI en een Golf 7 Performance).
Ik weet nog dat ik tegen haar zei dat het prima was, ik best weer wou kijken voor een Golf GTI maar ik geen zin had om weer veel geld toe te moeten leggen. De Golf 8 GTI word ik niet enthousiast van (looks, bouwkwaliteit, interieur, al die touchscreens...) en bovendien erg prijzig dus de keuze gemaakt om voor een Golf 7.5 GTI te kijken. Mijns inziens de mooiste en beste serie in de GTI geschiedenis. Eerst gekeken naar een Golf 7.5 GTI Performance. Ik heb hiervoor dus een Golf 7 GTI Performance gehad dus ken de auto goed. Maar ja, dan komt je DF hart weer in actie, komt de DF budgetoprek-eigenschap ook weer opspelen dus voordat je het weet wil je voor de meest dikke editie gaan: de Golf GTI TCR en is je originele budget ongeveer keer 4 gegaan. Je kent het wel: steeds 'maar' een paar K extra bijleggen en je hebt weer wat mooiers en uiteindelijk eindig je bij de duurste en dikste.
Dus vorige week gaan proefrijden bij een garage in het zuiden van het land waar 2 GTI TCR's te koop stonden. Netjes een afspraak mee gemaakt, duidelijk gemaakt waar ik vandaan moest komen (Friesland dus een lange reis) en dat mijn voorkeur uitging naar 1 van die 2 die ze hadden staan. Dus samen met zijn zoon naartoe gereden in de Mini en daar aangekomen tot de conclusie gekomen dat de betreffende GTI toch niet aanwezig was, want het zoontje van de baas was ermee op pad en hij was de rest van de dag ook niet in de buurt. Lekker handig en ook zeer klantgericht.

Wel gereden in de andere TCR die ze hadden staan. Ook een mooi ding maar het 'zo goed als nieuw' viel alweer flink tegen. Een velg onder de krassen, een duidelijke ster in de vooruit en diverse andere puntjes. Ook viel de inruilprijs van de Mini zwaar tegen. Helemaal voor niets was de trip niet (ik had nog nooit in een TCR gereden) maar erg slim en klantgericht was het ook niet. De volgende dag nog wel telefoon van de betreffende zoon-van-de-baas om een afspraak te maken om die andere te bekijken maar toen was ik er alweer klaar mee.
Inmiddels begon ook het gezonde verstand een beetje in te dalen. Waarvoor koop ik eigenlijk zo'n TCR? Omdat ik het zelf leuk vindt. Maar wie gaat er dagelijks in rijden? Mijn vrouw, voor voornamelijk saai woon-werk verkeer met best veel kilometers. Hoe vaak pak ik in de praktijk die auto mee, terwijl ik al 2 andere auto's op de oprit heb staan? Uit ervaring weet ik: niet zo vaak. Het was een reden om de vorige Golf 7 GTI ook weg te doen destijds, ik reed er nog maar zelden in. En in eerste instantie begon ik de zoektocht met het idee om maximaal een paar K toe te leggen en ik eindigde met een offerte om bijna 19K bij te moeten betalen voor een auto die waarschijnlijk, met de kilometers van mijn vrouw, best hard zou afschrijven.
OK, leuk idee, mooie bevlieging maar niet slim natuurlijk. Achteraf blij dat de betreffende dealer het verprutste, anders was ik als liefhebber waarschijnlijk wel voor de bijl gegaan en had ik ter plekke een deal gemaakt.

Zo'n TCR is toch wel erg dik en het rijdt erg leuk. Echt wel de ultieme Golf GTI.
En toen ergens in het proces kreeg ik een heldere ingeving. Waarom niet een maatje kleiner kijken: de Polo GTI. Zoals ik zei: de vrouw rijdt er voornamelijk in, zoekt wel iets meer ruimte en meer portieren dan de Mini maar hoeft ook weer niet de wereld aan ruimte. Verder heb ik de Polo van 2018 - 2020 altijd een mooi model gevonden. Een echte volwassen auto met genoeg ruimte, veel mooier dan oude Polo's en ook hier net als bij de Golf in mijn ogen mooier dan de laatste editie. Het is niet een superspannende vlijmscherpe hothatch maar een prima compromis voor haar dagelijkse kilometers en zelfs voor mij leuk om weer eens mee te gooien en te smijten. En met de 2.0 liter turbomotor van de Golf GTI (in iets gewijzigd vorm geloof ik) deden ze bij VW niet mee aan de downsizetrend maar juist aan upsizen.
Dus Gaspedaal.nl en Marktplaats weer aangeslingerd. Eisen waren: panoramadakje, digitale dash, de GTI ruitjesbekleding, max. 70/80k kilometer, Brescia wielen, zo origineel/onverprutst mogelijk, verwarmde stoelen en nog wat dingetjes. Kleur maakte me eigenlijk niet zoveel uit, alleen geen witte.
Serieus bezig geweest met een rode maar die werd net voor m'n neus verkocht. Ze hadden echter ook nog een zwarte staan. Was niet mijn eerste voorkeur qua kleur maar toch maar eens serieus bekeken. En toch wel erg fraai, zeker ook met de rode GTI accenten zoals het logo, die rode streep voorop, de rode remklauwen. Dat is dan weer het nadeel bij een rode, dan vallen die accenten weg.
Deze zwarte had ook de rode dashboard-inserts wat het wat minder saai van binnen maakt. Dus deze gister bekeken en proefgereden. Zitten wel wat schoonheidsdingetjes aan. Interieurlijstje wat behoorlijk bekrast was, rondom wat krasjes, 1 wiel waar de blanke lak van loslaat en nog wat kleinigheden. Maar een prima deal kunnen maken, al die dingen worden aangepakt, jaar garantie erop, onderhoudsbeurtje, Mini wordt ingeruild tegen een erg nette prijs en uiteindelijk mijn originele plan (hooguit een paar K bijbetalen) alsnog kunnen uitvoeren. De vrouw is er superblij mee. Happy wife, happy life.
Het is een DSG zoals alle Polo GTI's dus dat wordt flipperen na de Mini met handbak (maar die handbak was toch waardeloos in mijn ogen dus ik als handbakliefhebber heb liever deze DSG dan die hakerige Mini handbak). Deze Polo GTI van 2020 heeft net onder de 60K gelopen is verder nagenoeg full options dus inclusief pano-dakje, digitaal dash, winterpakket, Executive pakket, Licht en zicht, ruitjesbekleding, adaptieve cruise, adaptief onderstel, Apple Carplay, Brescia 18", navi, LED koplampen, elektrisch inklapbare spiegels etc. Alleen niet de Beats audiospeakers maar uit de review van sitechris begreep ik dat dat toch al niet al te best is dus dat maakt me niet uit. Zelfs inparkeerhulp (zit ook op de California, heb het nog nooit gebruikt). Totaal onzinnige optie maar wel leuk is dat er een loos knopje minder zit naast de DSG pook.
Nog even geduld hebben maar binnen nu en 14 dagen ophalen en rijden is het plan. Ik ben blij dat er straks weer een GTI op de oprit staat straks, naast de GR86 en de California.

- processed-671C5153-38FC-4C65-A108-7DC2D38A19F0-BA3FEADE-5CE3-40B9-A4F0-93F9DA449050.jpeg (610.77 KiB) 3357 keer bekeken

- processed-24DD18B0-5C88-4E77-9E99-F823473B25FD-969FD18D-0BC6-4BC6-B90A-8D72D40743A4.jpeg (614.62 KiB) 3357 keer bekeken