BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | It's alive!
Het zal vooral nog even afbouwen en fatsoeneren worden, daarna nog naar het RDW om de motor op kenteken te zetten.
- Schnor
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M44B19 exit, M54B30 is in!
Ik had eerst voor mijn e30 een tweedehands intrax set die afgesteld was voor Zandvoort maar ik rijd eigenlijk alleen maar op de Ring. Deze set was ook heel kort achter. Een jaar later een nieuwe set gekocht bij Intrax die toch een stuk langer is. Een wereld van verschil in positieve zin. Met de oude korte set was het allemaal wel heel zenuwachtig op de Ring ondanks dat ik er al zachtere veren in had laten zetten bij Intrax.Djessey schreef: ↑20 apr 2021, 18:44Naja maakt voor de wegligging niet uit.Marc Sierra schreef: ↑20 apr 2021, 17:09Waarom word je hier blij van? Ik zou denken dat dit juist helemaal niet goed is. Zodra hij een beetje uitveert heb je bijna geen wieldruk meer. Of mis ik hier iets?Hoff schreef: ↑20 apr 2021, 09:56 Hetgeen waar ik vooral altijd blij van wordt is een minimale droop achter, dit is sterk verbeterd...
BC-Racing:
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Als je zoveel bodyroll hebt in een bocht dat dit wiel de grond bijna niet meer raakt dan draagt het ook 0,0 bij aan de grip op dat moment. Zelfs in een auto met perfecte wegligging ligt er maximaal 10-20% druk op dat wiel.
Ik vind het zelf ook wel tof, heeft iets weg van al die STW en BTCC auto's met heel weinig veerweg.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4
Dju, ik wist dat ik een beetje achter liep, maar zo ver..
Nou, om maar met de deur in huis te vallen... Ik had de auto zo ver dat ik het blokkie in kon gaan rijden. Dit ging zonder problemen, geen fouten, geen lekkages, helemaal niks! Blokkie kern gezond, en zo 650km gemaakt voordat ik de verse olie er op ging doen.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Verse olie en filter, en nu langzaam aan wat toeren opbouwen! De begrenzer stond in de ECU safe op 6000, en ik dacht, ik ga eens wat pulls op de snelweg doen, wat later op de avond.
Dit ging goed! motor klonk goed, trok goed, een aantal keer pulls in 4, 5 en 6 gedaan, en dat ging erg goed! Totdat...
De laatste pull, net voor de afslag, kreeg ik ineens behoorlijk wat rook/stoom de cabine in. Ik trap de koppeling in, just in case, motor valt meteen uit... oei... even in de gaten gehouden wat de rook deed, en of de auto niet in brand stond, oid... maar dit bleek niet het geval. Op de vluchtstrook tot stilstand gekomen, laptopje opgestart en aan de INPA gehangen... oei... motor temperatuur 118 graden...
Even af laten koelen, en nog eens gestart, stoom uit de carterventilatie, dat is vaak geen goed teken.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Auto terug gesleept, en 's avonds laat nog even wat diagnose gesteld. Stationair leken er geen problemen, maar met een beetje gas geven hoorden we een raar rammeltje in de kop. Compressietest gedaan, compressie was opzich wel prima, alleen cilinder 3 en 4 hadden net wat langer nodig om op compressie te komen. Olie gecheckt, en daar zaten wel wat metaaldeeltjes in. Ik was bang voor koper, maar het leek meer op messing, vermoedelijk de klepgeleiders.
Dusss... Vrijdag avond diagnose, zaterdag ochtend...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Tot zo ver de diagnose aan de M54B30. Blok is eruit, en binnenkort maar eens opentrekken om te kijken wat de schade precies is.
_____________________________
En toen, ik wilde de auto niet weer maandenlang op bokken hebben, en toch rijdend hebben, dus bedacht ik me...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Ik had het debielenproject nog staan, met een goed ingereden M52TUB20. Van plan, naar uitwerking, in één zaterdagje.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Like nothing happened. Leuke testcase ook meteen. Normaal maken we iedereen wijs om geen euro aan een B20 te spenderen, dus een leuk moment om nou eens te kijken wat een 2.0 met bolt-ons kan.
De B20 is nu dus voorzien van:
M50B25 inlaatspruitstuk
M54B30 gasklep
M54 kabelboom + MS43 ECU
M50TUB20 greentop injectoren
Schmiedmann headers
7k rev limit tune
Klinkt leuk, loopt leuk, misschien maar eens op de bank gooien om te kijken wat dit doet!
Nou, om maar met de deur in huis te vallen... Ik had de auto zo ver dat ik het blokkie in kon gaan rijden. Dit ging zonder problemen, geen fouten, geen lekkages, helemaal niks! Blokkie kern gezond, en zo 650km gemaakt voordat ik de verse olie er op ging doen.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Verse olie en filter, en nu langzaam aan wat toeren opbouwen! De begrenzer stond in de ECU safe op 6000, en ik dacht, ik ga eens wat pulls op de snelweg doen, wat later op de avond.
Dit ging goed! motor klonk goed, trok goed, een aantal keer pulls in 4, 5 en 6 gedaan, en dat ging erg goed! Totdat...
De laatste pull, net voor de afslag, kreeg ik ineens behoorlijk wat rook/stoom de cabine in. Ik trap de koppeling in, just in case, motor valt meteen uit... oei... even in de gaten gehouden wat de rook deed, en of de auto niet in brand stond, oid... maar dit bleek niet het geval. Op de vluchtstrook tot stilstand gekomen, laptopje opgestart en aan de INPA gehangen... oei... motor temperatuur 118 graden...
Even af laten koelen, en nog eens gestart, stoom uit de carterventilatie, dat is vaak geen goed teken.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Auto terug gesleept, en 's avonds laat nog even wat diagnose gesteld. Stationair leken er geen problemen, maar met een beetje gas geven hoorden we een raar rammeltje in de kop. Compressietest gedaan, compressie was opzich wel prima, alleen cilinder 3 en 4 hadden net wat langer nodig om op compressie te komen. Olie gecheckt, en daar zaten wel wat metaaldeeltjes in. Ik was bang voor koper, maar het leek meer op messing, vermoedelijk de klepgeleiders.
Dusss... Vrijdag avond diagnose, zaterdag ochtend...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Tot zo ver de diagnose aan de M54B30. Blok is eruit, en binnenkort maar eens opentrekken om te kijken wat de schade precies is.
_____________________________
En toen, ik wilde de auto niet weer maandenlang op bokken hebben, en toch rijdend hebben, dus bedacht ik me...
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Ik had het debielenproject nog staan, met een goed ingereden M52TUB20. Van plan, naar uitwerking, in één zaterdagje.
Untitled by Kevin Hoff, on Flickr
Like nothing happened. Leuke testcase ook meteen. Normaal maken we iedereen wijs om geen euro aan een B20 te spenderen, dus een leuk moment om nou eens te kijken wat een 2.0 met bolt-ons kan.
De B20 is nu dus voorzien van:
M50B25 inlaatspruitstuk
M54B30 gasklep
M54 kabelboom + MS43 ECU
M50TUB20 greentop injectoren
Schmiedmann headers
7k rev limit tune
Klinkt leuk, loopt leuk, misschien maar eens op de bank gooien om te kijken wat dit doet!
- Martijn_bmw
- Berichten: 26877
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4
mooie update weer! Al is het natuurlijk zonde van de B30...
Maar ben wel benieuwd hoe die B20 nu presteert met al deze randapparatuur
Maar ben wel benieuwd hoe die B20 nu presteert met al deze randapparatuur
- Eeuwe
- Berichten: 4573
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4
Zonde van de B30 inderdaad. Maar ach een B20 is zo gek ook niet, mede omdat het toch geen drol kost. Erg benieuwd wat je aan vermogen doet met deze setup.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | Disaster... P4
Tsja, baal er nog steeds erg van, niet goed voor de motivatie ook, maar det komt wel weer goed!
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
-
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4
Moet toch wel zeer doen zoiets.
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
- Dimitri
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4
Wel de beste kleur voor op een E36.
Was de auto verder te slecht om nog op te knappen?
Was de auto verder te slecht om nog op te knappen?
-
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4
Blijft ook een prachtig model die E46. Dus kan me voorstellen, dat dat de pijn verzacht.
- 328Ti
- Berichten: 3041
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
- Hoff
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 sep 2020, 11:01
- Auto: BMW E46 | Renault Twingo
Re: BMW E36 Compact | Ringpact | M54B30 | The end.. P4
Ik heb de auto nog een tijdje te koop gehad met de 2.0, en later ook nog als kaal chassis, maar daar was geen interesse in.
Roestreparaties had ie al gehad, maar de lak was zo slecht dat de auto compleet herspoten had moeten worden, en dat vond ik 'm niet waard, dus toen heeft ie plaats moeten maken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Marc Sierra, mark323ti en 23 gasten