Gas, de prijzen.
-
Re: Gas, de prijzen.
Is dat uitzetten van die harde schijven niet heel slecht voor de levensduur?
Altijd lekker warm rondjes draaien, dan zet je ze uit en koelen ze af om vervolgens nooit meer op te starten.....
Altijd lekker warm rondjes draaien, dan zet je ze uit en koelen ze af om vervolgens nooit meer op te starten.....
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Maakt bij een SSD toch niks uit? Die draait geen rondjes.
-
Elk rondje is anders
- JP
Ik kwam er terecht in een zoektocht, dat blijkbaar stofzuigers niet meer dan 900watt mogen zijn, om energie te sparen, en die plannen stammen al uit 2014. Je zou dan toch verwachten dat de bemoeizucht van de EU zich ook zou gaan storten op andere stroomvreters en daar vind ik de quooker de stomste van. Waarschijnlijk omdat alleen vriending 'm maar een keer per dag gebruikt (de 1000w waterkoker it is) en ik helemaal niet.Arthur schreef: 18 okt 2022, 23:20Wie heeft het over stofzuigers? En waarom is een Quooker een onbenullige stroomvreter? Hoe maak jij kokend water? En voor mensen met een overschot aan zonnepanelen boeit het toch sowieso niet?JP schreef: 18 okt 2022, 21:39 Sorry, vind het een beetje doorslaan. Een stofzuiger mag niet meer dan 900 watt zijn, maar we mogen wel nog andere onbenullige stroomvreters gebruiken.....
- Knot
Gaan wel een beetje offtopic maar ik heb mijn TS-419 een jaar of 10 non-stop laten draaien met 4x 2TB schijven erin. Daarna eens gaan kijken wat de stroomvreters in huis waren en ding uitgezet omdat we hem bijna niet gebruikten, alleen voor opslag/backup. Streamen naar je TV etc kan ook prima met een usb stick of screenmirror.
Nooi in powersave mode gezet, altijd de schijven laten knorren. Nu als ik m eens in de maand ofzo aanzet voor backup/kopie etc is het schijf 1 of 2 die niet opspint, daarna opnieuw erin klikken en 12 uur lang rebuilden. Het aan laten staan is dus wel beter onder de streep voor de schijven.
Stofzuigers gebuik ik een steelstofzuiger, eigenlijk een kruimeldief met stok en opzetstukken. Ding laad met 10W ofzo een uurtje of 3, dat is een stuk minder dan die 1000, 1500 of 2200W waar je met een ouderwetse stofzuiger loopt te knallen door het huis.
Nooi in powersave mode gezet, altijd de schijven laten knorren. Nu als ik m eens in de maand ofzo aanzet voor backup/kopie etc is het schijf 1 of 2 die niet opspint, daarna opnieuw erin klikken en 12 uur lang rebuilden. Het aan laten staan is dus wel beter onder de streep voor de schijven.
Stofzuigers gebuik ik een steelstofzuiger, eigenlijk een kruimeldief met stok en opzetstukken. Ding laad met 10W ofzo een uurtje of 3, dat is een stuk minder dan die 1000, 1500 of 2200W waar je met een ouderwetse stofzuiger loopt te knallen door het huis.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Nou, ik heb ook zo’n ‘hypermoderne’ Dyson Vxx… Wat een rukding, we gebruiken hem alleen nog als kruimeldief. Weer een gewone stofzuiger gehaald.
- JP
Oh, dan kan ik die Dyson wel uit mijn hoofd zetten. Zag gisteren een met zo'n speciale poes-anti-klit-mond

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Of door je BMW interieur?Knot schreef: 19 okt 2022, 09:41 G

-
OnlineMartijn_bmw
Haha eens, hier ook alleen in gebruik als kruimeldief.Arthur schreef: 19 okt 2022, 09:49 Nou, ik heb ook zo’n ‘hypermoderne’ Dyson Vxx… Wat een rukding, we gebruiken hem alleen nog als kruimeldief. Weer een gewone stofzuiger gehaald.
- JoostSchouten
In dit geval is het zeker meten=weten ja. Quooker zelf adviseert dat het pas zinvol is als je een week op vakantie gaat:WJ schreef: 18 okt 2022, 21:37 Maar het opwarmen kost juist de meeste stroom.
Zo'n stopcontactmetertje er tussen zetten en kijken wat meer kost, snachts warm houden of s'ochtends het weer naar kokend water brengen. (ik denk eigenlijk het weer opwarmen)
https://www.quooker.nl/veelgestelde-vra ... 0de%20CUBE.
Op een andere site wordt 3 dagen genoemd.
Daarmee vraag ik het mij af of elke nacht uitzetten zinvol is. Dat reservoir is erg goed geïsoleerd namelijk.
Volgens mij is het probleem van deze setup (Quooker Combi+) dat hij sowieso warm water gaat aanvullen en dus de ketel aan laat slaan. Terwijl de Combi, alleen aangesloten op koud water, als nadeel heeft dat je warm water op kan zijn. Maar dat laatste komt mij max. 1 á 2 keer per jaar voor. (Uitgebreid koken, veel warmwaterverbruik dmv pannen afspoelen, aantal koppen thee achteraf en dan nog wat laatste afspoelwerk).Arthur schreef: 18 okt 2022, 21:22 Ik heb op de Quooker ook een warm water aansluiting zitten, geloof ik. Als dan de voorraad op zou zijn dan zou de ketel het overnemen als ik het me goed herinner.
@JP: wordt elke dag door m’n vrouw gebruikt voor thee. En door iedereen voor warm water.
En over het nut van de Quooker, hier wordt veel thee gedronken, daarvoor is het ideaal uiteraard. Maar ik was nu ook altijd mn handen lekker met lauwwarm water, spoel regelmatig wat schoon met kokend/heet water en hoef nooit te wachten totdat er eindelijk warm water uit komt.
- Niels
- Auto: Prius+
Ik veroordeel je keuze niet hoor, als je moet overstappen naar een “vast” contract dan ben je sowieso de Sjaak. Wat dat betreft is een dynamische aanbieder al een uitkomst om je naar een gunstiger overstap te kunnen brengen. Mijn punt is meer dat je er wel veel meer mee bezig bent dan menigeen lief is en je het wel een beetje moet snappen waar op te sturen. Voor onze generatie is dat minder een probleem dan voor vergrijzend Nederland.FDD schreef: 18 okt 2022, 22:31
Hier geen alternatieven....
Wordt het te duur kun je het overigens per direct en kostenloos opzeggen....
Maar goed was ik bij Essent blijven zitten ging de gasprijs naar 3,61 uit mijn hoofd en de stroomprijs naar 0,72 per Kwh. Daar moet ik heel lang overdoen om die waarden te halen qua prijs....
Overigens zit het gros van de dagen (ruim)onder de 1,00 euro excl de 45 ct, dus maak me geen tot weinig zorgen...
-
Alleen rekening houden dat je netwerk tarieven omhoog gaan en de aansluiting in de woning het aan moet kunnen. Standaard is 3x25a voor rond de €250 per jaar. Dan zal je al snel richting een 3x35+ aansluiting zitten en betaal je €1200 per jaar. Of nog meer afhankelijk hoe gek je het maakt. Duurste aansluiting is €2000 op jaarbasis.
-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
Wij hebben hier ook net een nieuwe stofzuiger en dan wel geen Dyson maar een AEG......het is wel zo'n oplaadbare steelstofzuiger en hij bevalt prima.Arthur schreef: 19 okt 2022, 09:49 Nou, ik heb ook zo’n ‘hypermoderne’ Dyson Vxx… Wat een rukding, we gebruiken hem alleen nog als kruimeldief. Weer een gewone stofzuiger gehaald.
Oude hebben we ook nog en die gebruiken we nu voor de wat 'zwaardere' klussen, zoals af en toe buiten en de bbq effe schoon maken.
Oude is een 1200 Watt Siemens, ding doet het al ongeveer 15 jaar prima, maar de nieuwe, met de draaiende borstel en zo, zuigt net effe wat makkelijker de hondeharen op....minder Watt, maar wel grotere zuigkracht.
Nadeel is wel dat die accu op de middelste stand niet echt heel lang meegaat(laad wel weer snel op), maar als het goed is krijgen we er nog een extra accu bij middels een cashback-actie.

Laatst gewijzigd door Opa op 19 okt 2022, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat realiseerde ik mij ook toen ik het typte. 2 jaar geleden geen probleem natuurlijk. Nu nog niet echt maar is idd meestal niet nodig dat de ketel aanslaat. Tegen de tijd dat het echt duur wordt maar eens kijken of dat simpel te veranderen is. Bv ww kraan dicht?JoostSchouten schreef: 19 okt 2022, 10:23Volgens mij is het probleem van deze setup (Quooker Combi+) dat hij sowieso warm water gaat aanvullen en dus de ketel aan laat slaan. Terwijl de Combi, alleen aangesloten op koud water, als nadeel heeft dat je warm water op kan zijn. Maar dat laatste komt mij max. 1 á 2 keer per jaar voor. (Uitgebreid koken, veel warmwaterverbruik dmv pannen afspoelen, aantal koppen thee achteraf en dan nog wat laatste afspoelwerk).Arthur schreef: 18 okt 2022, 21:22 Ik heb op de Quooker ook een warm water aansluiting zitten, geloof ik. Als dan de voorraad op zou zijn dan zou de ketel het overnemen als ik het me goed herinner.
@JP: wordt elke dag door m’n vrouw gebruikt voor thee. En door iedereen voor warm water.
En over het nut van de Quooker, hier wordt veel thee gedronken, daarvoor is het ideaal uiteraard. Maar ik was nu ook altijd mn handen lekker met lauwwarm water, spoel regelmatig wat schoon met kokend/heet water en hoef nooit te wachten totdat er eindelijk warm water uit komt.
-
OnlineMark 320iS
Ik heb trouwens ook hele goede ervaringen met hete lucht verwarming, vooral het eten van diverse koolsoorten en chili con carne zijn daarvoor heel effectief.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Volgens mij zijn de Combi en de Combi+ exact hetzelfde, is alleen de manier van aansluiten anders. Dus dat zou dan eenvoudig aan te passen moeten zijn.Arthur schreef: 19 okt 2022, 14:53Dat realiseerde ik mij ook toen ik het typte. 2 jaar geleden geen probleem natuurlijk. Nu nog niet echt maar is idd meestal niet nodig dat de ketel aanslaat. Tegen de tijd dat het echt duur wordt maar eens kijken of dat simpel te veranderen is. Bv ww kraan dicht?JoostSchouten schreef: 19 okt 2022, 10:23Volgens mij is het probleem van deze setup (Quooker Combi+) dat hij sowieso warm water gaat aanvullen en dus de ketel aan laat slaan. Terwijl de Combi, alleen aangesloten op koud water, als nadeel heeft dat je warm water op kan zijn. Maar dat laatste komt mij max. 1 á 2 keer per jaar voor. (Uitgebreid koken, veel warmwaterverbruik dmv pannen afspoelen, aantal koppen thee achteraf en dan nog wat laatste afspoelwerk).Arthur schreef: 18 okt 2022, 21:22 Ik heb op de Quooker ook een warm water aansluiting zitten, geloof ik. Als dan de voorraad op zou zijn dan zou de ketel het overnemen als ik het me goed herinner.
Installateur heeft destijds bij ons wel de waterleiding aan het begin van de leiding afgedopt en niet pas bij de keuken ivm stilstaand water en de kans op legionella.
- WJ
- JP
Kun je daar dan ook thee mee zetten?Mark 320iS schreef: 19 okt 2022, 15:34 Ik heb trouwens ook hele goede ervaringen met hete lucht verwarming, vooral het eten van diverse koolsoorten en chili con carne zijn daarvoor heel effectief.
- tomgtr
Die vorm van verwarmen voelt toch iets teveel alsof je kids om te gallen de stoelverwarming midden in de zomer aan zetten in je auto.Mark 320iS schreef: 19 okt 2022, 15:34 Ik heb trouwens ook hele goede ervaringen met hete lucht verwarming, vooral het eten van diverse koolsoorten en chili con carne zijn daarvoor heel effectief.
- 350 Z
Vergeet ook uien niet die zijn ook perfect daarvoor
- Vliet
Nou, vorige week het nieuwe contract ontvangen van Eneco. In november naar 3,17 per M3 en 87 cent per KWh. Feck. Ga je toch ineens naar 800 euro per maand. Aardig gek. Stroom hoor je weinig mensen, maar dat is gewoon meer dan 4 keer zo duur geworden. Stijgt harder dan gas....
-
Gas ook hoor. Contract vorig jaar was 21ct kw en 0.80 voor gas dus beiden bijna evenredig 4x zoveel.
-
Jaarafrekening van Vattenfall is binnen.
"Grappig" mailtje met een video,....
Krijgen 600 terug, da's altijd goed .
Het nieuwe maandbedrag is nu volgens Vattenfall 464 Euro.
Nah, denk het niet
( In 2021 ook geld terug, toen was het nieuwe voorgestelde maandbedrag 269 . In 2020 ook geld terug gehad, maandbedrag toen 215 en werd door Vattenfall bijgesteld naar 166 . Lang leve het buiten koken
)
"Grappig" mailtje met een video,....
Krijgen 600 terug, da's altijd goed .
Het nieuwe maandbedrag is nu volgens Vattenfall 464 Euro.
Nah, denk het niet

( In 2021 ook geld terug, toen was het nieuwe voorgestelde maandbedrag 269 . In 2020 ook geld terug gehad, maandbedrag toen 215 en werd door Vattenfall bijgesteld naar 166 . Lang leve het buiten koken

-
- Auto: Fun Damn Mentally
https://www.ad.nl/buitenland/eu-leiders ... ~a561181f/
Mmm...
Wat mij hier in Heerenveen(centrum) de laatste weken opvalt: 's avonds is de 'helft' van de straatverlichting maar aan. Ook maandagavond Utrecht centrum uitrijdend , erg donker op plekken. Besparen. Maar wel ten koste van de verkeers veiligheid/fietsers etc.
Of ben ik paranoide? Inkopper:)
Mmm...
Wat mij hier in Heerenveen(centrum) de laatste weken opvalt: 's avonds is de 'helft' van de straatverlichting maar aan. Ook maandagavond Utrecht centrum uitrijdend , erg donker op plekken. Besparen. Maar wel ten koste van de verkeers veiligheid/fietsers etc.
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Was deze week weer in Knokke-Heist. Op 'n avond even rondje wandelen, gooien ze om 20:15 ineens alle straatverlichting uit. Echt door heel Knokke. Bizar. Geeft ook niet echt een veilig gevoel.Robin schreef: 21 okt 2022, 08:35 https://www.ad.nl/buitenland/eu-leiders ... ~a561181f/
Mmm...