30 Watt per NAS zal het wel zijn. 250 a 300 kWh per jaar.
Gas, de prijzen.
- Joël D.
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Re: Gas, de prijzen.
- Martin van der Zwaard
600kw per jaar. Maar kook je op elektriciteit dan bespaar je daar volop op want je water kookt meteen als de piepers erin gaan

Ik heb een HomeWizard besteld om op de slimmer meter aan te sluiten. Zo kan ik eens kijken wat in huis nou hoeveel vebruikt. Zowel stroom als gas.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Maar ja, ga je zo’n Quooker uitzetten?
- Martin van der Zwaard
Wij zeker niet. Dan hebben we geen warm water meer in de keuken.
Heb daar alleen een koudwateraansluiting zitten.
Heb daar alleen een koudwateraansluiting zitten.
- JP
Hoe vaak gebruik je zo'n ding ? De tijd van elke dag piepers schillen en koken of een goed gesprek met een bakje Earl-Grey is me al lang ontschoten.
- Arthur
Ik heb op de Quooker ook een warm water aansluiting zitten, geloof ik. Als dan de voorraad op zou zijn dan zou de ketel het overnemen als ik het me goed herinner.
@JP: wordt elke dag door m’n vrouw gebruikt voor thee. En door iedereen voor warm water.
@JP: wordt elke dag door m’n vrouw gebruikt voor thee. En door iedereen voor warm water.
-
OnlineMartijn_bmw
Hier ook een qooker die gebruikt wordt voor thee en warmwater in de keuken.
Er zit in de meterkast gekoppeld aan de groep van de qooker een timer die in de nacht zorgt voor uitschakeling. Hou je niet de hele nacht het water onnodig op 100gr. Was al zo gemaakt door de vorige bewoner maar vond het wel slim bedacht dus laat het zo.
Er zit in de meterkast gekoppeld aan de groep van de qooker een timer die in de nacht zorgt voor uitschakeling. Hou je niet de hele nacht het water onnodig op 100gr. Was al zo gemaakt door de vorige bewoner maar vond het wel slim bedacht dus laat het zo.
- Martin van der Zwaard
Bij ons wordt ie ook iedere dag gebruikt. Zoals gezegd hebben wij alleen koudwater in de keuken dus de Quooker zorgt voor zowel gewoon warm water als het kokende water.
@Martijn; dat is wel een goeie inderdaad. Kan ik ook eens naar kijken.
@Martijn; dat is wel een goeie inderdaad. Kan ik ook eens naar kijken.
-
OnlineMartijn_bmw
https://www.elektramat.nl/abb-ad1no-15m ... YiEALw_wcB
Zo’N ding zit gewoon op de rail naast de automaat van de Quooker. 23.00uit, 6.00uur weer aan
Zo’N ding zit gewoon op de rail naast de automaat van de Quooker. 23.00uit, 6.00uur weer aan
- Bijlagen
-
- 183DDFFA-2B5E-47DA-AB80-8DA0646B244B.jpeg (282.91 KiB) 1296 keer bekeken
- Martin van der Zwaard
Dat is een mooie oplossing inderdaad. Zal m'n "mannetje" er eens naar vragen.
- WJ
Maar het opwarmen kost juist de meeste stroom.
Zo'n stopcontactmetertje er tussen zetten en kijken wat meer kost, snachts warm houden of s'ochtends het weer naar kokend water brengen. (ik denk eigenlijk het weer opwarmen)
Zo'n stopcontactmetertje er tussen zetten en kijken wat meer kost, snachts warm houden of s'ochtends het weer naar kokend water brengen. (ik denk eigenlijk het weer opwarmen)
- JP
Sorry, vind het een beetje doorslaan. Een stofzuiger mag niet meer dan 900 watt zijn, maar we mogen wel nog andere onbenullige stroomvreters gebruiken.....
- Booooh
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Ja het lijkt er wel op dat er niets mis is met de slimme meterKadett schreef: 18 okt 2022, 18:54 Jacuzzi 6000kwh per jaar dus na 9/12 al 4500kwh
Quooker 600kwh per jaar = 450kwh
NAS en aanverwante zal 100+watt aantikken zeg 3kwh per dag ~ 1000kwh
Die 3 items heb je al 5950 kwh van die 9000 beantwoordt. Als je die wegdenkt zou je op 3000kwh zitten tot dusver dit jaar wat niet uitzonderlijk veel zou zijn.

-
Zijn wel opties om het omlaag te brengen hoor,
Je kan die baden meestal nog wel goed na isoleren, of een warmtepomp aan laten zetten.
Isolatie scheelt meestal zo'n 20% aan energie, en warmtepomp is afhankelijk van de buitentemperatuur, maar is volgens mij wel meer, maar dan moet ik even in mijn documentatie duiken.
Je kan die baden meestal nog wel goed na isoleren, of een warmtepomp aan laten zetten.
Isolatie scheelt meestal zo'n 20% aan energie, en warmtepomp is afhankelijk van de buitentemperatuur, maar is volgens mij wel meer, maar dan moet ik even in mijn documentatie duiken.
- Booooh
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Kreeg van Fonteyn toevallig een mailtje over een warmtepomp voor de Jacuzzi, zal daar eens naar kijken, zou 75% rendement kunnen behalen zeggen ze, volgens mij is de onze al prima geïsoleerd. Maar zeker de moeite waard er even in te duiken
...

-
De meeste baden van de Fonteyn kun je nog wel wat op halen qua isolatie, tenzij hij specifiek is geïsoleerd. Is niet heel ingewikkeld, gewoon een kwestie van op de juiste plek steenwol/glaswol toevoegen.
Die warmtepomp van Fonteyn is een Balboa unit(Passion XC) , 9 kw als ik het goed heb. Is een prima apparaat maar voor een normale spa een beetje overkill, je kan af met kleinere warmtepompen. Zo'n unit is geschikter voor Swimspas
75% is denk ik wel heel optimistisch. Ik denk dat 40/50% dichterbij komt.
Vooral in de winter als het koud word dan daalt het rendement wel heel erg. Maar alsnog is het een stuk beter dan het standaard element wat in de spa zit.
Die warmtepomp van Fonteyn is een Balboa unit(Passion XC) , 9 kw als ik het goed heb. Is een prima apparaat maar voor een normale spa een beetje overkill, je kan af met kleinere warmtepompen. Zo'n unit is geschikter voor Swimspas
75% is denk ik wel heel optimistisch. Ik denk dat 40/50% dichterbij komt.
Vooral in de winter als het koud word dan daalt het rendement wel heel erg. Maar alsnog is het een stuk beter dan het standaard element wat in de spa zit.
-
Hier geen alternatieven....Niels schreef: 18 okt 2022, 17:02 Een dynamisch contract is alleen leuk als je ook alternatieven hebt (keuze cv, hout kachel, ww boiler) want wat doe je bij -2 en een gasprijs van 3,- de kuub op de gasmarkt? Nog maar een kleedje? Voor mezelf vind ik het best interessant hoor maar als mijn ouders het al een hoop gedoe vinden om zonnepanelen aan te schaffen dan moet het wel een beetje “je ding zijn om de markt te volgen/sport zijn om te besparen”. Vooralsnog lukt het om met een gezin van 5 in een vrijstaand huis het verbruik van een twee persoons huishouden in een flat te evenaren dus ik ben niet ontevreden. Daarbij is een hout kachel ook nog eens gezellig (maar mis de warme voeten van de vloer verwarming wel…)
Wordt het te duur kun je het overigens per direct en kostenloos opzeggen....
Maar goed was ik bij Essent blijven zitten ging de gasprijs naar 3,61 uit mijn hoofd en de stroomprijs naar 0,72 per Kwh. Daar moet ik heel lang overdoen om die waarden te halen qua prijs....
Overigens zit het gros van de dagen (ruim)onder de 1,00 euro excl de 45 ct, dus maak me geen tot weinig zorgen...
- Arthur
Wie heeft het over stofzuigers? En waarom is een Quooker een onbenullige stroomvreter? Hoe maak jij kokend water? En voor mensen met een overschot aan zonnepanelen boeit het toch sowieso niet?JP schreef: 18 okt 2022, 21:39 Sorry, vind het een beetje doorslaan. Een stofzuiger mag niet meer dan 900 watt zijn, maar we mogen wel nog andere onbenullige stroomvreters gebruiken.....
- tomgtr
Volgens mij is het meer om direct warm water te hebben en niet te hoeven wachten op warm water. Zodra warm water van ketel er is stopt qooker warm water te geven. Beetje zoals je vroeger close in boilers zag in keuken. Anders zou je als je een keer een paar pannen afwast geen thee meer kunnen zetten. Althans, zo is het mij uitgelegd door de keuken meneer.Arthur schreef: 18 okt 2022, 21:22 Ik heb op de Quooker ook een warm water aansluiting zitten, geloof ik. Als dan de voorraad op zou zijn dan zou de ketel het overnemen als ik het me goed herinner.
- Knot
Simpel Qnap NAS met 4 schijven scheelde mij 300kwh per jaar door uit te zetten.
- Bert ///M3
Je kan een NAS met SSD's overwegen, die zijn zuiniger, maar ook duurder.
-
NAS met 4 disks doet hier idd 266kWh p/j.
Laatst gewijzigd door JeroenT op 19 okt 2022, 00:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als je het nieuw moet doen, kun je beter gelijk een slimme variant pakken.Martijn_bmw schreef: 18 okt 2022, 21:34 https://www.elektramat.nl/abb-ad1no-15m ... YiEALw_wcB
https://www.proshop.nl/Smart-Home/Shell ... gKy7_D_BwE
-
Gewoon een tijdklok aan hangen.Tom schreef: 18 okt 2022, 20:10 Hmm misschien m'n NAS maar uit zetten 's nachts. Sta nooit zo stil bij m'n stroomverbruik.
-
Een beetje NAS kan je toch in slaapstand zetten met spindown. Verbruikt dan max iets van 5 watt per stuk.