Beleggen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jelmer850i

Beleggen

Bericht door Jelmer850i » 09 okt 2007, 11:51

Aangezien de rente momenteel nihiel is moet je toch wat gaan doen met je spaarcenten.
Nu dacht ik aan beleggen, uiteraard zit er enig risico in, maar daar hou ik wel van 8) Over het algemeen is het voordeel van risico dat er meer winst uit te halen is dan van zekerheid. Zekerheid is de centen vast zetten bij de bank en ieder jaar getrakteerd worden op 0,01 % rente. Whoei! :?

Zijn hier meer mensen die (actief) beleggen, en zijn er tips voor de beginner. Uiteraard zou ik niet direct het volle vermogen erin zetten, maar klein beginnen ( en groot eindigen :lol: ).

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 09 okt 2007, 12:03

Jelmer,

Ik ben nu zelf een beetje aan het spelen op de beurs maar voor beginners is het een gokpaleis. Thuis hebben we er vaak gesprekken over omdat de heer des huizes zeer actief is op de aandelenmarkt.

Een aantal gouden tips:

Blijf af van de: Opties
Futures
Turbo's

Je kan gigantisch op je bek kan en in zeer korte tijd al je geld verliezen of zelfs meer dan dat je hebt ingezet.

Koop stabiele aandelen, ga niet voor de snelle winstpakkers maar neem genoegen met minder. Zo leer je een beetje hoe trends zich ontwikkelen op de markt.

Lees veel, Lees veel berichten over bedrijven en de beurs. Op internet kun je veel gratis berichten vinden. Ze zijn niet super recent maar zeer interessant om te lezen.

Hieronder nog een aantal goede sites:

www.iex.nl ( van de ontwikkelaars van hyves)
money.cnn.com
www.euronext.nl

Er zijn nog tientallen andere sites maar dit vind ik de duidelijkste.
Jelmer veel succes ermee en laat je niet gek maken door mooie verhalen van anderen. Mensen praten alleen maar over hun succesen en nooit over hun nederlagen

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 okt 2007, 12:14

haha dat is waar!
Mijn vader heeft ook een aantal aandelen, allemaal op de langere termijn.
Hij heeft ook wel eens flinke bedragen verloren, maar ook wel gewonnen.

Verder zal ik in het begin pak hem beet zo'n 1000 euro om te experimenteren inleggen, bevalt het dan kan er nog wel eens wat bij.

Opties etc. doe ik niet aan, mijn vader overigens zo nu en dan wel. Maar dan blijft een linke buisiness zeker als je er geen verstand van hebt.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 09 okt 2007, 12:36

Wil je beleggen met het oog van winst op langere termijn, stop je geld in een fonds. Bv. SNS Fundcoach heeft op dit moment goede fondsen imho.

Daarnaast zou ik altijd met opties handelen, omdat de investeringen veel en veel lager zijn dan aandelen. Ook de winst is percentueel hoger van met aandelen. MAar dit vereist wel wat meer kennis.
Via diverse brokers, bv. Alex worden ook gratis cursussen aangeboden, erg leerzaam en informatief.

Succes!

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2007, 12:51

lekker in Dubai beleggen :twisted: (voor de suckers die er in zijn gestonken)

Femme

Bericht door Femme » 09 okt 2007, 13:22

Als beginner die liever niet te veel risico met zijn spaarcenten neemt moet je gewoon op de lange termijn gaan beleggen met degelijke beleggingsfondsen of aandelen. Als je wat meer vermogen (een paar ton) te beleggen hebt kun je een mooie mix maken van aandelen, beleggingsfondsen en obligaties. Opties zou ik als beginner niet aanraken, tenzij je ze gaat schrijven op je eigen aandelen. De risico's zijn zeer groot. Als je geluk hebt win je wat, als je pech hebt hou je niks over of moet je ze voortijdig met groot verlies verkopen.

Knot

Bericht door Knot » 09 okt 2007, 13:38

Ik weet al niet eens meer hoe het zat met die belasting boven de 19.xxx euro... Was toch verstandig om alles boven de 20k in een belegging te stoppen omdat je anders de belasting nog eens 1,2% spekt over heel je spaarsaldo?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 okt 2007, 15:10

Sparen kan momenteel toch ergens rond de 4% opleveren?
Wel zo veilig :wink:

Marc R

Bericht door Marc R » 09 okt 2007, 15:31

Gouden tip: helemaal niet beleggen....ik spreek uit ervaring..... :cry:

Daar kon ik een mooie nieuwe CSL van kopen...

Allemaal gouden tips van anderen enz enz....NIET DOEN!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 okt 2007, 15:34

Ik weet helemaal niets van beleggen maar geloof niet in gouden tips van anderen. De echt goeie tips deelt men vast niet met anderen denk ik dan met mijn domme verstand. :)

indobesar

Bericht door indobesar » 09 okt 2007, 15:34

Tsja, 'gouden' regels zijn, winsten pakken en verliezen durven nemen...Doe je het niet, of te laat, dan verlies je wel wat.

CSL verloren, dan ben ik ongeveer een E36 M3 kwijt :lol:

indobesar

Bericht door indobesar » 09 okt 2007, 15:35

Wouter81 schreef:Ik weet helemaal niets van beleggen maar geloof niet in gouden tips van anderen. De echt goeie tips deelt men vast niet met anderen denk ik dan met mijn domme verstand. :)
Banken zeker niet geloven, ;)

Marc R

Bericht door Marc R » 09 okt 2007, 15:36

Ik bedoel gouden tips als in: een vertrouwd iemand die erg dicht bij je staat en jou dat "gunt" zeg maar.

Dan ga je gewoon voor de bijl......iemand die anders zegt liegt of heeft geen geld.

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2007, 16:04

gouden tips tja die bestaan niet..

even over dat Dubai verhaal, rendementen van 12.5 procent werden beloofd bij participatie van minimaal 50000 euro.. investeren in onroerend goed dat nog moet worden gebouwd in Dubai..

Toen ik voor het eerst de reclame zahg, dacht ik gelijk wat the fuck die Arabs STIKKEN in het oliegeld die zitten niet op een paar investment grijpstuivers uit Nederland te wachten.. dit stinkt als de nete.. en ja hoor allemaal opgelicht.. en het geld richting de noordezon en een doorzon woning die leeg is achter gelaten.

Op het moment dat het te mooi in de oren klinkt dan is het ook te mooi om waar te zijn.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2007, 16:09

Die laatste zin is de spijker op z'n kop, Rico.
Als de "superdeals" jou als gewone man bereiken ben je te laat en moet je niet meer meedoen.
Ik ben ook wel eens ergens ingestonken.
Het heeft me geen M3CSL gekost.
Wel een paar lieve duiten en een illusie armer :wink:
Heb nog wel het een en ander uitstaan wat quitte (?) loopt momenteel, die gaan binnenkort weg...
Nu doe ik het weer helemaal naar de andere kant; ze bekijken het maar, Arthur zet z'n centjes op de bank en pakt gewoon z'n 3-4%.
Het wordt iig niet minder, zoals ik dus al eens heb ervaren :wink:

Knot

Bericht door Knot » 09 okt 2007, 16:14

11 september heeft mij ook wat knaken gekost, hoop spaargeld voor 5 jaar weggezet, zou verdubbelen, was goed op weg, maar toen kwam het 911 geintje ff om de hoek, uiteindelijk met een paar 1000 minder gesloten dan mn instap.

Ik zet de centen ook lekker op de bank, jaardeposito if mijn favo. Momenteel 4,5 tot 5,0 % te halen.

Joy

Bericht door Joy » 09 okt 2007, 16:21

Ik zit in deze aandelen:

http://www.oslobors.no/ob/aksje_kursutv ... r.ose.SDRL

http://www.oslobors.no/ob/aksje_kursutv ... _period=1D

http://www.oslobors.no/ob/aksje_kursutv ... _period=1D

Golden Ocean is een goudmijn. Vorig jaar helaas verkocht op 4 kroon. Nu gewoon 40 kroon bijna. Deep Sea Supply is interessant om de hoge kwartaaldividend. Seadrill bouwt op. Allemaal bedrijven van eenzelfde zakenman die zijn zaken heel goed regelt.

indobesar

Bericht door indobesar » 09 okt 2007, 17:05

Arthur schreef:Arthur zet z'n centjes op de bank en pakt gewoon z'n 3-4%.
Waar de inflatie nog afgaat, en je dus maar 1,5-2% over houdt ;)

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 okt 2007, 17:40

Toevallig vorige maand begonnen met beleggen. Pakketje fondsen (overwegend van robeco, fortis en merrill lynch) samengesteld, verspreid over de hele wereld (dus relatief veilig), met nadruk op de "opkomende markten" zoals china, india en zuid amerika. Zit nu al op 7,5% winst in 1 maand :D helaas zal dit geen representatief gemiddelde zijn....(zou mooi zijn 90% per jaar :lol: )
Zou in elk geval zo veel mogelijk spreiden en vooral naar fondsen kijken, dan zijn er andere mensen die zich bezig houden met wat te kopen en verkopen, ik heb toch altijd het idee dat die het beter weten dan wij consumenten of de beleggingsadviseur van de bank.
Kijk ook eens op www.morningstar.nl hier kun je zien wat goed presterende fondsen zijn en waar ze in beleggen.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 okt 2007, 17:48

Knot schreef:11 september heeft mij ook wat knaken gekost, hoop spaargeld voor 5 jaar weggezet, zou verdubbelen, was goed op weg, maar toen kwam het 911 geintje ff om de hoek, uiteindelijk met een paar 1000 minder gesloten dan mn instap.

Ik zet de centen ook lekker op de bank, jaardeposito if mijn favo. Momenteel 4,5 tot 5,0 % te halen.
Had je het laten staan, stond je nu waarschijnlijk weer op dikke winst. Dat is een beetje de clou bij beleggen: je moet een lange adem hebben, op de lange duur wordt het allemaal wel weer meer waard, crashes zijn er altijd al geweest, maar deze zijn altijd weer goedgekomen.

Shakes

Bericht door Shakes » 09 okt 2007, 18:24

Beleggen moet je alleen doen met geld dat je eigenlijk niet nodig hebt. Er zijn zeker leuke winsten te behalen maar je moet er op korte termijn niet veel van verwachten.

Divident daar draait het om!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2007, 18:55

Ga alsjeblieft niet met 1000 euro beleggen in aandelen etc.. Voor 1000 euro ben je alleen maar onnodig veel kosten aan het maken als je belegt in aandelen.

Of koop een mooi schilderij of ingelijste foto van een beginnend fotograaf. Gegarandeerd dat die waarde stijgen voor het aankoopbedrag van 1000 euro. Of koop een 2e hands design stoel ofzo. Of op vakantie, dan heb je meer lol en wie weet kom je dé kans van je leven tegen. :lol:

Begin dan liever met een bedrag vanaf 5000 en zet daarvan 4000 euro 'vast' op interessante lange termijn aandelen. En ga met die 1000 euro risicovol beleggen. Je raakt vast niet alles kwijt van die 1000 euro. Maar je leert er wel snel van.

Een tip van mij: Als je de beurzen goed in de gaten houdt, dan ben je stom bezig als je een paar duizend euro gaat 'beleggen'. Focus je op 1 beurs, of zelfs maar op 1 (of een paar) fondsen. Laat je niet gek maken door allerlei speculaties aan de andere kant van de wereld. Maar ga met je 4000 euro op save en stop je 1000 euro in een bedrijf/fonds dat vandaag als de tering in elkaar duikt, koop die aandelen aan het eind van de dag, en verkoop ze de volgende ochtend bij de 'correctie' die dan plaats vindt.

Nog een tip: luister altijd naar je moeder die geen verstand heeft van beleggen. Als ik naar mijn moeder had geluisterd had ik nu een nieuwe 911 kunnen kopen (Fokker bijgekocht net voor ze failliet gingen en Philips verkocht heeeel lang geleden toen ze op 10 gulden stonden voor alle splitsingen etc.). Maar van de Porsche 924 S heb ik ook plezier gehad hoor. 8)

Als je ondernemer bent dan zou ik zoveel mogelijk kapitaal voor later proberen op te bouwen. Vastgoed is dus erg interessant. Niet alleen in fondsen, maar ook (juist) zelf. Koop interessante beleggingspanden en blijf bijkopen. De eerste is het lastigste, maar vanaf daar bouw je snel een portefeuille op en blijf al die 'winst' terugpompen in nieuwe complexen. Dat verdient zich altijd terug. Op het moment dat je ooit failliet gaat, of met 'pensioen', dan zul je zien dat je blij bent met zo'n vastgoed bundel. Neem een goede adviseur in de handen. :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 09 okt 2007, 19:14

Mijn vader had tijden geleden zoiets met daf...
Verder is het wel de bedoeling dat ik wat vastgoed ga kopen (om zelf in te wonen) :lol: Maar dat zal allemaal nog wel even duren.

leonard

Bericht door leonard » 09 okt 2007, 21:34

Als je een paar centen (max 10.000,00) hebt is het misschien interresant maar als ik jou was zou ik het belggen in onroerend goed.Ik weet niet in welke regio je woont,maar bij ons in het westen kan het al met een lage instap.Bijv. een bedrijfspand in al verhuurde staat kan je kopen met een beleggingsrendement van zo'n 8%.Als je dan een groot deel (bijv.70%) financiert krijg je een flink hefboomeffect.

v.b

Pand 106k
financiering 70k
eigen geld 36k
Rente 6%
Huur p.jaar netto ca. 7500,00

70k >> 6% = 4200>> rendement op 36 k is dan ca.12%

Tel daarbij op dat de huuropbrengst jaarlijks omhoog gaat en de waarde van het OG op lange termijn altijd stijgt

Conclusie : heel interresant en redelijk safe.

Ik ga er van uit dat het pand in verhuurde staat gekocht word en met een min. 5jarig contract.Hogere rendementen zijn makkelijk haalbaar als het bijv. een eindigend huurcontract is.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2007, 21:48

indobesar schreef:
Arthur schreef:Arthur zet z'n centjes op de bank en pakt gewoon z'n 3-4%.
Waar de inflatie nog afgaat, en je dus maar 1,5-2% over houdt ;)
En?
Wordt het nog steeds niet minder.
Ze kunnen wat mij betreft de pot op :wink:
Anders stop ik het in een oud matras of sok :wink:

Plaats reactie