Doorstromertje halen. Geen reservoir en minimale stroomkosten en weinig wat kapot gaatJP schreef: 12 sep 2022, 15:37Toevallig hadden we gisteren weer eens kortsluiting thuis. Alles nagekeken, bleek de Daalderop 15 Close in te zijn in de kelder. Oud beestje waar iets niet goed mee is. Ding sloeg best vaak aan met zijn 2200w. Ding is een oud beestje, maar overweeg nu een 10liter te kopen. Plieger heeft er met label A.Knot schreef: 25 aug 2022, 13:04 Nee, gewoon een 10 liter daalderop close-in boiler, koud water op de kraan en de boiler en warm van de boiler naar de kraan. Prima voor handenwassen, vaat afspoelen en emmer sop te pakken om de auto te wassen.
Ding staat op 50C en verbruik 0,25kwh standby per dag om warm te houden. Als je m leegtapt kost het 0,3kwh bij 2000W om op te warmen, doet ie een minuut of 10 over.
Als het gas naar 5 euro gaat hang ik de tuinslang aan dat ding, vanaf de keuken naar de badkamer en ga ik ermee douchen![]()
https://www.bol.com/nl/nl/p/plieger-keu ... WoQAvD_BwE
Hopelijk scheelt dat ook nog wat in de kwh.
Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- 328Ti
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Knot
Moet je wel 7,2 kunnen monteren, een 3680w ding geeft echt een pisstraaltje.
- RJK
Doorstroomverwarmer hier is 6,5kw maar douchen zou ik daar ook niet mee willen hoor. Ik denk dat je minimaal wel 10-11 kW ding nodig hebt als je een beetje douche-comfort wil.
- Knot
Ding van jou vond ik prima voor keuken, handen wassen, vaat spoelen etc maar minder power moet het niet worden.
- JP
Is de prijs van zonnepanelen flink stijgende of zijn het meer de arbeidsuren?
- Knot
Na de 13,3kwh van gisteren was het moment daar... heb de score van 2021 ingehaald, nu kijken in de komende 3 maandjes of ik er nog een beetje overheen kom.
- Knot
Alles is stijgende, ook de spullen zelf.JP schreef: 22 sep 2022, 09:02 Is de prijs van zonnepanelen flink stijgende of zijn het meer de arbeidsuren?
Electrisch design kacheltje was 150 paar weken terug, daarna ineens 180 en nu zelfs 220 zie ik, nog geen maand overheen gegaan.
https://www.coolblue.nl/product/753923/ ... d-wit.html
Ik als uberschrale had m natuurlijk gevonden op een website waar ie verkeerd geadverteerd stond voor 99 euro incl verzendkosten

-
En welke website was dat?
- WJ
Ik zie dat blokker er nog 1 voor 140euro heeft.
Maar voor 50e haal je ook een 2000watt straalkacheltje, waarom is dit beter?
Maar voor 50e haal je ook een 2000watt straalkacheltje, waarom is dit beter?
- Knot
Dit ziet er nog een beetje fraai uit, temperatuur instelbaar, ventilator in en uit te schakelen en 3 standen voor verwarmen (wattage).
- Knot
Volgens mij via Buffalo ofzo maar kan het daar ook niet meer vinden, was een dozenschuiven die had hem als oud model geadverteerd maar was wel de nieuwe SG2000LED.
Voor ouderwetse olieradiator kacheltjes van 2000W vragen ze ook gewoon 50 piek.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -2000-watt
Volgens mij blijft dit het meest voordelige om je overschot aan kwh om te zetten in warmte en hiermee gas te besparen.
Waar de F ligt Sint Odiliënberg trouwens?
Voor ouderwetse olieradiator kacheltjes van 2000W vragen ze ook gewoon 50 piek.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -2000-watt
Volgens mij blijft dit het meest voordelige om je overschot aan kwh om te zetten in warmte en hiermee gas te besparen.
Waar de F ligt Sint Odiliënberg trouwens?

- Knot
-
Kan dit ook uit als je anders op gas stookt en nog onder het plafond zit? (Zonder zonnepanelen)
- Knot
Hoe zat het ook alweer, 1 kuub gas zit 10kwh energie in ofzo?
Gas zal altijd voordeliger zijn dan een electrisch kacheltje of e-cv voorlopig.
Ik doe het omdat we panelen hebben maar anders was het gewoon de CV aan op een zo laag mogelijk brander percentage.
Ik doe het omdat we panelen hebben maar anders was het gewoon de CV aan op een zo laag mogelijk brander percentage.
- JP
Ipv 1 kachel van 2000watt kun je ook 4 kamers verwarmen met 4 losse heaters à 500 watt
https://www.hornbach.nl/shop/EUROM-Kera ... tikel.html
- 328Ti
klopt. 11-12kW in de zomer (waterleiding iets warmer), 15kW in de winterRJK schreef: 12 sep 2022, 23:11 Doorstroomverwarmer hier is 6,5kw maar douchen zou ik daar ook niet mee willen hoor. Ik denk dat je minimaal wel 10-11 kW ding nodig hebt als je een beetje douche-comfort wil.
- 328Ti
Natuurkundig ja, technisch gezien heb je bij een HR ketel verliezen. (en 105% rendement bestaat niet..). Ik reken met 7,9kWh op 1kuub gasKnot schreef: 23 sep 2022, 15:07 Hoe zat het ook alweer, 1 kuub gas zit 10kwh energie in ofzo?
- WJ
Ik denk eerlijk gezegd dat dit alleen interessant is als je met een zonnepanelen teruglever overschot zit. Een CV verwarmt je woonkamer/huis wel wat efficienter lijkt mij door middel van verschillende warmtebronnen dan 1 zo'n warmte knallert?KoenM schreef: 23 sep 2022, 15:01 Kan dit ook uit als je anders op gas stookt en nog onder het plafond zit? (Zonder zonnepanelen)
- Joker
Van het gas af of niet?
Mijn panelen (15 die ik overneem van 270wp, 7 jaar oud en nooit gereinigd) leveren nu op 45 graden helling zuid met een vleugje oost 2400kW op. Bij mij pal op het zuiden met 30/35 graden ongeveer 2800kW als ik "internet" mag geloven.
Zuinig gebruik wat haalbaar is voor mij: 1000kW stroom en 600m3 gas (redelijke besparing maar veel meer stroom verbruik i.v.m. garage en klussen naar mijn gevoel). Woonoppervlakte te verwarmen is 6m2, 16m2 en 8m2 op 19 graden (dat is comfortabel en niet zuinig), de garage en het schuurtje worden niet elektrisch of gas verwarmd. De infrarood panelen samen verbruiken op vol vermogen 2000watt in totaal, maar staan natuurlijk niet voltijds en allemaal gelijktijdig aan, een grove berekening geeft 1200kw per jaar en een boiler van 80 liter (waarvan ik niet weet of dit teveel is voor 1 persoon) met gezette tijden en ruim berekend ongeveer 1000kW per jaar omdat ik er overdag niets aan heb en alleen in de ochtend of een keer uit nood overdag nodig ben. Ik ben dan nog de 1000kW nodig voor de rest en kom totaal op 3200kW in een redelijke situatie zonder extreem zuinig doen. Ik zou dus nog 400kw bij moeten kopen en van het gas af kunnen gaan.
Mijn totale investering komt uit op ongeveer 2000 euro als ik een beetje op de aanbiedingen ga letten (inclusief de zonnepanelen en aanverwanten). Als ik niet zuinig doe met stroom (koop dan 800kW bij) heb ik nog een maandlast van +/- 70 euro bij de huidige stroom prijzen maar heb dan geen gasaansluiting meer.
Mijn vraag: Zou ik ver (omdat ik lastig kan schatten door gebrek aan ervaring) over die 3200kW komen waardoor ik beter deels op gas kan blijven, of zit ik relatief veilig om toch volledig over te stappen op stroom? Klein detail, mijn woning word aankomend zomer volledig geïsoleerd.
Hopende dat iemand het een beetje kan inschatten en bij voorbaat dank.
Zuinig gebruik wat haalbaar is voor mij: 1000kW stroom en 600m3 gas (redelijke besparing maar veel meer stroom verbruik i.v.m. garage en klussen naar mijn gevoel). Woonoppervlakte te verwarmen is 6m2, 16m2 en 8m2 op 19 graden (dat is comfortabel en niet zuinig), de garage en het schuurtje worden niet elektrisch of gas verwarmd. De infrarood panelen samen verbruiken op vol vermogen 2000watt in totaal, maar staan natuurlijk niet voltijds en allemaal gelijktijdig aan, een grove berekening geeft 1200kw per jaar en een boiler van 80 liter (waarvan ik niet weet of dit teveel is voor 1 persoon) met gezette tijden en ruim berekend ongeveer 1000kW per jaar omdat ik er overdag niets aan heb en alleen in de ochtend of een keer uit nood overdag nodig ben. Ik ben dan nog de 1000kW nodig voor de rest en kom totaal op 3200kW in een redelijke situatie zonder extreem zuinig doen. Ik zou dus nog 400kw bij moeten kopen en van het gas af kunnen gaan.
Mijn totale investering komt uit op ongeveer 2000 euro als ik een beetje op de aanbiedingen ga letten (inclusief de zonnepanelen en aanverwanten). Als ik niet zuinig doe met stroom (koop dan 800kW bij) heb ik nog een maandlast van +/- 70 euro bij de huidige stroom prijzen maar heb dan geen gasaansluiting meer.
Mijn vraag: Zou ik ver (omdat ik lastig kan schatten door gebrek aan ervaring) over die 3200kW komen waardoor ik beter deels op gas kan blijven, of zit ik relatief veilig om toch volledig over te stappen op stroom? Klein detail, mijn woning word aankomend zomer volledig geïsoleerd.
Hopende dat iemand het een beetje kan inschatten en bij voorbaat dank.
- Martin van der Zwaard
https://www.obelink.nl/eurom-safe-t-hea ... achel.htmlJP schreef: 23 sep 2022, 15:30 Ipv 1 kachel van 2000watt kun je ook 4 kamers verwarmen met 4 losse heaters à 500 watt
Heb ik er 4 van. Had er al twee uit de caravan en nu twee bij. Werken als een trein. Wordt het gewoon lekker warm mee.
Heb er twee beneden in de keuken staan, twee op de eerste verdieping in de woonkamer (drive-in woning) en helemaal boven verwarm ik met de airco.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
https://shop.action.com/nl-nl/p/8711292 ... verwarming
Heb zo'n hok voor als ik in mijn eentje thuis aan het werken ben om het overschot van de panelen te benutten.
Nog offertes gevraagd voor hybride warmtepomp en airco's maar van bijna niemand krijg je wat terug. Ach als dat gasprijsplafond daadwerkelijk komt scheelt dat alweer aardig.
Heb zo'n hok voor als ik in mijn eentje thuis aan het werken ben om het overschot van de panelen te benutten.
Nog offertes gevraagd voor hybride warmtepomp en airco's maar van bijna niemand krijg je wat terug. Ach als dat gasprijsplafond daadwerkelijk komt scheelt dat alweer aardig.
- Knot
Heeft iemand hier ervaring mee? Zag het op een offerte van een bekende, ipv een omvormer met 2 lussen (oost/west) een setup met een micro omvormer die onder het paneel ligt. Makkelijk met extra panelen bijleggen etc, puur bekabeling en op een (extra) groep aansluiten.
- Bijlagen
-
- IQ7.JPG (75.13 KiB) 2033 keer bekeken
-
ja deze krijg ik ook. 14 panelen in mijn geval en er kunnen er nog 12 bij als dat nodig/zinvol blijkt te zijn.
prima spul, wel duur in vergelijking met conventionele omvormers, maar als je geen 2 nette strings kan maken (4 om 10 in mijn geval) is het een prima optie.
prima spul, wel duur in vergelijking met conventionele omvormers, maar als je geen 2 nette strings kan maken (4 om 10 in mijn geval) is het een prima optie.
- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
Heb ik ook!Knot schreef: 30 sep 2022, 10:10 Heeft iemand hier ervaring mee? Zag het op een offerte van een bekende, ipv een omvormer met 2 lussen (oost/west) een setup met een micro omvormer die onder het paneel ligt. Makkelijk met extra panelen bijleggen etc, puur bekabeling en op een (extra) groep aansluiten.
- Knot
Bij hem was de offerte met micro omvormers goedkoper dan met een solaredge setup.