Brandstof, de prijzen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Re: Brandstof, de prijzen.

Bericht door Dickh. » 28 aug 2022, 07:13

Betaalde van de week aan de 213 in Duitsland €1,719 voor een liter Super Plus E5. LPG daarentegen was €0,956 per Liter.

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 aug 2022, 08:03

Bedrijven in EU bereiden zich voor op de energiecrisis. Velen denken erover na om via noodstroom verder te gaan als de kWh piekprijzen de nieuwe norm worden. (Dus tijdelijk eiland bedrijf ipv invoeding net)

Ik denk dat daarom de dieselprijs hoger wordt, misschien nog wel (veel) hoger dan benzine.
Laatst gewijzigd door 328Ti op 28 aug 2022, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 aug 2022, 08:10

Aan de andere kant een lakmoesproef/stresstest of het EU net stabiel genoeg is om deze winter door te komen. Indien het geval, zakken de kWh/Dieselprijzen m.i ook weer. We gaan t zien

Technisch/economisch gezien wel erg interessant trouwens

Kadett

Bericht door Kadett » 28 aug 2022, 10:20

328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:10 Aan de andere kant een lakmoesproef/stresstest of het EU net stabiel genoeg is om deze winter door te komen. Indien het geval, zakken de kWh/Dieselprijzen m.i ook weer. We gaan t zien

Dat woord zou nou niet als eerste bij mij op komen wetende dat er gezinnen zullen zijn die moeten gaan kiezen tussen een volle maag of een behaaglijk huis.

En dat met voor 30 jaar aan gas in de grond.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 aug 2022, 10:27

328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:03 Bedrijven in EU bereiden zich voor op de energiecrisis. Velen denken erover na om via noodstroom verder te gaan als de kWh piekprijzen de nieuwe norm worden. (Dus tijdelijk eiland bedrijf ipv invoeding net)

Ik denk dat daarom de dieselprijs hoger wordt, misschien nog wel (veel) hoger dan benzine.
De vraag is alleen wel of ze kunnen ‘doordraaien’ op de noodstroom. Het heet niet voor niets noodstroom. Meestal zitten daar alleen de belangrijkste voorzieningen op (zoals het koffiezetapparaat ;) ) en kan het bedrijf niet leveren. Wellicht bedrijven met alleen kantoren, dat weet ik niet. Maar dan zullen ze noodgeneratoren aan moeten schaffen en de boel aanpassen, wat ook een goede duit kost.

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 aug 2022, 10:34

Kadett schreef: 28 aug 2022, 10:20
328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:10 Aan de andere kant een lakmoesproef/stresstest of het EU net stabiel genoeg is om deze winter door te komen. Indien het geval, zakken de kWh/Dieselprijzen m.i ook weer. We gaan t zien

Dat woord zou nou niet als eerste bij mij op komen wetende dat er gezinnen zullen zijn die moeten gaan kiezen tussen een volle maag of een behaaglijk huis.

Ik bedoel technisch (transitie) in relatie tot economie. Een ander onderwerp dan waar jij op doelt.

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 aug 2022, 10:42

Arthur schreef: 28 aug 2022, 10:27
328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:03 Bedrijven in EU bereiden zich voor op de energiecrisis. Velen denken erover na om via noodstroom verder te gaan als de kWh piekprijzen de nieuwe norm worden. (Dus tijdelijk eiland bedrijf ipv invoeding net)

De vraag is alleen wel of ze kunnen ‘doordraaien’ op de noodstroom. Het heet niet voor niets noodstroom. Meestal zitten daar alleen de belangrijkste voorzieningen op (zoals het koffiezetapparaat ;) ) en kan het bedrijf niet leveren. Wellicht bedrijven met alleen kantoren, dat weet ik niet. Maar dan zullen ze noodgeneratoren aan moeten schaffen en de boel aanpassen, wat ook een goede duit kost.
Ik zal er niet te ver op ingaan, maar wel degelijk mogelijk. Je hebt gelijk dat vaak alleen preferente delen van de bedrijfsvoering op eiland bedrijf gaat. Een aggregaat verbruikt gemiddeld 20l/100kVA/p-u wat maakt dat op dit moment opwek via diesel goedkoper is (40/50cnt p/kWh) dan via het net. Deels ook centenkwestie. Daarom niet gek dat dieselprijs omhoog gaat

Wel in het zo dat men verwacht dat als grote delen van het Europese net uitvalt, het niet zo makkelijk is om 1 2 3 weer in bedrijf te stellen (oa netbalans, frequentie etc).: je kan je voorstellen dat men en masse straalkacheltjes aanzet (onbetaalbare m3prijs) in de wintermaanden wat een wissel op het net gaat trekken. Ons net is uitgelegd op 4-6kWh per huishouden per dag. Een oude vuistregel die allang niet meer representatief is…

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 aug 2022, 10:51

Kadett schreef: 28 aug 2022, 10:20

En eens. Maarja, case groningen, veiligheid, Geld wat naar consultants/advocaten gaat, parlementaire enquête die nu loopt…

Arthur

Bericht door Arthur » 28 aug 2022, 12:36

328Ti schreef: 28 aug 2022, 10:42

Ik zal er niet te ver op ingaan, maar wel degelijk mogelijk. Je hebt gelijk dat vaak alleen preferente delen van de bedrijfsvoering op eiland bedrijf gaat. Een aggregaat verbruikt gemiddeld 20l/100kVA/p-u wat maakt dat op dit moment opwek via diesel goedkoper is (40/50cnt p/kWh) dan via het net. Deels ook centenkwestie. Daarom niet gek dat dieselprijs omhoog gaat

Wel in het zo dat men verwacht dat als grote delen van het Europese net uitvalt, het niet zo makkelijk is om 1 2 3 weer in bedrijf te stellen (oa netbalans, frequentie etc).: je kan je voorstellen dat men en masse straalkacheltjes aanzet (onbetaalbare m3prijs) in de wintermaanden wat een wissel op het net gaat trekken. Ons net is uitgelegd op 4-6kWh per huishouden per dag. Een oude vuistregel die allang niet meer representatief is…
Ik denk dat het niet opgaat voor bv productiebedrijven met 10kv machines oid. In het verleden ook op een plant gewerkt die wel op eilandbedrijf kon maar daar stond wel een gasturbine van 6 megawatt ongeveer. Gas hadden we zelf want het was een gasplant :) Ging ook wel geregeld mis want je moet wel synchroniseren op en van het e-net en dat mislukte wel eens :)

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 28 aug 2022, 13:00

Bedrijven zullen de hogere energierekening wel door gaan bereken in het product wat ze maken/leveren, kan ook haast niet anders als je wil blijven bestaan als bedrijf zijnde, de vraag is alleen kan en gaat de consument dit betalen?
Vooral het kan, denk dat toch een hoop mensen de hand op de knip gaan houden of moeten houden.

Ik zou kwa energieprijs het eerlijker vinden als iedereen in Ned. dezelfde KW/m3 prijs betaald, nu zijn de kosten niet eerlijk verdeeld.
De een die net een contract voor de crisis heeft afgesloten betaald honderden euro's minder als degene die nu een contract heeft afgesloten of moet gaan afsluiten voor hetzelfde product...dat is wel krom, als we met z'n allen de kosten kunnen delen is dat wel eerlijker mijns inziens.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 aug 2022, 13:03

Alexsti schreef: 28 aug 2022, 13:00 Bedrijven zullen de hogere energierekening wel door gaan bereken in het product wat ze maken/leveren, kan ook haast niet anders als je wil blijven bestaan als bedrijf zijnde, de vraag is alleen kan en gaat de consument dit betalen?
Vooral het kan, denk dat toch een hoop mensen de hand op de knip gaan houden of moeten houden.

Ik zou kwa energieprijs het eerlijker vinden als iedereen in Ned. dezelfde KW/m3 prijs betaald, nu zijn de kosten niet eerlijk verdeeld.
De een die net een contract voor de crisis heeft afgesloten betaald honderden euro's minder als degene die nu een contract heeft afgesloten of moet gaan afsluiten voor hetzelfde product...dat is wel krom, als we met z'n allen de kosten kunnen delen is dat wel eerlijker mijns inziens.
Dat hadden we ooit toen energie een staatsbedrijf was, maar dat moest zo nodig geprivatiseerd worden want dat zou goed zijn voor de eindprijs :roll:

Nu zitten we met de meest geprivatiseerde markt van EU met de hoogste energieprijzen :bag:

Los van prijs lijkt mij sowieso beter dat eerstelevensbehoefte zoals energie, water en zorg centraal worden geregeld zonder commerciële bedrijven ertussen om ook de levering van die diensten / producten zeker te houden en geen failliete energie bedrijven of ziekenhuizen te hebben

Arthur

Bericht door Arthur » 28 aug 2022, 13:06

Alexsti schreef: 28 aug 2022, 13:00 Bedrijven zullen de hogere energierekening wel door gaan bereken in het product wat ze maken/leveren, kan ook haast niet anders als je wil blijven bestaan als bedrijf zijnde, de vraag is alleen kan en gaat de consument dit betalen?

Dat is wel een beetje een PvdA/SP gedachte ;) Moeten de mensen met een hypotheekrente van 1,5% deze ook maar inleveren voor mensen met een rente van 4,5%? Ik weet het, het is appels met peren maar de vergelijking lijkt me duidelijk. Met die energiekosten is het wel een kwestie van geluk natuurlijk, als je net langdurig voor een gunstig tarief hebt afgesloten. Maar je hoorde de mensen ook niet toen ze variabel zaten voor een appel en een ei. En nu moeten we het verdelen en gelijk maken voor iedereen? Ik ben niet meteen voor, ben dan wel benieuwd wat ‘mijn’ deel dan zou moeten worden. Ik moet toch in de 1e plaats m’n eigen gezin onderhouden ;)

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 28 aug 2022, 13:33

Iedereen zal naar zijn eigen straatje praten natuurlijk, ben jij degene die dat contract nog hebt voor de komende 5 jaar ben je ertegen begrijpelijk dat zal je dan je voordeel/geld kosten.
Maar stel je kinderen gaan uit huis, kunnen een huis kopen en sluiten moeten een energiecontract afsluiten af wat 300% hoger is als jou hoe denk je er dan over ?
Net wat Martijn zegt er zitten teveel commerciële bedrijven tussen die geld willen voor een eerste levensbehoefte zoals energie en zorg.

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 aug 2022, 13:39

Arthur schreef: 28 aug 2022, 12:36
328Ti schreef: 28 aug 2022, 10:42

Ik denk dat het niet opgaat voor bv productiebedrijven met 10kv machines oid. In het verleden ook op een plant gewerkt die wel op eilandbedrijf kon maar daar stond wel een gasturbine van 6 megawatt ongeveer. Gas hadden we zelf want het was een gasplant :) Ging ook wel geregeld mis want je moet wel synchroniseren op en van het e-net en dat mislukte wel eens :)
Synchroniseren / SNO is idd vak apart

JP

Bericht door JP » 30 aug 2022, 22:45

Overmorgen gaan de prijzen in Duitsland weer omhoog. Vandaag dus maar weer in het Belgenland getankt. Voorheen was er een 10cent tussen "95" en "98". Heden ten dage is dat verschil al 24cent.

voor de dieselaars, NL'se prijzen gelijk aan "95", in Duitsland 24cent duurder en in België is diesel zelfs 34cent duurder dan "95"
JP schreef: 08 jul 2022, 19:33
JP schreef: 13 jun 2022, 19:34 Nederlandse Lukoil “95” €2.35 “98” €2.51

Belgische Lukoil “95” €2.09 “98” €2.32

Duitse Tinq, “95” €1.95 “98” €2.07.
Update 4 weken later :

Nederlandse Lukoil “95” €2.23 “98” €2.46

Belgische Lukoil “95” €1.92 “98” €2.19

Duitse Tinq, “95e10” €1.70 "95e5" €1.76 “98” €1.83.

Ja, het is wat..... :coffee:
dd. 30-08:

Nederlandse Lukoil “95” €2.04 “98” €2.34

Belgische Lukoil “95” €1.69 “98” €1.93

Duitse Tinq, “95” €1.81 “98” €1.84

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 30 aug 2022, 23:22

Hoorde vandaag nog van een Engelse collega dat de 95 daar voor 2pond per liter gaat.
Omgerekend naar Euro's dat tamelijk stevig.

Arthur

Bericht door Arthur » 31 aug 2022, 02:44

Gaan we daar niet tanken ;)

JP

Bericht door JP » 31 aug 2022, 06:48

€1.16 voor een pond. Ja daar was het altijd al meer dan 10% duurder dan op het vasteland. Zal die Brexit ook verder niet aan meegeholpen hebben.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 aug 2022, 08:13

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... teitsprijs

Ik had het laatst al ergens hier aangehaald nu ook in het nieuws…

Baboulah

Bericht door Baboulah » 31 aug 2022, 09:16

voor degene die pretendeerde dat het altijd goedkoper zal zijn dan een benzine auto, lekker voor je met je konijnenhok :) :tong: :tong: :lollerdelol:

je bent nu dus meer geld kwijt om te kunnen rijden in een minder fijne auto, puur zodat je "groen" lijkt in the public eye...

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 31 aug 2022, 09:22

Alsof iedere elektrische rijder het doet omdat die zo begaan is met het milieu.

Grapjas

Philipoo

Bericht door Philipoo » 31 aug 2022, 09:26

Baboulah schreef: 31 aug 2022, 09:16 voor degene die pretendeerde dat het altijd goedkoper zal zijn dan een benzine auto, lekker voor je met je konijnenhok :) :tong: :tong: :lollerdelol:

je bent nu dus meer geld kwijt om te kunnen rijden in een minder fijne auto, puur zodat je "groen" lijkt in the public eye...
:please: alsof een van de leaserijders dit ook maar iets interesseert. Degene die privé elektrisch rijden hebben waarschijnlijk zonnepanelen op het dak. "lekker voor je" :lol:

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 31 aug 2022, 09:37

Martijn_bmw schreef: 31 aug 2022, 08:13 https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... teitsprijs

Had ook al eens gerekend en begreep al niet waar de jubelstemming bij de ''brandstofkosten'' voor ev's vandaan kwam.

328Ti

Bericht door 328Ti » 31 aug 2022, 09:37

Ook dan hang je als EV rijder: is of salderen, of hoge E rekening.

Ben blij met het compactje die ik weer heb gekocht voor mdv. 1.13 op benzine. Dikke prima

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 31 aug 2022, 09:42

Jan Terwolde schreef: 31 aug 2022, 09:37
Martijn_bmw schreef: 31 aug 2022, 08:13 https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... teitsprijs

Had ook al eens gerekend en begreep al niet waar de jubelstemming bij de ''brandstofkosten'' voor ev's vandaan kwam.
Tot een jaar geleden was dat flinke voordeel er weldegelijk.

Maar in 1 jaar is benzine “maar” x 1,5 gegaan en stroom x 4 dus logisch dat dat voordeel zo snel verdampt is.

Plaats reactie