Brandstof, de prijzen.
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
Re: Brandstof, de prijzen.
Betaalde van de week aan de 213 in Duitsland €1,719 voor een liter Super Plus E5. LPG daarentegen was €0,956 per Liter.
-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Brandstof, de prijzen.
Bedrijven in EU bereiden zich voor op de energiecrisis. Velen denken erover na om via noodstroom verder te gaan als de kWh piekprijzen de nieuwe norm worden. (Dus tijdelijk eiland bedrijf ipv invoeding net)
Ik denk dat daarom de dieselprijs hoger wordt, misschien nog wel (veel) hoger dan benzine.
Ik denk dat daarom de dieselprijs hoger wordt, misschien nog wel (veel) hoger dan benzine.
Laatst gewijzigd door 328Ti op 28 aug 2022, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Brandstof, de prijzen.
Aan de andere kant een lakmoesproef/stresstest of het EU net stabiel genoeg is om deze winter door te komen. Indien het geval, zakken de kWh/Dieselprijzen m.i ook weer. We gaan t zien
Technisch/economisch gezien wel erg interessant trouwens
Technisch/economisch gezien wel erg interessant trouwens
-
- Berichten: 5136
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Brandstof, de prijzen.
Dat woord zou nou niet als eerste bij mij op komen wetende dat er gezinnen zullen zijn die moeten gaan kiezen tussen een volle maag of een behaaglijk huis.328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:10 Aan de andere kant een lakmoesproef/stresstest of het EU net stabiel genoeg is om deze winter door te komen. Indien het geval, zakken de kWh/Dieselprijzen m.i ook weer. We gaan t zien
Technisch/economisch gezien wel erg interessant trouwens
En dat met voor 30 jaar aan gas in de grond.
- Arthur
- Berichten: 43041
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Brandstof, de prijzen.
De vraag is alleen wel of ze kunnen ‘doordraaien’ op de noodstroom. Het heet niet voor niets noodstroom. Meestal zitten daar alleen de belangrijkste voorzieningen op (zoals het koffiezetapparaat328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:03 Bedrijven in EU bereiden zich voor op de energiecrisis. Velen denken erover na om via noodstroom verder te gaan als de kWh piekprijzen de nieuwe norm worden. (Dus tijdelijk eiland bedrijf ipv invoeding net)
Ik denk dat daarom de dieselprijs hoger wordt, misschien nog wel (veel) hoger dan benzine.

-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Brandstof, de prijzen.
Ik bedoel technisch (transitie) in relatie tot economie. Een ander onderwerp dan waar jij op doelt.Kadett schreef: 28 aug 2022, 10:20Dat woord zou nou niet als eerste bij mij op komen wetende dat er gezinnen zullen zijn die moeten gaan kiezen tussen een volle maag of een behaaglijk huis.328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:10 Aan de andere kant een lakmoesproef/stresstest of het EU net stabiel genoeg is om deze winter door te komen. Indien het geval, zakken de kWh/Dieselprijzen m.i ook weer. We gaan t zien
Technisch/economisch gezien wel erg interessant trouwens
En dat met voor 30 jaar aan gas in de grond.
-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Brandstof, de prijzen.
Ik zal er niet te ver op ingaan, maar wel degelijk mogelijk. Je hebt gelijk dat vaak alleen preferente delen van de bedrijfsvoering op eiland bedrijf gaat. Een aggregaat verbruikt gemiddeld 20l/100kVA/p-u wat maakt dat op dit moment opwek via diesel goedkoper is (40/50cnt p/kWh) dan via het net. Deels ook centenkwestie. Daarom niet gek dat dieselprijs omhoog gaatArthur schreef: 28 aug 2022, 10:27De vraag is alleen wel of ze kunnen ‘doordraaien’ op de noodstroom. Het heet niet voor niets noodstroom. Meestal zitten daar alleen de belangrijkste voorzieningen op (zoals het koffiezetapparaat328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:03 Bedrijven in EU bereiden zich voor op de energiecrisis. Velen denken erover na om via noodstroom verder te gaan als de kWh piekprijzen de nieuwe norm worden. (Dus tijdelijk eiland bedrijf ipv invoeding net)
Ik denk dat daarom de dieselprijs hoger wordt, misschien nog wel (veel) hoger dan benzine.) en kan het bedrijf niet leveren. Wellicht bedrijven met alleen kantoren, dat weet ik niet. Maar dan zullen ze noodgeneratoren aan moeten schaffen en de boel aanpassen, wat ook een goede duit kost.
Wel in het zo dat men verwacht dat als grote delen van het Europese net uitvalt, het niet zo makkelijk is om 1 2 3 weer in bedrijf te stellen (oa netbalans, frequentie etc).: je kan je voorstellen dat men en masse straalkacheltjes aanzet (onbetaalbare m3prijs) in de wintermaanden wat een wissel op het net gaat trekken. Ons net is uitgelegd op 4-6kWh per huishouden per dag. Een oude vuistregel die allang niet meer representatief is…
-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Brandstof, de prijzen.
En eens. Maarja, case groningen, veiligheid, Geld wat naar consultants/advocaten gaat, parlementaire enquête die nu loopt…Kadett schreef: 28 aug 2022, 10:20En dat met voor 30 jaar aan gas in de grond.328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:10 Aan de andere kant een lakmoesproef/stresstest of het EU net stabiel genoeg is om deze winter door te komen. Indien het geval, zakken de kWh/Dieselprijzen m.i ook weer. We gaan t zien
Technisch/economisch gezien wel erg interessant trouwens
- Arthur
- Berichten: 43041
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Brandstof, de prijzen.
Ik denk dat het niet opgaat voor bv productiebedrijven met 10kv machines oid. In het verleden ook op een plant gewerkt die wel op eilandbedrijf kon maar daar stond wel een gasturbine van 6 megawatt ongeveer. Gas hadden we zelf want het was een gasplant328Ti schreef: 28 aug 2022, 10:42Ik zal er niet te ver op ingaan, maar wel degelijk mogelijk. Je hebt gelijk dat vaak alleen preferente delen van de bedrijfsvoering op eiland bedrijf gaat. Een aggregaat verbruikt gemiddeld 20l/100kVA/p-u wat maakt dat op dit moment opwek via diesel goedkoper is (40/50cnt p/kWh) dan via het net. Deels ook centenkwestie. Daarom niet gek dat dieselprijs omhoog gaatArthur schreef: 28 aug 2022, 10:27De vraag is alleen wel of ze kunnen ‘doordraaien’ op de noodstroom. Het heet niet voor niets noodstroom. Meestal zitten daar alleen de belangrijkste voorzieningen op (zoals het koffiezetapparaat328Ti schreef: 28 aug 2022, 08:03 Bedrijven in EU bereiden zich voor op de energiecrisis. Velen denken erover na om via noodstroom verder te gaan als de kWh piekprijzen de nieuwe norm worden. (Dus tijdelijk eiland bedrijf ipv invoeding net)
Ik denk dat daarom de dieselprijs hoger wordt, misschien nog wel (veel) hoger dan benzine.) en kan het bedrijf niet leveren. Wellicht bedrijven met alleen kantoren, dat weet ik niet. Maar dan zullen ze noodgeneratoren aan moeten schaffen en de boel aanpassen, wat ook een goede duit kost.
Wel in het zo dat men verwacht dat als grote delen van het Europese net uitvalt, het niet zo makkelijk is om 1 2 3 weer in bedrijf te stellen (oa netbalans, frequentie etc).: je kan je voorstellen dat men en masse straalkacheltjes aanzet (onbetaalbare m3prijs) in de wintermaanden wat een wissel op het net gaat trekken. Ons net is uitgelegd op 4-6kWh per huishouden per dag. Een oude vuistregel die allang niet meer representatief is…


- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Brandstof, de prijzen.
Bedrijven zullen de hogere energierekening wel door gaan bereken in het product wat ze maken/leveren, kan ook haast niet anders als je wil blijven bestaan als bedrijf zijnde, de vraag is alleen kan en gaat de consument dit betalen?
Vooral het kan, denk dat toch een hoop mensen de hand op de knip gaan houden of moeten houden.
Ik zou kwa energieprijs het eerlijker vinden als iedereen in Ned. dezelfde KW/m3 prijs betaald, nu zijn de kosten niet eerlijk verdeeld.
De een die net een contract voor de crisis heeft afgesloten betaald honderden euro's minder als degene die nu een contract heeft afgesloten of moet gaan afsluiten voor hetzelfde product...dat is wel krom, als we met z'n allen de kosten kunnen delen is dat wel eerlijker mijns inziens.
Vooral het kan, denk dat toch een hoop mensen de hand op de knip gaan houden of moeten houden.
Ik zou kwa energieprijs het eerlijker vinden als iedereen in Ned. dezelfde KW/m3 prijs betaald, nu zijn de kosten niet eerlijk verdeeld.
De een die net een contract voor de crisis heeft afgesloten betaald honderden euro's minder als degene die nu een contract heeft afgesloten of moet gaan afsluiten voor hetzelfde product...dat is wel krom, als we met z'n allen de kosten kunnen delen is dat wel eerlijker mijns inziens.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28526
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Brandstof, de prijzen.
Dat hadden we ooit toen energie een staatsbedrijf was, maar dat moest zo nodig geprivatiseerd worden want dat zou goed zijn voor de eindprijsAlexsti schreef: 28 aug 2022, 13:00 Bedrijven zullen de hogere energierekening wel door gaan bereken in het product wat ze maken/leveren, kan ook haast niet anders als je wil blijven bestaan als bedrijf zijnde, de vraag is alleen kan en gaat de consument dit betalen?
Vooral het kan, denk dat toch een hoop mensen de hand op de knip gaan houden of moeten houden.
Ik zou kwa energieprijs het eerlijker vinden als iedereen in Ned. dezelfde KW/m3 prijs betaald, nu zijn de kosten niet eerlijk verdeeld.
De een die net een contract voor de crisis heeft afgesloten betaald honderden euro's minder als degene die nu een contract heeft afgesloten of moet gaan afsluiten voor hetzelfde product...dat is wel krom, als we met z'n allen de kosten kunnen delen is dat wel eerlijker mijns inziens.

Nu zitten we met de meest geprivatiseerde markt van EU met de hoogste energieprijzen

Los van prijs lijkt mij sowieso beter dat eerstelevensbehoefte zoals energie, water en zorg centraal worden geregeld zonder commerciële bedrijven ertussen om ook de levering van die diensten / producten zeker te houden en geen failliete energie bedrijven of ziekenhuizen te hebben
- Arthur
- Berichten: 43041
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Brandstof, de prijzen.
Dat is wel een beetje een PvdA/SP gedachteAlexsti schreef: 28 aug 2022, 13:00 Bedrijven zullen de hogere energierekening wel door gaan bereken in het product wat ze maken/leveren, kan ook haast niet anders als je wil blijven bestaan als bedrijf zijnde, de vraag is alleen kan en gaat de consument dit betalen?
Vooral het kan, denk dat toch een hoop mensen de hand op de knip gaan houden of moeten houden.
Ik zou kwa energieprijs het eerlijker vinden als iedereen in Ned. dezelfde KW/m3 prijs betaald, nu zijn de kosten niet eerlijk verdeeld.
De een die net een contract voor de crisis heeft afgesloten betaald honderden euro's minder als degene die nu een contract heeft afgesloten of moet gaan afsluiten voor hetzelfde product...dat is wel krom, als we met z'n allen de kosten kunnen delen is dat wel eerlijker mijns inziens.


- Alexsti
- Berichten: 1177
- Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: Brandstof, de prijzen.
Iedereen zal naar zijn eigen straatje praten natuurlijk, ben jij degene die dat contract nog hebt voor de komende 5 jaar ben je ertegen begrijpelijk dat zal je dan je voordeel/geld kosten.
Maar stel je kinderen gaan uit huis, kunnen een huis kopen en sluiten moeten een energiecontract afsluiten af wat 300% hoger is als jou hoe denk je er dan over ?
Net wat Martijn zegt er zitten teveel commerciële bedrijven tussen die geld willen voor een eerste levensbehoefte zoals energie en zorg.
Maar stel je kinderen gaan uit huis, kunnen een huis kopen en sluiten moeten een energiecontract afsluiten af wat 300% hoger is als jou hoe denk je er dan over ?
Net wat Martijn zegt er zitten teveel commerciële bedrijven tussen die geld willen voor een eerste levensbehoefte zoals energie en zorg.
-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Brandstof, de prijzen.
Synchroniseren / SNO is idd vak apartArthur schreef: 28 aug 2022, 12:36Ik denk dat het niet opgaat voor bv productiebedrijven met 10kv machines oid. In het verleden ook op een plant gewerkt die wel op eilandbedrijf kon maar daar stond wel een gasturbine van 6 megawatt ongeveer. Gas hadden we zelf want het was een gasplant328Ti schreef: 28 aug 2022, 10:42Ik zal er niet te ver op ingaan, maar wel degelijk mogelijk. Je hebt gelijk dat vaak alleen preferente delen van de bedrijfsvoering op eiland bedrijf gaat. Een aggregaat verbruikt gemiddeld 20l/100kVA/p-u wat maakt dat op dit moment opwek via diesel goedkoper is (40/50cnt p/kWh) dan via het net. Deels ook centenkwestie. Daarom niet gek dat dieselprijs omhoog gaatArthur schreef: 28 aug 2022, 10:27
De vraag is alleen wel of ze kunnen ‘doordraaien’ op de noodstroom. Het heet niet voor niets noodstroom. Meestal zitten daar alleen de belangrijkste voorzieningen op (zoals het koffiezetapparaat) en kan het bedrijf niet leveren. Wellicht bedrijven met alleen kantoren, dat weet ik niet. Maar dan zullen ze noodgeneratoren aan moeten schaffen en de boel aanpassen, wat ook een goede duit kost.
Wel in het zo dat men verwacht dat als grote delen van het Europese net uitvalt, het niet zo makkelijk is om 1 2 3 weer in bedrijf te stellen (oa netbalans, frequentie etc).: je kan je voorstellen dat men en masse straalkacheltjes aanzet (onbetaalbare m3prijs) in de wintermaanden wat een wissel op het net gaat trekken. Ons net is uitgelegd op 4-6kWh per huishouden per dag. Een oude vuistregel die allang niet meer representatief is…Ging ook wel geregeld mis want je moet wel synchroniseren op en van het e-net en dat mislukte wel eens
![]()
- JP
- Berichten: 34223
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Brandstof, de prijzen.
Overmorgen gaan de prijzen in Duitsland weer omhoog. Vandaag dus maar weer in het Belgenland getankt. Voorheen was er een 10cent tussen "95" en "98". Heden ten dage is dat verschil al 24cent.
voor de dieselaars, NL'se prijzen gelijk aan "95", in Duitsland 24cent duurder en in België is diesel zelfs 34cent duurder dan "95"
Nederlandse Lukoil “95” €2.04 “98” €2.34
Belgische Lukoil “95” €1.69 “98” €1.93
Duitse Tinq, “95” €1.81 “98” €1.84
voor de dieselaars, NL'se prijzen gelijk aan "95", in Duitsland 24cent duurder en in België is diesel zelfs 34cent duurder dan "95"
dd. 30-08:JP schreef: 08 jul 2022, 19:33Update 4 weken later :JP schreef: 13 jun 2022, 19:34 Nederlandse Lukoil “95” €2.35 “98” €2.51
Belgische Lukoil “95” €2.09 “98” €2.32
Duitse Tinq, “95” €1.95 “98” €2.07.
Nederlandse Lukoil “95” €2.23 “98” €2.46
Belgische Lukoil “95” €1.92 “98” €2.19
Duitse Tinq, “95e10” €1.70 "95e5" €1.76 “98” €1.83.
Ja, het is wat.....![]()
Nederlandse Lukoil “95” €2.04 “98” €2.34
Belgische Lukoil “95” €1.69 “98” €1.93
Duitse Tinq, “95” €1.81 “98” €1.84
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Brandstof, de prijzen.
Hoorde vandaag nog van een Engelse collega dat de 95 daar voor 2pond per liter gaat.
Omgerekend naar Euro's dat tamelijk stevig.
Omgerekend naar Euro's dat tamelijk stevig.
- Arthur
- Berichten: 43041
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Brandstof, de prijzen.
Gaan we daar niet tanken 

- JP
- Berichten: 34223
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Brandstof, de prijzen.
€1.16 voor een pond. Ja daar was het altijd al meer dan 10% duurder dan op het vasteland. Zal die Brexit ook verder niet aan meegeholpen hebben.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28526
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Brandstof, de prijzen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... teitsprijs
Ik had het laatst al ergens hier aangehaald nu ook in het nieuws…
Ik had het laatst al ergens hier aangehaald nu ook in het nieuws…
- Baboulah
- Berichten: 1570
- Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21
Re: Brandstof, de prijzen.
voor degene die pretendeerde dat het altijd goedkoper zal zijn dan een benzine auto, lekker voor je met je konijnenhok

je bent nu dus meer geld kwijt om te kunnen rijden in een minder fijne auto, puur zodat je "groen" lijkt in the public eye...




je bent nu dus meer geld kwijt om te kunnen rijden in een minder fijne auto, puur zodat je "groen" lijkt in the public eye...
-
OnlineBram
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Brandstof, de prijzen.
Alsof iedere elektrische rijder het doet omdat die zo begaan is met het milieu.
Grapjas
Grapjas
- Philipoo
- Berichten: 4967
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Brandstof, de prijzen.
Baboulah schreef: 31 aug 2022, 09:16 voor degene die pretendeerde dat het altijd goedkoper zal zijn dan een benzine auto, lekker voor je met je konijnenhok![]()
![]()
![]()
je bent nu dus meer geld kwijt om te kunnen rijden in een minder fijne auto, puur zodat je "groen" lijkt in the public eye...


- Jan Terwolde
- Berichten: 2923
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Brandstof, de prijzen.
Had ook al eens gerekend en begreep al niet waar de jubelstemming bij de ''brandstofkosten'' voor ev's vandaan kwam.Martijn_bmw schreef: 31 aug 2022, 08:13 https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... teitsprijs
Ik had het laatst al ergens hier aangehaald nu ook in het nieuws…
-
Online328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Brandstof, de prijzen.
Ook dan hang je als EV rijder: is of salderen, of hoge E rekening.
Ben blij met het compactje die ik weer heb gekocht voor mdv. 1.13 op benzine. Dikke prima
Ben blij met het compactje die ik weer heb gekocht voor mdv. 1.13 op benzine. Dikke prima
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28526
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Brandstof, de prijzen.
Tot een jaar geleden was dat flinke voordeel er weldegelijk.Jan Terwolde schreef: 31 aug 2022, 09:37Had ook al eens gerekend en begreep al niet waar de jubelstemming bij de ''brandstofkosten'' voor ev's vandaan kwam.Martijn_bmw schreef: 31 aug 2022, 08:13 https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... teitsprijs
Ik had het laatst al ergens hier aangehaald nu ook in het nieuws…
Maar in 1 jaar is benzine “maar” x 1,5 gegaan en stroom x 4 dus logisch dat dat voordeel zo snel verdampt is.