Djessey's E36 GTR - Sequential LS1 --------@P76 , GTR Video

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P67 , ook maar weer eens aan de slag hiermee!

Bericht door Djessey » 06 jun 2022, 21:18

Nou, kleine update!

Het differentieel onder de GTR was een 188 huis, met 3.73 overbrenging ,die overbrenging had ik ooit gekozen op basis van kleinere wielen en de M54B30 motor met handbak die er eerst in lag. Uiteraard nu niet optimaal meer.

Dus ik ben eens opzoek gegaan naar naar de ideale overbrenging voor de LS1 in combinatie met de DCT. Ik had 2 DCT bakken tot mijn beschikking, de M4 versie met lange vertanding (5 is 1op1, en 6 en 7 zijn overdrive) of de 135i korte bak, (waarbij je geen overdrive hebt, en de 7 de 1op1 is)

Afbeelding

Zodoende kwam op bovenstaande opties uit, ik kon de bak kiezen, de bandenmaat en de eindoverbrenging. Rood is kut, oranje minder kut, en groen leek me wel goed.

Toen ben ik eens gaan kijken op diverse onboard videos van dutch supercar challenge auto's, het hele snelle spul zeg maar, en ben eens gaan rekenen waar hun vertanding en topsnelheid op zat aan de hand van onscreen telemetry (snelheid) en door bij te houden in welke versnelling ze zaten, en bij welke snelheid ze overschakelen.

Nou, allemaal leuk en aardig dus een 2,98 of 3.15 diff zou dan perfect zijn leek mij.

Kom ik een aantal dagen later een diff tegen op marktplaats, wat een sper blijkt te zijn voor weinig geld....en welke overbrenging heeft die? Een 3.15 haha. Dus die keus is al voor me gemaakt. En dan kom ik op onderstaande snelheden/versnellingen
Afbeelding

Nou, dus perfect geregeld, het diff van de GTR met 3.73 zit onder de rode auto. En voor de GTR ga ik de 3.15 opbouwen (reviseren en upgraden).

Dan het smerige werk, alles uit elkaar trekken
Afbeelding

De behuizingen schoonmaken en spuiten....wat een werk
Afbeelding
Afbeelding

Genoeg lagers en onderdelen voor 3 differentiëlen
Afbeelding

Badabiem badaboem, en voila
Afbeelding

Ok ja nu nog in elkaar zetten, even wachten tot m'n maat langs komt., Die heeft speciale bussen gedraaid om de lagers er gemakkelijk uit en in te persen. Al met al best een leuke en leerzame klus.
Afbeelding

Oh en natuurlijk gaat het diff niet zomaar weer in elkaar, nee nee! Zo doen we dat niet.
Afbeelding

Op de onderste rij de nieuwe clutch packs, en daarboven de OEM setup. Van origine zitten er 2 sperplaten in, aan beide kanten van de tandwielen dus 1 sperplaat. De drukgroepen (die 2 mooie glanzende) daar zitten inkepingen in waar de 2 asjes met tandwielen invallen, deze inkepingen bepalen hoe het sper opkomt, nu komen daarvoor in de plaats 2 nieuwe drukgroepen (liggen eronder) met daarin de keuze uit enkele inkepingen (ook wel ramp angles genoemd). Met deze ramp angles kan je verschillende angles selecteren voor acceleratie EN deacceleratie. Daarbij komen er totaal 6 sperplaten in in plaats van 2. En tot slot nog een billet top cover (rechts, onder de diff behuizing in het zwart). Gezien de kracht die hierop komt wilt deze wel eens afbreken in OEM toepassingen, dus in mijn geval helemaal grote kans op een biem. Dus ook maar preventief meegepakt.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1164
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Marc Sierra » 07 jun 2022, 07:13

Mooi spul en gaaf dat je dat helemaal zelf opbouwt!

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door 328Ti » 07 jun 2022, 08:51

Gaaf man!

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door jessedehaan » 07 jun 2022, 11:17

Heerlijk om te zien, flinke upgrade en een lekker kort diff op de E36 zo.

SlowCo
Berichten: 4305
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door SlowCo » 07 jun 2022, 14:11

jessedehaan schreef: 07 jun 2022, 11:17 Heerlijk om te zien, flinke upgrade en een lekker LANG diff op de E36 zo.
+1
(en fixed)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Djessey » 07 jun 2022, 14:49

SlowCo schreef: 07 jun 2022, 14:11
jessedehaan schreef: 07 jun 2022, 11:17 Heerlijk om te zien, flinke upgrade en een lekker LANG diff op de E36 zo.
+1
(en fixed)
Hahah, uiteindelijk maar hoe je het bekijkt. Langer diff, kortere vertanding. Onder aan de streep ga ik nu van een topsnelheid van 360 naar een top van 260 :hungry:

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 994
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door yorick » 07 jun 2022, 17:26

Aardige uitstalling van onderdelen. Aardige upgrade in sperwerking naar hoeveel %sper onder acceleratie ga je zo? Gaan de nieuwe lagers opnieuw uitgeshimd worden?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Djessey » 07 jun 2022, 17:39

yorick schreef: 07 jun 2022, 17:26 Aardige uitstalling van onderdelen. Aardige upgrade in sperwerking naar hoeveel %sper onder acceleratie ga je zo? Gaan de nieuwe lagers opnieuw uitgeshimd worden?
70% sper onder acceleratie, en 50% onder decel. Dit met 5 sperplaten (1 van de 6 komt dus passief in het pakket te zitten).

Opnieuw shimmen van de sperklok in de behuizing zou in principe niet nodig moeten zijn aangezien de shims gewoon hetzelfde blijven en de sperklok ook, al ga ik dit uiteraard wel nameten. Heb een speciale momentsleutel/torque wrench van 0 tot 5nm gekocht speciaal voor dit klusje.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 994
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door yorick » 07 jun 2022, 18:13

Ik heb me wel eens verdiept in de handleiding van BMW voor de revisie van ZF diffs, daar staat zo'n mooi stukje speciaal gereedschap afgebeeld. Heb er ook wel eens naar gezocht maar kon ze niet vinden.

Gebruikersavatar
jessedehaan
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
Auto: BMW E46 318i M43

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door jessedehaan » 07 jun 2022, 20:43

Djessey schreef: 07 jun 2022, 14:49
SlowCo schreef: 07 jun 2022, 14:11
jessedehaan schreef: 07 jun 2022, 11:17 Heerlijk om te zien, flinke upgrade en een lekker LANG diff op de E36 zo.
+1
(en fixed)
Hahah, uiteindelijk maar hoe je het bekijkt. Langer diff, kortere vertanding. Onder aan de streep ga ik nu van een topsnelheid van 360 naar een top van 260 :hungry:
Ik bedoelde de wissel van het korte 3.73 diff naar de rode E36. Ik rij zelf momenteel 3.73 in m'n eigen E46 en weet hoe kort, leuk, maar ook hoe overdreven hoogtoerig het is voor alledaags gebruik:)

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Djessey » 07 jun 2022, 21:53

jessedehaan schreef: 07 jun 2022, 20:43
Djessey schreef: 07 jun 2022, 14:49
SlowCo schreef: 07 jun 2022, 14:11

+1
(en fixed)
Hahah, uiteindelijk maar hoe je het bekijkt. Langer diff, kortere vertanding. Onder aan de streep ga ik nu van een topsnelheid van 360 naar een top van 260 :hungry:
Ik bedoelde de wissel van het korte 3.73 diff naar de rode E36. Ik rij zelf momenteel 3.73 in m'n eigen E46 en weet hoe kort, leuk, maar ook hoe overdreven hoogtoerig het is voor alledaags gebruik:)
Ah zodoende! Ja ik heb er een 6bak achter dus dat maakt een hoop goed

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Djessey » 20 jun 2022, 15:01

Nou voila, dat viel reuze mee
Afbeelding

Sensortje was wel afgebroken, maar die gebruiken we toch niet meer
Afbeelding

Al met al goed te doen
Afbeelding
Afbeelding

Tussendoor even de headers gewrapt, en ingebouwd
Afbeelding

En verder ben ik BIJNA klaar met al het leidingwerk, pfff wat een werk om dat een beetje strak te krijgen
Afbeelding
Afbeelding

Bulkhead fittingen voor alle brandstof leidingen, en ook voor de remleidingen.
Afbeelding

En jazeker, ook de valve covers even gespoten....ben er nog niet over uit wat ik ervan vind.

Crookie
Berichten: 4531
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Crookie » 20 jun 2022, 17:13

Complimenten voor het niveau van ‘tidyness’

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2500
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door jos_br » 20 jun 2022, 19:25

Zit het uitlaatspruitstuk definitief gemonteerd met die inbusbouten? Wel weer een hele mooie build!!

Jos.

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Jlijp » 21 jun 2022, 21:37

DCT in de verkoop zag ik.
Als je de stap naar handbak maakt dan mag je weer zagen in de tunnel toch?

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Djessey » 21 jun 2022, 23:44

Jlijp schreef: 21 jun 2022, 21:37 DCT in de verkoop zag ik.
Als je de stap naar handbak maakt dan mag je weer zagen in de tunnel toch?
Mwa. Verkoop is een groot woord. Meer even de interesse peilen.

Ik heb voor mezelf de prioriteiten eens op een rij gezet, vrije tijd wordt steeds schaarser en zo'n DCT goed krijgen moet je toch wel even tijd voor hebben. (ondanks dat ik zoals jullie kunnen zien al erg veel tijd in de auto steek). Maar ik weet simpelweg niet of ik nog zoveel tijd in dat specifieke aspect wil steken.

Wanneer de DCT eenmaal goed is. Heb je een bak net zo snel als een sequentiële bak, 7 versnellingen ipv 6, vrijwel nihil overhoud behalve een keertje olie wisselen. En gewoon geschikt voor op straat. (en ook bij langzaam rijden kan het soepeltjes).

Zet je dat tegenover een sequentiële bak, die simpeler is, ten koste van flinke slijtage en jaarlijkse kosten, dan wint de DCT. Ook het straat gebruik of rustig rijden is er met een sequentiële bak niet bij. Maar voor mij blijft het geluid van de rechte vertanding een dingetje, daar was ik al verliefd op vanaf het eerste moment dat ik op een circuit kwam....

Dus ja, mocht er iemand zijn die de setup voor een reële prijs wil overnemen. Dan koop ik een sequentiële versnellingsbak van Drenth of Samsonas.

Maar ik verwacht niet dat er een koper voor is, dus het plan is nog steeds om door te zetten met de DCT aangezien ik ervan overtuigt ben dat het echt een fantastische oplossing is. Maar ik hou mijn opties open.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4968
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Eeuwe » 22 jun 2022, 10:21

Gave update van de revisie Djessey. Respect dat je het zelf doet. Mijne zag er ongeveer hetzelfde uit, maar ik moest ‘m er voor naar Portugal sturen :lol:

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sperdiff revisie

Bericht door Djessey » 23 jun 2022, 07:35

Djessey schreef: 21 jun 2022, 23:44
Jlijp schreef: 21 jun 2022, 21:37 DCT in de verkoop zag ik.
Als je de stap naar handbak maakt dan mag je weer zagen in de tunnel toch?
Mwa. Verkoop is een groot woord. Meer even de interesse peilen.

Ik heb voor mezelf de prioriteiten eens op een rij gezet, vrije tijd wordt steeds schaarser en zo'n DCT goed krijgen moet je toch wel even tijd voor hebben. (ondanks dat ik zoals jullie kunnen zien al erg veel tijd in de auto steek). Maar ik weet simpelweg niet of ik nog zoveel tijd in dat specifieke aspect wil steken.

Wanneer de DCT eenmaal goed is. Heb je een bak net zo snel als een sequentiële bak, 7 versnellingen ipv 6, vrijwel nihil overhoud behalve een keertje olie wisselen. En gewoon geschikt voor op straat. (en ook bij langzaam rijden kan het soepeltjes).

Zet je dat tegenover een sequentiële bak, die simpeler is, ten koste van flinke slijtage en jaarlijkse kosten, dan wint de DCT. Ook het straat gebruik of rustig rijden is er met een sequentiële bak niet bij. Maar voor mij blijft het geluid van de rechte vertanding een dingetje, daar was ik al verliefd op vanaf het eerste moment dat ik op een circuit kwam....

Dus ja, mocht er iemand zijn die de setup voor een reële prijs wil overnemen. Dan koop ik een sequentiële versnellingsbak van Drenth of Samsonas.

Maar ik verwacht niet dat er een koper voor is, dus het plan is nog steeds om door te zetten met de DCT aangezien ik ervan overtuigt ben dat het echt een fantastische oplossing is. Maar ik hou mijn opties open.
Wat vinden jullie? @DF, DCT houden of een Sequentiële bak?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28420
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sequentiëel of DCT?

Bericht door Martijn_bmw » 23 jun 2022, 08:01

Hangt van de kosten af maar als het niet veel verschilt… seq bak, als ik lees wat die bak voor jou doet dan zou ik bij dit project ook daarvoor kiezen.

Zed240
Berichten: 2990
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sequentiëel of DCT?

Bericht door Zed240 » 23 jun 2022, 08:08

Persoonlijk zou ik toch de DCT bak proberen 100% te krijgen, is toch een bijzonder project en de kosten van een sequentiële bak zijn wel echt fors.

Maar als je nog niet weet of je de DCT überhaupt perfect gaat krijgen, is het natuurlijk de vraag hoeveel tijd je er nog in wil steken. Een keertje echt kunnen rijden is natuurlijk ook fijn. :)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4941
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sequentiëel of DCT?

Bericht door Philipoo » 23 jun 2022, 10:13

Ik was na die dct koppijn allang over gegaan op sequentieel. ding is toch veel te hardcore voor straat! Wel dikke vette porno weer hoe je alles bouwt!

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sequentiëel of DCT?

Bericht door 2226cc » 23 jun 2022, 10:37

Ik zou zeker een 8hp70 eens gaan proberen, alles wat ik daar van zie is echt Nice

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sequentiëel of DCT?

Bericht door Djessey » 23 jun 2022, 10:55

2226cc schreef: 23 jun 2022, 10:37 Ik zou zeker een 8hp70 eens gaan proberen, alles wat ik daar van zie is echt Nice
Ja dat werkt ook top, met een lamik controller.

Maar dat blijft een automaatbak, en weer een "probeersel". Dus dat gaat hem niet worden voor een dedicated racer. Althans, niet in mijn geval. Weet dat het prima werkt in 240i enz.

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sequentiëel of DCT?

Bericht door TLRS » 23 jun 2022, 11:27

Heb je er nog plezier in om aan de DCT te pielen en heb je zin om in de toekomst andere auto’s om te bouwen naar DCT?

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3089
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Djessey's E36 GTR - LS1 DCT --------@P68 , Sequentiëel of DCT?

Bericht door Ferdi » 23 jun 2022, 11:27

Philipoo schreef: 23 jun 2022, 10:13 Ik was na die dct koppijn allang over gegaan op sequentieel. ding is toch veel te hardcore voor straat! Wel dikke vette porno weer hoe je alles bouwt!
Dit inderdaad, vraag is wel of je nu al niet over het punt heen bent om de DCT bak weg te doen omdat je al zo'n eind bent gekomen.
Aan de andere kant, als je nu redelijk vlot een goede sequentiële bak kan hebben en het kan, dan zeker doen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, beske, bleu_dust, Camiel, Dimitri, Godspeed, JdBn, MartijnGizmo, Paul76, Vanreijmersdal, WJ en 5 gasten