Zo even tijd voor een grotere update, ik had maandag avond echt zo'n avond dat het even niet wilde.
Ik heb een e34 3.25 diff en een e30 3.07 diff, plan is het 3.25 diff te gebruiken, de 3.07 was als back up; Biede maar wel vast netjes gemaakt.

De 3.25 is de antraciete, vond ik wat mooier dan standaard zwart, dacht alleen even deksel vervangen door een E30 versie en dan kan die er onder. Helaas pindakaas. De tandwiel voor de sesor kent geen grotere diameter en raakt de E30 deksel. Dus voor nu gaat er alsnog de 3.07 onder, die is nl. wel orgineel e30.

Maar na een half uur worstelen heb ik het maar gelaten, kreeg het niet goed opgelijnd zodat de bouten draad pakten voor het vasthangen aan de het subframe.
Dan maar even iets doen wat zeker lukt, de nieuwe benzinepomp monteren> ik had de laatste onderdelen van de dealer ontvangen. Ik vind de term stealer vaak wat flauw; maar schoot toch wel door mijn hoofd toen ik de onderdelen voor me zag liggen:

Dit plaatje is 50,- aan onderdelen
Maat ach als het 10cl benzine verspilling voorkomt is het al terugverdiend
Even de rubberen ring er om heen en hij kan weer in de bevestigingsbeugel ...

de nieuwe pomp is dunner.
De boel teruggelegd en gestopt.
Nog wel even een creatieve foto gemaakt bij toeval doordat ik vergeten was de zaklamp uit te doen ontstond wel een gave silhouet.
Space invader:
Gelukkig was de maandag geen voorbode voor de dinsdag want toen lukte het wel met de kopbouten; zie de eerdere post. Dus
Gisteren middag en vandaag lekker aan het blok kunnen werken.
Snel lag de eerste nokkenas er al in en volgde snel de tweede. Net toen ik wilde beginnen met het vast bouten, viel me ook op iets.
En hup beide assen er weer uit, ik was de klepstoters vergeten
Onvoldoende magneten voor handen, maar andere creatieve manier bedacht. Stukje elektra buis om de stoters tegen te houden.
Geheel over de draadeinden zetten en voorzichtig de pijp verwijderen. De stoters zakken dan wel maar niet zo ver dat ze uit de 'sponning' vallen.
Aan de inlaat zijde komt een m54 nokkenas. Daarvoor moet het tandwiel aan de voorzijde aangepast worden.
Naar aanleiding een opmerking in dit draadje besloten het tandwiel niet te demonteren maar nog op de nokkenas af te slijpen.
Goed inpakken in de ductape zodat slijpsel niet in kon slaan. Op het net lees je 4-6 mm inkorten, maar ik heb de originele gemeten, vanaf achterkant flens is de maat 33mm en dan moet er 7 mm af; dus dat houd ik ook aan.
Daarna rustig slag voor slag de nokkenassen op hun plek gedrukt:
De nokkenassen liggen igg goed:
Ik heb het m50b20 blok ook nog steeds en is nog steeds handig voor onderdelen die ik niet meer terug kan vinden; zo ook de bevestiging van de kettingspanner; 10 minuten lopen zoeken naar het zakje dat ik die ochtend nog in de hand hebt gehad
Daarna maar in 5 minuten het gedemonteerd van de m50
Een mooi en productief dagje zo