BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Ja maar niet duidelijk
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
ik heb inmiddels de nodige video's bekeken en gegoogled maar men heeft het alleen bij de bovenste twee ringen over de markering 'top'
de olie schrape monteert men er op zonder te kijken naar orientatie. ook vind ik dit terug in de goetze catalogus
maar ja dan snap ik de wit - geel markering weer nietGOETZE VF 3-PIECE OIL RINGS
Only the Goetze VF 3-piece oil control rings are not marked as all three elements can be installed without orientation.
Fit the expander to the groove first taking care that the joint is not positioned over slots or holes in the base of the ring groove.
While holding the ends of the expander together, the top steel rail should be wound into the groove starting at about 45°- 90° to the left of
the expander joint working in the direction of the joint.
The bottom rail should be fitted at 45°- 90° to the right of the joint working in the direction of the joint.
To ensure the rings bed-in properly after engine re-conditioning, we recommend running the engine for about 500 to 1000 km and then
changing the oil.
dus vandaag weinig succes geboekt, hoort bij het leerproces zullen we maar denken. Enige succesvolle was het ophalen van de auto door de lasser. Dorpel rechts en beide kriksteunen herstellen.
- Andry
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Ik vermoed dat de kleuren wit en geel geen markeringen zijn, maar de merk kleuren van Goetze. Iets met anti counterfeit.
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Ik had nog een mail gestuurd naar Goetze maar nog geen reactie. Maar....
Even een extra dikke pluim voor Janssen Motorenrevisie.
Woensdag kwam er een mailtje van alex binnen, hij was benieuwd of het een beetje wilde lukken met het opbouwen van de motor.
Hoe tof is dat.
Ik had me nog niet tot hem gewend met mijn vraag omdat ik ook een beetje vind, je wilt het zelf doen en gunt hem daarmee niet het werk
dan moet je ook niet alsnog vragen om advies. Dit is wat anders als je al langer met elkaar handelt en wandelt. Maar dat vond ik nu nog niet gepast en daarom was ik vooral zelf op zoek naar het antwoord. Anyhoe, Alex informeerde dus hoe het ging.
Hem uitgelegd waar ik tegen aan liep per mail.
Gisteren belde die mij direct twee keer, kon alleen niet opnemen. Vandaag met hem gesproken.
[brabants accent aan]dat maakt helemaal niet uit joh, de meeste mensen zien dat helemaal niet[/brabants accent uit]
Ik moet vooral letten op dat ik de schraapveer niet laat overlappen en probeer de gaten zo veel mogelijk bij de uiteinde van de cilinder bussen te houden, want daar ontstaat de minste kracht. Kijk daar kunnen we wat mee, dus morgen met frisse energie en moed weer verder
Even een extra dikke pluim voor Janssen Motorenrevisie.
Woensdag kwam er een mailtje van alex binnen, hij was benieuwd of het een beetje wilde lukken met het opbouwen van de motor.
Hoe tof is dat.
Ik had me nog niet tot hem gewend met mijn vraag omdat ik ook een beetje vind, je wilt het zelf doen en gunt hem daarmee niet het werk
dan moet je ook niet alsnog vragen om advies. Dit is wat anders als je al langer met elkaar handelt en wandelt. Maar dat vond ik nu nog niet gepast en daarom was ik vooral zelf op zoek naar het antwoord. Anyhoe, Alex informeerde dus hoe het ging.
Hem uitgelegd waar ik tegen aan liep per mail.
Gisteren belde die mij direct twee keer, kon alleen niet opnemen. Vandaag met hem gesproken.
[brabants accent aan]dat maakt helemaal niet uit joh, de meeste mensen zien dat helemaal niet[/brabants accent uit]
Ik moet vooral letten op dat ik de schraapveer niet laat overlappen en probeer de gaten zo veel mogelijk bij de uiteinde van de cilinder bussen te houden, want daar ontstaat de minste kracht. Kijk daar kunnen we wat mee, dus morgen met frisse energie en moed weer verder
- yorick
- Berichten: 976
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Top, zo kan het ook. Succes met bouwen!
-
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Toppie vreemd dat het nergens duidelijk vermeld staat. andere zaken zijn wel weer duidelijk gedocumenteerd.
Hier iemand die zijn m52 328 met 260k miles naar factory spec weer opbouwt.
Misschien zit er wat bruikbare info voor je tussen.
https://youtu.be/XsqwYAvBGOc
Hier iemand die zijn m52 328 met 260k miles naar factory spec weer opbouwt.
Misschien zit er wat bruikbare info voor je tussen.
https://youtu.be/XsqwYAvBGOc
- Andry
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Mooi zo'n service!
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blok opbouw
@crookie thx idd een bekedende, zijn filmpjes meerdere keren bekeken en zeker van geleerd.
Mooi uitgebreid af en toe ook wat neurotisch precies en ook wat aparte keuzes zoals een volledig nieuwe imitatie kop.
Vandaag bij het opbouwen nog even gecheckt of hij wel een moment vermeld voor bouten van het spatscherm.
Vandaag was het dus bouwdag.
Begonnen met de speling van de ringveren te controleren en de hoekjes te vijlen.
Op een paar is de marge aan de iets te ruim, maar het is minimaal en ik heb er sowieso mee te doen.
schoon en in de olie ligt het klaar ook de nieuwe lagerschalen
De bankschroef gebruikt als steun, net geklemd maar smal genoeg dat 'arm' wel steun heeft en de cilinder rust op de bovenkant. Een doek om ea te beschermen. Zo had ik mooi de handen vrij voor het aanbrengen van de veren. Gewoon rustig werken dan lukt dat wel. Elke keer voor de zekerheid even met een pincet gecontroleerd of de schraapveer niet overlapt Heb nu ook een vermoeden waarom de onderste veren een kleur markering hebben, hierdoor herken je goed waar uiteinde zitten.
Met een universele spanner geprobeerd de eerste cilinder te plaatsen, ik had een paar pogingen nodig want de eerste veer die er in moest vind elke keer een plek om tussen het blok en de spanner te schieten en zo de plaatsing te blokkeren. Maar uiteindelijk gelukt.
voorschrift is dat je handmatig de cilinder er in moet drukken. maar het wilde bij de tweede maar niet lukken. Dus uiteindelijk toch gebruik gemaakt van een stukje hout om sneller de cilinder door te drukken, dus niet te slaan, zodat de veer geen kans kreeg om er tussen door te schieten. Het zal niet aan de spanner hebben gelegen maar meer aan mijn skills. Ik ging voor een universele zodat je er later altijd nog wat aan hebt; maar ik als ik het opnieuw zou doen zou ik een op de juiste maat kopen. Ik verwacht dat je daar minder risico hebt dat een veer tussen het blok en de spanner schiet. Anyhoe, met de stok als versneller ging het een stuk makkelijker. Dus ik had weer een zes in lijn:
Echt wel trots als een pauw met 7 l*llen, want #ikhebhetnognooitgedaandusikdenkdatikhetwelkan
Ok het moet nog wel even heel blijven bij 7.000 toeren.
4 maanden geleden zag het er nog zo uit
even als test de oliepomp geplaatst.
Ter afsluiting van de dag nog even de oliepomp klaar maken, ik heb de interne delen nieuw gekocht. De C clip wilde niet heel erg lekker, dat was even wat gehannes maar de achterliggende veer bood uitkomst. Ineens vlogen alle delen door de lucht
Natuurlijk het enige deel dat ik heb, niet te vinden nl. de C clip. Dus klaar voor dit weekend en eerst een vervanger fixen.
Maar evengoed een succesvolle dag.
Mooi uitgebreid af en toe ook wat neurotisch precies en ook wat aparte keuzes zoals een volledig nieuwe imitatie kop.
Vandaag bij het opbouwen nog even gecheckt of hij wel een moment vermeld voor bouten van het spatscherm.
Vandaag was het dus bouwdag.
Begonnen met de speling van de ringveren te controleren en de hoekjes te vijlen.
Op een paar is de marge aan de iets te ruim, maar het is minimaal en ik heb er sowieso mee te doen.
schoon en in de olie ligt het klaar ook de nieuwe lagerschalen
De bankschroef gebruikt als steun, net geklemd maar smal genoeg dat 'arm' wel steun heeft en de cilinder rust op de bovenkant. Een doek om ea te beschermen. Zo had ik mooi de handen vrij voor het aanbrengen van de veren. Gewoon rustig werken dan lukt dat wel. Elke keer voor de zekerheid even met een pincet gecontroleerd of de schraapveer niet overlapt Heb nu ook een vermoeden waarom de onderste veren een kleur markering hebben, hierdoor herken je goed waar uiteinde zitten.
Met een universele spanner geprobeerd de eerste cilinder te plaatsen, ik had een paar pogingen nodig want de eerste veer die er in moest vind elke keer een plek om tussen het blok en de spanner te schieten en zo de plaatsing te blokkeren. Maar uiteindelijk gelukt.
voorschrift is dat je handmatig de cilinder er in moet drukken. maar het wilde bij de tweede maar niet lukken. Dus uiteindelijk toch gebruik gemaakt van een stukje hout om sneller de cilinder door te drukken, dus niet te slaan, zodat de veer geen kans kreeg om er tussen door te schieten. Het zal niet aan de spanner hebben gelegen maar meer aan mijn skills. Ik ging voor een universele zodat je er later altijd nog wat aan hebt; maar ik als ik het opnieuw zou doen zou ik een op de juiste maat kopen. Ik verwacht dat je daar minder risico hebt dat een veer tussen het blok en de spanner schiet. Anyhoe, met de stok als versneller ging het een stuk makkelijker. Dus ik had weer een zes in lijn:
Echt wel trots als een pauw met 7 l*llen, want #ikhebhetnognooitgedaandusikdenkdatikhetwelkan
Ok het moet nog wel even heel blijven bij 7.000 toeren.
4 maanden geleden zag het er nog zo uit
even als test de oliepomp geplaatst.
Ter afsluiting van de dag nog even de oliepomp klaar maken, ik heb de interne delen nieuw gekocht. De C clip wilde niet heel erg lekker, dat was even wat gehannes maar de achterliggende veer bood uitkomst. Ineens vlogen alle delen door de lucht
Natuurlijk het enige deel dat ik heb, niet te vinden nl. de C clip. Dus klaar voor dit weekend en eerst een vervanger fixen.
Maar evengoed een succesvolle dag.
- Niels
- Berichten: 22283
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blok opbouw
Mooie ontwikkelingen!! Super service ook van de revisie specialist.
-
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blok opbouw
Inderdaad, netjes gewerkt en vriendelijke service doet het goed ja.
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blok opbouw
Even een kleine update
Vorige week de c-clip voor de oliepomp binnen gekregen dus met goede moet de schuur weer in.
Ging allemaal goed en lekker, tot ik de laatste van de drie bouten op moment wilde zetten.
Daar ging mijn schroefdraad.
Maar het heeft ook een voordeel, ik weet nu wat een helicoil is, heb een setje in mijn bezit en volgens mij is het ook gelukt te repareren.
Moest alleen een centreer bus verwijderen voor deze actie, die ik dus weer moest bestellen en niet verder kon.
Maar goed had nog wat schoon te maken en alvast de carter geplaatst voor het beeld.
Maar goed zaterdag kwam de auto weer terug van wat laswerkzaamheden.
Was wel even slikken, voor het werk waren de voor bumper en schermen verwijderd. Geeft je het gevoel dat je em slechter terug krijgt dan dat je em hebt afgegeven. Tel daarbij op dat de binnenzijde van de bumper ook wat aandacht behoeft en weer wat meer op de to do.
Maar de auto is constructief weer een heel stuk beter. De lasser had netjes uitgetekend wat hij heeft gedaan door uit te tekenen hoe het hoort te zijn, wat nu nog in tact was van een oude reparatie en hoe hij het nu heeft opgelost.
Morgen de resterende busjes ophalen en kan ik weer verder met het opbouwen
Vorige week de c-clip voor de oliepomp binnen gekregen dus met goede moet de schuur weer in.
Ging allemaal goed en lekker, tot ik de laatste van de drie bouten op moment wilde zetten.
Daar ging mijn schroefdraad.
Maar het heeft ook een voordeel, ik weet nu wat een helicoil is, heb een setje in mijn bezit en volgens mij is het ook gelukt te repareren.
Moest alleen een centreer bus verwijderen voor deze actie, die ik dus weer moest bestellen en niet verder kon.
Maar goed had nog wat schoon te maken en alvast de carter geplaatst voor het beeld.
Maar goed zaterdag kwam de auto weer terug van wat laswerkzaamheden.
Was wel even slikken, voor het werk waren de voor bumper en schermen verwijderd. Geeft je het gevoel dat je em slechter terug krijgt dan dat je em hebt afgegeven. Tel daarbij op dat de binnenzijde van de bumper ook wat aandacht behoeft en weer wat meer op de to do.
Maar de auto is constructief weer een heel stuk beter. De lasser had netjes uitgetekend wat hij heeft gedaan door uit te tekenen hoe het hoort te zijn, wat nu nog in tact was van een oude reparatie en hoe hij het nu heeft opgelost.
Morgen de resterende busjes ophalen en kan ik weer verder met het opbouwen
-
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blok opbouw
Netjes ik heb wat restauratie projecten van e30’s gezien waar inderdaad de vloer/krikpunten verschrikkelijk rot kunnen zijn. Samen met verschillende gaten onder het tapijt en als klap op de vuurpijl de vulleiding rechts achter. Eenmaal hersteld is dat een pak zorgen minder.
- Marc Sierra
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E30 Project B28cs: blok opbouw
Mooi werk en ook erg leuk om te doen! De eerste keer dar je hem gaat starten zal wel een zenuwen momentje worden.
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Dat is een moment waar ik met gemengde gevoelens naar toe leef.
Hoewel ik niet bang ben voor de eerste keer starten, want ik vermoed dat er dan nog niets gebeurd en kan het waarom niet en de zoektocht naar gemaakte fouten beginnen
@crookie, de berscherming van de vulpijp is al vervangen; al wel gezien bij de koop, maar me vergist in de prijs van dat onderdeel.
ondertussen weer wat verder gekomen en ook weer verder van huis
Eerst maar eens begonnen met het spuiten van de resterende onderkant en motorruimte.
Spijt dat ik de druipers van de Brunox niet heb weggehaald, maar het zei zo. We kunnen ook aan de gang blijven.
Dit is nog in standaard Motip velgen zilver, de motorruimte is inmiddels al weer voorzien van een laagje polaris metallic. Onderzijde blijft Motip zilver.
Toen ik wilder beginnen aan het vastzetten van de kop, kreeg ik de ringen die onder de bouten horen maar niet gevonden.
Ze zaten nog in de kop bij de eerste revisie bedrijf, iets staat mij ook bij dat het ook weer mee terug is gekomen. Maar nergens meer te vinden. Nieuw te bestellen, zonde van de 25,- Even opzoeken ah m50b20 blok heeft dezelfde ringen en laat ik die nog hebben staan.
Omdat sleutelen gratis is, 2-3 gespendeerd aan het oogsten van die ringen. Zitten die krengen geborgd in dit blok, dus dat kosten me een half uur extra
Blok is mij verkocht als zou 220k gelopen hebben en op basis van hoe fris de kop is, goed te geloven.
Ik had zin in vandaag, de ringen lagen klaar en lekker de hele dag werken aan het blok, mss einde dag de nokkenassen er weer in .....
Eerst met hout een constructie gemaakt waarmee ik de pakking van de distributie kap er netjes in kon werken. Met succces
Nieuwe kopbouten gereinigd en weer lichtjes voorzien van olie.
Netjes alles met de hand er in gedraaid op moment, even laten rusten en daarna naar de eerste 90 graden. Sommige bouten gaven een 'tak' geluid en anderen gingen er soepel in. De boel weer even laten rusten en ondertussen 24 klepstoters gevuld met olie.
De kop van de kopbout gehalveeerd
Hoe dan
Omdat er nog wel een onderstuk zit met torx kan ik me niet anders voorstellen dat met het draaien ik de dop of al niet goed had of dat met het draaien de dop wat omhoog is gekomen en zo de koper af heeft getrokken.
Maar ja we weten nu niet of de bout voldoende op spanning staat. Dus alles en deze in het bijzonder moet weer los.
Na zelf even gerust en afgekoeld te hebben, begonnen aan een eerste poging. De kop heeft nog wat vlees om een dop op te zetten.
Met de wringijzer is het echter lastig om de kracht er op te houden. Met de slagmoer sleutel geprobeerd, het lukt dan wel om voldoende druk te leveren. Maar mijn sleutel is niet sterk genoeg om het los te trekken. Dus van week bij de buurman even de zijne halen en hopen dat het dan lukt.
Anders wordt het wegboren nog een hele klus om nog maar te zwijgen van het reinigen daarna.
Hoewel ik niet bang ben voor de eerste keer starten, want ik vermoed dat er dan nog niets gebeurd en kan het waarom niet en de zoektocht naar gemaakte fouten beginnen
@crookie, de berscherming van de vulpijp is al vervangen; al wel gezien bij de koop, maar me vergist in de prijs van dat onderdeel.
ondertussen weer wat verder gekomen en ook weer verder van huis
Eerst maar eens begonnen met het spuiten van de resterende onderkant en motorruimte.
Spijt dat ik de druipers van de Brunox niet heb weggehaald, maar het zei zo. We kunnen ook aan de gang blijven.
Dit is nog in standaard Motip velgen zilver, de motorruimte is inmiddels al weer voorzien van een laagje polaris metallic. Onderzijde blijft Motip zilver.
Toen ik wilder beginnen aan het vastzetten van de kop, kreeg ik de ringen die onder de bouten horen maar niet gevonden.
Ze zaten nog in de kop bij de eerste revisie bedrijf, iets staat mij ook bij dat het ook weer mee terug is gekomen. Maar nergens meer te vinden. Nieuw te bestellen, zonde van de 25,- Even opzoeken ah m50b20 blok heeft dezelfde ringen en laat ik die nog hebben staan.
Omdat sleutelen gratis is, 2-3 gespendeerd aan het oogsten van die ringen. Zitten die krengen geborgd in dit blok, dus dat kosten me een half uur extra
Blok is mij verkocht als zou 220k gelopen hebben en op basis van hoe fris de kop is, goed te geloven.
Ik had zin in vandaag, de ringen lagen klaar en lekker de hele dag werken aan het blok, mss einde dag de nokkenassen er weer in .....
Eerst met hout een constructie gemaakt waarmee ik de pakking van de distributie kap er netjes in kon werken. Met succces
Nieuwe kopbouten gereinigd en weer lichtjes voorzien van olie.
Netjes alles met de hand er in gedraaid op moment, even laten rusten en daarna naar de eerste 90 graden. Sommige bouten gaven een 'tak' geluid en anderen gingen er soepel in. De boel weer even laten rusten en ondertussen 24 klepstoters gevuld met olie.
De kop van de kopbout gehalveeerd
Hoe dan
Omdat er nog wel een onderstuk zit met torx kan ik me niet anders voorstellen dat met het draaien ik de dop of al niet goed had of dat met het draaien de dop wat omhoog is gekomen en zo de koper af heeft getrokken.
Maar ja we weten nu niet of de bout voldoende op spanning staat. Dus alles en deze in het bijzonder moet weer los.
Na zelf even gerust en afgekoeld te hebben, begonnen aan een eerste poging. De kop heeft nog wat vlees om een dop op te zetten.
Met de wringijzer is het echter lastig om de kracht er op te houden. Met de slagmoer sleutel geprobeerd, het lukt dan wel om voldoende druk te leveren. Maar mijn sleutel is niet sterk genoeg om het los te trekken. Dus van week bij de buurman even de zijne halen en hopen dat het dan lukt.
Anders wordt het wegboren nog een hele klus om nog maar te zwijgen van het reinigen daarna.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26912
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Oef dat is wel een tegenvaller hopelijk is het vlees voldoende om hem eruit te draaien.
Waarom moet de rest los? Kan je niet alleen deze ene vervangen als het lukt om die er nog uit te draaien op het rest vlees
Waarom moet de rest los? Kan je niet alleen deze ene vervangen als het lukt om die er nog uit te draaien op het rest vlees
- Marc Sierra
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Dat is zeker een tegenvaller zeg! Maar wel erg vreemd hoe die bout gebroken is. Mijn ervaring met (interne) torx is dat als de dop er niet goed in zit je de kop van de bout dol draait. Als hij zo breekt zou ik eerder denken dat er een zwak punt in de bout zat op die plek.
-
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Zo dat is even gaar…. Slechte serie staal…?
Eventueel met zo’n setje er uit halen?
https://www.mzsgereedschap.nl/products/ ... wijder-set
Eventueel met zo’n setje er uit halen?
https://www.mzsgereedschap.nl/products/ ... wijder-set
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
@martijn, de 14 bouten moeten in volgorde op moment, daarna 1e keer 90 graden en daarna nog nog een tweede keer 90 graden;
Dit geldt voor zowel montage als demontage. Met enkelvoudige vervanging kun je daar niet meer aan voldoen. Dus dan neem ik liever het zekere voor het onzekere, 14 stuks kosten rond 25,- dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
@marc daar heb je helemaal gelijk in, je zou eerder het vervormen van de torx randen verwachten dan een breuk.
kan me wel gaan melden bij febi of elring, weet even niet meer welke ik had gekocht; maar daar zal ik niet veel mee opschieten.
@crookie gisteren ook al gezocht naar verschillende tools die er zijn, zo ook linkse tappers maar ga eerst een poging wagen met een sterkere slagmoersleutel.
Dit geldt voor zowel montage als demontage. Met enkelvoudige vervanging kun je daar niet meer aan voldoen. Dus dan neem ik liever het zekere voor het onzekere, 14 stuks kosten rond 25,- dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
@marc daar heb je helemaal gelijk in, je zou eerder het vervormen van de torx randen verwachten dan een breuk.
kan me wel gaan melden bij febi of elring, weet even niet meer welke ik had gekocht; maar daar zal ik niet veel mee opschieten.
@crookie gisteren ook al gezocht naar verschillende tools die er zijn, zo ook linkse tappers maar ga eerst een poging wagen met een sterkere slagmoersleutel.
-
- Berichten: 3547
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Mocht je aan het uitboren raken klem dan even een sterke magneet in de buurt van de uit te boren bout. Daarmee vang je bijna alle spanen wel.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26912
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Ah die kosten van de bouten valt idd wel mee, dan is het meer het werk en risico dat er (weer) eentje breekt.
Maargoed als het voorschrift is dan zou ik mijzelf daar ook aan houden, anders zit het straks met rijden altijd in je hoofd...
Maargoed als het voorschrift is dan zou ik mijzelf daar ook aan houden, anders zit het straks met rijden altijd in je hoofd...
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
@rjk dank voor het meedenken. had dat ook al bedacht en dan is het weer een voordeel dat de kop van alu is.
mocht ik aan het boren komen dan overweeg ik het ook op de kant of zelfs op de kop te doen zodat het zo min mogelijk kan verspreiden.
net iig alvast nieuwe set bouten besteld, toch maar een ander merk gekozen
mocht ik aan het boren komen dan overweeg ik het ook op de kant of zelfs op de kop te doen zodat het zo min mogelijk kan verspreiden.
net iig alvast nieuwe set bouten besteld, toch maar een ander merk gekozen
Laatst gewijzigd door Milka op 21 mar 2022, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- HJ2
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Ik val er net pas in, in 't topic.
Manman, wat een werk en leuk dat je het zo bijhoudt. Een mooie leercurve maak je mee zo!
Straks is het allemaal gelukt en het leed weer vergeten, alleen ben je een (veel) wijzer man!
Nog even de billen bij elkaar knijpen bij de eerste keer starten...
Ik ben benieuwd!
Manman, wat een werk en leuk dat je het zo bijhoudt. Een mooie leercurve maak je mee zo!
Straks is het allemaal gelukt en het leed weer vergeten, alleen ben je een (veel) wijzer man!
Nog even de billen bij elkaar knijpen bij de eerste keer starten...
Ik ben benieuwd!
-
- Berichten: 4323
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Als je nog ergens een oude kapotte hardeschijf hebt: daar zitten enorm sterke magneten in. Ideaal voor Reinier’s oplossing.
- Milka
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
@HJ2
Thx, ik ben idd nu al zo veel wijzer dan een half jaar geleden.
Gaat ondertussen ook echt veel meer tijd in zitten dan vooraf bedacht, maar ik pak het daarentegen ook veel grondiger aan dan gedacht.
Het leuke is dadelijk dat je de auto heel goed kent.
Ik zal zorgen dat er een camera aanwezig is bij de eerste keer starten.... en een brandblusser, ehbo kit, tissues
@crookie goede tip er staat hier nog een oude cpu waarvan de hd onklaar moet worden gemaakt voordat die afgevoerd kan worden.
Thx, ik ben idd nu al zo veel wijzer dan een half jaar geleden.
Gaat ondertussen ook echt veel meer tijd in zitten dan vooraf bedacht, maar ik pak het daarentegen ook veel grondiger aan dan gedacht.
Het leuke is dadelijk dat je de auto heel goed kent.
Ik zal zorgen dat er een camera aanwezig is bij de eerste keer starten.... en een brandblusser, ehbo kit, tissues
@crookie goede tip er staat hier nog een oude cpu waarvan de hd onklaar moet worden gemaakt voordat die afgevoerd kan worden.
- jessedehaan
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 18 jan 2020, 19:37
- Auto: BMW E46 318i M43
Re: Re: Re: BMW E30 Project B28cs: kopbout deed pang
Milka zeg, wat een pech in zo'n zorgvuldige en mooie opbouw.
Die E12 bouten kom ik ook geregeld tegen bij diffwissels, en dat gaat altijd goed, ook op die plek normaal gezien sterk materiaal/ontwerp.
Soms zijn de ribben wel verdraaid door iemand die er al lomp aan gerammeld heeft, en zelf tik ik de dop er altijd goed op voordat ik ze los knak. Maar afgelopen zaterdag had ik dus voor het eerst een geknapte bout (na ruim 250 losgehaalde -en weer vastgezette- bouten!). Precies hetzelfde, de bovenste helft eraf gebroken... Dan sta je toch gek te kijken. Gelukkig kon ik hem goed los slijpen en had ik nog vervangende bouten liggen, maar bij een vastgezette kop ben je wel een stuk verder van huis. Maar ook dat komt vast wel weer goed
PS En ik sluit me aan bij de complimenten voor Alex van Janssen Revisie. Heerlijk om die vriendelijke nuchterheid aan de lijn te hebben. Hij heeft me de drijfstanglagers (M43TUB19), afgedraaid vliegwiel en koppeling eens formidabel en voor zeer nette prijs gewisseld
Die E12 bouten kom ik ook geregeld tegen bij diffwissels, en dat gaat altijd goed, ook op die plek normaal gezien sterk materiaal/ontwerp.
Soms zijn de ribben wel verdraaid door iemand die er al lomp aan gerammeld heeft, en zelf tik ik de dop er altijd goed op voordat ik ze los knak. Maar afgelopen zaterdag had ik dus voor het eerst een geknapte bout (na ruim 250 losgehaalde -en weer vastgezette- bouten!). Precies hetzelfde, de bovenste helft eraf gebroken... Dan sta je toch gek te kijken. Gelukkig kon ik hem goed los slijpen en had ik nog vervangende bouten liggen, maar bij een vastgezette kop ben je wel een stuk verder van huis. Maar ook dat komt vast wel weer goed
PS En ik sluit me aan bij de complimenten voor Alex van Janssen Revisie. Heerlijk om die vriendelijke nuchterheid aan de lijn te hebben. Hij heeft me de drijfstanglagers (M43TUB19), afgedraaid vliegwiel en koppeling eens formidabel en voor zeer nette prijs gewisseld