Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto - Start van 2023
- Estoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto - Start van 2023
Hoi!
Omdat ik in 1,5 jaar tijd zo'n 60 uur met m'n 2018 Honda supermoto had gemaakt op de circuits, werd het tijd om de Honda grondig te reviseren. Niet dat hij slecht was, maar dit jaar staan er al weer een aantal circuitdagen/weekenden op de planning en als ik het niet in de winterperiode doe, dan moet ik het waarschijnlijk halverwege het jaar doen en dan komt er nog veel meer in het gedrang qua planning.
Dus een planning gemaakt voor de revisie en wat upgrades uitgezocht. En dan ga je nadenken: "Je stopt nu 2-3k in een motor van 2018 die met de huidige urenstand en de komst van het nieuwste model op de tweedehands-markt in het komende jaar nog wel verder in prijs gaat zakken".
Dus even een appje gestuurd naar de webshop waar ik zo'n beetje alles koop en 5 appjes later had ik een 2022 Honda CRF 450R besteld en betaald. Grote blij! <3
Ja en dan ga je kijken wat je opnieuw kunt en wilt gebruiken van je huidige motor. Want een nieuwe motor is al wat overkill, dus dan moeten we ook maar een beetje geld besparen op de onderdelen. (je voelt de laatste famous words vast wel aankomen)
DVR uitlaat? - Past niet, moet dus nieuwe.
Kappenset? - Past niet, moet dus nieuwe.
Vering? - Voorkant past, achterkant niet.
Kroonplaten? - Past wel, maar dan passen de kappen niet aan de voorzijde
Remmerij? - Past wel, maar stiekem wil je wat anders.
Hoofdremcilinder? - Die is goed en wil ik wel opnieuw gebruiken.
Handkappen / stuur / handvaten? - Past wel, maar wil een stuur zonder stang voor de montage van m'n laptimer. Omdat ik die nu nog wel eens raak met m'n knie. Dus die moet ook anders.
Velgen? - JA! Die zijn al paars, dus perfect.
Koppeling? - Nope, past niet. Dus moet een nieuwe.
Het lijstje onderdelen dat ik opnieuw KAN of WIL gebruiken was dus eigenlijk maar heel kort: "velgen en hoofdremcylinder".
Kennen jullie het verhaal van die idioot die met één aankoop, ook dat korte lijstje om zeep hielp? Nou, dan bij deze
De eigenaar van de webshop, waar ik even naar toe was gegaan omdat ik de motor alvast wou betalen, was bezig met z'n eigen demo-fiets. Ook het zelfde model Honda, maar dan echt dik opgebouwd. Dubbele remmerij aan de voorzijde, öhlins vering, chrome stickers, GET-systeem met launchcontrol etc. Gewoon echt dik dik.
Lachend vertelde ik nog dat dat een slechte uitwerking op mijn portomonee had en 4 uur later vertrok ik dan ook met een lege portomonee en twee a4-factuurtjes. Oeps!
Het resultaat was dat ook m'n velgen niet meer gingen passen en ook de hoofdremcilinder was al overbodig, dus dan kan de 2018 ook wel als Sumo weg. Dus een FB-advertentie verder en:
En toen begon het lange wachten.
Levertijd van september werd oktober, oktober werd november, november werd 'Misschien december' en december werd: "We verwachten januari".
Nou, afijn. Het was dus februari dat het verlossende appje kwam van: "De chauffeur belde net, hij is onderweg" Vanuit italië dacht ik, maar dat bleek dus vanuit z'n vorige losadres. 30 minuten later was de chauffeur bij de webshop.
Dus spontaan de rest van de dag vrij genomen en richting de winkel gereden.
Ter plekke de motor in de bus geschoven en m'n lading onderdelen in ontvangst genomen.
Op de terugweg langs Tiel gereden om mijn nieuwe vering op te halen.
Gelijk even alles uitgestald over wat ik tot dusver binnen heb.
De zelfde avond de motor maar in de benen gezet en de eerste carbon kapjes erop gehangen.
Waarom carbon kapjes erop plakken? dat is toch alleen extra gewicht?
omdat: mooi!
Volgende avond verder gegaan, rest van het carbon erop en de stickers er even opgehangen.
Arme Rutger is een contente Rutger <3
Nieuwe HGS uitlaat eronder gehangen en even buiten gezet voor een foto voor de stickers:
En daar stopt de opbouw even. De stickers zitten er inmiddels al wel op, maar dat vloekt nog keihard met het rode zadel. Dus die onthoud ik jullie even Zodra het nieuwe zadel binnen is, deel ik foto's van het geheel.
Verder al wel even de voorpoten in de kroonplaten gestoken met remklauwen, gewoon om het porno-niveau in dit topic te verhogen.
Motorisch blijft de motor standaard, op een slipperclutch na. Qua aansturen wordt wel alles aangepast en voorzien van een quickshifter, launch- & tractioncontrol en dan vervolgens op de bank om het allemaal af te stellen.
Verder is het nu wachten op de velgen, voordat ik verder kan.
Omdat ik in 1,5 jaar tijd zo'n 60 uur met m'n 2018 Honda supermoto had gemaakt op de circuits, werd het tijd om de Honda grondig te reviseren. Niet dat hij slecht was, maar dit jaar staan er al weer een aantal circuitdagen/weekenden op de planning en als ik het niet in de winterperiode doe, dan moet ik het waarschijnlijk halverwege het jaar doen en dan komt er nog veel meer in het gedrang qua planning.
Dus een planning gemaakt voor de revisie en wat upgrades uitgezocht. En dan ga je nadenken: "Je stopt nu 2-3k in een motor van 2018 die met de huidige urenstand en de komst van het nieuwste model op de tweedehands-markt in het komende jaar nog wel verder in prijs gaat zakken".
Dus even een appje gestuurd naar de webshop waar ik zo'n beetje alles koop en 5 appjes later had ik een 2022 Honda CRF 450R besteld en betaald. Grote blij! <3
Ja en dan ga je kijken wat je opnieuw kunt en wilt gebruiken van je huidige motor. Want een nieuwe motor is al wat overkill, dus dan moeten we ook maar een beetje geld besparen op de onderdelen. (je voelt de laatste famous words vast wel aankomen)
DVR uitlaat? - Past niet, moet dus nieuwe.
Kappenset? - Past niet, moet dus nieuwe.
Vering? - Voorkant past, achterkant niet.
Kroonplaten? - Past wel, maar dan passen de kappen niet aan de voorzijde
Remmerij? - Past wel, maar stiekem wil je wat anders.
Hoofdremcilinder? - Die is goed en wil ik wel opnieuw gebruiken.
Handkappen / stuur / handvaten? - Past wel, maar wil een stuur zonder stang voor de montage van m'n laptimer. Omdat ik die nu nog wel eens raak met m'n knie. Dus die moet ook anders.
Velgen? - JA! Die zijn al paars, dus perfect.
Koppeling? - Nope, past niet. Dus moet een nieuwe.
Het lijstje onderdelen dat ik opnieuw KAN of WIL gebruiken was dus eigenlijk maar heel kort: "velgen en hoofdremcylinder".
Kennen jullie het verhaal van die idioot die met één aankoop, ook dat korte lijstje om zeep hielp? Nou, dan bij deze
De eigenaar van de webshop, waar ik even naar toe was gegaan omdat ik de motor alvast wou betalen, was bezig met z'n eigen demo-fiets. Ook het zelfde model Honda, maar dan echt dik opgebouwd. Dubbele remmerij aan de voorzijde, öhlins vering, chrome stickers, GET-systeem met launchcontrol etc. Gewoon echt dik dik.
Lachend vertelde ik nog dat dat een slechte uitwerking op mijn portomonee had en 4 uur later vertrok ik dan ook met een lege portomonee en twee a4-factuurtjes. Oeps!
Het resultaat was dat ook m'n velgen niet meer gingen passen en ook de hoofdremcilinder was al overbodig, dus dan kan de 2018 ook wel als Sumo weg. Dus een FB-advertentie verder en:
En toen begon het lange wachten.
Levertijd van september werd oktober, oktober werd november, november werd 'Misschien december' en december werd: "We verwachten januari".
Nou, afijn. Het was dus februari dat het verlossende appje kwam van: "De chauffeur belde net, hij is onderweg" Vanuit italië dacht ik, maar dat bleek dus vanuit z'n vorige losadres. 30 minuten later was de chauffeur bij de webshop.
Dus spontaan de rest van de dag vrij genomen en richting de winkel gereden.
Ter plekke de motor in de bus geschoven en m'n lading onderdelen in ontvangst genomen.
Op de terugweg langs Tiel gereden om mijn nieuwe vering op te halen.
Gelijk even alles uitgestald over wat ik tot dusver binnen heb.
De zelfde avond de motor maar in de benen gezet en de eerste carbon kapjes erop gehangen.
Waarom carbon kapjes erop plakken? dat is toch alleen extra gewicht?
omdat: mooi!
Volgende avond verder gegaan, rest van het carbon erop en de stickers er even opgehangen.
Arme Rutger is een contente Rutger <3
Nieuwe HGS uitlaat eronder gehangen en even buiten gezet voor een foto voor de stickers:
En daar stopt de opbouw even. De stickers zitten er inmiddels al wel op, maar dat vloekt nog keihard met het rode zadel. Dus die onthoud ik jullie even Zodra het nieuwe zadel binnen is, deel ik foto's van het geheel.
Verder al wel even de voorpoten in de kroonplaten gestoken met remklauwen, gewoon om het porno-niveau in dit topic te verhogen.
Motorisch blijft de motor standaard, op een slipperclutch na. Qua aansturen wordt wel alles aangepast en voorzien van een quickshifter, launch- & tractioncontrol en dan vervolgens op de bank om het allemaal af te stellen.
Verder is het nu wachten op de velgen, voordat ik verder kan.
Laatst gewijzigd door Estoque op 22 mei 2023, 12:11, 5 keer totaal gewijzigd.
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Lekker verloop van dit topic, nu al. Ben benieuwd naar de vorderingen.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12760
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Haha, manmaths, heerlijk!
-
Online
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Zoooo, da's gaaf!
Veul plezier ermee.
Veul plezier ermee.
- Jules
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Haha heerlijk verhaal weer! Heerlijke goodies, hoeveel heb je bespaard?
- Fedmas
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Zo, geen half werk! Wel mooi dat dit ging van 'revisie nodig' naar 'nieuwe motor' naar 'praktisch custom build'! Gaaf man!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Gaaf ding, maar is dat af fabriek echt zo slecht dat je hem ZO grondig moet aanpakken meteen?
-
Online
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Niet omdat het moet maar omdat het kan. Logisch toch?
- Ferdi
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Mooi verloop en dat in slechts 1 post!
- Jules
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
- Estoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Ten opzichte van een kant-en-klare Husqvarna FS450 / TM 450 SMX / KTM SMR 450: ongeveer -10.000,- tot dusver, ik denk dat het nog wel iets oploopt.
Simpele antwoord is 'nee'.
Met alleen velgen, andere rem/rempomp en je vering aan laten passen kom je een heel eind. Mijn vorige Honda was in principe niet veel meer dan een standaard CRF met een andere uitlaat / kroonplaten / koppeling.
Uitgebreidere antwoord is 'gemak & hobby'.
Mijn vorige Honda heb ik gebouwd met voornamelijk gebruikte onderdelen. De velgen / banden waren nieuw, de rest (op cosmetische dingen na) was allemaal gebruikt. Dat scheelt enorm in aanschaf, maar betekend ook dat je niet veel verder komt qua materiaal dan wanneer iemand anders stopt of upgrade. Niet dat ik het niveau heb waarbij het materiaal de limiterende factor is, maar een dikke motor in de pits/garage is ook gewoon stoer natuurlijk en leuk om te bouwen.
Mijn vorige kroonplaten waren bijvoorbeeld qua afstelling precies het zelfde als mijn nieuwe, alleen kan ik de nieuwe met 1 bout in of uit te draaien, de balhoofdhoek verstellen tussen de 12 en 17 graden. Bij mijn vorige moest ik de pen draaien in de kroonplaten, wat gewoon 20 minuten sleutelen is op het circuit. En dan kan ik kiezen tussen 14 of 16 graden. In prijsverschil praat je dan over kroonplaten van 400,- of 870,-. Daarnaast is de breedte ook verschillend. De nieuwe heeft een H.O.H breedte van 200mm, de oude 195.
Mijn remmerij was ook prima, maar was een goedkope Motomaster klauw met een adapter van 35,- euro en een Brembo RCS15 pomp. Geen gekke setup, maar je wil een supermoto met wat meer 'rake' hebben. Dus worden je veerpoten zo'n 40mm ingekort omdat je met de standaard vorkvoeten rijdt. Het werkt allemaal wel, maar eigenlijk wil je een radiale remophanging en een radiale klauw, zodat je met een 300mm remschijf kunt werken in je 16" of 16,5" velg. Ik moest bij mijn honda bijvoorbeeld eerst de remblokken uit de klauw halen, vervolgens de klauw loshalen en dan pas de velg.
Wat betreft mijn beslissingsproces voor de onderdelen kan ik heel simpel zijn.
Ik had 2 wensenlijstjes: 1. Realistisch - 2. Ultieme poser & pornostatus.
En toen ik een offerte opvroeg voor bijvoorbeeld de remmerij uit het éérste wensenlijstje, scheelde dit "maar" 550,- ten opzichte van de ultieme poser & pornosetup. En ga jij voor 550,- genoegen nemen met iets wat al over de top goed is voor je eigen kunnen? of ga je toch voor de pornostatus? Nou, dan kom je dus op het dubbele remsysteem, waardoor je stiekem 2550,- meer kwijt bent omdat je velgen ook niet meer passen, maar dat moet je niet meerekenen.
Bij het bestellen van de dubbele remklauwen moet je aangeven of je ze voor de standaard voorpoten van een honda gaat gebruiken (49mm binnenpoten) of voor een ander merk met 48 mm binnenpoten (Ohlins / WP / Solva) of 50mm binnenpoten (Marzocchi).
Als je kiest voor originele voorvork, dan kost een upgrade naar Öhlins nog meer in de toekomst, dus 48mm it is. Dat betekend uiteraard ook dat je voordat je de baan op kunt, je wel extra poten moet hebben.
Het is een behoorlijk sneeuwbal-effect zoals je kunt lezen. Maar het is eigenlijk een simpel rekensommetje:
De motor kostte 9000,- | Snel gerekend kun je daar voor zo'n 5000,- extra wel een supermotard van bouwen met nieuwe onderdelen. Dan heb je niet de top, maar wel goed. (kroonplaten, velgen, banden, remmerij, slipperclutch, vering en handkappen) Een nieuwe supermoto op basis van een crosser kost je dus ongeveer 14000,-
Een nieuwe SMR / FS450 kost adviesprijs 12000,- waarna je vering en de handkappen nog moet doen (+- 750,-)
we praten dus over een verschil van 1250,- (of 1950,- als je de adviesprijs van Honda gebruikt)
Eigenlijk is alles een afweging geweest tussen: "Wat is nodig en wat is mooi". En op dat gebied heeft enkel de uitlaat het niet gewonnen van het 'nodige' exemplaar. Want een dubbele DVR staat nog wel op het wensenlijstje
Ik denk dat dit de juiste omschrijving is Ik had er alleen iets meer woorden voor nodig om het uit te leggen.
- Fedmas
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
En ik vond dat ik met 1500 euro zonder uitlaat aan Accessoires al gek deed
- Estoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Nou, we gaan weer verder!
Inmiddels de kroonplaten terug van MCE, waar ze de nieuwe balhoofdlagers op de kroonplaten geperst hebben. Omdat ik de kroonplaten toch mee had naar mijn werk, ook de tijd genomen om een tekening te maken voor de montage van m'n Solo2 Laptimer.
Omdat ik nu een stuur heb zonder "Stang" tussen beide stuurhelften, kan de laptimer gemonteerd tussen het stuur gemonteerd worden. Iets wat nodig is, omdat ik bij m'n vorige setup nogal vaak bij het platgooien van de motor, met m'n knieën tegen de laptimer aankwam.
De plaat komt dus hier tussen.
De plaat wordt geCNC'd uit 7075 aluminium en vervolgens zwart geanodiseerd (ja ik weet dat het niet de beste aluminium is om te annodiseren). Afijn, tekening weggestuurd naar Hubs en ik weer verder!
Vervolgens begonnen aan de installatie van de nieuwe computer en quickshifter, maar bij het openen van de doos kwam ik tot mijn schrik erachter dat het GET display, gewoon oranje is. NOU IK WEET NIET WIE DAT BEDACHT HEEFT BIJ ATHENA, MAAR IK PAS ERVOOR!
Dus een spuitbusje zwarte verf later:
Vervolgens: STICKERS!
Op bovenstaande foto zie je dat ik mijn oude zadelovertrek er even op heb gelegd, was puur om te kijken of ik een zwart zadelovertrek wou. Nou? Nee.
Dus de heren in Slowakije weer gemaild, waar mijn stickers ook gemaakt zijn (ontwerp is van mijzelf, maar zij hebben het geprint) en een zadelovertrek besteld dat in lijn ligt met mijn stickerset.
Much shiny. Much poetsen.
Vervolgens het spul op de motor gegooid om te kijken of de keuze voor wit, de juiste keuze was (qua looks).
Ik moet eerlijk zijn, zelfs als crosser vind ik hem al wel echt vet <3
Het is nu nog wachten op de SM-velgen, dan kunnen de kroonplaten en veerpoten etc er allemaal aan en dan hebben we definitief een Supermoto.
JOE DOEI!
Inmiddels de kroonplaten terug van MCE, waar ze de nieuwe balhoofdlagers op de kroonplaten geperst hebben. Omdat ik de kroonplaten toch mee had naar mijn werk, ook de tijd genomen om een tekening te maken voor de montage van m'n Solo2 Laptimer.
Omdat ik nu een stuur heb zonder "Stang" tussen beide stuurhelften, kan de laptimer gemonteerd tussen het stuur gemonteerd worden. Iets wat nodig is, omdat ik bij m'n vorige setup nogal vaak bij het platgooien van de motor, met m'n knieën tegen de laptimer aankwam.
De plaat komt dus hier tussen.
De plaat wordt geCNC'd uit 7075 aluminium en vervolgens zwart geanodiseerd (ja ik weet dat het niet de beste aluminium is om te annodiseren). Afijn, tekening weggestuurd naar Hubs en ik weer verder!
Vervolgens begonnen aan de installatie van de nieuwe computer en quickshifter, maar bij het openen van de doos kwam ik tot mijn schrik erachter dat het GET display, gewoon oranje is. NOU IK WEET NIET WIE DAT BEDACHT HEEFT BIJ ATHENA, MAAR IK PAS ERVOOR!
Dus een spuitbusje zwarte verf later:
Vervolgens: STICKERS!
Op bovenstaande foto zie je dat ik mijn oude zadelovertrek er even op heb gelegd, was puur om te kijken of ik een zwart zadelovertrek wou. Nou? Nee.
Dus de heren in Slowakije weer gemaild, waar mijn stickers ook gemaakt zijn (ontwerp is van mijzelf, maar zij hebben het geprint) en een zadelovertrek besteld dat in lijn ligt met mijn stickerset.
Much shiny. Much poetsen.
Vervolgens het spul op de motor gegooid om te kijken of de keuze voor wit, de juiste keuze was (qua looks).
Ik moet eerlijk zijn, zelfs als crosser vind ik hem al wel echt vet <3
Het is nu nog wachten op de SM-velgen, dan kunnen de kroonplaten en veerpoten etc er allemaal aan en dan hebben we definitief een Supermoto.
JOE DOEI!
- Fedmas
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Dikke moto!! Gave kleuren ook, die zie je amper m.i.
Wat ik me afvraag, rij je hier nou competitie mee? Zo ja, wie, wat waar? Ik wist helemaal niet dat dit in NL een ding was.
Ps. ik zie dat je bij SMX Racing bent geweest, fijne zaak is dat! Ps2. pas op met facturen op de foto
Wat ik me afvraag, rij je hier nou competitie mee? Zo ja, wie, wat waar? Ik wist helemaal niet dat dit in NL een ding was.
Ps. ik zie dat je bij SMX Racing bent geweest, fijne zaak is dat! Ps2. pas op met facturen op de foto
- Jules
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
- Estoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Ik ben een Paars-o-fiel. Dus waar ik paars in kan verwerken, doe ik dat meestal.Fedmas schreef: ↑03 mar 2022, 09:28 Dikke moto!! Gave kleuren ook, die zie je amper m.i.
Wat ik me afvraag, rij je hier nou competitie mee? Zo ja, wie, wat waar? Ik wist helemaal niet dat dit in NL een ding was.
Ps. ik zie dat je bij SMX Racing bent geweest, fijne zaak is dat! Ps2. pas op met facturen op de foto
Het Chrome was een grote gok, maar het heeft best wel veel diepte en kleurverloop. Helemaal content <3
Wat betreft competitie. Ik heb vorig jaar een 2-tal wedstrijden gereden in de S4 op Assen. En dat kampioenschap wordt dit jaar voor het eerst grootschalig georganiseerd, dus misschien pik ik daar een paar wedstrijden mee. (moet ik wel andere nummers op de motor). Voor de rest rijd ik alleen nog maar vrije trainingen.
Veel Sumo-communicatie wordt gedaan via Facebook.
S4 kampioenschap: https://www.facebook.com/groups/816115949174824
TT Assen Juniortrack: https://www.facebook.com/groups/652231698169614
Verder heb je nog de BeNeCup en de IDM in duitsland. Daar doen ook wel veel nederlanders aan mee.
Voor alles moet je een licentie hebben, als je meer info wilt weten moet je maar even een PM sturen. Geef ik graag!
Als ik echte sumo wedstrijden wil rijden met offroad erbij, moet ik nog wel wat aan mijn conditie doen. Dat houd ik nog lang niet vol, laat staan m'n beperkte skills.
Wat betreft SMX, ik heb bijna alles bij Robin vandaan. (Motor, alle onderdelen minus de Ohlins, maar hij verwees mij door naar HK) Fijne mensen, fijne communicatie en vooral erg behulpzaam.
Hij heeft ook die hele dikke rode Demo Honda staan, die verantwoordelijk is voor mijn overspending
- Fedmas
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Thanks voor de info! Ik heb al genoeg hobbies dus ik pas even, wel erg vet . Ik haal af en toe bij SMX wat kleine spullen voor wegmotoren, maar erg fijne vent ja.
- Estoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto
Van het weekend weer verder gegaan met de Honda. Heb bericht gekregen dat m'n naven inmiddels in Italië liggen om gespaakt te worden.
Maar eerst tijd voor het inbouwen van de quickshifter.
Normaliter is een Quickshifter een losstaand iets met een signaal daar de originele ECU voor een 'Cut' tijdens het bedienen van de quickshifter. Maar je kunt ook een losse Quickshifter sensor aansluiten op een Athena GET ecu. Omdat ik graag ook traction control wou, heb ik gekozen om een GET ecu met Wificom te kopen en daarbij een losse Quickshifter sensor te monteren.
Originele Ecu eruit:
De aftermarket ECU heeft iets meer in/uitgangen dan het origineel.
Vervolgens de kabels naar voren getrokken richting de quickshifter en naar het spatbord/stuur. Dit voor het monteren van de mapswitch en het GET display.
En toen was dit het resultaat voordat ik aan de voorzijde begon.
Voorkant eraf, "oude" lagers eruit en nieuwe erin.
En dan het moment waar ik al 6 maanden op wacht. De gouden poten en dubbele remmerij <3
Pure overkill, pure verspilling van geld, pure blijdschap na het zien van goud <3
Gelijk de CNC-steun geprobeerd bij het monteren van het stuur. werkt perfect!
En het eindresultaat van de avond. Moet hier en daar nog wat bijwerken en aanpassen, maar het staat wel erg goed. Al zeg ik het zelf.
Voorspatbord wordt nog ingekort, vandaar dat hij zo lelijk zwart aan de voorzijde is.
Maar eerst tijd voor het inbouwen van de quickshifter.
Normaliter is een Quickshifter een losstaand iets met een signaal daar de originele ECU voor een 'Cut' tijdens het bedienen van de quickshifter. Maar je kunt ook een losse Quickshifter sensor aansluiten op een Athena GET ecu. Omdat ik graag ook traction control wou, heb ik gekozen om een GET ecu met Wificom te kopen en daarbij een losse Quickshifter sensor te monteren.
Originele Ecu eruit:
De aftermarket ECU heeft iets meer in/uitgangen dan het origineel.
Vervolgens de kabels naar voren getrokken richting de quickshifter en naar het spatbord/stuur. Dit voor het monteren van de mapswitch en het GET display.
En toen was dit het resultaat voordat ik aan de voorzijde begon.
Voorkant eraf, "oude" lagers eruit en nieuwe erin.
En dan het moment waar ik al 6 maanden op wacht. De gouden poten en dubbele remmerij <3
Pure overkill, pure verspilling van geld, pure blijdschap na het zien van goud <3
Gelijk de CNC-steun geprobeerd bij het monteren van het stuur. werkt perfect!
En het eindresultaat van de avond. Moet hier en daar nog wat bijwerken en aanpassen, maar het staat wel erg goed. Al zeg ik het zelf.
Voorspatbord wordt nog ingekort, vandaar dat hij zo lelijk zwart aan de voorzijde is.
- Fedmas
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto - Öhlins <3
Dikke brommer! Serieuze remmerij wel, wat zit er op?
- Estoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
- Fedmas
- Berichten: 1331
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: A3 45 TFSIe
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto - Öhlins <3
Gaaf! Ben benieuwd naar je rijervaringen.
-
Online
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto - Öhlins <3
Oeh, die wordt veel te mooi om nog mee te rijden. Zet hem maar in de woonkamer!
-
Online328Ti
- Berichten: 3041
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
- Jules
- Berichten: 1820
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
- Estoque
- Berichten: 916
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Sushi V2.0 - 2022 Honda CRF 450R Supermoto - C'est Fini <3
Als al het spul op tijd was gekomen, dan had hij zeker een tijdje op kantoor mogen bivakkeren. (Daar waarderen ze het iets meer dan Thuis )
Anyway, terug naar de updates.
Nadat de vering er in zat, ook de remmerij er op geschroefd en de remleidingen getrokken. Een klusje wat toch de hele avond heeft geduurd.
De voorpootbescherming zit gemonteerd op CNC-gefreesde beugels, omdat het holeshot-device (wat ook de klem is voor de remleiding) bij bediening vrij veel kracht op het plastic uitoefend. Dat betekend dus plastic verzagen, passend maken, inklemmen, draaien zodat het symmetrisch zit en dan nog het holeshot systeem monteren.
Al met al toch een avondje onder de pannen, maar het staat wel goed!
De avond erna een start gemaakt met het demonteren van de achterkant van de brommer.
Is toch wel een klusje waarbij de uren ook zo weg tikken, maar je moet toch iets te doen hebben in de avonden.
En het is voor een goed doel <3
Öhlins goud <3
Nu we toch de ruimte hadden, de kettinggeleider met vin geinstalleerd. Dit is tegen het klapperen van de ketting tegen de velg/band. (een crossvelg is veel smaller/groter dan een supermotard wiel, en beschadigingen aan de velg vind ik jammer)
En toen, het verlossende woord:
"De velgen komen Maandag hier binnen"
(voor de duidelijkheid, dit zijn niet de velgen die ik in December al besteld heb, dit zijn de extra velgen die ik heb besteld omdat ik dan sowieso kan rijden. Vandaar de relatief saaie velgen)
Dus mijn zusje vriendelijk aangekeken omdat zij dinsdag toch richting Brabant moest, of ze een kleine detour wou maken voor mij.
Wow <3
Ik hoefde ze niet in de motor te hangen zonder banden, maar ik wou het toch gewoon even in z'n geheel zien.
Maar goed dat ik dat probeerde, want ik kreeg m'n klauwen met geen mogelijkheid op de plek waar ze horen.
En wat nu volgt is een bevestiging van 2 dingen.
- Italianen zijn echt debielen qua organiseren.
- Een winkel/webshop met voorraad en verstand van zaken ipv dropshipping is goud waard.
Ik dacht eerst namelijk dat ik spacers kwijt had gemaakt. Maar wat blijkt, ik heb de verkeerde schijven gekregen.
De standaard afmetingen van de dubbele remschijven zijn namelijk 240mm. Maar voor de echte kerels, maken ze ook 260mm schijven.
Ze werken niet met spacers, maar met CNC gefreesde beugels die uitwisselbaar zijn middels 2 bouten aan de vorkvoeten. Dus om 260mm schijven te herbergen heb ik andere beugels nodig, of kleinere schijven.
Ik stuurde een berichtje naar de winkel, en werd geconfronteerd met een: "AAARHG, STELLETJE *@%&#^$("
Wat blijkt, ze hebben dus z'n hele voorraad aan 240mm schijven als 260mm geleverd. Waarom kom je daar niet achter?
Nou hierdoor:
Zoveel van deze remmen worden er niet verkocht in Nederland, maar op de doos / factuur / bestelbon / leverbon staat overal 240mm.
Maar op de schijven zelf:
Ze hebben dus gewoon de verkeerde schijven in de doos gestopt daar in Italië. Prutsers.
Nu de oplossing?
- Beugels voor 260mm schijven? - Niet op voorraad
- 240mm schijven? - Niet op voorraad (z'n hele voorraad is dus 260mm ipv 240mm)
Toen kwam hij met een voorstel om van z'n eigen motor 240mm schijven af te halen en die te gebruiken tot de nieuwe beugels voor een 260mm systeem er waren. Die kon ik dan donderdag ochtend ophalen, monteren en rijden. Ook weer geregeld!
Anyway, verder met de bouw. Want we hebben nog maar 1 dag voor de circuitdag.
Banden om de velg laten leggen:
Originele koppeling eruit:
STM Slipperclutch er in:
Omdat ik de koppelingstool niet heb van Honda, even andere manier bedacht om de moer op 80nm vast te kunnen zetten:
Voorspatbord inkorten op een mooie manier, daar wacht ik altijd mee tot de velgen eronder zitten. Want het moet wel goed staan / in verhouding.
En toen was het moment daar. Hij is af!
C'est fini
Even naar buiten gedrukt voor wat foto's.
De inmiddels traditionele Scooter-quote is ook weer terug op het achterspatbord.
(samen met onze eigen bedrijven en die van mijn zusje)
Dat ik tevreden ben met het resultaat is een understatement. DIT IS GEWOON MIJN FIETS <3
Ik heb nog steeds niet het idee dat het mijn motor is, want ik vind hem veel te dik voor mijn niveau.
Maar wat een dikke fiets <3
Poster boven m'n bed / harde plasser / Slapeloze nachten / helemaal hyper hyper.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten