Omdat ik in 1,5 jaar tijd zo'n 60 uur met m'n 2018 Honda supermoto had gemaakt op de circuits, werd het tijd om de Honda grondig te reviseren. Niet dat hij slecht was, maar dit jaar staan er al weer een aantal circuitdagen/weekenden op de planning en als ik het niet in de winterperiode doe, dan moet ik het waarschijnlijk halverwege het jaar doen en dan komt er nog veel meer in het gedrang qua planning.
Dus een planning gemaakt voor de revisie en wat upgrades uitgezocht. En dan ga je nadenken: "Je stopt nu 2-3k in een motor van 2018 die met de huidige urenstand en de komst van het nieuwste model op de tweedehands-markt in het komende jaar nog wel verder in prijs gaat zakken".
Dus even een appje gestuurd naar de webshop waar ik zo'n beetje alles koop en 5 appjes later had ik een 2022 Honda CRF 450R besteld en betaald. Grote blij! <3
Ja en dan ga je kijken wat je opnieuw kunt en wilt gebruiken van je huidige motor. Want een nieuwe motor is al wat overkill, dus dan moeten we ook maar een beetje geld besparen op de onderdelen. (je voelt de laatste famous words vast wel aankomen)
DVR uitlaat? - Past niet, moet dus nieuwe.
Kappenset? - Past niet, moet dus nieuwe.
Vering? - Voorkant past, achterkant niet.
Kroonplaten? - Past wel, maar dan passen de kappen niet aan de voorzijde
Remmerij? - Past wel, maar stiekem wil je wat anders.
Hoofdremcilinder? - Die is goed en wil ik wel opnieuw gebruiken.
Handkappen / stuur / handvaten? - Past wel, maar wil een stuur zonder stang voor de montage van m'n laptimer. Omdat ik die nu nog wel eens raak met m'n knie. Dus die moet ook anders.
Velgen? - JA! Die zijn al paars, dus perfect.
Koppeling? - Nope, past niet. Dus moet een nieuwe.
Het lijstje onderdelen dat ik opnieuw KAN of WIL gebruiken was dus eigenlijk maar heel kort: "velgen en hoofdremcylinder".
Kennen jullie het verhaal van die idioot die met één aankoop, ook dat korte lijstje om zeep hielp? Nou, dan bij deze

De eigenaar van de webshop, waar ik even naar toe was gegaan omdat ik de motor alvast wou betalen, was bezig met z'n eigen demo-fiets. Ook het zelfde model Honda, maar dan echt dik opgebouwd. Dubbele remmerij aan de voorzijde, öhlins vering, chrome stickers, GET-systeem met launchcontrol etc. Gewoon echt dik dik.
Lachend vertelde ik nog dat dat een slechte uitwerking op mijn portomonee had en 4 uur later vertrok ik dan ook met een lege portomonee en twee a4-factuurtjes. Oeps!
Het resultaat was dat ook m'n velgen niet meer gingen passen en ook de hoofdremcilinder was al overbodig, dus dan kan de 2018 ook wel als Sumo weg. Dus een FB-advertentie verder en:

En toen begon het lange wachten.
Levertijd van september werd oktober, oktober werd november, november werd 'Misschien december' en december werd: "We verwachten januari".
Nou, afijn. Het was dus februari dat het verlossende appje kwam van: "De chauffeur belde net, hij is onderweg" Vanuit italië dacht ik, maar dat bleek dus vanuit z'n vorige losadres. 30 minuten later was de chauffeur bij de webshop.
Dus spontaan de rest van de dag vrij genomen en richting de winkel gereden.

Ter plekke de motor in de bus geschoven en m'n lading onderdelen in ontvangst genomen.
Op de terugweg langs Tiel gereden om mijn nieuwe vering op te halen.

Gelijk even alles uitgestald over wat ik tot dusver binnen heb.




De zelfde avond de motor maar in de benen gezet en de eerste carbon kapjes erop gehangen.

Waarom carbon kapjes erop plakken? dat is toch alleen extra gewicht?
omdat: mooi!
Volgende avond verder gegaan, rest van het carbon erop en de stickers er even opgehangen.

Arme Rutger is een contente Rutger <3
Nieuwe HGS uitlaat eronder gehangen en even buiten gezet voor een foto voor de stickers:

En daar stopt de opbouw even. De stickers zitten er inmiddels al wel op, maar dat vloekt nog keihard met het rode zadel. Dus die onthoud ik jullie even

Verder al wel even de voorpoten in de kroonplaten gestoken met remklauwen, gewoon om het porno-niveau in dit topic te verhogen.



Motorisch blijft de motor standaard, op een slipperclutch na. Qua aansturen wordt wel alles aangepast en voorzien van een quickshifter, launch- & tractioncontrol en dan vervolgens op de bank om het allemaal af te stellen.
Verder is het nu wachten op de velgen, voordat ik verder kan.