Als ik het niet vergeet zal ik het vanavond even zoeken in ISTAMilka schreef: 08 feb 2022, 11:15 Kan iemand mij helpen aan de aanhaalmoment en graden voor de hoofdlagerkappen van de krukas van een alu M52B28?
Ik krijg het online niet goed gevonden en wil geen f*k up
BMW E30 Project B28cs: RDW gekeurd
- EvdP
- Berichten: 6788
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
- EvdP
- Berichten: 6788
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
Is dit wat je zoekt?Milka schreef: 08 feb 2022, 11:15 Kan iemand mij helpen aan de aanhaalmoment en graden voor de hoofdlagerkappen van de krukas van een alu M52B28?
Ik krijg het online niet goed gevonden en wil geen f*k up
- Bijlagen
-
- Aanhaal.png (47.59 KiB) 1760 keer bekeken
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
Sorry na het bericht van pimini niet meer gezien dat je nog had gereageerd EvdP maar idd dat is em
Jij ook bedankt
Jij ook bedankt
- Andry
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
Is er ook nog gespecificeerd wat voor olie er moet worden gebruikt? Er zijn merken en types die met een vet/olie type X moeten worden gemonteerd.
-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
Voor zo ver is bekend gewoon motorolie behalve zoals bij ARP studs het eigen vet is vereist.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
bijzonder het document dat ik ontvangen heb staat juist dat de bouten niet gereinigd moeten worden ivm de aanwezige coating
- EvdP
- Berichten: 6788
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
Ik heb het opgezocht in ISTA. Versie van 2020 volgens mij. Redelijk recent in ieder geval.
- EvdP
- Berichten: 6788
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: aanhaalmoment hoofdlagers?
Ik zal morgen eens kijken of dat in de instructie staat.Andry schreef: 10 feb 2022, 21:22 Is er ook nog gespecificeerd wat voor olie er moet worden gebruikt? Er zijn merken en types die met een vet/olie type X moeten worden gemonteerd.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Vorige week vrijdag mijn spullen bij Janssen Motorenrevisie in Oss, wat een verademing met het eerste bedrijf waar ik was
Gewoon duidelijk en direct aanpakken.
Plan was om ook de cilinders te honen, maar even vergeten ik heb een alu blok zonder stalen bussen, dus daar kun je weinig mee.
Direct even meet gereedschap er bij en de cilinders zijn nog voldoende rond. Mooi.
Had besloten om het opnieuwe lageren van de kruksas ook door hem te laten doen. Ik vind het risico op gevolg schade te groot
om het zelf te doen. Ik moest rekening houden met een 3 weken. Prima.
savonds om 8 uur telefoon.
Alex, wil je eigenlijk niet weten wat die lagers van de krukas kosten?
Niet per sé, de prijzen die je eerder af hebt gegeven zijn netjes, dus je zult me nu niet een poot uitdraaien toch?
Nee, maar ik dacht ik bel toch even.
en hij wilde vertellen dat er bij het demonteren en monteren van de geleiders wel eens kleine haarscheurtje zichtbaar worden.
Omdat ik de kleppen zelf terug zet zullen me die wss opvallen, maar dat kan geen kwaad. Dan weet je dat.
Half uur later weer telefoon
Ik ben al vast begonnen aan je kop, maar wat heb je gedaan met het demonteren van de kleppen wat er zit op de schacht wat krasjes.
Heb je het wat scheef getrokken soms?
Eeuh dat kan zeker want het ging niet altijd even soepel met de chinese tang die ik gebruikt heb.
Neem dan bij het ophalen van de spullen de veren en zo mee, want dan zet ik het er bij je op; kun je dan op wachten
Kijk dit is hoe je het wilt.
Woensdag een mailtje, je spullen liggen klaar wanneer kom je?
Gisteren dus die kant op en daar uitleg gekregen van wat er gedaan is.
Had toevaliig een gelijke kop liggen waar die ook mee bezig was met het inslijpen van de nieuwe zettingen:
Boven nog onbewerkt en onder de zetting opnieuw in gezet.
Mijn kop


Machine waarmee de veren gezet zijn

Vorige bedrijf was 1.300,-
2 nokkenassen polijsten
inkorten M54 kroon tandwiel
revisie kop met alleen uitlaat geleiders en vlakken van de kop
Nu
2 nokkenassen polijsten
kop revisie, vlakken was niet nodig
Inlaat en uitlaat geleiders vervangen
onderblok gereinigd
krukas gepolijst en Opnieuw gelagerd
door mij aangeleverde krukas keerring en pakking geplaatst [had ik al gekocht]
Kleppen en veren teruggeplaatst
Doosjes KS lagers voor de drijfstangen
Tube montage vet
Ik was 1.100,- kwijt; meer voor minder dus en binnen week klaar.
Whats not to like
Janssen Motorenrevisie dus een dikke aanrader
Gewoon duidelijk en direct aanpakken.
Plan was om ook de cilinders te honen, maar even vergeten ik heb een alu blok zonder stalen bussen, dus daar kun je weinig mee.
Direct even meet gereedschap er bij en de cilinders zijn nog voldoende rond. Mooi.
Had besloten om het opnieuwe lageren van de kruksas ook door hem te laten doen. Ik vind het risico op gevolg schade te groot
om het zelf te doen. Ik moest rekening houden met een 3 weken. Prima.
savonds om 8 uur telefoon.
Alex, wil je eigenlijk niet weten wat die lagers van de krukas kosten?
Niet per sé, de prijzen die je eerder af hebt gegeven zijn netjes, dus je zult me nu niet een poot uitdraaien toch?
Nee, maar ik dacht ik bel toch even.
en hij wilde vertellen dat er bij het demonteren en monteren van de geleiders wel eens kleine haarscheurtje zichtbaar worden.
Omdat ik de kleppen zelf terug zet zullen me die wss opvallen, maar dat kan geen kwaad. Dan weet je dat.
Half uur later weer telefoon
Ik ben al vast begonnen aan je kop, maar wat heb je gedaan met het demonteren van de kleppen wat er zit op de schacht wat krasjes.
Heb je het wat scheef getrokken soms?


Neem dan bij het ophalen van de spullen de veren en zo mee, want dan zet ik het er bij je op; kun je dan op wachten
Kijk dit is hoe je het wilt.
Woensdag een mailtje, je spullen liggen klaar wanneer kom je?
Gisteren dus die kant op en daar uitleg gekregen van wat er gedaan is.
Had toevaliig een gelijke kop liggen waar die ook mee bezig was met het inslijpen van de nieuwe zettingen:
Mijn kop
Machine waarmee de veren gezet zijn
Vorige bedrijf was 1.300,-
2 nokkenassen polijsten
inkorten M54 kroon tandwiel
revisie kop met alleen uitlaat geleiders en vlakken van de kop
Nu
2 nokkenassen polijsten
kop revisie, vlakken was niet nodig
Inlaat en uitlaat geleiders vervangen
onderblok gereinigd
krukas gepolijst en Opnieuw gelagerd
door mij aangeleverde krukas keerring en pakking geplaatst [had ik al gekocht]
Kleppen en veren teruggeplaatst
Doosjes KS lagers voor de drijfstangen
Tube montage vet
Ik was 1.100,- kwijt; meer voor minder dus en binnen week klaar.
Whats not to like

Janssen Motorenrevisie dus een dikke aanrader

-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Netjes!
Dat is inderdaad een punt… alusil en nikasil m52… en de speciale met gietijzere variant. Staat mij iets van bij dat de schroefdraden van de alu variant moeilijk kunnen doen met het opnieuw monteren van de kop… vanwege het zwakkere aluminium.
De eerder genoemde Finse Bmw liefhebber heeft timeserts gebruikt voor zijn 328 turbo conversie.
Dat is inderdaad een punt… alusil en nikasil m52… en de speciale met gietijzere variant. Staat mij iets van bij dat de schroefdraden van de alu variant moeilijk kunnen doen met het opnieuw monteren van de kop… vanwege het zwakkere aluminium.
De eerder genoemde Finse Bmw liefhebber heeft timeserts gebruikt voor zijn 328 turbo conversie.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28855
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Klinkt goed! Idd zo wil je een bedrijf hebben. Mooi met je mee denken en verstand van zaken 

- Joy
- Berichten: 10883
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Fijn dat Janssen het voor je heeft kunnen doen. Goeie vent.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Laatste onderdelen zijn binnen dus dit weekend kan het opbouwen beginnen
Ik zat dus nog weer wat youtube te kijken, in 1 vd filmpjes wordt een zuigerveer in de cilinder geplaatst om de naad tussen de uiteinden te meten. Nou snap ik dat het een nuttige check kan zijn, echter ben ik eerder bang dat ik in dit proces een kras in de cilinderwand maak
met de veerring. Mag ik er vanuit gaan dat de veren voldoende op maat zijn gemaakt of kan ik het nog op een andere manier de 'gap' meten?

Ik zat dus nog weer wat youtube te kijken, in 1 vd filmpjes wordt een zuigerveer in de cilinder geplaatst om de naad tussen de uiteinden te meten. Nou snap ik dat het een nuttige check kan zijn, echter ben ik eerder bang dat ik in dit proces een kras in de cilinderwand maak
met de veerring. Mag ik er vanuit gaan dat de veren voldoende op maat zijn gemaakt of kan ik het nog op een andere manier de 'gap' meten?
-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Zijn het de oude veerringen op de zuigers?
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Dan zou ik altijd met de voelermaat.. in de cilinderboring a.d.v opgegeven specs nameten.
Ik heb de Bentley handleiding als je die wil gebruiken.
Ik heb de Bentley handleiding als je die wil gebruiken.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Ok
Heb Bentley zelf ook
Dus die zal ik er bij pakken
Heb Bentley zelf ook
Dus die zal ik er bij pakken
-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
- Vliet
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Prachtig, die foto's van de revisie. Mooi ook dat zulke bedrijfjes nog bestaan. Echte vaklui
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
damm itCrookie schreef: 17 feb 2022, 22:02 Dan zou ik altijd met de voelermaat.. in de cilinderboring a.d.v opgegeven specs nameten.
Ik heb de Bentley handleiding als je die wil gebruiken.
krijg het niet gevonden in Bentley
heb op MP al wel TIS besteld maar nog niet binnen.
Dus mocht iemand het voor me willen opzoeken, dan kan ik vandaag nog wel verder

en ondanks alle video's ringen zijn te herkennen aan punt / top markering.
Niets van dat. Heb Goetze ringen, zitten netjes geordend in de verpakking dus wat 1 - 2 - 3 is, is wel duidelijk
maar niet wat de bovenkant is. 2 & 3 hebben een merknaam, dus dat zal dan top zijn, maar ring drie heeft dat niet.
Iemand een idee of maakt het bij die niet uit?
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Had ineens een ingeving
Een laptop uit 2008 opgestart en ziedaar
Daar staat tis op
Dus ik kan weer verder
Een laptop uit 2008 opgestart en ziedaar
Daar staat tis op
Dus ik kan weer verder
-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Uit TIS
Installation:
Install piston rings with ”TOP” to piston top.
Plain compression ring
Stepped compression ring ”Top”
Slotted oil ring with hose spring clip
Installation:
Install piston rings with ”TOP” to piston top.
Plain compression ring
Stepped compression ring ”Top”
Slotted oil ring with hose spring clip
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
heb goetze ringen gekocht,
de tekeningen op de verpakking is niet geheel duidelijk en maakt mij aan het twijfelen.
wat is de bovenkant van de olie schraper?

de tekeningen op de verpakking is niet geheel duidelijk en maakt mij aan het twijfelen.
wat is de bovenkant van de olie schraper?
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Grrrr zie nu ook dat de ringen die de schraper op de plek houden een markering hebben met kleur wit-geel
Nergens alleen welke kleur links of rechts moet
Nergens alleen welke kleur links of rechts moet
-
- Berichten: 4570
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Re: BMW E30 Project B28cs: blokkie is terug
Daar schiet mijn inzicht even tekort in.. is er geen installatie blaadje bijgeleverd?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], HarCor, mark123, Rogerb, TomTomm, WillemBoer en 8 gasten