Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
k33z

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door k33z » 08 dec 2021, 10:13

tomgtr schreef: 08 dec 2021, 10:11 Noem nog eens wat voorwaardes dan? Enigzins haalbare en meetbare voorwaardes.
Dat ik de oplossing niet heb betekent niet dat ik de, mijns inziens, niet juiste oplossing moet ondersteunen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 dec 2021, 10:16

frankie schreef: 08 dec 2021, 10:13
tomgtr schreef: 08 dec 2021, 09:57 Dus jongere ongevaccineerden zijn verstandig en oudere ongevaccineerden onverstandig? Waar ligt de grens?
Ik wil niet spreken van verstandig of onverstandig, maar ik kan de 30-minner die voor zichzelf de risicoafweging maakt zich niet te vaccineren beter begrijpen dan de 60-plusser die dezelfde risicoafweging maakt en zich niet laat vaccineren. Betekent overigens niet dat ik dezelfde keuze zou maken als ik nog zo'n jonge god zou zijn :tooth:. Op basis van leeftijdscijfers op de IC durf ik de stelling ook wel aan dat je als 60-plusser gevaccineerd, nog steeds meer risico hebt op de IC te belanden dan als 30-minner ongevaccineerd.

Waar ik wel beetje naar gevoel van krijg is dat ethische normen, vooral bij kinderen, aan het vervagen zijn. Dat er nu gesproken wordt over het vaccineren van basisschool leerlingen vind ik écht een stap te ver gaan. Ik had al moeite met de kwestie bij onze tiener thuis.
Natuurlijk snap ik een ongevaccineerde 30 minner beter dan 60 plusser. Dat geldt voor iedereen denk ik.

Eens, ik had ook al enige moeite met de vaccinatie van mijn puber. Maar ze wilde zelf graag om van gezeur af te zijn. Aan andere kant proppen we onze kids vanaf geboorte vol met allerlei vaccinaties dus heel erg opgewonden kan ik er ook niet van worden.

frankie

Bericht door frankie » 08 dec 2021, 10:19

Dat klopt, maar dat is wel voor ziekten die daadwerkelijk kinderen treft. Van Corona hebben ze net zo veel te vrezen als van een griepje en natuurlijke immuniteit werkt ook nog eens veel beter dan vaccinatie, dus je zou kunnen betogen dat het ook nog eens nadelig is voor de kids....

En ook hier is de 13 jarige geprikt, "want anders mag ik straks niks meer". Hoezo geen dwang.... :bag:

Of iedereen hier die 30 minner beter snapt betwijfel ik. Sommigen gaan wel heel hard op alle ongevaccineerden, want die zijn immers schuldig aan dit zorginfarct.
Laatst gewijzigd door frankie op 08 dec 2021, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 08 dec 2021, 10:19

Martijn_bmw schreef: 08 dec 2021, 10:06
Joël D. schreef: 08 dec 2021, 08:23
Martijn_bmw schreef: 08 dec 2021, 07:12
Waar komt toch dat verhaal van het afgeknepen zorgsysteem vandaan en dat dat de schuldige is van de overbelasting door Corona…

Zie wat pagina’s terug waar ik allerlei cbs data heb gepost totale zorgkosten van 2000: 43miljard naar 2020: 110miljard! Hoezo afgeknepen…

En dan zou dus wereldwijd het zorgsysteem afgeknepen zijn volgens de anti vaxers want overal stoomt de zorg over als er een besmetting golf is…
Maar, wat ik mij dan afvraag, waar blijft dat geld dan? Ik heb gelukkig nog nooit gebruik hoeven maken van de zorg, maar als ik zo lees dat erweinig IC bedden zijn, lange wachtrijen, mensen die naar België of Duitsland uitwijken, IC patienten die door Duitsland overgenomen worden, medicijnen die niet meer vergoed worden, etc. Hoe doen ze dat dan in andere landen?
Vergrijzing en langere levensverwachting, in de laatste paar jaar van het leven gebruik je veruit het meeste alle zorgvoorzieningen.

Vergrijzing is echt een enorm probleem waar je maar weinig over hoort, omgekeerde piramide in de samenleving is ondraagbaar, steeds kleinere groep werkende moet alles opbrengen voor een steeds grotere groep ouderen die duurder zijn in zorg en welzijn en niet te vergeten aow.

Ik zeg daar niet mee dat ik de oudere generatie iets misgun of verwijt maar economisch gezien is het voor het land wel een enorm probleem.
En de zorg wordt ook duurder door duurdere behandelingen, apparatuur wordt geavanceerder (vraagt daardoor meer onderhoud en beheer), bepaalde medicatie wordt op de patiënt afgestemd ipv generieke medicatie per ziekte. Personeels kosten worden steeds hoger. Een HBO-V afgestudeerde verpleegkundige verdient echt niet slecht. Zou zelfs willen stellen dat het salaris goed te noemen is. Alleen de doorgroeimogelijkheden zijn beperkt, waardoor ze relatief snel tegen een salaris plafond aanlopen.
Dit natuurlijk naast de door jou aangedragen punten.

Enrico

Bericht door Enrico » 08 dec 2021, 10:19

Triage: We weten hoe men gek werd bij wave one toen ze dachten het toilet papier op zou zijn. Nu men denk over een mogelijke wereld waarin zo veel mensen naar de ic gaan dat ipv crisis tijd opschalen keuzes gemaakt zullen wouden, ze al voor willen schieten met de criteria. Ik vermoed de zorg die al hebben en wellicht vergelijkbaar zijn als zorg in de veldslag in oorlog tijden. Volgorde zal zijn eerst voor mensen die meest kans maken op volle herstelling. Het is vrij duidelijk dat herstel niets met prik of geen prik te maken zal hebben. Ze zullen kijken naar risico modellen, alle verzekeringen werken op die manier. Mocht jij hoog risico zijn en dus wenig kans op volledige herstel dan is het helaas pindakaas. Let wel op, wij zijn er NOG LANG NIET aan triage op de IC. Het is wel een mooi manier om ongevaccineerden WEER te polariseren en af te schilderen als slecht, toe behorend tot leden van de DARK SIDE eh forum Jedi’s 🤣

Elise

Bericht door Elise » 08 dec 2021, 10:22

Martijn_bmw schreef: 08 dec 2021, 10:06 Vergrijzing en langere levensverwachting, in de laatste paar jaar van het leven gebruik je veruit het meeste alle zorgvoorzieningen.

Vergrijzing is echt een enorm probleem waar je maar weinig over hoort, omgekeerde piramide in de samenleving is ondraagbaar, steeds kleinere groep werkende moet alles opbrengen voor een steeds grotere groep ouderen die duurder zijn in zorg en welzijn en niet te vergeten aow.

Ik zeg daar niet mee dat ik de oudere generatie iets misgun of verwijt maar economisch gezien is het voor het land wel een enorm probleem.
Ik denk dat we die oudere generatie, vanaf een jaar of 50, maar verplicht moeten vaccineren met 100cc zuurstof, dat lost een hoop problemen op :tooth:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 08 dec 2021, 10:24

Enrico schreef: 08 dec 2021, 10:19 Triage: We weten hoe men gek werd bij wave one toen ze dachten het toilet papier op zou zijn. Nu men denk over een mogelijke wereld waarin zo veel mensen naar de ic gaan dat ipv crisis tijd opschalen keuzes gemaakt zullen wouden, ze al voor willen schieten met de criteria. Ik vermoed de zorg die al hebben en wellicht vergelijkbaar zijn als zorg in de veldslag in oorlog tijden. Volgorde zal zijn eerst voor mensen die meest kans maken op volle herstelling. Het is vrij duidelijk dat herstel niets met prik of geen prik te maken zal hebben. Ze zullen kijken naar risico modellen, alle verzekeringen werken op die manier. Mocht jij hoog risico zijn en dus wenig kans op volledige herstel dan is het helaas pindakaas. Let wel op, wij zijn er NOG LANG NIET aan triage op de IC. Het is wel een mooi manier om ongevaccineerden WEER te polariseren en af te schilderen als slecht, toe behorend tot leden van de DARK SIDE eh forum Jedi’s 🤣
We doen zeker al aan triage. Geen idee hoe jij er bij komt dat we daar niet aan doen? We stellen operaties uit, hierbij moeten harde keuzes gemaakt worden wie wel en niet geopereerd wordt. IC plekken post-op zijn schaars. Alle OK’s draaien op reductie. Dus geen idee hoe jij er bij komt dat we niet aan triage doen, maar ‘t is klinkklare onzin.

Enrico

Bericht door Enrico » 08 dec 2021, 10:30

frankie schreef: 08 dec 2021, 10:19 En ook hier is de 13 jarige geprikt, "want anders mag ik straks niks meer". Hoezo geen dwang.... :bag:
Dit is psychologisch toch erg jammer voor de jeugd.
Alle andere inentingen zijn voor je gezondheid 🤧 maar Corona is voor je vrijheid. Communicatie blunder van de hele vaccinatie campagne.

Net zo jammer als vaccinatie door rammen onder het mom, anders krijg je geen bed.

Enrico

Bericht door Enrico » 08 dec 2021, 10:34

Riceaux schreef: 08 dec 2021, 10:24
Enrico schreef: 08 dec 2021, 10:19 Triage: We weten hoe men gek werd bij wave one toen ze dachten het toilet papier op zou zijn. Nu men denk over een mogelijke wereld waarin zo veel mensen naar de ic gaan dat ipv crisis tijd opschalen keuzes gemaakt zullen wouden, ze al voor willen schieten met de criteria. Ik vermoed de zorg die al hebben en wellicht vergelijkbaar zijn als zorg in de veldslag in oorlog tijden. Volgorde zal zijn eerst voor mensen die meest kans maken op volle herstelling. Het is vrij duidelijk dat herstel niets met prik of geen prik te maken zal hebben. Ze zullen kijken naar risico modellen, alle verzekeringen werken op die manier. Mocht jij hoog risico zijn en dus wenig kans op volledige herstel dan is het helaas pindakaas. Let wel op, wij zijn er NOG LANG NIET aan triage op de IC. Het is wel een mooi manier om ongevaccineerden WEER te polariseren en af te schilderen als slecht, toe behorend tot leden van de DARK SIDE eh forum Jedi’s 🤣
We doen zeker al aan triage. Geen idee hoe jij er bij komt dat we daar niet aan doen? We stellen operaties uit, hierbij moeten harde keuzes gemaakt worden wie wel en niet geopereerd wordt. IC plekken post-op zijn schaars. Alle OK’s draaien op reductie. Dus geen idee hoe jij er bij komt dat we niet aan triage doen, maar ‘t is klinkklare onzin.
Oh, waarom zet je de parameters die gebruikt worden ook al vast hier. Kan de hele discussie de doofpot in. Want als ik triage niet goed begrijp en zoals jij zegt het te maken heeft met je boven genoemde acties in de zorg wordt het niet op basis van een prik wel of niet.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 08 dec 2021, 10:45

Enrico schreef: 08 dec 2021, 10:34
Oh, waarom zet je de parameters die gebruikt worden ook al vast hier. Kan de hele discussie de doofpot in. Want als ik triage niet goed begrijp en zoals jij zegt het te maken heeft met je boven genoemde acties in de zorg wordt het niet op basis van een prik wel of niet.
Het gaat inderdaad niet op basis van een prik wel of niet. Dat heb ik hier ook al meerdere keren aangegeven.

- OK doel (curatief/palliatief)
- Anesthesievorm
- Prioritering
- Post-Op bestemming
- Verwachte opname duur IC
- ASA kwalificatie
- NICE
- Reanimatie
- SIT
- Prognose met OK
- Prognose zonder OK
- Kans op complicaties
- Alternatieve behandeling
- Operatiecode
- Operateur
- CFS
- PLV
- Relevante comorbiditeit
- LV < 1

Bovenstaande is een greep uit de belangrijkste indicatoren. Dit triage model wordt dus alleen gebruikt voor operatieve patiënten.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 dec 2021, 10:57

Lijkt me best vervelend als je een beetje semi wetenschappelijk interessant probeert te doen en je wordt echt wetenschappelijk beantwoord.

:dood:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 dec 2021, 10:59

Elise schreef: 08 dec 2021, 10:22
Martijn_bmw schreef: 08 dec 2021, 10:06 Vergrijzing en langere levensverwachting, in de laatste paar jaar van het leven gebruik je veruit het meeste alle zorgvoorzieningen.

Ik denk dat we die oudere generatie, vanaf een jaar of 50, maar verplicht moeten vaccineren met 100cc zuurstof, dat lost een hoop problemen op :tooth:
:tooth: :tooth:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 dec 2021, 11:00

Riceaux schreef: 08 dec 2021, 10:19
Martijn_bmw schreef: 08 dec 2021, 10:06
Joël D. schreef: 08 dec 2021, 08:23

Maar, wat ik mij dan afvraag, waar blijft dat geld dan? Ik heb gelukkig nog nooit gebruik hoeven maken van de zorg, maar als ik zo lees dat erweinig IC bedden zijn, lange wachtrijen, mensen die naar België of Duitsland uitwijken, IC patienten die door Duitsland overgenomen worden, medicijnen die niet meer vergoed worden, etc. Hoe doen ze dat dan in andere landen?
Vergrijzing en langere levensverwachting, in de laatste paar jaar van het leven gebruik je veruit het meeste alle zorgvoorzieningen.

En de zorg wordt ook duurder door duurdere behandelingen, apparatuur wordt geavanceerder (vraagt daardoor meer onderhoud en beheer), bepaalde medicatie wordt op de patiënt afgestemd ipv generieke medicatie per ziekte. Personeels kosten worden steeds hoger. Een HBO-V afgestudeerde verpleegkundige verdient echt niet slecht. Zou zelfs willen stellen dat het salaris goed te noemen is. Alleen de doorgroeimogelijkheden zijn beperkt, waardoor ze relatief snel tegen een salaris plafond aanlopen.
Dit natuurlijk naast de door jou aangedragen punten.
Eens met jou aanvulling :thumbup:

PimV
Auto: E46 M3

Bericht door PimV » 08 dec 2021, 11:07

Los van dat ik de helft van de vaktermen niet begrijp hierboven in Riceaux zijn post wel interessant om te lezen.
Het is toch ergens ook niet meer dan logisch dat je als ziekenhuis een afweging maakt of de kosten/baten balans voor een patiënt enigszins in verhouding ligt.
Je hebt beperkte middelen, die wil je zo goed mogelijk inzetten.

Wat ik in de pagina's hiervoor in de ongevaccineerden op de IC discussie een beetje mis:
  • Er is geen garantie dat als een ongevaccineerd persoon gevaccineerd zou zijn, niet op de IC terecht was gekomen.
  • Er is geen garantie dan een gevaccineerd persoon er wel terecht was gekomen zonder vaccinatie.
Dan nog twee punten die ik vind dat onderbelicht worden in de vingertje-wijs mentaliteit die bijna heel NL heeft tegenwoordig:
In mijn directe omgeving 2 voorbeelden van vaccinatieschade:
  • Iemand van 21 overleden als gevolg van een bijwerking. Kerngezond, zeldzame bijwerking. Had die persoon dan eigenlijk ook niet in het ziekenhuis opgenomen moeten worden, want ja, het was haar keuze om dat vaccin te nemen. Accepteren we dan ook het risico op bijwerkingen?
    • Iemand van 40, ook gewoon gezond en fit. 2e vaccinatie, met spoed naar het ziekenhuis vanwege allerlei hartcomplicaties. Is ook eigen schuld dan toch?
      En dan hebben we het nog niet eens over een theoretische mogelijkheid dat over zeg 10 jaar de IC's overspoeld worden met auto-immuunziektes als gevolg van de vaccinaties. Gaan we die mensen dan ook toegang weigeren? Eigen keuze toch, dat vaccin?
    Beetje de boel prikkelen, maar ik heb er extreem veel moeite mee dat er zo zwart/wit gedacht wordt rondom vaccinatie. Dat is niet de oplossing van deze crisis.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 dec 2021, 12:02

Voor je bovenste 2 punten, er is idd geen garantie dat je met vaccin níet op de IC komt wel aantoonbaar een veeeeel kleinere kans. En dus heeft die vaccinatie op de hele populatie absoluut zin om de toestroom van patiënten naar ziekenhuis in te dammen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 dec 2021, 12:13

Pa is van 1946. Moet hij nu bericht afwachten of kan hij(voor zover ik heb begrepen) binnenkort gewoon naar de priklocatie met id en vragenlijst invullen en voila?
https://www.nu.nl/coronavaccins/6169003 ... annen.html

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 dec 2021, 12:17

De groep met 1946 of 1947 als geboortejaar kan een afspraak maken via de website. Ze hoeven niet te wachten tot ze de schriftelijke uitnodiging hiervoor hebben ontvangen. De prik wordt gezet door de GGD.
Uit dat artikel. Dus ff online afspraak maken.

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2021, 12:23

Arthur schreef: 08 dec 2021, 12:17
De groep met 1946 of 1947 als geboortejaar kan een afspraak maken via de website. Ze hoeven niet te wachten tot ze de schriftelijke uitnodiging hiervoor hebben ontvangen. De prik wordt gezet door de GGD.
Uit dat artikel. Dus ff online afspraak maken.
Ja dat zei ik al. Dat schrikt die oudjes af 'online'....we gaan 't wel regelen.

Hij denkt ik rij even langs en klaar:)

Arthur

Bericht door Arthur » 08 dec 2021, 12:25

Ah oké, online moet jij dan mss ff voor hem doen.

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2021, 12:31

doh:)

Arthur

Bericht door Arthur » 08 dec 2021, 12:33

Ja hallo, jij stelt vragen en dan zijn de antwoorden niet goed? :)

Robin

Bericht door Robin » 08 dec 2021, 13:09

Arthur schreef: 08 dec 2021, 12:33 Ja hallo, jij stelt vragen en dan zijn de antwoorden niet goed? :)
:bloemetje:

Enrico

Bericht door Enrico » 08 dec 2021, 13:56

Riceaux schreef: 08 dec 2021, 10:45
Enrico schreef: 08 dec 2021, 10:34

Het gaat inderdaad niet op basis van een prik wel of niet. Dat heb ik hier ook al meerdere keren aangegeven.

- OK doel (curatief/palliatief)
- Anesthesievorm
- Prioritering
- Post-Op bestemming
- Verwachte opname duur IC
- ASA kwalificatie
- NICE
- Reanimatie
- SIT
- Prognose met OK
- Prognose zonder OK
- Kans op complicaties
- Alternatieve behandeling
- Operatiecode
- Operateur
- CFS
- PLV
- Relevante comorbiditeit
- LV < 1

Bovenstaande is een greep uit de belangrijkste indicatoren. Dit triage model wordt dus alleen gebruikt voor operatieve patiënten.
Thanks! Stel het op prijs je dit toelicht! 👍🏽

Enrico

Bericht door Enrico » 08 dec 2021, 13:58

tomgtr schreef: 08 dec 2021, 10:57 Lijkt me best vervelend als je een beetje semi wetenschappelijk interessant probeert te doen en je wordt echt wetenschappelijk beantwoord.

:dood:
Ik hou ook van jou trouwens! ❤️

Enrico

Bericht door Enrico » 08 dec 2021, 14:12

PimV schreef: 08 dec 2021, 11:07 Beetje de boel prikkelen, maar ik heb er extreem veel moeite mee dat er zo zwart/wit gedacht wordt rondom vaccinatie. Dat is niet de oplossing van deze crisis.
Eens, collega uit Oostenrijk stuurde het volgende.

https://rumble.com/vpzaet-the-only-figh ... ealth.html

Er zal ook verschil zijn tussen de vaccinaties die jou een klein deel Covid spuiten en de prikken die iets anders je lichaam inspuiten.

Plaats reactie