betrouwbaarheid motoren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RVV

betrouwbaarheid motoren

Bericht door RVV » 15 apr 2006, 11:47

Is een 1.6 motor wel of niet betrouwbaarder dan een 3 liter ?

Welke gaat het langst mee bij rustig rijden of bij vol trappen ? Een 3 liter heeft veel meer bewegende onderdelen, meer onderdelen dus er kan meer kapot, klopt dit ? of juist niet ?

Tomaz

Bericht door Tomaz » 15 apr 2006, 12:33

Het ligt volgens mij nogal sterk aan het vermogen wat het blok levert. De 2.0 uit de Honda S2000 levert atmosferisch 110pk/liter en is een motor die niet superlang meegaat. De 2.0 uit de Volvo 360 doet atmosferisch 58pk/liter maar gaat makkelijk 5 ton mee.

Het ligt er dus vooral aan wat men van een motor verwacht en hoe de bouwers dat voor elkaar gekregen hebben.

Knot

Bericht door Knot » 15 apr 2006, 12:34

Een motor die lage belasting geniet gaat lang mee. Om een voorbeeld te noemen, het blok van de 350Z, niet extreem, geen 100pk/liter dus draait rustig zn rondjes en komt toch goed mee.

RVV

Bericht door RVV » 15 apr 2006, 14:01

Ja Tom een goeie ,sepecifiek vermogen en belasting zijn belangrijke punten. Een hoogtoerig S2000 blok met heel vermogen is totaal anders als bv een 2.0 liter BMW blokje.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de 2e gewoon een langere levensduur heeft. Maar in deze ging het me meer om het vergelijk tussen een kleine motor en een grote motor met ongeveer hetzelfde specifieke vermogen.

Knot

Bericht door Knot » 15 apr 2006, 15:17

Ligt aan t gewicht van de auto hoe zwaar de motor belast wordt.

1.4 in een ibiza en een 3.0 in een A8 zullen het ongeveer even zwaar hebben.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 15 apr 2006, 16:35

Wat ook nog een rol speelt is het aantal cilinders.
3 liter zal in principe een 6 cilinder zijn terwijl de 1.6 in principe een 4 cilinder zal zijn. Afgezien van het karakter van de motor is naar mijn idee ook het aantal cilinders sterk meetellend voor de betrouwbaarheid van de *motor*. Een motor met meer dan vier clinders heeft vaak een veel betere/mooiere "balans".

Knot

Bericht door Knot » 15 apr 2006, 16:59

Dat is waar, maar dan een 1.2 tegen een 2.2 bijvoorbeeld, blok uit de ibiza/polo en blok uit de vectra. Volgens mij maakt het dan niet zoveel uit, al geef ik de 2.2 wel meer kans als we dagenlang gaan planken.

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 18 apr 2006, 09:39

Vraag is ook: wat kan er kapot gaan aan een motorblok wat op een gegeven moment echt niet meer te repareren is?
Dan bedoel ik geen schade uit onzorgvuldigheid met olie bijvullen, e.d., maar als ie altijd netjes warm gereden wordt en met respect behandeld wordt.
Wat kan er dan nog kapot gaan wat niet meer te repareren is? Afgezien dus van waterpomp e.d., wat na reparatie weer zo goed als nieuw is.
(heeft eergisteren 260.000 voorbij zien komen. :) ).

Mijn idee van betrouwbaar naar onbetrouwbaar:
-atmosferische diesel
-atmosferische benzine - normale pk/liter verhouding
-turbobenzine - niet opgefokt (+- 90 pk/liter)
-moderne turbodiesel met veeeeel koppel
-turbobenzine - zwaar opgefokt
-atmosferische benzine - hoogtoerig, veel pk's

?? Iemand commentaar?

Joor

Bericht door Joor » 24 apr 2006, 13:21

Hoe meer toeren, hoe meer slijtage. Hoe beter de afstelling van de motor, zeker onder hoge belasting, hoe minder kans op detonatie e.d.

Verder doet de inhoud er helemaal geen zak toe en heeft een 3liter in principe evenveel bewegende onderdelen als een 1,6 mits ze evenveel cilinders hebben.

een turbo/compressor-motor heeft wel meer draaiende onderdelen die ook gevoeliger zijn voor slijtage (de turbo).

De meeste motoren gaan naar mijn idee toch kapot door misbruik/onkundigheid van de bestuurder. Veel motoren gaan kapot door "tunen" en niet monitoren. Dit geld dan naar mijn idee ook al voor chiptuning, iedereen "doet" terwijl maar in een zeldzaam geval iets gemonitord wordt.

Joor

Bericht door Joor » 24 apr 2006, 13:24

stefan van der burgh schreef: -turbobenzine - zwaar opgefokt
-atmosferische benzine - hoogtoerig, veel pk's

?? Iemand commentaar?
Die laatste twee mag je wat mij betreft omwisselen. De turbomotoren die serieus opgefokt zijn hebben 2 a 3 keer zoveel koppel dan jouw laatste keuze. De druk op de zuigers is gigantische belasting voor drijfstangen, lagers, koppakking enz. De temperatuur wordt ookveel hoger bij zulke drukken.

Plaats reactie