betrouwbaarheid motoren
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
betrouwbaarheid motoren
Is een 1.6 motor wel of niet betrouwbaarder dan een 3 liter ?
Welke gaat het langst mee bij rustig rijden of bij vol trappen ? Een 3 liter heeft veel meer bewegende onderdelen, meer onderdelen dus er kan meer kapot, klopt dit ? of juist niet ?
Welke gaat het langst mee bij rustig rijden of bij vol trappen ? Een 3 liter heeft veel meer bewegende onderdelen, meer onderdelen dus er kan meer kapot, klopt dit ? of juist niet ?
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Het ligt volgens mij nogal sterk aan het vermogen wat het blok levert. De 2.0 uit de Honda S2000 levert atmosferisch 110pk/liter en is een motor die niet superlang meegaat. De 2.0 uit de Volvo 360 doet atmosferisch 58pk/liter maar gaat makkelijk 5 ton mee.
Het ligt er dus vooral aan wat men van een motor verwacht en hoe de bouwers dat voor elkaar gekregen hebben.
Het ligt er dus vooral aan wat men van een motor verwacht en hoe de bouwers dat voor elkaar gekregen hebben.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ja Tom een goeie ,sepecifiek vermogen en belasting zijn belangrijke punten. Een hoogtoerig S2000 blok met heel vermogen is totaal anders als bv een 2.0 liter BMW blokje.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de 2e gewoon een langere levensduur heeft. Maar in deze ging het me meer om het vergelijk tussen een kleine motor en een grote motor met ongeveer hetzelfde specifieke vermogen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de 2e gewoon een langere levensduur heeft. Maar in deze ging het me meer om het vergelijk tussen een kleine motor en een grote motor met ongeveer hetzelfde specifieke vermogen.
- Ruud Bosch
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 17 mar 2006, 23:47
- Locatie: Sweet Lake City
Wat ook nog een rol speelt is het aantal cilinders.
3 liter zal in principe een 6 cilinder zijn terwijl de 1.6 in principe een 4 cilinder zal zijn. Afgezien van het karakter van de motor is naar mijn idee ook het aantal cilinders sterk meetellend voor de betrouwbaarheid van de *motor*. Een motor met meer dan vier clinders heeft vaak een veel betere/mooiere "balans".
3 liter zal in principe een 6 cilinder zijn terwijl de 1.6 in principe een 4 cilinder zal zijn. Afgezien van het karakter van de motor is naar mijn idee ook het aantal cilinders sterk meetellend voor de betrouwbaarheid van de *motor*. Een motor met meer dan vier clinders heeft vaak een veel betere/mooiere "balans".
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
Vraag is ook: wat kan er kapot gaan aan een motorblok wat op een gegeven moment echt niet meer te repareren is?
Dan bedoel ik geen schade uit onzorgvuldigheid met olie bijvullen, e.d., maar als ie altijd netjes warm gereden wordt en met respect behandeld wordt.
Wat kan er dan nog kapot gaan wat niet meer te repareren is? Afgezien dus van waterpomp e.d., wat na reparatie weer zo goed als nieuw is.
(heeft eergisteren 260.000 voorbij zien komen.
).
Mijn idee van betrouwbaar naar onbetrouwbaar:
-atmosferische diesel
-atmosferische benzine - normale pk/liter verhouding
-turbobenzine - niet opgefokt (+- 90 pk/liter)
-moderne turbodiesel met veeeeel koppel
-turbobenzine - zwaar opgefokt
-atmosferische benzine - hoogtoerig, veel pk's
?? Iemand commentaar?
Dan bedoel ik geen schade uit onzorgvuldigheid met olie bijvullen, e.d., maar als ie altijd netjes warm gereden wordt en met respect behandeld wordt.
Wat kan er dan nog kapot gaan wat niet meer te repareren is? Afgezien dus van waterpomp e.d., wat na reparatie weer zo goed als nieuw is.
(heeft eergisteren 260.000 voorbij zien komen.

Mijn idee van betrouwbaar naar onbetrouwbaar:
-atmosferische diesel
-atmosferische benzine - normale pk/liter verhouding
-turbobenzine - niet opgefokt (+- 90 pk/liter)
-moderne turbodiesel met veeeeel koppel
-turbobenzine - zwaar opgefokt
-atmosferische benzine - hoogtoerig, veel pk's
?? Iemand commentaar?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
- Locatie: Waddinxveen
Hoe meer toeren, hoe meer slijtage. Hoe beter de afstelling van de motor, zeker onder hoge belasting, hoe minder kans op detonatie e.d.
Verder doet de inhoud er helemaal geen zak toe en heeft een 3liter in principe evenveel bewegende onderdelen als een 1,6 mits ze evenveel cilinders hebben.
een turbo/compressor-motor heeft wel meer draaiende onderdelen die ook gevoeliger zijn voor slijtage (de turbo).
De meeste motoren gaan naar mijn idee toch kapot door misbruik/onkundigheid van de bestuurder. Veel motoren gaan kapot door "tunen" en niet monitoren. Dit geld dan naar mijn idee ook al voor chiptuning, iedereen "doet" terwijl maar in een zeldzaam geval iets gemonitord wordt.
Verder doet de inhoud er helemaal geen zak toe en heeft een 3liter in principe evenveel bewegende onderdelen als een 1,6 mits ze evenveel cilinders hebben.
een turbo/compressor-motor heeft wel meer draaiende onderdelen die ook gevoeliger zijn voor slijtage (de turbo).
De meeste motoren gaan naar mijn idee toch kapot door misbruik/onkundigheid van de bestuurder. Veel motoren gaan kapot door "tunen" en niet monitoren. Dit geld dan naar mijn idee ook al voor chiptuning, iedereen "doet" terwijl maar in een zeldzaam geval iets gemonitord wordt.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
- Locatie: Waddinxveen
Die laatste twee mag je wat mij betreft omwisselen. De turbomotoren die serieus opgefokt zijn hebben 2 a 3 keer zoveel koppel dan jouw laatste keuze. De druk op de zuigers is gigantische belasting voor drijfstangen, lagers, koppakking enz. De temperatuur wordt ookveel hoger bij zulke drukken.stefan van der burgh schreef: -turbobenzine - zwaar opgefokt
-atmosferische benzine - hoogtoerig, veel pk's
?? Iemand commentaar?