Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Elise » 18 okt 2021, 15:36

BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 15:29
Elise schreef: 18 okt 2021, 15:26
tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:19 Operaties uitstellen (met als pech afstel omdat het niet meer hoeft) is geen uitsluiting?
Nog steeds actueel.
Ziekenhuis Zwolle zegt operaties af om toestroom coronapatiënten
Ziekenhuis Zwolle heeft een belachelijk lage IC capaciteit?
Of personeels tekort?
Het kunnen meerdere oorzaken zijn. Feit is dat ze operaties afzeggen.

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 15:36

smiley schreef: 18 okt 2021, 15:32
BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 15:29 Ziekenhuis Zwolle heeft een belachelijk lage IC capaciteit?
32, waarvan nu 5 met Corona.
Ik snap het operatie afstel ook even niet.
Uit voorzorg zullen ze bedden vrijhouden.. Althans hier had men het over in aanloop naar de volgende golf. Geldt overigens voor alle ziekenhuizen.

We kunnen misschien stellen dat ziekenhuizen nu te voorzichtig aan het doen zijn en dat DAARDOOR afspraken worden afgezegd. Maar wederom, tegen het been van je ongevaccineerde medemens aanschoppen is makkelijker...

Enrico

Bericht door Enrico » 18 okt 2021, 15:41

Stel voor, ongevaccineerden worden toegevoegd aan de lijst van terroristische groeperingen omdat ze een groot gevaar vormen voor de samenleving. Dan moet je je achter de oren krabben.

L5S1
Auto: BMW

Bericht door L5S1 » 18 okt 2021, 15:44

Coronapatienten liggen regelmatig weken op de IC in tegenstelling tot "normale" patiënten die er 1-3 dagen liggen. Dit betekent dat met enkele coronapatiënten op de IC een zeer groot deel van je capaciteit wordt opgeslurpt. Tel daarbij op dat de zorg voor coronapatiënten veel intensiever is (dikke mensen zijn bv. lastig te keren), dan kun je begrijpen dat zelfs een groot ziekenhuis in korte tijd helemaal lam gelegd kan worden door enkele coronapatiënten.

Vergeet ook niet dat in de eerdere golven de reguliere zorg vrijwel volledig of grotendeels was afgeschaald. Nu moeten de capaciteit verdeeld worden over covid, reguliere zorg, inhaalzorg én capaciteit blijven voor trauma's. Zwolle is level 1 trauma. Dit is koorddansen.

JP

Bericht door JP » 18 okt 2021, 15:45

Forza schreef: 18 okt 2021, 15:25 Niet weigeren, maar dan wel de rekening opsturen. Ik denk dat je mensen gewoon verantwoordelijk moet houden voor hun eigen nalatigheid. Of dat nou kettingrokers, volproppers, bewust niet-gevaccineerden of notoire hardrijders zijn.
Misschien alle auto’s volgen en zo weten wie ergens te hard rijdt, monitoren van boodschappen via een bonuskaart, en chips inplanten via een rijksvaccinprogramma om te zien hoe vaak je bij de MacD komt. Genoeg werk voor de overheid nog !

Enrico

Bericht door Enrico » 18 okt 2021, 15:48

JP schreef: 18 okt 2021, 15:45
Forza schreef: 18 okt 2021, 15:25 Niet weigeren, maar dan wel de rekening opsturen. Ik denk dat je mensen gewoon verantwoordelijk moet houden voor hun eigen nalatigheid. Of dat nou kettingrokers, volproppers, bewust niet-gevaccineerden of notoire hardrijders zijn.
Misschien alle auto’s volgen en zo weten wie ergens te hard rijdt, monitoren van boodschappen via een bonuskaart, en chips inplanten via een rijksvaccinprogramma om te zien hoe vaak je bij de MacD komt. Genoeg werk voor de overheid nog !
Paar miljard uitgeven bij een IT bedrijf die het zonder winst aan elkaar wil koppelen en Viola!

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 15:51

De eerste stap is al gezet met de corona QR code toch? 👀👀 Straks krijgen we wellicht de voertuig QR, voedsel QR, hygiëne(douche jij niet te warm en te lang)QR etc

JP

Bericht door JP » 18 okt 2021, 15:52

Die laatste is Knot al aan het testen…

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 okt 2021, 15:53

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 14:15
Opa schreef: 18 okt 2021, 14:08
535d schreef: 18 okt 2021, 13:23 Klopt. Appels en peren. Maar wil er bij die mensen niet in.

Feit blijft dat er een toenemende load op de IC's aan zit te komen, waardoor veel uitgestelde operaties nog langer uitgesteld moeten worden. Lekker makkelijk om die mensen maar te laten creperen omdat iemand zich niet wilt laten vaccineren. Die mensen krijgen GEEN keuze. Begrijp je het nu een beetje? (niet naar jou toe Martijn)
Ach, ook mensen die roken en met longkanker op de IC liggen en mensen die onverantwoord rijden en daardoor een IC-bed bezet houden hadden een keuze om niet te roken en niet te hard te rijden, maar ze houden wel mooi een IC-bedje bezet....begrijp jij het nu een beetje???
Met het verschil dat die groep nog nooit voor een totale overbelasting van ons systeem gezorgd hebben? Als zo'n 75 pct van IC capaciteit ingenomen wordt door Covid patienten heeft dat een iets grotere impact op de gezondheidszorg en dus behandeling van andere patienten dan de patienten uit jouw voorbeeld.
Hmm, ons zorgsysteem is ingesteld op de belasting van de mensen die roken, slecht eten, weinig bewegen en daardoor hart- en vaatziekten ontwikkelen. Grootste gedeelte van de patiënten met dat soort aandoeningen hadden die niet gehad als ze gezonder zouden leven. Kijk eens hoe ontzettend veel geld we uitgeven aan onderzoek, ontwikkeling van medicatie en chirurgische dan wel niet chirurgische interventies. Als we dat niet daaraan hoeven uit te geven waren de niet gevaccineerden een stuk minder groot probleem. (Financieel gezien). Volgens mij heb ik nog nooit een minister van VWS horen zeggen dat iedereen die slecht voor z’n lichaam zorgt bijdraagt aan de gigantische zorgkosten die wij als land hebben.

Dus nee ze hebben inderdaad nog nooit gezorgd voor overbelasting van het zorgstelsel omdat het zorgstelsel op die groep ingesteld. Als het zorgstelsel zich instelt op de niet gevaccineerden zullen die het stelsel ook niet overbelasten.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 15:56

De spijker op zijn kop!

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2021, 15:59

Klopt Rico. Maar dan kan ik nog wel even doorgaan. De vervuiling door verbranden van fossiele brandstoffen of andere industrie. Hoogovens? Dus als je iets gebruikt wat door die vervuilers wordt gemaakt vraag je erom? Of als je er bij in de buurt woont.

Formeel heb je wellicht gelijk, echter hebben we op dit moment weinig aan deze discussie en wordt hij tot vervelens toe door ongevaccineerden gebruikt dat de nadelen die zij ondervinden van niet gevaccineerd zijn oneerlijk zijn.

Nogmaals, formeel heb je volledig gelijk maar het vertroebelt de discussie betreft vaccinatie/QR code.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 16:00

BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 15:51 De eerste stap is al gezet met de corona QR code toch? 👀👀 Straks krijgen we wellicht de voertuig QR, voedsel QR, hygiëne(douche jij niet te warm en te lang)QR etc
Dit is overigens mijn inziens de grootste reden dat veel mensen zich niet laten vaccineren. Niet dat ze bang zijn voor een spuit of bang zijn boor bijwerkingen. Men wil niet meewerken aan de start van een compleet nieuwe manier van leven. De angst dat de corona QR het startsein is voor nog veel meer vrijheidsbeperkende (met het oog op klimaat) maatregelen.

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 16:05

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:59 Klopt Rico. Maar dan kan ik nog wel even doorgaan. De vervuiling door verbranden van fossiele brandstoffen of andere industrie. Hoogovens? Dus als je iets gebruikt wat door die vervuilers wordt gemaakt vraag je erom? Of als je er bij in de buurt woont.
Dit kun je toch zien als overmacht?
Soms ontkom je hier niet aan. Je kan wel ontkomen aan jezelf tonnetje rond vreten.

alt

Bericht door alt » 18 okt 2021, 16:09

Zelf ben ik 2 x geprikt, maar de 3e prik, dat weet ik nog niet?
Als ik c-19 krijg, vooral op mijn longen, dan kan einde verhaal worden.

Bij mijn oudste dochter op haar werk zijn 2 mensen gelijk na de 2e prik onwel geworden.
Beiden kregen hevige brandende ogen en konden niets meer zien.
Eén is opgeknapt, maar werkt nog niet.
De andere is blind.

De meeste, 80 %, van de mensen die ik spreek, gaan niet voor de 3e prik.

IK ZOU GRAAG WILLEN DAT IEDEREEN DE ONDERSTAANDE YT BEKIJKT.

Dr John Cambell, hij is voor de prik, laat zijn licht schijnen over hoe men ook kan prikken.
Want het probleem is, het vaccine moet in de spier en niet in de bloedbaan.
Want dan verspreid het gelijk in het lichaam, dat kan complicaties geven, als ik dat goed heb begrepen.

https://www.youtube.com/watch?v=KgVsd6q ... hnCampbell

Ik respectteer ieder zijn mening over prikken.
In mijn optiek is de qr-code - een wet van de EU aangenomen 2011 -, mondkapjes, enz, de start van de invulling van de BBB/great reset.
Het is opvallend hoeveel mensen dit ook denken.

Elf jaren Rutte, afbouw van de gezondheidszorg, maar wel extra geld voor testfaciliteiten en nu nog meer geld voor 500 boa's.

Van der Meeren: ‘Vijftien ziekenhuizen kunnen dicht’
Wouter van den Elsen
Wouter van den Elsen
Vijftien van de ruim honderd ziekenhuizen in Nederland kunnen zonder probleem verdwijnen. Dat stelt zorgverzekeraar CZ dinsdagavond in het televisieprogramma ‘Altijd Wat.’
Van der Meeren: 'Vijftien ziekenhuizen kunnen dicht'
Ziekenhuizen zouden verantwoordelijk zijn voor ruim een kwart van de almaar stijgende kosten in de zorg. Vooral het aanbod van ziekenhuizen in de grote steden is overmatig, zo citeert nieuwssite nu.nl CZ-bestuursvoorzitter Wim van der Meeren. ‘Als we in Amsterdam een ziekenhuis sluiten, dan wordt niemand daar slechter van.’ Volgens de bestuursvoorzitter ontstaan dan geen wachtlijsten.

Marcel Levi

Topman van het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam Marcel Levi is het in principe eens met Van der Meeren. Maar volgens hem zouden zorgverzekeraars ook gewoonweg kunnen beslissen geen contracten meer te sluiten met een aantal ziekenhuizen. Dat gebeurt al voor een aantal aandoeningen.

Achmea

Verzekeringsmaatschappij Achmea denkt dat er niet zomaar 15 ziekenhuizen gesloten kunnen worden. ‘Door juist de zorg anders en beter te organiseren bespaar je ook op kosten zonder dat er aan kwaliteit ingeleverd wordt’, zegt de verzekeraar. ‘Het gaat erom dat wat er aan zorg voor de inwoners nodig is in een regio passend te maken met het zorgaanbod. Dat kan in de ene regio betekenen dat er minder ziekenhuizen komen, maar dat er nieuwe eerstelijnsvoorzieningen voor in de plaats komen.”

Meer onderscheid

Achmea denkt wel dat de huidige ziekenhuizen over een aantal jaar niet meer in de huidige vorm bestaan. ‘Er zal meer onderscheid komen tussen ziekenhuizen die eenvoudige vormen van zorg aanbieden en ziekenhuizen voor complexe behandelingen.’ (Novum/Nu.nl – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

CZ-topman Wim van der Meeren vicevoorzitter ZN

CZ stuurt patiënten met wachtlijsten

Schippers op de bres voor kleine ziekenhuizen

Reageer op dit artikel
Deel dit artikel
ziekenhuizenzorgkostenzorgverzekeraars
Wouter van den Elsen
Wouter van den Elsen

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 okt 2021, 16:10

BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 16:00 De angst dat de corona QR het startsein is voor nog veel meer vrijheidsbeperkende (met het oog op klimaat) maatregelen.
Dat sluit ook wel een beetje aan bij wat je ziet bij testen voor toegang.
https://www.stichtingopennederland.nl/t ... es-en-data
Van die 1.8 miljoen ongevaccineerden laat ongeveer 6.55% zich testen in de weekenden, en 1.11% door de week.
Het gros doet niet mee aan de QR kermis.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 okt 2021, 16:22

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:59 Klopt Rico. Maar dan kan ik nog wel even doorgaan. De vervuiling door verbranden van fossiele brandstoffen of andere industrie. Hoogovens? Dus als je iets gebruikt wat door die vervuilers wordt gemaakt vraag je erom? Of als je er bij in de buurt woont.

Formeel heb je wellicht gelijk, echter hebben we op dit moment weinig aan deze discussie en wordt hij tot vervelens toe door ongevaccineerden gebruikt dat de nadelen die zij ondervinden van niet gevaccineerd zijn oneerlijk zijn.

Nogmaals, formeel heb je volledig gelijk maar het vertroebelt de discussie betreft vaccinatie/QR code.
Laat ik het anders zeggen. We zijn een sociaal land, waarin we afspraken hebben gemaakt, waarin we collectief voor anderen zorgen en waarin we nu een bepaalde groep gedeeltelijk uitsluiten van deelname doordat we eindelijk eens grenzen stellen aan hoe ver we willen gaan qua socialiteit. De zorgkosten kunnen veel verder naar beneden als we nog meer vrijheden willen opgeven, maar dan komt de privacy weer in het geding. Het is een gigantisch lastig dilemma, waar leggen we de grenzen van het toelaatbare? Niet vaccineren? Ongezond eten? Niet bewegen? Roekeloos rijden? Ik heb het antwoord niet en ben blij dat ik het antwoord ook niet hoef te geven. Maar het is een ontzettend interessante discussie.

Enrico

Bericht door Enrico » 18 okt 2021, 16:49

alt schreef: 18 okt 2021, 16:09 Bij mijn oudste dochter op haar werk zijn 2 mensen gelijk na de 2e prik onwel geworden.
Beiden kregen hevige brandende ogen en konden niets meer zien.
Eén is opgeknapt, maar werkt nog niet.
De andere is blind.
Nooit iets over gelezen, ging de doof pot in denk ik dat blindheid. In de VK komen nu onderzoeken uit van oversterfte in mannen van jongere leeftijden ivm hart condities die mogelijke links hebben met de vaccines. Nog inconclusive. Komende jaaren pas zal uitkomen wat de daadwerkelijke bijwerkingen zij en zal de vaccine verbeterd worden (hopelijk)
Riceaux schreef: 18 okt 2021, 15:53 Dus nee ze hebben inderdaad nog nooit gezorgd voor overbelasting van het zorgstelsel omdat het zorgstelsel op die groep ingesteld. Als het zorgstelsel zich instelt op de niet gevaccineerden zullen die het stelsel ook niet overbelasten.
niet gevaccineerden + 10% gevaccineerden anders kom je toch in de clinch want laten we niet blind zijn, gevaccineerden belanden ook in de IC.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 18 okt 2021, 17:11

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:59 Formeel heb je wellicht gelijk, echter hebben we op dit moment weinig aan deze discussie en wordt hij tot vervelens toe door ongevaccineerden gebruikt dat de nadelen die zij ondervinden van niet gevaccineerd zijn oneerlijk zijn.
Ik ben trouwens wel 'gewoon' 2x gevaccineerd, maar daarom hoef ik iemand die zich, om wat voor reden dan ook, niet heeft laten vaccineren toch niet te discrimineren?!
En nu ben ik echt weg hier, want dit zijn van die discussies zonder eind, omdat de meningen gewoon teveel verschillen. :)

alt

Bericht door alt » 18 okt 2021, 17:18

Dit heeft niets direct met c-19 te maken. maar als ik bij een huis, ziekenhuis, keuringsarts kom, dan krijg ik altijd de volgende vragen.

Rookt u, nee, nooit gedaan.
Drinkt u alcohol, nee vind ik niet lekker.
Sport u, nee maar tilde dagelijks 4 tot 10 ton aan grondstoffen en eindproducten.
Eet u gezond, ja weinig (ben een zeiker over hoe maaltijden soms zijn, stuur vaak de handel terug naar de keuken) en gevarieerd.

Toch bleef ik tot mij 70ste jaar groeien, maar dan in de breedte.
Gelijk mijn vader.
Vaak denk ik, het lijkt wel een religie gezond blijven.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2021, 17:33

Opa schreef: 18 okt 2021, 17:11
tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:59 Formeel heb je wellicht gelijk, echter hebben we op dit moment weinig aan deze discussie en wordt hij tot vervelens toe door ongevaccineerden gebruikt dat de nadelen die zij ondervinden van niet gevaccineerd zijn oneerlijk zijn.
Ik ben trouwens wel 'gewoon' 2x gevaccineerd, maar daarom hoef ik iemand die zich, om wat voor reden dan ook, niet heeft laten vaccineren toch niet te discrimineren?!
En nu ben ik echt weg hier, want dit zijn van die discussies zonder eind, omdat de meningen gewoon teveel verschillen. :)
Discriminatie is totaal verkeerde woordkeuze. Voorrang is een betere bewoording. Discriminatie is totaal iets anders.

Als je 3 keer de ticketprijs hebt betaald mag je erst instappen en uitstappen. Als je een priviumpasje koopt mag je ook eerst door douane.

Als je geen rijbewijs hebt gehaald mag je niet rijden.

Als je je huur niet betaalt moet je je huis uit en krijg je geen nieuw huis.

Als je geen nederlands paspoort hebt mag je niet stemmen bij landelijke verkiezingen.

Dat is geen van alle discriminatie. Sommige dingen zijn regels/wetten, andere dingen zijn betaalde voorrang. Of je dit leuk vind of niet, leven zit er vol mee. Maar discriminatie is dit niet.

Tom

Bericht door Tom » 18 okt 2021, 18:53

Een 100% vaccinatiegraad ga je alleen nooit halen. We zitten nu iets boven de 80%. De vraag is hoe dwingend wil je zijn met middelen om mensen toe te zetten tot vaccinatie. Het is in ieders belang om het wel te doen, maar er gaat niks boven baas over eigen lichaam zijn. Al die vergelijkingen met wetten binnen onze samenleving (als jij X niet doet heeft dat consequentie Y) zijn leuk, maar de overheid komt nooit zonder jouw goedkeuren aan je lichaam.

Door mensen ergens toe te zetten omdat je ze anders uitsluit in de maatschappij maakt dat het geen vrije keus meer. Daarom wordt er in het strafrecht ook onderscheid gemaakt bij seks tegen wil op het moment dat er sprake is van een arbeidsrelatie met een hoger geplaatst persoon. Dat is er om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen, als het al geen vrije keus was, dan maakt zo'n arbeidsrelatie de zaak extra nadelig voor de dader. En terecht natuurlijk. Als het op ons lichaam aan komt weet de wetgever dus prima hoe echt vrije keus werkt.

Ik ben erg voor voorlichting en laten zien waarom vaccineren nut heeft. En dat heeft het, de cijfers wel/niet gevaccineerd op de IC spreken voor zich. Maar als 80% wel wil en 20% ondanks al die voorlichting niet, dan moeten we dat als samenleving ook accepteren. En dat betekend ook dat er misschien wat meer IC bedden bij moeten komen en de zorgkosten omhoog gaan. Ik kan mij ook niet voorstellen dat al die experts dachten dat we een 100% vaccinatiegraad zouden gaan halen. Met deze situatie hadden we dus ook rekening moeten houden. Dat is ook prima wat mij betreft, zeg ik als gezond-BMI, niet roker, niet drinker en wel gevaccineerd persoon die ook zorgpremie betaald voor dikkerds/rokers/niet-gevaccineerden. Veel gevaccineerden noemen solidair zijn het nemen van zo'n prik omdat je dan andere beschermd. Terwijl solidair zijn meer zou moeten betekenen dat je deze 80/20%-situatie kan accepteren.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 18 okt 2021, 19:09

Tom schreef: 18 okt 2021, 18:53
Ik ben erg voor voorlichting en laten zien waarom vaccineren nut heeft. En dat heeft het, de cijfers wel/niet gevaccineerd op de IC spreken voor zich. Maar als 80% wel wil en 20% ondanks al die voorlichting niet, dan moeten we dat als samenleving ook accepteren. En dat betekend ook dat er misschien wat meer IC bedden bij moeten komen en de zorgkosten omhoog gaan. Ik kan mij ook niet voorstellen dat al die experts dachten dat we een 100% vaccinatiegraad zouden gaan halen. Met deze situatie hadden we dus ook rekening moeten houden. Dat is ook prima wat mij betreft, zeg ik als gezond-BMI, niet roker, niet drinker en wel gevaccineerd persoon die ook zorgpremie betaald voor dikkerds/rokers/niet-gevaccineerden. Veel gevaccineerden noemen solidair zijn het nemen van zo'n prik omdat je dan andere beschermd. Terwijl solidair zijn meer zou moeten betekenen dat je deze 80/20%-situatie kan accepteren.
Helemaal mee eens Tom! Wat ik ook al zei, we accepteren zoveel ongezonde dingen, maar de keuze om je niet te laten vaccineren zou opeens een grens over gaan?

Elise

Bericht door Elise » 18 okt 2021, 19:43

BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 16:00
BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 15:51 De eerste stap is al gezet met de corona QR code toch? 👀👀 Straks krijgen we wellicht de voertuig QR, voedsel QR, hygiëne(douche jij niet te warm en te lang)QR etc
Dit is overigens mijn inziens de grootste reden dat veel mensen zich niet laten vaccineren. Niet dat ze bang zijn voor een spuit of bang zijn boor bijwerkingen. Men wil niet meewerken aan de start van een compleet nieuwe manier van leven. De angst dat de corona QR het startsein is voor nog veel meer vrijheidsbeperkende (met het oog op klimaat) maatregelen.
Welnee, al vanaf het begin van Corona, toen er nog geen spraken was van QR codes en vaccinaties, was men tegen. Tegen corona, tegen de regering, tegen de maatregelen. Gewoon tegen omdat ze eens lekker tegen konden zijn.
Het is het bekende "op zoek naar een stok om de hond te slaan". Niet meer, niet minder.

Elise

Bericht door Elise » 18 okt 2021, 19:47

Tom schreef: 18 okt 2021, 18:53 Terwijl solidair zijn meer zou moeten betekenen dat je deze 80/20%-situatie kan accepteren.
En als het om belasting betalen gaat is het ook solidair als 80% betaald en de overige 20% niet hoeft te betalen?

BamiesGTA

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 20:19

Elise schreef: 18 okt 2021, 19:43
BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 16:00
Welnee, al vanaf het begin van Corona, toen er nog geen spraken was van QR codes en vaccinaties, was men tegen. Tegen corona, tegen de regering, tegen de maatregelen. Gewoon tegen omdat ze eens lekker tegen konden zijn.
Het is het bekende "op zoek naar een stok om de hond te slaan". Niet meer, niet minder.
Te makkelijk om iedereen weer over één kam scheren. Al in het begin van de corona ellende hadden veel mensen het over een vaccinatiepaspoort.

Plaats reactie