Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Opa » 18 okt 2021, 14:12

535d schreef: 18 okt 2021, 14:05 Maar ik snap die vaccinatieweerstand gewoonweg niet.
Die snap ik ook niet(ik denk omdat mensen bang zijn omdat het vaccin op zo'n korte termijn is ontwikkeld en men het niet vertrouwd), maar we moeten wel een beetje tolerant blijven naar elkaar, je zou bijna nog een burgeroorlog krijgen door de meningsverschillen hierover.....zoals gezegd, laat iedereen toch in z'n waarde, zoveel mensen zoveel keuzes.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2021, 14:15

Opa schreef: 18 okt 2021, 14:08
535d schreef: 18 okt 2021, 13:23 Klopt. Appels en peren. Maar wil er bij die mensen niet in.

Feit blijft dat er een toenemende load op de IC's aan zit te komen, waardoor veel uitgestelde operaties nog langer uitgesteld moeten worden. Lekker makkelijk om die mensen maar te laten creperen omdat iemand zich niet wilt laten vaccineren. Die mensen krijgen GEEN keuze. Begrijp je het nu een beetje? (niet naar jou toe Martijn)
Ach, ook mensen die roken en met longkanker op de IC liggen en mensen die onverantwoord rijden en daardoor een IC-bed bezet houden hadden een keuze om niet te roken en niet te hard te rijden, maar ze houden wel mooi een IC-bedje bezet....begrijp jij het nu een beetje???
Met het verschil dat die groep nog nooit voor een totale overbelasting van ons systeem gezorgd hebben? Als zo'n 75 pct van IC capaciteit ingenomen wordt door Covid patienten heeft dat een iets grotere impact op de gezondheidszorg en dus behandeling van andere patienten dan de patienten uit jouw voorbeeld.

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 18 okt 2021, 14:17

Lees m´n voorgaande bericht nog even, Opa. :thumbup:

DF-user-278

Bericht door DF-user-278 » 18 okt 2021, 14:24

Opa schreef: 18 okt 2021, 14:12
535d schreef: 18 okt 2021, 14:05 Maar ik snap die vaccinatieweerstand gewoonweg niet.
Die snap ik ook niet(ik denk omdat mensen bang zijn omdat het vaccin op zo'n korte termijn is ontwikkeld en men het niet vertrouwd), maar we moeten wel een beetje tolerant blijven naar elkaar, je zou bijna nog een burgeroorlog krijgen door de meningsverschillen hierover.....zoals gezegd, laat iedereen toch in z'n waarde, zoveel mensen zoveel keuzes.
Tolerant zijn in deze terwijl men een keuze heeft om zich te laten vaccineren. Dat niet doen, en in het ziekenhuis belanden. En met hun keuze daarmee operaties van anderen wederom uitstellen. Mwa. Die wachtenden hebben dus geen keuze. Ik kan daar nu al niet bij, laat staan hoe ik me zou voelen als ik zelf zou wachten voor een operatie waar ik niks aan kan doen. Ik snap ook wel dat je de mensen niet kunt dwingen 2x een Pfizer spuit in hun arm te laten zetten, maar ik vind het wel asociaal om je bewust niet te laten vaccineren. En al helemaal met die Godsdienst waanzin.....maar wel een IC bed opslokken wanneer men wel ernstig ziek wordt zonder vaccinatie. De kans dat je ernstig ziek wordt van Covid NA vaccinatie is gewoonweg een stuk kleiner.

markm

Bericht door markm » 18 okt 2021, 14:29

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 13:54 Blijft apart dat veel mensen die niet gevaccineerd zijn
1) dat niet doen omdat niet 100 pct zeker zijn dat ze (ernstig) ziek worden
2) dat niet doen omdat niet 100 pct zeker helpt
3) ook tegen QR code zijn
4) ook tegen mondkapjes zijn
5) ook tegen 3e prik zijn (waar maak je je druk om als je de 1e twee ook niet hebt gehad)
6) snappen niet dat hier 3e prik komt ipv van die naar 3e wereldlanden te sturen waar ze nog niet 1e 2 prikken hebben gehad. Maar, daar is hij toch ook niet 100 pct effectief en daar is toch ook niet 100 pct zeker dat je (ernstig0 ziek wordt.

Ik snap echt wel dat mensen hun bedenkingen hebben bij (een deel) van maatregelen. maar om nou maar overal tegen te zijn komt beetje over als peuterpubertijd.
Uiteindelijk komt altijd de aap uit de mouw dat dit mensen zijn die zich in het verleden ooit een keer in de steek gelaten gevoeld hebben door de overheid in welke vorm dan ook. Die groep mensen die zijn op alles waar de overheid voor staat tegen, of dat nou maatregelen zijn mbt covid dat maakt niet uit. ze zijn gewoon tegen de overheid en daarom overal tegen

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 18 okt 2021, 14:30

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 14:15

Met het verschil dat die groep nog nooit voor een totale overbelasting van ons systeem gezorgd hebben? Als zo'n 75 pct van IC capaciteit ingenomen wordt door Covid patienten heeft dat een iets grotere impact op de gezondheidszorg en dus behandeling van andere patienten dan de patienten uit jouw voorbeeld.
Elke procent is er één teveel en alle kleine beetjes helpen en nu hou ik erover op, ik heb mijn standpunt zo wel duidelijk gemaakt denk ik, dat jullie het anders zien is jullie goed recht. :D

@535d, sjoemeldiesels zijn ook slecht voor de gezondheid. :tooth:
Niet laten vaccineren vanwege godsdienst snap ik ook niet, maar er zijn in het verleden heel veel verschrikkelijke dingen gebeurd in naam van God en tegenwoordig nog steeds trouwens, kijk bijv. alleen maar naar Afganistan. :dood:

markm

Bericht door markm » 18 okt 2021, 14:36

Opa schreef: 18 okt 2021, 12:37
Martijn_bmw schreef: 18 okt 2021, 11:49

De vraag is alleen of iemand die zich niet vaccineert omdat het “maar een griepje” is nog steeds geen IC bedje wil als die inmiddels met zuurstoftekort ligt door een Corona besmetting…

En als diegene/groep dan ineens wel door de medische zorg geholpen wil worden dan is het wel een probleem. Want die kleine groep zorgt dan voor beperkingen van de hele samenleving en bevolking
En als iemand die z'n hele leven lang al rookt met longproblemen op de IC komt, of iemand die z'n hele leven overmatig drinkt met leverproblemen, of de automobilist die bijna altijd onverantwoord rijdt en nu plots een overstekende boom tegen kwam, zullen we die dan ook maar een plekje op de IC weigeren?

Ik vind dat een beetje onzin, ik snap best dat sommigen geen vaccinatie willen, lekker iedereen in z'n eigen waarde laten en zelf laten kiezen wat ze willen, de regering zou gewoon moeten zorgen dat er genoeg bedden zijn, we betalen er met z'n allen tenslotte genoeg zorgpremie voor.
het vreemde is alleen dat al die dingen die je nu noemt zijn niet besmettelijk en hebben tot heden nooit tot een lockdown geresulteerd in het leven. kun je dus ook niet met elkaar vergelijken, de covid situatie is een uiterst uitzonderlijke situatie geweest waarin we met elkaar zaten en ook met elkaar weer uit moeten komen.
Dat iemand zich niet laat vaccineren is prima, maar aangezien je het over de zorgpremie hebt, vind je het dan wel maatschappelijk verantwoord om de kosten bij eventuele opname in het ziekenhuis van iemand die niet gevaccineerd is neer te leggen bij de samenleving die voor 90% wel gevaccineerd is? dmv de zorgpremie weer te verhogen, volgens mij betalen we inmiddels genoeg daaraan, laat die mensen dan ook zelf voor minimaal 50% de kosten van de behandeling vergoeden aangezien ze ook niet hun steentje wilden bijdragen aan het opengooien van de samenleving

Enrico

Bericht door Enrico » 18 okt 2021, 14:42

Ehmmm over hoe veel mensen hebben we het over? 200 op dit moment. Hoe veel mensen wachten op uitgestelde behandeling door die 200 waarvan 20 gevaccineerden zijn? Oh jee daar ben ik weer met mijn hoeveelheid bedden….

Blijft toch gek wij alle ongevaccineerden aan de schandpaal nagelen om 180 die blijkbaar op dit moment een İC bed bezitten. Hoe veel ongevaccineerden zijn er? 1.5 miljoen? Meer denk ik, 2 of 3 miljoen?

Compleet buiten verhouding. Ik ben van mening net als Opa, laat men hun keuze maken. We zijn zo ie zo van Corona de komende jaren welicht decenia niet af. Ook niet met een 100% vaccinatie graad.

Tom

Bericht door Tom » 18 okt 2021, 14:48

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 14:15 Met het verschil dat die groep nog nooit voor een totale overbelasting van ons systeem gezorgd hebben? Als zo'n 75 pct van IC capaciteit ingenomen wordt door Covid patienten heeft dat een iets grotere impact op de gezondheidszorg en dus behandeling van andere patienten dan de patienten uit jouw voorbeeld.
Alleen is de IC-capaciteit heel constant, op basis van de laatste paar jaar aan historie. Al die gevallen die er verwijtbaar liggen (rokers, dikkerds, etc.) zijn ook ingecalculeerd waardoor we in die gevallen nu niet over 'overbelasting' spreken, maar als we dat niet incalculeren zou de IC ook door hen overbelast zijn.

k33z

Bericht door k33z » 18 okt 2021, 14:49

535d schreef: 18 okt 2021, 14:05 K33z, ook mensen met een gezonde levensstijl kunnen kanker krijgen. En dat gebeurt helaas nogal eens. Ik vind dat je wel erg makkelijk over die grote groep mensen heenstapt, die helemaal niks kunnen doen aan de ziekte die ze hebben en waarvoor ze een operatie moeten ondergaan. En dan keer op keer de operatie uitgesteld zien. Vaak met onherstelbare gevolgschade door het wachten. Het zal je maar gebeuren zeg. En natuurlijk is het allemaal niet zo zwart/wit. Maar ik snap die vaccinatieweerstand gewoonweg niet.
Ik stap dus helemaal niet over die groep mensen heen die er niets aan kunnen doen, die woorden leg jij mij in de mond. Het enige wat ik zeg is dat een deel van de mensen er niets aan kunnen doen en bij een ander deel van de mensen is ligt er een slechte keuze / verslaving aan ten grondslag.

Zware rokers met longkanker bijvoorbeeld, vreselijk als het voorkomt maar misschien wel te voorkomen. Moeten we dan specifiek naar groepen gaan kijken en die uitsluiten van zorg, is dat waar we heen willen?

Mijn enige punt is dat zwart/wit denken (wat uitsluiten op basis van een prik is) niet kan, want dat doen we tot nu toe nog nergens mee. Ik vind dat we die kant niet op moeten gaan.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2021, 15:02

Dat vinden alle niet gevaccineerden ook niet. Dus wel roepen dat geen vaccinatie nodig is want geen 100 pct bescherming maar als dat een verkeerde keuze bleek moet er een dringende operatie uitgesteld worden omdat je verkeerd gegokt hebt. Hoop dat je snapt dat er mensen zijn die daar moeite mee hebben.

k33z

Bericht door k33z » 18 okt 2021, 15:18

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:02 Dat vinden alle niet gevaccineerden ook niet. Dus wel roepen dat geen vaccinatie nodig is want geen 100 pct bescherming maar als dat een verkeerde keuze bleek moet er een dringende operatie uitgesteld worden omdat je verkeerd gegokt hebt. Hoop dat je snapt dat er mensen zijn die daar moeite mee hebben.
Is dit een reactie op mijn bericht? Snap niet zo goed waar je heen wilt.

Het enige wat ik zeg is dat wij in NL op dit moment geen uitzonderingen maken om mensen te weigeren in ziekenhuizen. Als we dit wel gaan doen, bijvoorbeeld op basis van geen Covid vaccin, dan moet je dit eigenlijk ook doen bij andere gevallen waar mensen het hadden voorkomen in het ziekenhuis te komen (zware roker met longkanker bijvoorbeeld).

Dat is een keuze die de overheid moet maken. Als we uitsluiting gaan toepassen, laten we het dan consequent doen. En daar ben ik geen voorstander van.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2021, 15:19

Operaties uitstellen (met als pech afstel omdat het niet meer hoeft) is geen uitsluiting?

Enrico

Bericht door Enrico » 18 okt 2021, 15:23

NOS weer goed bezich met polarisatie. Als of ze hier mee kijken of is het anders om? Podcast van een ICU arts in Utrecht blijkt precies over wat te doen met ongevaccineerden.

Welicht naar Duitsland door sturen waar er meer IC bedden per capita zijn dan hier.

Forza

Bericht door Forza » 18 okt 2021, 15:25

Niet weigeren, maar dan wel de rekening opsturen. Ik denk dat je mensen gewoon verantwoordelijk moet houden voor hun eigen nalatigheid. Of dat nou kettingrokers, volproppers, bewust niet-gevaccineerden of notoire hardrijders zijn.

k33z

Bericht door k33z » 18 okt 2021, 15:26

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:19 Operaties uitstellen (met als pech afstel omdat het niet meer hoeft) is geen uitsluiting?
Dat is een hele andere discussie. Moet een Covid patient (wel of geen prik) altijd voorrang hebben op andere patienten? Dat is een risico analyse die een ziekenhuis moet maken.

Wie krijgt er voorrang, iemand die te hard gereden heeft en een ernstig verkeersongeval gehad heeft of iemand die geen Covid prik genomen heeft en op de IC komt? Beide misschien te voorkomen, geen idee hoe daar mee om te gaan. En ja, ik besef me ook dat mensen met een minde accute nood (maar wel zeer ernstig) daar dan de dupe van kunnen zijn.

Elise

Bericht door Elise » 18 okt 2021, 15:26

tomgtr schreef: 18 okt 2021, 15:19 Operaties uitstellen (met als pech afstel omdat het niet meer hoeft) is geen uitsluiting?
Nog steeds actueel.
Ziekenhuis Zwolle zegt operaties af om toestroom coronapatiënten

k33z

Bericht door k33z » 18 okt 2021, 15:26

Forza schreef: 18 okt 2021, 15:25 Niet weigeren, maar dan wel de rekening opsturen. Ik denk dat je mensen gewoon verantwoordelijk moet houden voor hun eigen nalatigheid. Of dat nou kettingrokers, volproppers, bewust niet-gevaccineerden of notoire hardrijders zijn.
Dat zou inderdaad een consequent beleid kunnen zijn. Of je dat wilt, dat mag ieder voor zich bepalen maar het is wel consequent.

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 15:27

markm schreef: 18 okt 2021, 14:36
Opa schreef: 18 okt 2021, 12:37
Martijn_bmw schreef: 18 okt 2021, 11:49

De vraag is alleen of iemand die zich niet vaccineert omdat het “maar een griepje” is nog steeds geen IC bedje wil als die inmiddels met zuurstoftekort ligt door een Corona besmetting…

En als diegene/groep dan ineens wel door de medische zorg geholpen wil worden dan is het wel een probleem. Want die kleine groep zorgt dan voor beperkingen van de hele samenleving en bevolking
En als iemand die z'n hele leven lang al rookt met longproblemen op de IC komt, of iemand die z'n hele leven overmatig drinkt met leverproblemen, of de automobilist die bijna altijd onverantwoord rijdt en nu plots een overstekende boom tegen kwam, zullen we die dan ook maar een plekje op de IC weigeren?

Ik vind dat een beetje onzin, ik snap best dat sommigen geen vaccinatie willen, lekker iedereen in z'n eigen waarde laten en zelf laten kiezen wat ze willen, de regering zou gewoon moeten zorgen dat er genoeg bedden zijn, we betalen er met z'n allen tenslotte genoeg zorgpremie voor.
Dat iemand zich niet laat vaccineren is prima, maar aangezien je het over de zorgpremie hebt, vind je het dan wel maatschappelijk verantwoord om de kosten bij eventuele opname in het ziekenhuis van iemand die niet gevaccineerd is neer te leggen bij de samenleving die voor 90% wel gevaccineerd is? dmv de zorgpremie weer te verhogen, volgens mij betalen we inmiddels genoeg daaraan, laat die mensen dan ook zelf voor minimaal 50% de kosten van de behandeling vergoeden aangezien ze ook niet hun steentje wilden bijdragen aan het opengooien van de samenleving
Vind jij het maatschappelijk dan bijvoorbeeld wel verantwoord dat mensen, die structureel alles eten wat los en vast zit, daardoor allerlei ernstige kwaaltjes krijgen, vervolgens ziekenhuis in en uit, dat deze kosten wel door de rest van de bevolking gedragen moeten worden?

Ik lees hier dat dit ziekenhuisopvang is die verdeelt kan worden, maar het is al jarenlang een groot probleem dat mensen gewoon te ongezond leven en daardoor ziekenhuis in en uit gaan. Ik denk dat die bezetting kwalijker is dan de bezetting van niet gevaccineerde coronapatiënten op dit moment.
Laatst gewijzigd door BamiesGTA op 18 okt 2021, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 18 okt 2021, 15:27

Opa schreef: 18 okt 2021, 14:12 maar we moeten wel een beetje tolerant blijven naar elkaar, je zou bijna nog een burgeroorlog krijgen door de meningsverschillen hierover.....zoals gezegd, laat iedereen toch in z'n waarde, zoveel mensen zoveel keuzes.
Er gaan "vriendschappen" sneuvelen!

BamiesGTA
Auto: Cupra Leon 300

Bericht door BamiesGTA » 18 okt 2021, 15:29

Elise schreef: 18 okt 2021, 15:26
Nog steeds actueel.
Ziekenhuis Zwolle zegt operaties af om toestroom coronapatiënten
Ziekenhuis Zwolle heeft een belachelijk lage IC capaciteit?

Enrico

Bericht door Enrico » 18 okt 2021, 15:29

Denk dat dat onethisch zou zijn en niet door de beugel kan. Levensbedreigende operaties zullen de allerlaatste zijn wat uitgesteld worden.

De discussie over het kiezen wie wel en niet dood kon werd in wave 1 gevoerd met 1200 Covid patiënten in de IC. Er liggen nu 164, 16 daarvan gevaccineerd. Hoe sterk dat toeneemt is een glazen bol inkijken.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 18 okt 2021, 15:32

Daar ben ik het volledig mee eens!!!

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 18 okt 2021, 15:32

BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 15:29 Ziekenhuis Zwolle heeft een belachelijk lage IC capaciteit?
32, waarvan nu 5 met Corona.
Ik snap het operatie afstel ook even niet.

Enrico

Bericht door Enrico » 18 okt 2021, 15:34

smiley schreef: 18 okt 2021, 15:32
BamiesGTA schreef: 18 okt 2021, 15:29 Ziekenhuis Zwolle heeft een belachelijk lage IC capaciteit?
32, waarvan nu 5 met Corona.
Ik snap het operatie afstel ook even niet.
https://www.destentor.nl/zwolle/isala-i ... ~a6c613bb/

1 jaar geleden toen lagen er 33 covit in de ic

Plaats reactie