Opsteken middelvinger naar agent !

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Macboy

Opsteken middelvinger naar agent !

Bericht door Macboy » 24 sep 2007, 16:37

Heren. Even iets leuks juridisch. Het beledigen van mensen in dit land mag niet. En terecht. Als ik homo zeg tegen iemand en je doet daarvan aangifte, dan is dit gewoon strafbaar. Gelukkig is het niet algemeen maatschappelijk geaccepteerd om elke keer aangifte te doen (en zul je niet zo diep beledigd zijn dat daar een straf tot uiting moet komen) maar bij agenten is het anders.

En terecht natuurlijk. Aan de ene kant moet je als agent een wat dikkere huid hebben dan een gewoon manspersoon, maar aan de andere kant mag je als agent ook een hogere tolerantie grens hebben.

Op dit moment geldt in ons land een lik op stuk beleid. Dat betekent dat elke agent aangifte zou moeten doen van beledigingen, in elk geval voor zover die in het openbaar zijn geuit (ergens in een donker steegje klootzak roepen naar een agent die je achtervolgd zou hier niet snel onder vallen ;)).

Maar de vraag in ons strafrechtsysteem is een beetje: hoe ver kun je en moet je gaan als agent? Ook ik vind dat de ordehandhaver zijn werk moet doen en niet zomaar alles hoeft te tolereren. Terecht toch?

Maar ik heb ook meegemaakt dat een agent zich zodanig beledigd voelde door de gebezigde woorden van de client, dat hij een vordering als benadeelde partij indiende (omdat hij immateriële schade zou overhouden aan de uitingen). Onzin natuurlijk en gelukkig heeft de rechter daar korte metten meegemaakt. Dan zit je gewoon in het verkeerde vak.

Het interessante is nu de middelvinger: mag je een middelvinger opsteken naar de agent ?

Het antwoord van het Gerechtshof Arnhem is op dit moment: NEE. Het mag dus niet. Waarom niet? Volgens het Hof gaat het bij de beantwoording van de vraag of het opsteken van de middelvinger een belediging is, om de context waarin het gebaar gebezigd is. In casu was het een minachting naar de agent, en zeker geen vriendelijke groet.

Waarom post ik dit? Het gaat namelijk niet om het antwoord van het Gerechtshof, dat vind ik op zich terecht.

Het gaat er nu om dat er ook lagere rechters zijn (want de oplettende D-F-er zou constateren dat wat ik hiervoor zij een uitspraak is van een Gerechtshof, dat betekent dat iemand in hoger beroep zal zijn gegaan) die er soms genoeg van hebben dat agenten om het even aangifte doen van belediging.

En de Almelose rechter had er schijnbaar zin in bij het schrijven van dit vonnis op 10 april 2007. Ik vond dit zo'n fantastisch stuk proza (hoewel vernietigd in hoger beroep) dat ik het jullie niet wil onthouden: lees en geniet :)

(onbelangrijke stukken eruit gehaald)

Uitspraak

RECHTBANK ALMELO
STRAFVONNIS
(schriftelijk vonnis PR)

Parketnummer: 08/800170

Uitspraak 10 april 2007

terechtstaande terzake dat:

hij op of omstreeks 7 februari 2007, te Almelo, opzettelijk een ambtenaarheeft beledigd, door de middelvinger op te steken;

Hoewel de opzet van verdachtes handelen niet expliciet in de tenlastelegging is opgenomen, impliceert het handelen van verdachte – het opsteken van de rechtermiddelvinger – wel opzet en moet men zich afvragen tegen wie dit gebaar was gericht.

Hoewel mag worden aangenomen dat verdachte met zijn gebaar een zekere mate van negatieve gezindheid jegens het politieapparaat in het algemeen heeft willen uiten, heeft hij zich daarmee tevens bewust blootgesteld aan de niet te verwaarlozen kans dat hij daarmee ook de dienstdoende politieambtenaren zou treffen, zodat in zoverre de tenlastelegging kan worden gevolgd.

Blijft de vraag of het opsteken van de rechtermiddelvinger in de richting van de politieambtenaren moet worden gezien als een belediging bestaande in enige feitelijkheid deze politieambtenaren aangedaan.
De opgestoken middelvinger – hetzij links dan wel rechts – is een – vermoedelijk uit de Verenigde Staten van Amerika overgewaaid – gebaar, verbeeldende de uitdrukking: “up yours”. Even bargoens en plat als het Nederlandse “Stop dat maar in je reet.”
Hier te lande is het gebaar echter in de loop der jaren ingeburgerd als zou het betekenen: “fuck you”.
Hoewel dit letterlijk een seksuele duiding inhoudt, wordt het in feite vrijwel nimmer zo bedoeld. Het betekent, afhankelijk van de omstandigheden, veeleer: “Lazer toch op”, “Krijg de kolere”, “Maak dat de kat wijs”, “Ik heb schijt aan je”, of soms zelfs “Val dood”.
In alle gevallen zonder twijfel hufterig en/of onbeschoft, maar hufterig en/of onbeschoft gedrag is – hoewel spijtig genoeg – op zichzelf naar Nederlands recht niet strafbaar. Ook kan de opgestoken middelvinger onder omstandigheden dan ook als een verwensing worden gezien, maar ook dit houdt nog geen belediging in.
Dat verdachte blijkens het proces-verbaal zijn eigen gedrag een belediging noemt draagt niet bij aan het bewijs. Verdachte heeft een dusdanig uitgebreide en gevarieerde strafrechtelijke documentatie dat betwijfeld moet worden of hij beschikt over een zodanig ingeprent stelsel van normen en waarden dat hij in dit kader geacht moet worden te weten waar hij het over heeft.
Nu verdachte niet ter zitting verschenen is heeft hij ook niet kunnen uitleggen wat hij nu precies met zijn gebaar bedoelde.
Aldus is niet komen vast te staan dat de opgestoken rechtermiddelvinger van verdachte in casu de tenlastegelegde belediging opleverde, zodat verdachte dient te worden vrijgesproken.

R E C H T D O E N D E:

Verklaart niet wettig en overtuigend bewezen hetgeen aan verdachte is tenlastegelegd en spreekt hem daarvan vrij.

Voer voor juristen :)

Roman

Bericht door Roman » 24 sep 2007, 16:45

:lol:

Zag het hier een keer iemand doen, werd niet vervolgt ofzo. Maar kreeg wel een gummi knuppel op z'n neus :lol:

Pescatore

Bericht door Pescatore » 24 sep 2007, 16:48

Verdachte heeft een dusdanig uitgebreide en gevarieerde strafrechtelijke documentatie dat betwijfeld moet worden of hij beschikt over een zodanig ingeprent stelsel van normen en waarden dat hij in dit kader geacht moet worden te weten waar hij het over heeft.
Geweldig, kan zo in boekvorm :)

Peter Tunissen

Re: Opsteken middelvinger naar agent !

Bericht door Peter Tunissen » 24 sep 2007, 17:26

*meldt! :lol:
Macboy schreef:Als ik homo zeg tegen iemand en je doet daarvan aangifte, dan is dit gewoon strafbaar.
Dat betwijfel ik al, volgens mij heb ik pas een vonnis gezien waarin het iemand homo noemen niet strafbaar werd geacht, tenzij het (zoals daar het geval was) werd vergezelf van een afkeurend woord.
Homo mag je dus gewoon naar een agent roepen, vieze homo of teringhomo dan weer niet, HIV-homo zal wel een twijfel geval zijn en afhankelijk van de mate waarin de agent aan de omschrijving voldoet. :mrgreen:

Hier:
http://www.dag.nl/Nieuws/Artikelpagina- ... ntid=28694

De rest van je verhaal lees ik vanavond wel. :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 sep 2007, 17:44

:lol:

Al dat gezemel van die agenten kost de Nederlandse staat een hoop tijd en geld.......ongelofelijk :evil:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 24 sep 2007, 17:49

Toch even gelezen, geniaal arrest, meer van dat soort rechters! :mrgreen:

Michel P

Bericht door Michel P » 24 sep 2007, 18:12

Hahahahahahaha!

idd meer van dat soort rechters.

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 24 sep 2007, 18:39

Peter Tunissen schreef:Homo mag je dus gewoon naar een agent roepen, vieze homo of teringhomo dan weer niet, HIV-homo zal wel een twijfel geval zijn en afhankelijk van de mate waarin de agent aan de omschrijving voldoet.
Als mensen willen kan ik de jurisprudentie wel kort op een rijtje zetten? Dit klopt ieg niet helemaal. Bovendien is politierecht(er) iets anders dan de HR :)

wjn

Bericht door wjn » 24 sep 2007, 19:56

Macboy schreef:Heren. Even iets leuks juridisch. Het beledigen van mensen in dit land mag niet. En terecht. Als ik homo zeg tegen iemand en je doet daarvan aangifte, dan is dit gewoon strafbaar. Gelukkig is het niet algemeen maatschappelijk geaccepteerd om elke keer aangifte te doen (en zul je niet zo diep beledigd zijn dat daar een straf tot uiting moet komen) maar bij agenten is het anders.

En terecht natuurlijk. Aan de ene kant moet je als agent een wat dikkere huid hebben dan een gewoon manspersoon, maar aan de andere kant mag je als agent ook een hogere tolerantie grens hebben.
Ik vind dit de omgekeerde wereld.

Juist het uitmaken van een agent voor wat dan ook zou zwaarder moeten wegen dan een ander burger. Een agent moet gezag hebben en dat kan niet als je 'm ongestraft maar allerlei namen mag geven o.i.d.

markk

Bericht door markk » 24 sep 2007, 20:25

OK. Beledigen mag niet. Kortom "klootzak" roepen is uit den boze.

Maar gewoon je gevoelens / mening uiten, kortom "ik vind je een klootzak".

Valt dit onder belediging of onder de vrijheid van meningsuiting ?

Mark.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 24 sep 2007, 20:59

Ik vrees dat je 'm daarmee beledigd :P.

Tom

Bericht door Tom » 24 sep 2007, 22:18

Tja die mensen doen hun werk dus uitschelden of persoonlijk worden vind ik niet nodig mits hun je ook op een normale manier behandelen (waar het nog wel es foutgaat). Je bereikt meestal een stuk meer door vriendelijk te blijven, op een paar klootzakken na die je het bloed onder de nagels halen.

frankv

Bericht door frankv » 24 sep 2007, 22:59

Pescatore schreef:
Verdachte heeft een dusdanig uitgebreide en gevarieerde strafrechtelijke documentatie dat betwijfeld moet worden of hij beschikt over een zodanig ingeprent stelsel van normen en waarden dat hij in dit kader geacht moet worden te weten waar hij het over heeft.
Geweldig, kan zo in boekvorm :)
zit hier echt een heerlijk potje te lachen, nooit geweten dat er zulke grappige vonnissen geschreven werden!

frank

Macboy

Bericht door Macboy » 25 sep 2007, 11:00

Frank, ik denk dat 90% van jullie totaal geen idee over ons rechtsstelsel hebben :)

En dat hoeft ook niet hoor !

@rest: ik vind ook dat lik op stuk beleid terecht, dus iets beter lezen aub.

Wat betreft: "ik vind" is dit natuurlijk niet waar. Vrijheid van meningsuiting houdt precies daar op waar andere normen worden overtreden.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 25 sep 2007, 18:24

Ja leuk zo'n vonnis uit Assen, wel allemaal goed lezen dat de HR dat al weer terug gedraaid heeft.

Het is maar goed dat verdachte dan ook niet in de gaten heeft dat hij waarschijnlijk nooit meer dan dit beledigd zal worden.
(zal hij zich uberhaut beledigd voelen? Denk dat hij niet veder komt dan Ontslag van rechtsvervolging.... " Huhh wat?? ... Oh vrijspraak... mooi man" )

Jorrit

Bericht door Jorrit » 25 sep 2007, 18:29

Macboy schreef: Als mensen willen kan ik de jurisprudentie wel kort op een rijtje zetten? Dit klopt ieg niet helemaal. Bovendien is politierecht(er) iets anders dan de HR :)
Dat zou niet verkeerd wezen

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2007, 00:14

Vandaag een klein berichtje in de telegraaf, iemand ik dacht uit Apeldoorn had 6 bekeuringen gekregen omdat ie naar 6 agenten zijn middelvinger opstak.. 350 euro in totaal. (serieus waar)

Verduld Macboy dat ben jij toch niet geweest :lol:

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 26 sep 2007, 11:51

Rico v Velzen schreef:Vandaag een klein berichtje in de telegraaf, iemand ik dacht uit Apeldoorn had 6 bekeuringen gekregen omdat ie naar 6 agenten zijn middelvinger opstak.. 350 euro in totaal. (serieus waar)

Zeventig euro per bekeuring, echter 6 halen 5 betalen.

Zoiets? Want 350 door 6 delen geeft zo'n raar bedrag. :D

RVV

Bericht door RVV » 26 sep 2007, 12:19

Die ene agent die over was vond het blijkbaar terecht dat ie een middelvinger kreeg.. :lol:

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 26 sep 2007, 12:37

wjn schreef:
Macboy schreef:Heren. Even iets leuks juridisch. Het beledigen van mensen in dit land mag niet. En terecht. Als ik homo zeg tegen iemand en je doet daarvan aangifte, dan is dit gewoon strafbaar. Gelukkig is het niet algemeen maatschappelijk geaccepteerd om elke keer aangifte te doen (en zul je niet zo diep beledigd zijn dat daar een straf tot uiting moet komen) maar bij agenten is het anders.

Ik vind dit de omgekeerde wereld.

Juist het uitmaken van een agent voor wat dan ook zou zwaarder moeten wegen dan een ander burger. Een agent moet gezag hebben en dat kan niet als je 'm ongestraft maar allerlei namen mag geven o.i.d.
Mee eens ... maar ook met het feit dat de agent een hogere tolerantiegrens moet hebben, maar ongestraft accepteren ... nee.

Ik ben nog uit de tijd dat je netjes "U" tegen een agent zei ...soort van respect/opvoeding.

Roel.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 26 sep 2007, 22:01

Ja Roel, maar dat was ook de tijd dat een agent nog tolerant kon zijn en niet direct begon te schrijven.
En wat dacht je van de echte crimimaliteit waar toendertijd nog wel wat aan gedaan werd.
Toendertijd waren de agenten nog politie en geen robotachtige broekies met een bonnenboekie.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 27 sep 2007, 17:01

Dat was in de vorige eeuw, wat zeg ik? Nee vorige millenium! :D

Ik moet zeggen dat ik in de afgelopen 20 jaar maar twee keer ben aangehouden. Een keer in Belgie (reed meer dan 230 maar hadden me op 180 geklokt toen ik ze inhaalde) en vrij recent in Nederland (waar ze me niet konden klokken) en in beide gevallen waren ze zeer correct en vriendelijk.

Tuurlijk, er zijn uitzonderingen maar denk dat de meeste gewoon de werk doen die hun opgedragen wordt (en kennelijk voor een wel heel lage salaris).

Ik zal dit nu uitprinten en in mijn auto leggen zodat ik het kan laten zien bij de volgende keer dat ik aangehouden word. :D

Opa

Bericht door Opa » 27 sep 2007, 22:07

Tuurlijk, er zijn uitzonderingen maar denk dat de meeste gewoon de werk doen die hun opgedragen wordt (en kennelijk voor een wel heel lage salaris).
Dat klopt, maar niemand verplicht je om daar te gaan werken. :wink:

RVV

Bericht door RVV » 27 sep 2007, 22:46

Opa schreef:
Dat klopt, maar niemand verplicht je om daar te gaan werken. :wink:
Dan ken jij Koos Spee nog niet :lol:

Opa

Bericht door Opa » 27 sep 2007, 22:56

Dat is toch die vriendelijke meneer die altijd met die leuke, kleine, donkere krullebol staat te kletsen in dat autoprogramma? :mrgreen:

Plaats reactie