Proefrit Audi A5 3.0TDi: wel spannend?
- Macboy
- Daniel
Tsja dat snap ik ook niet, die motor is gewoon gemaakt om aan een lekkere automaat gehangen te worden. Misschien dat Audi nog bezig is de DSG-bak geschikt te maken voor de A5. Een andere mogelijkheid is dat de combinatie quattro-automaat een probleem vormt, want in de huidige lineup is geen enkel quattro-model met automaat te bestellen.
De 2.7TDI die vanaf eind dit jaar geleverd zal worden is er alleen maar met de Multitronic en voorwielaandrijving, de 3.2 FSI is met beide te bestellen maar als je quattro wil is alleen de handbak leverbaar. De 3.0TDI en S5 zijn er alleen als quattro en dus ook alleen als handbak.
De 2.7TDI die vanaf eind dit jaar geleverd zal worden is er alleen maar met de Multitronic en voorwielaandrijving, de 3.2 FSI is met beide te bestellen maar als je quattro wil is alleen de handbak leverbaar. De 3.0TDI en S5 zijn er alleen als quattro en dus ook alleen als handbak.
- Johan
Er zijn wel quattro's met automaat bij andere modellen. (A4, A6 etc) dus waarom zou het bij de A5 dan niet kunen? het is hetzelfde quattro/torsen systeem.
denk idd dat de bak nog in ontwikkeling is, Audi kennende willen ze een automaat bak hebben die perfect aansluit bij de rijeigenschappen van de A5
verder kan me niet voorstellen dat er geen A5 3.0tdi met automaat komt... model is ook nog maar net nieuw zullen binnen een jaar nog wel eens aantal nieuwe motor/bak uitvoeringen bijkomen.
denk idd dat de bak nog in ontwikkeling is, Audi kennende willen ze een automaat bak hebben die perfect aansluit bij de rijeigenschappen van de A5
verder kan me niet voorstellen dat er geen A5 3.0tdi met automaat komt... model is ook nog maar net nieuw zullen binnen een jaar nog wel eens aantal nieuwe motor/bak uitvoeringen bijkomen.
- Macboy
- Joop
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de achterbank zelf niet uitgeprobeerd heb. Maar heb wel even omgekeken toen ik in de auto zat en zo te zien en inschattend zal het best krap zijn om achter mij te zitten (en dan ben ik slechts 1,78m lang). Dus echt lange ritten zijn niet echt comfortabel lijkt mij.Rebel schreef:Wat vond je van de ruimte op de achterbank?
Kon er een passagier achter jou zitten?
Bij mij namelijk niet.
Dit viel me tegen, zeker omdat de auto zo gestrekt en ruim aandoet.
3-coupe heeft meer ruimte achterin viel me op.
Nu is de ruimte achterin voor mij niet echt van belang, die keren dat er bij mij mensen op de achterbank zitten kan ik op jaarbasis op één hand tellen. Aan de andere kant hou ik die optie wel graag open, de TT daarentegen is gewoon te krap voor volwassenen.
- Joop
Ik heb de automaat geen moment gemist. Auto maakt graag toeren, zoals te lezen viel was ik bijna vergeten dat ik met een Diesel onderweg was, want tegen de 4,5 tot 5 duizend toeren voel je de trekkracht echt afnemen en schakel je vanzelf over.Macboy schreef:Heeft uiteraard te maken met het feit dat het nog niet technisch kan, ze zijn daar niet gek.
A5 3.0TDI is natuurlijk een auto waar een automaat in hoort (smeekt ie om)
Daarentegen schakelt de A5 dusdanig prettig (net als in de 3er) dat je toch graag zelf schakelt; Ook hoefde ik mijn rijstijl niet eens echt aan te passen om vlot van z'n plek te komen. Ik schakel normaal (in 90% van de gevallen) ook al bij maximaal 4 tot 4,5 duizend toeren over, dus dit werkte feitelijk hetzelfde.
Ook totaal geen schokken in de aandrijflijn bij vlot doorschakelen; eigenlijk gewoon prachtig.
-
Joop , de TT is een tweezitter.
Ik ben 1.85 en achter mijn stoel zit zegge en spreken 6 cm ruimte tussen stoel en bank. Achter de bijrijderstoel zit 2 cm ruimte.
Ik zou een aangespoelde etiopier hooguit bij het asielzoekerscentrum kunnen afzetten. Maar een kind van 6 past er niet.
Overigens valt mij op dat ik met DSG verder naar achteren zit als met de schakelbak van de A3.
Ik trek dan uiteraard het stuur ook verder mee naar achteren.
Bij een schakelbak is de koppeling bepalend. Terwijl bij een DSG bak de rem en gaspedaal bepalend zijn. En deze bedien ik prettiger met mijn benen minder gebogen.
A5 is ruime tweezitter, met de mogelijkheid om af en toe iemand mee te nemen als nodig is.
Het is geen auto waarin je met 4 personen naar Parijs zou rijden.
Desondanks vind ik mooi van ontwerp.
Mijn keus zou eerder naar de nieuwe A4 gaan.
Meer mogelijkheden, fraai ontwerp. Veel ruimte achterin ten opzichte van het vorige model. Interieur wederom nog fraaier afgewerkt.
En hij kan voorzien worden van al mogelijke opties. o.a. Active-cruise-control. (zelfremmende cruise)
Ik was er positief door verrast. Toen ik een uur later in een 3 serie plaats nam (full option) leek deze toch wel weer erg blasse'
Ik ben 1.85 en achter mijn stoel zit zegge en spreken 6 cm ruimte tussen stoel en bank. Achter de bijrijderstoel zit 2 cm ruimte.
Ik zou een aangespoelde etiopier hooguit bij het asielzoekerscentrum kunnen afzetten. Maar een kind van 6 past er niet.
Overigens valt mij op dat ik met DSG verder naar achteren zit als met de schakelbak van de A3.
Ik trek dan uiteraard het stuur ook verder mee naar achteren.
Bij een schakelbak is de koppeling bepalend. Terwijl bij een DSG bak de rem en gaspedaal bepalend zijn. En deze bedien ik prettiger met mijn benen minder gebogen.
A5 is ruime tweezitter, met de mogelijkheid om af en toe iemand mee te nemen als nodig is.
Het is geen auto waarin je met 4 personen naar Parijs zou rijden.
Desondanks vind ik mooi van ontwerp.
Mijn keus zou eerder naar de nieuwe A4 gaan.
Meer mogelijkheden, fraai ontwerp. Veel ruimte achterin ten opzichte van het vorige model. Interieur wederom nog fraaier afgewerkt.
En hij kan voorzien worden van al mogelijke opties. o.a. Active-cruise-control. (zelfremmende cruise)
Ik was er positief door verrast. Toen ik een uur later in een 3 serie plaats nam (full option) leek deze toch wel weer erg blasse'
- Niels
- Auto: Prius+
- Joop
@Rebel: Dat de TT een tweezitter dat weet ik, al wordt die door de verkopers wel als 2+2-coupe verkocht (weliswaar voor kinderen tot 1,50m lengte), maar dit moet je de achterpassagiers nooit aan willen doen.
Wat die extra deuren betreft van de A4: Die heb ik niet nodig. Dan zal het enige voordeel zijn dat de A4 een duizend of 6 goedkoper is dan de A5 (al heb ik de prijslijst van de A4 nog niet in mijn handen gehad om te weten wat de standaarduitrusting is van de A4 om te zien of dit gat echt zo groot is).
Heb dus liever een coupe.
Wat die extra deuren betreft van de A4: Die heb ik niet nodig. Dan zal het enige voordeel zijn dat de A4 een duizend of 6 goedkoper is dan de A5 (al heb ik de prijslijst van de A4 nog niet in mijn handen gehad om te weten wat de standaarduitrusting is van de A4 om te zien of dit gat echt zo groot is).
Heb dus liever een coupe.
-
In dat geval zou ik ook de coupe nemen Joop.
Ik denk dat het "Dynamic Ride" systeem (besturing, motor, vering)
tzt ook op de A5 beschikbaar wordt. Soortgelijk als t fameuze "M" knopje bij BMW
Of dat ze misschien toch voor Audi Magnetic Ride kiezen op de A5.
Zowizo beter om de tweede jaargang te nemen van een geheel nieuw model.... zelfs bij Audi......trust me
Ik denk dat het "Dynamic Ride" systeem (besturing, motor, vering)
tzt ook op de A5 beschikbaar wordt. Soortgelijk als t fameuze "M" knopje bij BMW
Of dat ze misschien toch voor Audi Magnetic Ride kiezen op de A5.
Zowizo beter om de tweede jaargang te nemen van een geheel nieuw model.... zelfs bij Audi......trust me