Zo gezegd zo gedaan. Na de Mercedes weer terug gebracht te hebben ben ik even een paar deuren verder gegaan: die van de VW/Audi dealer. De A5 staat al weer een maandje in de showroom, maar had nog niet de tijd gehad even langs te wippen.
De enige A5 die ze op dit moment hadden staan was de demo A5 die buiten stond. De A5 is een quattro 3.0TDI, full option. Een auto van rond de 80 mille. Een hoop van die opties mag je voor mij achter wegen laten maar daar ging het nu even niet om.
Auto was al geboekt voor een proefrit later die middag en stond eigenlijk klaar om gewassen te worden, maar de verkoper in kwestie deed niet moeilijk en ik mocht nog even een stukje rond. Na een uitleg over de basisonderdelen (nodig om met de auto te kunnen rijden) was het tijd om daadwerkelijk te gaan rijden.
Voor een goed vergelijk besloot ik hetzelfde stukje van circa 30km te pakken als dat ik deze ochtend met de Mercedes had gereden.
Als je vanuit een BMW in een Audi stap voelt het bijna vertrouwt aan. Ook de bediening en het wegrijden vraagt weinig tot geen gewenning. Hier scoort de A5 gelijk al punten.
Gelijk bij het wegrijden merk je dat deze "Diesel" helemaal niet aanvoelt als een oliestokend apparaat. Ook het geluid is heel beschaafd. Bij echt doortrekken kun je op de achtergrond wel iets van een Dieselgeluid ontdekken maar dit is bijna verwaarloosbaar. Neemt niet weg dat een benzine 6-cylinder toch wel mooier blijft klinken (evenals de V8 uit de S5).
Veenendaal uit rijdend was ik er al achter gekomen dat het ding blijft gaan, ongeacht in welke versnelling je zit.
Eenmaal dorp uit kon ik iets verder gaan, ook hier was te zien hoe makkelijk de auto vooruit schoot. Het geluid dat de V6 Diesel bij het accelereren maakte in het vooronder was aanwezig maar nooit storend. Het klinkt eigenlijk best goed voor een Diesel.
De eerste bochtige stukken dienden zich aan en bij de diverse bochten (snel en langzaam) liet de auto goed zien dat deze zeer goed te handelen was bocht door. Nimmer werd de auto nerveus of was er sprake van tractieproblemen. Zal wel het voordeel van de AWD zijn.
Ook onderstuur waar ik mezelf in het begin voor gewaarschuwd had, bleef geheel achterwege. Zelfs met een koppelbeul en een op voorwielaangedreven gebaseerde quattro kreeg ik nagenoeg geen onderstuur opgewekt. Dat vooroordeel kunnen we vanaf nu dus ook wegstrepen.
Het onderstel voelt als vanouds aan bij deze Audi: stevig afgeveerd maar nooit hinderlijk. Ook hier voelt de A5 heel vertrouwd aan ten opzichte van mijn 3er coupe maar ook ten opzichte van de E92 3er.
Daarentegen helt de koets wel veel minder als bij de 3er en dat is zeker voelbaar. De auto blijft lang vlak. Daardoor krijg je wellicht het idee dat het niet erg hard de bocht door gaat, totdat je op de km-teller kijkt en verbaast ziet dat het toch heel vlot de bocht door wil.
Ook verderop door het dorpje met de korte en zeer hoekige drempels laat de A5 zien dat deze daar geheel geen problemen mee heeft ondanks de 18" wielen en het stevig afgeveerde onderstel. In tegenstelling tot de C320 gaat dit heel comfortabel en heb je zeker niet het idee dat de boel op instorten staat.
Dorpje pakken we nog het serieus bochtige stuk tot aan de snelweg met hier en daar flink wat oneffenheden in de weg. Maar ook hier laat de A5 zich niet van de wijs afbrengen. Zelfs een stukje door de berm met flinke gaten, vanwege een groepje wielrenners, doet de A5 weinig tot niets. Eenmaal voorbij de wielrenners en weer met vier wielen op de weg ga ik even vol op het gas staan en de auto spuit werkelijk vooruit. Even schoot de 130i Rico-edition weer door mijn hoofd. Dit beestje wil serieus stappen vooruit maken in deze uitvoering.
Onderaan de snelweg vliegt nog even een Omega me voor. Ik laat even een gaatje vallen om de oprit met scherpe 180 graden bocht vlot te kunnen nemen alvorens in sneltrein vaart de A12 op te draaien. Deze bocht pakt de A5 wederom prachtig, het gaat eigenlijk veel te gemakkelijk. Er is totaal geen gebrek aan grip of onderstuur te bespeuren, terwijl ik toch redelijk stevig die bocht doorkwam. Eenmaal bocht door loopt de A5 tegen de het rode gebied op de toerenteller (o ja, ik ben op stap met een diesel...

Bij de eerstvolgende afslag loop ik nog even rond de auto voor een paar plaatjes voor het persoonlijke archief, om daarna het laatste stukje snelweg richting de autoboulevard te nemen. Ook nu moet ik weer even ruimte op mijn voorganger laten, om in één ruk door naar de linkerbaan te kunnen stuiven vanaf de oprit. Gelukkig is het net even minder druk dan daarvoor en zowaar kan ik mooi achter mijn voorganger langs in een keer door naar de linkerbaan met schijnbaar alle gemak.
Voor het eerst ben ik diep onder de indruk van een auto met een ander merk dan het blauw-witte propellormerk (in mijn prijsklasse dan...). En ik kan jullie vertellen dat ben ik niet snel.
Conclusies:
- De auto ziet er als coupé geweldig uit. Vanaf het begin dat ik de foto's zag was ik er eigenlijk al over uit dat dit gewoon een hele mooie auto was en is.
- De auto wil met schijnbaar alle gemak rechtuit, maar schuwt zich niet voor stevig bochtenwerk. Het quattro-systeem zal hier zeker zijn bijdrage leveren.
- De auto staat op een standaard onderstel naar mijn weten, maar ik heb geen moment gehad dat ik de behoefte aan een nog straffer afgeveerd sportonderstel had. Ook een optie als Magnetic Ride ontbrak aan deze auto; maar ook op dit punt moet ik zeggen dat de auto nauwelijks overhelt en daardoor nog solider aanvoelt.
- De 3.0 TDi wil prima vooruit. Ik heb geen moment een benzinemotor gemist. Een A5 3.2 V6 zal misschien kostentechnisch interressanter zijn, o.a. met het oog op het omslagpunt diesel-benzine; maar de diesel geeft wel het lekkere duwtje in de rug.
- Interieurafwerking en materiaal staan op zeer hoog niveau. In vergelijking met een E9x 3er moet ik de A5 voor laten gaan. Audi heeft de afwerking veel beter voor elkaar.
- Opties: nog even gespeeld met het MMI-systeem, maar net als het I-Drive systeem heb je het jezelf snel bijgebracht, zelfs zonder tussenkomst van de verkoper.
- Leuke gimmick: viel me op dat de auto bijhield in welke versnelling je reed. Afhankelijk van de rijomstandigheden gaf de auto aan in welke versnelling je het best kon gaan rijden.
Al met al is dit een serieuze kandidaat om een eventuele aanschaf van een E92 3er coupe te verhinderen. Het enige minpuntje dat deze auto zou kunnen hebben, is dat de rijbeleving iets achterblijft op de 3er coupe. Doordat die iets meer dynamischer en agieler aanvoelt richting de limiet heeft de 3er het kleine voordeel. Spelen met uitbrekende achterkant is er bij de A5 ook niet bij. Maar dat laatste zal voor mij zeker niet van doorslag zijn op een eventuele keuze als opvolger.
M.a.w.: de A5 quattro is bij deze een serieuze auto om in de gaten te houden. Nu nog even wachten totdat de eerste weer tweedehands te koop komen: nieuwkoop is voor mij nog steeds niet aantrekkelijk. Tegen die tijd de overweging benzine-diesel nog maar eens maken. Dit geldt overigens ook bij de keuze voor een 330i of 330d.
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3657.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3658.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3660.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3661.JPG[/img]
[img:525:700]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3664.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3666.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3667.JPG[/img]