Proefrit Audi A5 3.0TDi: wel spannend?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Joop

Proefrit Audi A5 3.0TDi: wel spannend?

Bericht door Joop » 22 sep 2007, 22:15

Het was voor mij vandaag even een dagje sturen: 's ochtends met de C320 A (W203) weggeweest en toen bij het tanken voordat ik kon proefrijden zag ik een paar deuren verder een demo A5 voor het pand van de Audi-dealer staan (pomp is namelijk van de VW/Audi dealer :wink: ). Ik had me dus al voorgenomen om daar ook nog even langs te gaan (werd wel tijd zeg...).

Zo gezegd zo gedaan. Na de Mercedes weer terug gebracht te hebben ben ik even een paar deuren verder gegaan: die van de VW/Audi dealer. De A5 staat al weer een maandje in de showroom, maar had nog niet de tijd gehad even langs te wippen.

De enige A5 die ze op dit moment hadden staan was de demo A5 die buiten stond. De A5 is een quattro 3.0TDI, full option. Een auto van rond de 80 mille. Een hoop van die opties mag je voor mij achter wegen laten maar daar ging het nu even niet om.

Auto was al geboekt voor een proefrit later die middag en stond eigenlijk klaar om gewassen te worden, maar de verkoper in kwestie deed niet moeilijk en ik mocht nog even een stukje rond. Na een uitleg over de basisonderdelen (nodig om met de auto te kunnen rijden) was het tijd om daadwerkelijk te gaan rijden.

Voor een goed vergelijk besloot ik hetzelfde stukje van circa 30km te pakken als dat ik deze ochtend met de Mercedes had gereden.

Als je vanuit een BMW in een Audi stap voelt het bijna vertrouwt aan. Ook de bediening en het wegrijden vraagt weinig tot geen gewenning. Hier scoort de A5 gelijk al punten.
Gelijk bij het wegrijden merk je dat deze "Diesel" helemaal niet aanvoelt als een oliestokend apparaat. Ook het geluid is heel beschaafd. Bij echt doortrekken kun je op de achtergrond wel iets van een Dieselgeluid ontdekken maar dit is bijna verwaarloosbaar. Neemt niet weg dat een benzine 6-cylinder toch wel mooier blijft klinken (evenals de V8 uit de S5).

Veenendaal uit rijdend was ik er al achter gekomen dat het ding blijft gaan, ongeacht in welke versnelling je zit.
Eenmaal dorp uit kon ik iets verder gaan, ook hier was te zien hoe makkelijk de auto vooruit schoot. Het geluid dat de V6 Diesel bij het accelereren maakte in het vooronder was aanwezig maar nooit storend. Het klinkt eigenlijk best goed voor een Diesel.

De eerste bochtige stukken dienden zich aan en bij de diverse bochten (snel en langzaam) liet de auto goed zien dat deze zeer goed te handelen was bocht door. Nimmer werd de auto nerveus of was er sprake van tractieproblemen. Zal wel het voordeel van de AWD zijn.

Ook onderstuur waar ik mezelf in het begin voor gewaarschuwd had, bleef geheel achterwege. Zelfs met een koppelbeul en een op voorwielaangedreven gebaseerde quattro kreeg ik nagenoeg geen onderstuur opgewekt. Dat vooroordeel kunnen we vanaf nu dus ook wegstrepen.

Het onderstel voelt als vanouds aan bij deze Audi: stevig afgeveerd maar nooit hinderlijk. Ook hier voelt de A5 heel vertrouwd aan ten opzichte van mijn 3er coupe maar ook ten opzichte van de E92 3er.

Daarentegen helt de koets wel veel minder als bij de 3er en dat is zeker voelbaar. De auto blijft lang vlak. Daardoor krijg je wellicht het idee dat het niet erg hard de bocht door gaat, totdat je op de km-teller kijkt en verbaast ziet dat het toch heel vlot de bocht door wil.

Ook verderop door het dorpje met de korte en zeer hoekige drempels laat de A5 zien dat deze daar geheel geen problemen mee heeft ondanks de 18" wielen en het stevig afgeveerde onderstel. In tegenstelling tot de C320 gaat dit heel comfortabel en heb je zeker niet het idee dat de boel op instorten staat.

Dorpje pakken we nog het serieus bochtige stuk tot aan de snelweg met hier en daar flink wat oneffenheden in de weg. Maar ook hier laat de A5 zich niet van de wijs afbrengen. Zelfs een stukje door de berm met flinke gaten, vanwege een groepje wielrenners, doet de A5 weinig tot niets. Eenmaal voorbij de wielrenners en weer met vier wielen op de weg ga ik even vol op het gas staan en de auto spuit werkelijk vooruit. Even schoot de 130i Rico-edition weer door mijn hoofd. Dit beestje wil serieus stappen vooruit maken in deze uitvoering.

Onderaan de snelweg vliegt nog even een Omega me voor. Ik laat even een gaatje vallen om de oprit met scherpe 180 graden bocht vlot te kunnen nemen alvorens in sneltrein vaart de A12 op te draaien. Deze bocht pakt de A5 wederom prachtig, het gaat eigenlijk veel te gemakkelijk. Er is totaal geen gebrek aan grip of onderstuur te bespeuren, terwijl ik toch redelijk stevig die bocht doorkwam. Eenmaal bocht door loopt de A5 tegen de het rode gebied op de toerenteller (o ja, ik ben op stap met een diesel... :wink: ) en schakel dan ook snel op naar drie, vier en vijf. Binnen een paar flitsen zit ik al boven de landelijke limiet en rijd ik al cruisend met een gangetje van 140/150 verder.

Bij de eerstvolgende afslag loop ik nog even rond de auto voor een paar plaatjes voor het persoonlijke archief, om daarna het laatste stukje snelweg richting de autoboulevard te nemen. Ook nu moet ik weer even ruimte op mijn voorganger laten, om in één ruk door naar de linkerbaan te kunnen stuiven vanaf de oprit. Gelukkig is het net even minder druk dan daarvoor en zowaar kan ik mooi achter mijn voorganger langs in een keer door naar de linkerbaan met schijnbaar alle gemak.

Voor het eerst ben ik diep onder de indruk van een auto met een ander merk dan het blauw-witte propellormerk (in mijn prijsklasse dan...). En ik kan jullie vertellen dat ben ik niet snel.

Conclusies:
- De auto ziet er als coupé geweldig uit. Vanaf het begin dat ik de foto's zag was ik er eigenlijk al over uit dat dit gewoon een hele mooie auto was en is.
- De auto wil met schijnbaar alle gemak rechtuit, maar schuwt zich niet voor stevig bochtenwerk. Het quattro-systeem zal hier zeker zijn bijdrage leveren.
- De auto staat op een standaard onderstel naar mijn weten, maar ik heb geen moment gehad dat ik de behoefte aan een nog straffer afgeveerd sportonderstel had. Ook een optie als Magnetic Ride ontbrak aan deze auto; maar ook op dit punt moet ik zeggen dat de auto nauwelijks overhelt en daardoor nog solider aanvoelt.
- De 3.0 TDi wil prima vooruit. Ik heb geen moment een benzinemotor gemist. Een A5 3.2 V6 zal misschien kostentechnisch interressanter zijn, o.a. met het oog op het omslagpunt diesel-benzine; maar de diesel geeft wel het lekkere duwtje in de rug.
- Interieurafwerking en materiaal staan op zeer hoog niveau. In vergelijking met een E9x 3er moet ik de A5 voor laten gaan. Audi heeft de afwerking veel beter voor elkaar.
- Opties: nog even gespeeld met het MMI-systeem, maar net als het I-Drive systeem heb je het jezelf snel bijgebracht, zelfs zonder tussenkomst van de verkoper.
- Leuke gimmick: viel me op dat de auto bijhield in welke versnelling je reed. Afhankelijk van de rijomstandigheden gaf de auto aan in welke versnelling je het best kon gaan rijden.

Al met al is dit een serieuze kandidaat om een eventuele aanschaf van een E92 3er coupe te verhinderen. Het enige minpuntje dat deze auto zou kunnen hebben, is dat de rijbeleving iets achterblijft op de 3er coupe. Doordat die iets meer dynamischer en agieler aanvoelt richting de limiet heeft de 3er het kleine voordeel. Spelen met uitbrekende achterkant is er bij de A5 ook niet bij. Maar dat laatste zal voor mij zeker niet van doorslag zijn op een eventuele keuze als opvolger.

M.a.w.: de A5 quattro is bij deze een serieuze auto om in de gaten te houden. Nu nog even wachten totdat de eerste weer tweedehands te koop komen: nieuwkoop is voor mij nog steeds niet aantrekkelijk. Tegen die tijd de overweging benzine-diesel nog maar eens maken. Dit geldt overigens ook bij de keuze voor een 330i of 330d.

[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3657.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3658.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3660.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3661.JPG[/img]
[img:525:700]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3664.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3666.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3667.JPG[/img]

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 sep 2007, 23:03

Wederom een mooi verslag; zal goed rijden idd, maar modelmatig spreekt het me totaal maar dan ook totaal niet aan, de lelijke neus, lomp aandoende carosserie in het algemeen.
Nu pas valt ook op hoe jaren 80 de klokkenwinkel eruit ziet, met die verzonken tellers is het werkelijk in stap terug in de tijd, BMW vind ik ook dubieus, maar doet toch modern aan in vergelijking met dit retro ontwerp................
Die velgen kunnen ook meteen vervangen worden IMO

Fluim

Bericht door Fluim » 22 sep 2007, 23:30

mooi en accuraat verslag Joop, Kan me er goed in vinden! Thanks

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 sep 2007, 00:04

Goed verslag Joop en objectief beoordeeld lijkt me. Vastgesteld kan worden dat Audi het sportieve gat met BMW behoorlijk heeft verkleind.

De 3.0TDI is een juweel en gewoon een beul van een motor 8) De A5 een schoonheid al vind ik deze kleur te licht :wink:

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2007, 00:04

Super Joop, dit soort verslagen zou ik graag meer willen zien op DF! Duidelijk verhaal.

A5 lijkt me zeer geslaagd model. Het is dat de E92 mooier is, maar de A5 doet er niet veel voor onder als ik het zo lees.

hengelr

Bericht door hengelr » 23 sep 2007, 00:08

Een van de mooiste auto's op het moment. De lijnen komen op de foto niet zo over, maar heb er een paar keer één zien rijden en de auto is heel laag en breedt. En diesels van tegenwoordig zijn niet meer de traktor motoren van 10 jaar geleden. Rijdt relaxter dan veel benzine motoren..

cooldragon

Bericht door cooldragon » 23 sep 2007, 00:41

mooi verslag Joop! Heb zelf nog niet in de A5 gereden,maar als je je stukje leest zie en voel ik t al helemaal voor me!

grappig om te zien dat de A5 toch een behoorlijke indruk achterlaat bij een BMW-minded driver...

enige puntje, de A5 heeft geen op een voorwielaangedr systeem gebaseerd 4wd systeem(haldex zoals in de S3, R32 en TT) maar een continue 4wd (torsen diff)met 40% aandrijving op de voor en 60% op de achterwielen die in grenssituaties naar verhouding 0-100% en 100-0% kan varieren voor zover ik weet.....

RVV

Bericht door RVV » 23 sep 2007, 00:47

Mooi verslag, wilde al hetzelfde typen als Cooldragon over de AWD.

Stoere velgen ook..

A5 ik heb het al vaak gezegd dikke thumbs up..

Als ik nu een middenklasser coupe zou moeten kiezen en geen M3 zou hebben dan is de keuze tussen de 335i en A5 echt heel erg moeilijk.

Joop

Bericht door Joop » 23 sep 2007, 01:58

cooldragon schreef:mooi verslag Joop! Heb zelf nog niet in de A5 gereden,maar als je je stukje leest zie en voel ik t al helemaal voor me!

grappig om te zien dat de A5 toch een behoorlijke indruk achterlaat bij een BMW-minded driver...

enige puntje, de A5 heeft geen op een voorwielaangedr systeem gebaseerd 4wd systeem(haldex zoals in de S3, R32 en TT) maar een continue 4wd (torsen diff)met 40% aandrijving op de voor en 60% op de achterwielen die in grenssituaties naar verhouding 0-100% en 100-0% kan varieren voor zover ik weet.....
Dat zou best kunnen wat betreft de aandrijving. Ik heb de verkoper er iig niet over gehoord. Ik heb er bijvoorbeeld geen onderstuur uit kunnen krijgen in situaties waar je bijvoorbeeld bij een voorwielaangedreven auto wel snel onderstuur zou hebben. Als ik het echt zo willen weten moet dit nog eens nakijken of navragen.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 23 sep 2007, 02:00

romo schreef:Wederom een mooi verslag; zal goed rijden idd, maar modelmatig spreekt het me totaal maar dan ook totaal niet aan, de lelijke neus, lomp aandoende carosserie in het algemeen.
Nu pas valt ook op hoe jaren 80 de klokkenwinkel eruit ziet, met die verzonken tellers is het werkelijk in stap terug in de tijd, BMW vind ik ook dubieus, maar doet toch modern aan in vergelijking met dit retro ontwerp................
Die velgen kunnen ook meteen vervangen worden IMO
1x

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 23 sep 2007, 08:25

Idd, wat een verslag :wink:
Heb je nog gereden?
:lol:

raven14

Bericht door raven14 » 23 sep 2007, 09:04

Mooi verslag, bevestigt mijn vermoeden dat het met Audi de goede weg opgaat. Over de foto's: niet de juiste buitenkleur (maar ziet er in het echt wel beter uit), niet de juiste velgen, en het interieur moet ook wat worden opgeleukt.

De S5 blijft mij interesse wegdragen voor vervanging van het dagelijkse werkpaard volgend jaar...

allen

Bericht door allen » 23 sep 2007, 09:16

Zo op de foto vind ik hem wederom niet denderend. Echter heb ik deze in exact dezelfde uitvoering van dichtbij bekeken bij de dealer. In het echt vind ik hem dan weer erg mooi. De wielen ook. Niet zo groot dat je aandacht er direct naartoe getrokken wordt.
Het interieur van een Audi vind ik zowel op de foto's als in het echt erg mooi om te zien. Smaken zullen wel verschillen.

Mvg,
B.M.W. Man :wink:

Joop

Bericht door Joop » 23 sep 2007, 11:42

Arthur schreef:Idd, wat een verslag :wink:
Heb je nog gereden?
:lol:
Tijd was al bijna om.... :wink:
raven14 schreef:Mooi verslag, bevestigt mijn vermoeden dat het met Audi de goede weg opgaat. Over de foto's: niet de juiste buitenkleur (maar ziet er in het echt wel beter uit), niet de juiste velgen, en het interieur moet ook wat worden opgeleukt.

De S5 blijft mij interesse wegdragen voor vervanging van het dagelijkse werkpaard volgend jaar...
Er is nog een maatje groter 19" in 2 varianten. 1 daarvan is ook gebruikt in de persfoto's en die is combinatie met dit zilver wel erg fraai.

Wat interieur betreft hoeft het voor mij geen rijdende kermisattractie te worden: dus zwart is prachtig.

Smaken verschillen inderdaad

Joop

Bericht door Joop » 23 sep 2007, 11:42

Overigens komt er aan het eind van het jaar (december 2007) nog een 1,8 TFSI (170PK) uitvoering van de A5 met een vanafprijs van €43.000,-. Deze is wat dat betreft heel gunstig geprijsd.

Doorspitten van de prijslijst leert mij dat er nog een 5k tot 6,5k euro aan "must-have" opties bij moeten komen en dan is een prijs van rond de €50.000,- een hele mooie prijs voor een dergelijke auto.

De "must-have" opties bestaan voor mij uit:
- sportstoelen (niet electrische verstelbaar);
- parkeersensoren (enkel achter);
- Xenon verlichting (dat is dus inclusief de LED-dagrijverlichting, die standaard ontbreekt);
- 18" velgen zoals onder de testauto;
- klasse 3 alarm (vanwege verzekeringseisen)

Daniel

Re: Proefrit Audi A5 3.0TDi: wel spannend?

Bericht door Daniel » 23 sep 2007, 11:51

Joop schreef: Conclusies:
- De auto ziet er als coupé geweldig uit. Vanaf het begin dat ik de foto's zag was ik er eigenlijk al over uit dat dit gewoon een hele mooie auto was en is.
In werkelijkheid oogt hij net zoals de E92 veel beter dan op foto's. Op grond van afbeeldingen concluderen dat hij lelijk is doet het model geen recht.
- De auto staat op een standaard onderstel naar mijn weten, maar ik heb geen moment gehad dat ik de behoefte aan een nog straffer afgeveerd sportonderstel had. Ook een optie als Magnetic Ride ontbrak aan deze auto; maar ook op dit punt moet ik zeggen dat de auto nauwelijks overhelt en daardoor nog solider aanvoelt.
Zo te zien zat er geen S-line op dus dan krijg je inderdaad het standaard onderstel. Met de S-line wordt hij wat (15 mm geloof ik) verlaagd en rijdt ie wat stugger. Magnetic Ride is voor zover ik weet (nog) niet leverbaar.
- De 3.0 TDi wil prima vooruit. Ik heb geen moment een benzinemotor gemist. Een A5 3.2 V6 zal misschien kostentechnisch interressanter zijn, o.a. met het oog op het omslagpunt diesel-benzine; maar de diesel geeft wel het lekkere duwtje in de rug.
Het grote nadeel is het beperkte toerenbereik dat extra opvalt doordat er geen automaat met deze motor leverbaar is. Toch baal ik wel dat mijn werkgever pas diesel toestaat vanaf 40.000 km per jaar want anders wist ik het wel.

Op motorisch gebied heeft de E92 gewoon meer te bieden, de eenvoudigste 335i is zo'n 2000 euro duurder dan de A5 3.2FSI maar we weten allemaal dat de prestaties van de 335i op het niveau van de S5 liggen. Een E92 330i is juist twee mille goedkoper dan een globaal gelijkwaardige A5 en ook op dieselgebied sla ik de 335d wat hoger aan dan de 3.0 TDI van Audi.

Als je de S-line interieur en exterieur neemt heb je 18" lichtmetaal, verlaging, sportstoelen en nog wat spulletjes. Meer heb je feitelijk niet nodig en dat houdt de prijs van de auto op een redelijk normaal niveau. De Proline is ook wel een aanrader maar die kost dan weer 3900 euro.
Laatst gewijzigd door Daniel op 23 sep 2007, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

raven14

Bericht door raven14 » 23 sep 2007, 11:51

joop schreef:
raven14 schreef:Mooi verslag, bevestigt mijn vermoeden dat het met Audi de goede weg opgaat. Over de foto's: niet de juiste buitenkleur (maar ziet er in het echt wel beter uit), niet de juiste velgen, en het interieur moet ook wat worden opgeleukt.

Er is nog een maatje groter 19" in 2 varianten. 1 daarvan is ook gebruikt in de persfoto's en die is combinatie met dit zilver wel erg fraai.

Wat interieur betreft hoeft het voor mij geen rijdende kermisattractie te worden: dus zwart is prachtig.

Smaken verschillen inderdaad
Ik denk dat het interieur in het echt wel meevalt hoor, op de foto lijkt het alleen zo grijs en saai.

Joop

Bericht door Joop » 23 sep 2007, 12:00

@Daniel: MR is idd (nog) niet leverbaar.

Motorisch is de 335d een mooier blok dan de 3.0TDI maar deze mag je niet één op één met elkaar vergelijken; alhoewel prijstechnisch de 335d wel nagenoeg hetzelfde kost.

De verkoper had net een paar weken terug zijn 'A5-verkoopcursus' achter de rug en vertelde dat ze naast de A5 3.0 TDI ook nog een E92 330d, MB CLK350 en een C70 hadden kunnen proberen als vergelijken en mogelijke concurrent van de A5.

De 330d had iig bij hem ook een stevige indruk achtergelaten, wat nu bij mij ook zo is bij de A5 3.0TDi.

Femme

Bericht door Femme » 23 sep 2007, 12:26

Er zit een duidelijk prijsverschil van zo'n 5.000 euro tussen de basisversies van de 335d coupé en de 3.0 TDI. De 335d is enkel met automaat leverbaar, wat normaal gesproken +3000 kost, en de 3.0 TDI is enkel met handbak leverbaar. Wat me opvalt is dat de 335d ondanks 46 extra paardjes en 65kg minder massa 0,2 seconden trager is tot de honderd dan de 3.0 TDI.

René130i

Bericht door René130i » 23 sep 2007, 12:33

Mooi verslag Joop. Ik heb in de S5 gereden én de A4 3.0 TDI. En ik vond de TDI echt niet tegenvallen. Misschien nog wel "leukere" acceleratie dan de S5 (niet sneller). Komt goed vooruit iig.

Daniel

Bericht door Daniel » 23 sep 2007, 17:04

Femme schreef:Wat me opvalt is dat de 335d ondanks 46 extra paardjes en 65kg minder massa 0,2 seconden trager is tot de honderd dan de 3.0 TDI.
Quattro + handbak. Dat scheelt op zo'n korte sprint nogal :)

Johan

Bericht door Johan » 23 sep 2007, 17:07

erg goed verslag! lekker objectief zelfs al is het door een BMW rijder geschreven.

persoonlijk vind ik de A5 nu al een tijdloos model... cker een eyecatcher zonder dat het een patserige model is.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 23 sep 2007, 17:30

Mooi verslag.
Interieur zit er ook stukken beter uit dan in het verleden bij de audi's.

Joop

Bericht door Joop » 23 sep 2007, 18:57

Johan schreef:erg goed verslag! lekker objectief zelfs al is het door een BMW rijder geschreven.

...
Als ik dit niet doe hou ik mezelf voor de gek... :wink:

Rebel

Bericht door Rebel » 23 sep 2007, 19:54

Wat vond je van de ruimte op de achterbank?
Kon er een passagier achter jou zitten?
Bij mij namelijk niet.

Dit viel me tegen, zeker omdat de auto zo gestrekt en ruim aandoet.
3-coupe heeft meer ruimte achterin viel me op.

Plaats reactie