Ik vind het altijd wel leuk om de alternatieven van mijn 3er coupe (E46), maar ook diens opvolger de E92 op te zoeken en daar eens mee rond te sturen; om op deze manier toch kritisch te kunnen blijven.
Ze hadden op dit moment geen CLK350 staan dus kreeg ik deze mee.
Alvorens mijn rondje te kunnen maken eerst even tanken bij de pomp van de Audi dealer...

Maar goed de proefrit. Voor proefritten hier in de buurt heb ik een mooi gevarieerd stuk van circa 30km met alle mogelijke wegen, bochten, drempels en stukje autosnelweg waar ik de auto even goed kan uitproberen en zo te kijken of dit een auto voor mij zou kunnen zijn.
Om te beginnen de auto zelf: Het is een C320 ofwel 3,2L V6 met:
- Avantgarde pakket;
- verlaagd en sportief onderstel;
- 19" 2-delige Mercedes velgen;
- handgeschakelde 6-bak;
- 41.000km op de teller (nog nieuw dus).
Op papier een prachtige auto, en dat blijkt min of meer ook wel bij het wegrijden nadat ik de verkoper had afgezet. Het eerste stukje is door de bebouwde kom en daar kan ik even aan de auto wennen: want een handbak is toch nog steeds niet de meest ideale keus in een Mercedes, maar dit went al vrij snel en na een keer of vijf of en neer schakelen ben ik vertrouwd met de bak en koppeling en kan ik Veenendaal uitrijden.
De V6 doet heel lekker zijn werk; heerlijke 6-cylinder sound (niet al te veel gedempt bij accelereren in het interieur), motor pakt lekker op en wil toch nog best lekker van zijn plek.
Tot nu toe voornamelijk recht toe recht aan weggetjes gehad en na het indraaien van een bochtige parcours kan ik het bochten gedrag iets beter beoordelen: auto heeft voldoende grip door de bochten, maar laat zich toch niet erg lekker uit de bochten accelereren, eenmaal rechtuit gaat het allemaal weer prima: de 'zeven heuvels' over: hier komt de auto nauwelijks uit zijn veren, wat overigens wel heel prettig is; dat zal wellicht wel aan de aangepaste veer-dempercombinatie liggen.
Dan een klein dorpje door: flinke drempels alhier: de auto heeft zich tot nu over de wegen laten glijden en het onderstel doet prachtig zijn werk op de lange oneffenheden, maar de korte en hoekige drempels pakt ie ronduit waardeloos. Het lijkt wel of het onderstel uit elkaar valt: zo hard zijn de klappen bij nog geen 25/30 km/h. Mogelijk ligt dit aan de 19" wielen of kan het onderstel deze korte hobbels gewoonweg niet aan.
Dorpje uit: nu volgen de echte bochtige stukken richting snelweg. Ook dit is een weggetje om sommige stukken best slecht is; maar de 3er coupe van mij heeft daar geen enkele moeite mee dus ik verwacht van een comfortabele C-klasse wel dat deze mooier over de hobbels heen gaat.: Niet dus. Ook hier kan het onderstel de diverse oneffenheden slecht aan en het komt allemaal heel stoterig over; sterker nog hierdoor voelt de auto zich ook niet lekker in de bochten. Het is allemaal te onrustig.
Ook op dit stukje weg laat de auto zien dat de auto niet echt van vlotte korte bochten houdt ondanks de achterwielaandrijving: hij heeft zelfs moeite met bocht uit: houdt even in (dat is geen ingreep van ESP of tractiecontrole systeem) en pakt pas lekker op wanneer de auto bijna recht staat.
Dan als laatste een stukje snelweg terug naar de autoboulevard van Veenendaal. De oprit heeft een scherpe bocht naar rechts alvorens op de A12 te komen: deze bocht kun je vrij vlot nemen en hier laat de Benz zien dat de auto toch prima en erg rap een bocht kan nemen, maar de Benz is wel kieskeurig in de ondergrond: het moet nl. wel mooi geasfalteerd zijn. Vol accelererend de snelweg op vind ik het vermogen van de C320 eigenlijk best tegenvallen. De auto heeft een liter meer motorinhoud inhoud dan mijn 3er coupe, maar ik kan nou niet echt zeggen dat de C320 rapper de autobaan op knalt: het verschil is echt te minimaal.
Op de snelweg is het een prachtig rijdende auto: lekker cruisend 140/150 is geen probleem en je zit heerlijk relaxt achter het stuur. Even terug afremmen en optrekken vanaf 90 is ook geen probleem in zijn vijf. Motor is verder heel flexibel, maar verder niet echt inspirerend snel.
Bij de eerste afrit even aan de kant gezet: wat rond de auto gelopen voor wat foto's (zie hieronder) en toen terug. Toen verder de snelweg over richting de dealer.
Conclusie:
- auto voldoet prima als reisauto: veel comfort en is verder rap genoeg in een rechte lijn;
- als stuurmansauto zakt de auto mijns inziens door het ijs: korte bochten heeft ie een hekel aan, vooral bij uitaccelereren uit deze bochten wanneer de bocht ook nog eens niet al te strak erbij ligt.
- Deze auto is zoals gezegd voorzien van grote wielen (het moet wel je smaak zijn (ze zijn op randje OTT)) en sportief verlaagd onderstel. De auto blijft desondanks opvallend comfortabel. Prima gedempt over de lange hobbels, maar door die instelling denk ik ook vervelend stoterig over de korte hobbels. Daarentegen wil de koets in snel genomen bochten ook behoorlijk overhellen.
- Vermogen en prestaties van de 3,2 V6 vallen mij ook behoorlijk tegen. De 218PK komen er slecht uit bij de zwaardere C ten opzichte van de E46-3er. Ook de 325i E92 (eveneens 218PK) voelt sneller aan, maar is tevens ook rapper.
- interieur van de auto laat ook op een aantal punten te wensen over qua materiaalgebruik, maar ook qua bediening van klepjes/knopjes etc. De nieuwe C (W204) is daarentegen een hele stap voorwaarts. Het lederen interieur is overigens nog wel mooi strak.
Aangezien de W203 C-klasse veel gemeen heeft met de CLK (op het E-klasse onderstel na) denk ik niet dat de CLK voor mij een alternatief zou zijn in de plaats van een E92 3er coupe.
Heb wel afgesproken zodra zij een CLK350 met handbak hebben staan dat ik nog een keer langs ga om die te proberen.
Overigens al iemand (rij)ervaring met de nieuwe C-klasse (W204)?
Foto's:
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3645.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3646.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3648.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3652.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3653.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3654.JPG[/img]