Proefrit Mercedes C320 Avantgarde (W203): rijdersauto?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Joop

Proefrit Mercedes C320 Avantgarde (W203): rijdersauto?

Bericht door Joop » 22 sep 2007, 20:32

Na aanleiding van mijn bezoek aan Bert Stemerdink heb ik op een gegeven moment de sleutels van een C320 Avantgarde model W203 (het vorige model dus) in mijn handen gekregen om daar maar eens mee rond te gaan.

Ik vind het altijd wel leuk om de alternatieven van mijn 3er coupe (E46), maar ook diens opvolger de E92 op te zoeken en daar eens mee rond te sturen; om op deze manier toch kritisch te kunnen blijven.

Ze hadden op dit moment geen CLK350 staan dus kreeg ik deze mee.

Alvorens mijn rondje te kunnen maken eerst even tanken bij de pomp van de Audi dealer... :wink: Zie ik daar de A5 buiten staan (mooie wagen 8) ik denk: "straks ook nog even hier langs...")

Maar goed de proefrit. Voor proefritten hier in de buurt heb ik een mooi gevarieerd stuk van circa 30km met alle mogelijke wegen, bochten, drempels en stukje autosnelweg waar ik de auto even goed kan uitproberen en zo te kijken of dit een auto voor mij zou kunnen zijn.

Om te beginnen de auto zelf: Het is een C320 ofwel 3,2L V6 met:
- Avantgarde pakket;
- verlaagd en sportief onderstel;
- 19" 2-delige Mercedes velgen;
- handgeschakelde 6-bak;
- 41.000km op de teller (nog nieuw dus).

Op papier een prachtige auto, en dat blijkt min of meer ook wel bij het wegrijden nadat ik de verkoper had afgezet. Het eerste stukje is door de bebouwde kom en daar kan ik even aan de auto wennen: want een handbak is toch nog steeds niet de meest ideale keus in een Mercedes, maar dit went al vrij snel en na een keer of vijf of en neer schakelen ben ik vertrouwd met de bak en koppeling en kan ik Veenendaal uitrijden.

De V6 doet heel lekker zijn werk; heerlijke 6-cylinder sound (niet al te veel gedempt bij accelereren in het interieur), motor pakt lekker op en wil toch nog best lekker van zijn plek.

Tot nu toe voornamelijk recht toe recht aan weggetjes gehad en na het indraaien van een bochtige parcours kan ik het bochten gedrag iets beter beoordelen: auto heeft voldoende grip door de bochten, maar laat zich toch niet erg lekker uit de bochten accelereren, eenmaal rechtuit gaat het allemaal weer prima: de 'zeven heuvels' over: hier komt de auto nauwelijks uit zijn veren, wat overigens wel heel prettig is; dat zal wellicht wel aan de aangepaste veer-dempercombinatie liggen.

Dan een klein dorpje door: flinke drempels alhier: de auto heeft zich tot nu over de wegen laten glijden en het onderstel doet prachtig zijn werk op de lange oneffenheden, maar de korte en hoekige drempels pakt ie ronduit waardeloos. Het lijkt wel of het onderstel uit elkaar valt: zo hard zijn de klappen bij nog geen 25/30 km/h. Mogelijk ligt dit aan de 19" wielen of kan het onderstel deze korte hobbels gewoonweg niet aan.

Dorpje uit: nu volgen de echte bochtige stukken richting snelweg. Ook dit is een weggetje om sommige stukken best slecht is; maar de 3er coupe van mij heeft daar geen enkele moeite mee dus ik verwacht van een comfortabele C-klasse wel dat deze mooier over de hobbels heen gaat.: Niet dus. Ook hier kan het onderstel de diverse oneffenheden slecht aan en het komt allemaal heel stoterig over; sterker nog hierdoor voelt de auto zich ook niet lekker in de bochten. Het is allemaal te onrustig.

Ook op dit stukje weg laat de auto zien dat de auto niet echt van vlotte korte bochten houdt ondanks de achterwielaandrijving: hij heeft zelfs moeite met bocht uit: houdt even in (dat is geen ingreep van ESP of tractiecontrole systeem) en pakt pas lekker op wanneer de auto bijna recht staat.

Dan als laatste een stukje snelweg terug naar de autoboulevard van Veenendaal. De oprit heeft een scherpe bocht naar rechts alvorens op de A12 te komen: deze bocht kun je vrij vlot nemen en hier laat de Benz zien dat de auto toch prima en erg rap een bocht kan nemen, maar de Benz is wel kieskeurig in de ondergrond: het moet nl. wel mooi geasfalteerd zijn. Vol accelererend de snelweg op vind ik het vermogen van de C320 eigenlijk best tegenvallen. De auto heeft een liter meer motorinhoud inhoud dan mijn 3er coupe, maar ik kan nou niet echt zeggen dat de C320 rapper de autobaan op knalt: het verschil is echt te minimaal.

Op de snelweg is het een prachtig rijdende auto: lekker cruisend 140/150 is geen probleem en je zit heerlijk relaxt achter het stuur. Even terug afremmen en optrekken vanaf 90 is ook geen probleem in zijn vijf. Motor is verder heel flexibel, maar verder niet echt inspirerend snel.

Bij de eerste afrit even aan de kant gezet: wat rond de auto gelopen voor wat foto's (zie hieronder) en toen terug. Toen verder de snelweg over richting de dealer.

Conclusie:
- auto voldoet prima als reisauto: veel comfort en is verder rap genoeg in een rechte lijn;
- als stuurmansauto zakt de auto mijns inziens door het ijs: korte bochten heeft ie een hekel aan, vooral bij uitaccelereren uit deze bochten wanneer de bocht ook nog eens niet al te strak erbij ligt.
- Deze auto is zoals gezegd voorzien van grote wielen (het moet wel je smaak zijn (ze zijn op randje OTT)) en sportief verlaagd onderstel. De auto blijft desondanks opvallend comfortabel. Prima gedempt over de lange hobbels, maar door die instelling denk ik ook vervelend stoterig over de korte hobbels. Daarentegen wil de koets in snel genomen bochten ook behoorlijk overhellen.
- Vermogen en prestaties van de 3,2 V6 vallen mij ook behoorlijk tegen. De 218PK komen er slecht uit bij de zwaardere C ten opzichte van de E46-3er. Ook de 325i E92 (eveneens 218PK) voelt sneller aan, maar is tevens ook rapper.
- interieur van de auto laat ook op een aantal punten te wensen over qua materiaalgebruik, maar ook qua bediening van klepjes/knopjes etc. De nieuwe C (W204) is daarentegen een hele stap voorwaarts. Het lederen interieur is overigens nog wel mooi strak.

Aangezien de W203 C-klasse veel gemeen heeft met de CLK (op het E-klasse onderstel na) denk ik niet dat de CLK voor mij een alternatief zou zijn in de plaats van een E92 3er coupe.
Heb wel afgesproken zodra zij een CLK350 met handbak hebben staan dat ik nog een keer langs ga om die te proberen.

Overigens al iemand (rij)ervaring met de nieuwe C-klasse (W204)?

Foto's:
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3645.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3646.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3648.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3652.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3653.JPG[/img]
[img:700:525]http://xs119.xs.to/xs119/07386/IMG_3654.JPG[/img]

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 sep 2007, 21:14

Mooi verslag, maar ja, jij hoort ook niet in zo`n auto natuurlijk :lol: :wink:

Gewoon blijven waar je zit, en verroer je niet, dat is het allerbeste Joop.

Joop

Bericht door Joop » 22 sep 2007, 21:17

Helemaal gelijk Romo.

Daarentegen, Ik had deze middag overigens nog wel een echt alternatief: eentje met vier ringen en vierwielaandrijving en ook nog eens een coupé.

Tommy

Bericht door Tommy » 22 sep 2007, 21:18

@Joop,
ik had 19 inch schnitzer velgen icm schnitzer onderstel en dat hobbelde ook wel iets meer dan m'n huidige 18 inch. Met 17 inch heb je dan toch wel minder last van gehobbel. Scheelt natuurlijk ook wel.
Ziet er op de foto's iig toch wel netjes uit.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 sep 2007, 21:32

Leuk verslag Joop en altijd leuk om eens wat anders te proeven.

De C heeft een hoop zaken mee als uitvoering, motor en kleur maar toch spreekt het (ook) mij niet echt aan. De nieuwe daarentegen lijkt me een mooie kar 8)

Thanks for sharing :wink:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 22 sep 2007, 21:51

leuk verslag.
Maar maak je er een hobby van om overal en nergens maar een proefritje los te peuteren?

Volgensmij is dat wat misbruik maken van. Ik maak slechts een proefrit als ik zeker weet dat ik als de wagen goed bevalt hem daarna aanschaf.

Het nieuwe type C vindt ik overigens echt super !
Ben wel benieuwd hoe zoiets nu rijdt...

Joop

Bericht door Joop » 22 sep 2007, 22:25

Jelmer850i schreef:leuk verslag.
Maar maak je er een hobby van om overal en nergens maar een proefritje los te peuteren?

Volgensmij is dat wat misbruik maken van. Ik maak slechts een proefrit als ik zeker weet dat ik als de wagen goed bevalt hem daarna aanschaf.

Het nieuwe type C vindt ik overigens echt super !
Ben wel benieuwd hoe zoiets nu rijdt...
Ik maak er zeker geen hobby van, maar als ze me de sleutels aanbieden van een auto zeg ik geen nee. Ik moet er wel even bijvertellen dat dit eerste Mercedes is waar ik mee gereden heb. Daarentegen draai ik bij de desbetreffende dealer er ook niet om heen en zeg ook precies wat ik van de auto vind. Is het wat dan hebben ze een klant, is het niets dan gaat het feest voorbij. Dus misbruik? denk het niet... en anders moeten ze maar aangeven wat die auto huren kost, want dan krijgen ze die paar knaken van mij ook wel.

Hetzelfde gold voor de 130i van Rico waar ik begin dit jaar nog mee heb gereden. Toen het op beslissen aan kwam twijfelde ik of ik een dergelijke toch zeer smakelijke stuurmansauto moest kopen in plaats van een 3er coupe. Uiteindelijk heb ik hem laten staan in Heerenveen.

Aangezien de Benz prijs- en markttechnisch een alternatief op de 3er is wil ik graag weten hoe zoiets nou rijdt. Straks rij ik jarenlang in iets waar ik het prima naar m'n zin heb, maar kan er wellicht nog wel iets mooiers en beters voor hetzelfde geld te koop zijn.

allen

Bericht door allen » 22 sep 2007, 22:53

Zelf zou ik die wagen nog wel eens op 17" proberen om te kijken of dat een positief verschil maakt. Persoonlijk denk ik van wel (al is het maar om esthetische redenen). Verder is mijn mening dat iedere wagen een rijderswagen is. Het is maar wat de desbetreffende rijder verwacht van de auto.
Dit model vind ik best smakelijk ogen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 23 sep 2007, 00:07

@Jelmer: volgens mij heeft Joop niet een lijstje van "gereden" auto's lopen dus dat lijkt me wel wat meevallen :wink:

Joop is gewoon op zoek naar een bevestiging of een E92 met de tijd de juiste keuze is voor hem maar ik denk dat het een knappe A5 gaat worden 8)

Tom

Bericht door Tom » 23 sep 2007, 00:22

Als Joop met een geleende auto van de buurman bij de plaatselijke dealer ging bietsen om proefritjes, okay, maar hij komt met een BMW voorzetten en kijkt wat er in de markt te vergelijken is. Heel ander verhaal dan :) ik ben ook niet zo van de proefritjes maar als ze het me aanbieden zeg ik geen nee. Wie weet wat er nog van komt.

RVV

Bericht door RVV » 23 sep 2007, 00:54

leuk joh, dagje Taxi rijden :wink:

Verslag ook prima, je lijkt me geen proefrittten ridder, goede manier om af te tasten wat je wel en niet wilt als opvolger voor de 320ci.

Joop

Bericht door Joop » 23 sep 2007, 02:06

Als jullie het echt willen weten wat het "lijstje" is dan kan ik idd kort zijn:

De zelf aangeschafte auto's dat zijn:

- E36 318i (2x)
- E46 320ci prefacelift
- E46 320ci facelift (huidige auto)

Daarnaast als serieuze proefritten via een dealer:
- Alfa Romeo Brera 3.2 V6
- Audi A5 3.0TDI
- BMW E87 130i M-Sport
- MB C320A

Overig rijindrukken:
- een handjevol Mini's, 1ers en 3ers waaronder minder vlotte en vlotte uitvoeringen als leenauto via de eigen dealer
- en een tweetal handjevol Opels (omdat ik toevallig een Opel verkoper goed ken)
- verder zijn er nog een aantal auto's van mensen die ik ken waarmee ik zelf een goed stuk gereden heb om er een goede indruk van te krijgen, maar niet van een dealer cq. autobedrijf

Maar volgens mij zijn er op dit forum mensen waarvan het lijstje auto's toch wel iets langer is.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 sep 2007, 02:43

Binnenkort hoop ik een keer te rijden in de C320 cdi w204 van de vader van Arnoud. Vorig jaar hebben we zijn W203 C220 cdi getest. Ik had al vaker in de W203 gereden, benzine en diesels, maar ik vond het niets en blijf het ook niets vinden in die klasse.

For the record: Ik ben overigens ook geen E46 en E90 fan. Het zijn best fijne auto's, maar ik zou er nooit één aanschaffen.

Aanvullend daarop, maar wel een beetje off topic:
Mijn ideale auto in die klasse zou het stuurkarakter van de oude Lexus IS200 moeten hebben, de prestaties en wegligging van een Subaru STI, de soeplesse van de C320 cdi motor of Audi 3.0 tdi op de snelweg, het geluid van de BMW E36 325i M52 en de looks, exclusiviteit, stijl en het comfort van een klassieke Saab 900.

Gelukkig is er nu de Saab 9-3 Turbo X Sport Estate:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7189

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 sep 2007, 10:00

Mijn ideale auto in die klasse zou het stuurkarakter van de oude Lexus IS200 moeten hebben, de prestaties en wegligging van een Subaru STI, de soeplesse van de C320 cdi motor of Audi 3.0 tdi op de snelweg, het geluid van de BMW E36 325i M52 en de looks, exclusiviteit, stijl en het comfort van een klassieke Saab 900.

Zie hier het nieuwe wereldmerk; Allegaartje............................................ :lol:

Sanhi

Bericht door Sanhi » 23 sep 2007, 16:50

Tsjonge jonge, wat een foute wielen... :cry:

Johan

Bericht door Johan » 23 sep 2007, 17:30

nog zon leuk verslag!

ben niet echt een mercedes man, maar vin dit model wel redelijke, velgen zijn dik.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 23 sep 2007, 19:28

Ik heb een tijdje dagelijks met een c200 kompressor Avantgarde automaat gereden; die auto beviel me toen echt zeer goed en zou het zo als dagelijkse auto overwegen (mits er prive een fun auto tegenover staat), qua rijden, zitpositie, kwaliteit en geluid kon ik er weinig over klagen :). Dat hobbelige/stuiterige had de auto waar ik mee reed overigens totaal geen last van, Avantgarde maakt het wel iets straffer, maar niet zo straf als het onderstel wat jij hebt ervaren :).
Qua looks vind ik het overigens ook een zeer nette verschijning (hoewel ik liever de velgen zie van de phase 1 amg).

Rebel

Bericht door Rebel » 23 sep 2007, 19:55

Macboy

Bericht door Macboy » 23 sep 2007, 22:07

leuk verslag !

Joop

Bericht door Joop » 23 sep 2007, 23:22

Kasteel schreef:Ik heb een tijdje dagelijks met een c200 kompressor Avantgarde automaat gereden; die auto beviel me toen echt zeer goed en zou het zo als dagelijkse auto overwegen (mits er prive een fun auto tegenover staat), qua rijden, zitpositie, kwaliteit en geluid kon ik er weinig over klagen :). Dat hobbelige/stuiterige had de auto waar ik mee reed overigens totaal geen last van, Avantgarde maakt het wel iets straffer, maar niet zo straf als het onderstel wat jij hebt ervaren :).
Qua looks vind ik het overigens ook een zeer nette verschijning (hoewel ik liever de velgen zie van de phase 1 amg).
Dat stoterige had ik ook zo niet op mijn netvlies bij een C-klasse. Ik denk overigens wel dat dit aan de 19" wielen en het aanvullende verlaagde (voor Mercedes zeer) sportieve onderstel.

Overigens kon de normale setup weer eenvoudig teruggezet worden, die lag namelijk nog bij de dealer en werd bij de auto mee ingeruild. Ook veranderen naar 18" voor dezelfde prijs was geen probleem (dan zou er toch een setje AMG wielen eronder gaan, want die 19" waren mijns inziens echt over de top).

Dus wat rijgedrag geloof ik uiteindelijk wel dat de auto minder stoterig over korte oneffenheden zal rijden met 18" wielen en standaard onderstel.

Waar ik iets minder over te spreken was, was het prestatieniveau van de C320 die naar mijn mening niets toevoegde aan de 2.2L R6 die ik nu heb. Aangezien ik al enige tijd rondloop met de gedachte dat de volgende auto vlotter van zijn plek moet is dit gewoon niet mijn ding.

Als totaalpakket is de auto prachtig en doet hij precies wat je van een Benz mag verwachten, maar een rijdersauto zoals ik dat graag zie is het niet. Dus feitelijk bedoelt voor deze rijstijl zoals Rob hem al aangeeft:

[img:150:180]http://news.bbc.co.uk/media/images/3872 ... rs_150.jpg[/img]

Plaats reactie