
Napraten [19 september 2007] DF@CPZ deel II
- VLA
- Berichten: 2279
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32
Hmm zou niet weten, heb de beelden nog niet terug gekeken. Maar ik heb maar weinig gefilmt eigenlijk, was er niet helemaal met mijn hoofd bij door mijn rook probleempjes. Ik zal vanavond de beelden wel even bekijken en van het weekend uploaden.DDX schreef:VLA, had jij nog gefilmt toen je rondje achter mij reed eigenlijk ?VLA schreef:en heb ook nog even meegereden in de MR2 van Jacco en met de Leon van DDX. Echt leuk om meegemaakt te hebben, nog bedankt daarvoor heren.
trouwens was die gele Leon Cupra R die op het paddock stond van iemand van hier ?
(of was dat iemand die toevallig op zandvoort was?)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Ik denk dat dit ook zeker wel meespeelt voor mij. Nou is de e30 niet het meest kostbare ding om mee rond te gaan, maar doordat ik zelf nog maar 21 jaar ben en weinig ervaring heb probeer ik toch de "afgekeken" lijnen zo snel mogelijk te rijden. Zelf heb ik het idee dat ik wel aardig aanleg heb voor het rijden van lijnen en daar ook het juiste inzicht in heb. De volgende cpz trackday wil ik graag ook een instructieles nemen. Eerste 2 ronden mag de instructeur zich stil houden en opletten en daarna mij gaan corrigeren. Daar zal ik nog erg veel van kunnen leren.Dieseltourist schreef:Nou moet ik ter verdediging van de anderen wel vermelden dat het toch een stukje makkelijker hard gaat als je wat jonger bent (en dus nog een groot deel van je onbezonnenheid bezit) en met de (daarvoor prima geschikte) auto van pa rond mag knallen.

- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Dat Rico en Peter er met de instructie niet goed bij waren is zeer begrijpelijk. Je hebt op zo'n dag de kop bij van alles en nog wat dat met het verloop van de dag te maken heeft, niet bij het rijden zelf.
Instructie vind ik zowieso een heikel thema. Daarom snij ik het nu ook maar aan
Van de keren dat ik naast een rijder gezeten instructie heb proberen te geven viel voor mijn gevoel het kwartje bij die ander maar zelden. Meestal nooit. Dat kan heel goed met mijn manier van instructie geven te maken hebben, maar ik denk toch ook zeer zeker met de methodiek van les of voorbeeld geven. De enige keer dat ik een dag racecursus heb gevolgd (we spreken nu 1990) heb ik dan wel geen instructeur bij me in de auto gehad, maar heb ik wel goed kunnen zien hoe het er op Zandvoort destijds aan toe ging. Een instructeur deed het daar altijd eerst zelf voor. In de auto van de cursist. En dat lijkt me toch echt de aangewezen methode. Als instructeur/rijder die het klappen van de zweep weet heb je er nooit moeite mee om EN leuk te rijden EN tegelijkertijd te vertellen wat je aan het doen bent en waarom. Ik kan als rijder in ieder geval altijd honderduit praten als ik aan het sturen ben. M'n spraakwater is op dat moment de uitlaatklep van m'n gedachten. Ik vertaal dan als het ware in real time hetgeen ik bewust of onbewust aan het denken ben.
Vwb het thema lijnenrijden tijdens een instructie kan ik heel kort zijn. Zorg ervoor dat een cursist vooraf aan de rit meerdere keren een onboard video heeft gezien van een auto waarbij de correcte lijnen worden gereden. Laat 'm dan zelf rijden en laat 'm direct daarna opnieuw diezelfde video zien. Een mooier en sneller referentiepunt kan ik me niet voorstellen. Als een rijder na het zien van de beelden de lijnen in die bochten nog niet kan reproduceren dan heeft ie z'n niveau bereikt. Klinkt simpel, is volgens mij ook simpel.
Wat je een ander tijdens een rit juist wel kunt laten zien (en wat in een video niet of heel moeilijk getoond kan worden) is hoe je de 3xM methode ten uitvoer hoort te brengen om daarmee je rondetijden te maximaliseren. Maximale bochtsnelheid wordt door Maximale acceleratie en Maximale vertraging gevolgd. De tijd tussen deze M's in die je anders besteedt (halfgas op een recht stuk 100 meter voordat je gaat remmen) moet zo gering mogelijk zijn. Deze voorbeeldmethode is nooit een garantie voor succes later. Bij veel rijders kun je ze vaak tijdelijk, door voorbeeld, over een mental block heenhelpen. Nemen ze dan even rust of komen ze op een andere dag terug dan zullen ze naar hun oude gewoontes neigen. Anderen kun je, simpelweg door het een keer voor te doen, wel naar een duurzaam hoger niveau tillen.
Schiet me maar lek als je het er niet mee eens bent

Instructie vind ik zowieso een heikel thema. Daarom snij ik het nu ook maar aan

Vwb het thema lijnenrijden tijdens een instructie kan ik heel kort zijn. Zorg ervoor dat een cursist vooraf aan de rit meerdere keren een onboard video heeft gezien van een auto waarbij de correcte lijnen worden gereden. Laat 'm dan zelf rijden en laat 'm direct daarna opnieuw diezelfde video zien. Een mooier en sneller referentiepunt kan ik me niet voorstellen. Als een rijder na het zien van de beelden de lijnen in die bochten nog niet kan reproduceren dan heeft ie z'n niveau bereikt. Klinkt simpel, is volgens mij ook simpel.
Wat je een ander tijdens een rit juist wel kunt laten zien (en wat in een video niet of heel moeilijk getoond kan worden) is hoe je de 3xM methode ten uitvoer hoort te brengen om daarmee je rondetijden te maximaliseren. Maximale bochtsnelheid wordt door Maximale acceleratie en Maximale vertraging gevolgd. De tijd tussen deze M's in die je anders besteedt (halfgas op een recht stuk 100 meter voordat je gaat remmen) moet zo gering mogelijk zijn. Deze voorbeeldmethode is nooit een garantie voor succes later. Bij veel rijders kun je ze vaak tijdelijk, door voorbeeld, over een mental block heenhelpen. Nemen ze dan even rust of komen ze op een andere dag terug dan zullen ze naar hun oude gewoontes neigen. Anderen kun je, simpelweg door het een keer voor te doen, wel naar een duurzaam hoger niveau tillen.
Schiet me maar lek als je het er niet mee eens bent


-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Ja jullie moeten allemaal de auto aan hielke en mij geven. Mooi ernaast gaan zitten. Het liefst een beetje knappe auto s GT3 en Z06 race M3 etc
Als de remmen en banden bijna kaal zijn mogen jullie het proberen en het in de praktijk brengen:)
Prachtig dit weer.
LOL
Ik ben geen ideale instructeur iedereen mag met me rijden en af kijken. Als ik soms met anderen mee rij slaat het hart me in de keel en ben ik blij dat ik eruit ben. Sommige halen acties uit dat durft sebastiaan loeb incl shumacher niet eens.

Prachtig dit weer.
LOL
Ik ben geen ideale instructeur iedereen mag met me rijden en af kijken. Als ik soms met anderen mee rij slaat het hart me in de keel en ben ik blij dat ik eruit ben. Sommige halen acties uit dat durft sebastiaan loeb incl shumacher niet eens.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ook alleen GT3's van het type 997. Voor minder doen we het niet 8)Andre schreef:Ja jullie moeten allemaal de auto aan hielke en mij geven. Mooi ernaast gaan zitten. Het liefst een beetje knappe auto s GT3 en Z06 race M3 etcAls de remmen en banden bijna kaal zijn mogen jullie het proberen en het in de praktijk brengen:)
Prachtig dit weer.

- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Ja, voor gasten met Brava's en Bravo's maak ik graag een uitzonderingTommy schreef:fiat brava voldoet als uitzondering ook?

Maar zonder gekheid, als je een nette auto hebt maar niet wilt dat een officiele instructeur van Zandvoort ermee tot het naadje gaat (want dat gaat ie, dat zit in z'n bloed, dat is het wezen van de racerij, anders moet je gaan dammen) dan neem je maar een oud hok mee waarvan in ieder geval de remmen nog goed zijn. Het gaat niet om de auto, het gaat om het aanleren van het truucje. Als dat althans je bedoeling van het circuitrijden is. Want ook zonder dat truucje kun je samen met anderen of alleen net zoveel lol hebben.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ben het in grote lijnen met je eens Hielke. Wat ik in de toekomst zou willen, is om het instructieniveau naar een hoger plan te tillen. Ik vind dat je helemaal niet op een circuit moet beginnen, maar met een stel oude auto's op een grasveld. 
Maar goed, een basis cursus zou ik doen op een rijvaardigheidscentrum, niet op een circuit. Maar dan wel met eigen auto's. Veel mensen hier vinden dat 'beneden hun niveau', maar dat is lulkoek, de meesten kunnen eens in de zoveel tijd echt wel zo'n dagje gebruiken, zo goed is iedereen niet.
Afgelopen woensdag beviel niet verkeerd. Maar als je een dag als dit organiseert dan heb je eigenlijk te weinig tijd voor een volledige cursus in 4 uur tijdens een trackday. Vandaar dat ik mijn Trackday Tips heb geschreven om alvast wat theorie bij te brengen, maar niet iedereen heeft de moeite genomen om dat begrijpend te lezen natuurlijk. Dat verhaal wil ik uitbreiden met meer gedetailleerde tekeningen en foto's/fotoreeksen. Ik had er ook een filmpje gepost. Helaas te weinig tijd om goede filmpjes te zoeken, maar Hielke deed dat gelukkig voor me. Dat geeft meteen de kracht aan van dit forum, het is heel organisch.
Maar goed, nu hadden we 30 minuten per rijder. Dat is vrij weinig, maar prima zo voor de eerste keer.
Ik wil best proberen om met Ton, Peter en anderen een programma op te zetten als cursus in de nabije toekomst. Welke baan maakt mij niet uit.
Dan begin je gewoon 's ochtends met theorie (minstens een uur heb je wel nodig, incl koffie/thee pauze tussendoor). Projector met ideale lijnen, video-tje erbij etc. Ik heb nog wel wat van die cursussen liggen.
Begin daarna eerst langzaam met secties. Hak een circuit in 2 delen met een paar groepjes. Dat kan op Zandvoort vrij goed, op Assen kon dat vroeg ook, nu niet meer denk ik? Op Zolder kan het in ieder geval niet. Papenburg vind ik zelf echter het meest geschikt. Lekker veel ruimte, de baan is goed op te delen en de bochten hebben allerlei aspecten die je later van pas kunnen komen op een andere baan.
Voorrrijden is zeker aan te raden en niet zoals veel cursussen doen met 8 auto's, maar zoals Ton zegt: liever 1 op 1. Daar ligt de kracht van een goede instructie en commercieel is dat niet interessant voor de meeste aanbieders. Als 'club' kun je zoiets wel opzetten voor de echte beginners. Er zit geen commercieel belang bij, alleen pure kostendekking. Door de echte beginners achter de instructeur aan te laten rijden en de rest in een treintje achter een andere instructeur kun je ook wat 'winnen'.
Daarna meerijden. Eerste rondjes de instructeur en daarna ernaast. Dat is inderdaad de beste manier, maar in dit geval had lang niet iedereen dat nodig. Het niveau van een aantal cursisten lag al erg hoog, zoals bij Hans.
Maar wat ik op vroeger weleens deed was: in voorste auto instappen. Treintje rijden (max 6 auto's) gedurende 3 rondjes en daarna wisselen. De auto voorop ging dan achteraan en de 2e auto werd 1e auto (met instructeur achter het stuur). Dan leer je én 1 op 1 én je leert erachter de lijnen. Ik moet zeggen, dat werkte ook erg goed. Vooral de mensen met een aangeboren talent, of met wat meer ervaring, die pakken dat heel goed op. Als je daar dan later op de dag naast zet hoef je alleen de punten op de i te zetten. Ik heb daar goede ervaringen mee. Die dagen boekten de cursisten de meeste progressie. Ook de absolute beginners zonder enig talent of mensen die simpelweg bang waren.
Het is tussendoor handig om telkens het groepje te laten uitstappen, rustig je verhaal te vertellen, vragen te beantwoorden en daardoor het tempo er ook telkens uit te halen, waardoor men meer tijd heeft om bewust te worden van de materie.
Zo'n programma duurt dan ongeveer een uur of 3 a 4. Dan lunchpauze en na daarna gewoon een trackday houden waarbij je de instructeurs volgens een scheme zoals woensdag inzet. Misschien nog wat meer instructeurs erbij en iedereen met minimaal 2 verschillende instructeurs laten rondrijden.
Ik weet zeker dat je hiermee de niveau's van veel forumleden omhoog tilt. Nogmaals, met Peter heb ik het hier al vaker over gehad, er zijn binnen DF een aantal plannen en dit is één van de plannen waarvoor ik mezelf wel wil inzetten. Eén van de andere plannen is om mijn 325 als cursusauto te gaan inzetten (met als voorwaarde dat ik er zelf altijd naast zit, anders is het een verhuurauto, hehehe).
Binnenkort ga ik een dagje met een forumlid 1 op 1 rijden op zowel openbare weg als de Ring. Dat doe ik graag. Gewoon de auto leren kennen en beter leren rijden met ideale lijnen en de limiet opzoeken. Via mijn netwerk kan ik snel een rijvaardigheidstraining uit de lucht toveren met een clubje goede instructeurs, daar zit dan wel een ander kostenplaatje aan. Dick en Ton kennen wellicht ook nog wat (van die) mensen. Ik kan gebruik maken van een race/rally stichting om aansprakelijkheid in te dekken.
Kortom, mocht er dus behoefte ontstaan om hiermee door te gaan, dan gaat dat geheid met succes lukken. Alles valt of staat het het enthousiasme, de kennis en de didactische vaardigheden van de instructeurs en om dat over te dragen op de cursisten (die niet altijd willen luisteren). Dat je goed kunt rijden betekent nog niet dat je een goede instructeur bent.
Gaat goedkomen, ik ben benieuwd hoe we dit met DF op gaan pakken in de toekomst.

Maar goed, een basis cursus zou ik doen op een rijvaardigheidscentrum, niet op een circuit. Maar dan wel met eigen auto's. Veel mensen hier vinden dat 'beneden hun niveau', maar dat is lulkoek, de meesten kunnen eens in de zoveel tijd echt wel zo'n dagje gebruiken, zo goed is iedereen niet.

Afgelopen woensdag beviel niet verkeerd. Maar als je een dag als dit organiseert dan heb je eigenlijk te weinig tijd voor een volledige cursus in 4 uur tijdens een trackday. Vandaar dat ik mijn Trackday Tips heb geschreven om alvast wat theorie bij te brengen, maar niet iedereen heeft de moeite genomen om dat begrijpend te lezen natuurlijk. Dat verhaal wil ik uitbreiden met meer gedetailleerde tekeningen en foto's/fotoreeksen. Ik had er ook een filmpje gepost. Helaas te weinig tijd om goede filmpjes te zoeken, maar Hielke deed dat gelukkig voor me. Dat geeft meteen de kracht aan van dit forum, het is heel organisch.
Maar goed, nu hadden we 30 minuten per rijder. Dat is vrij weinig, maar prima zo voor de eerste keer.
Ik wil best proberen om met Ton, Peter en anderen een programma op te zetten als cursus in de nabije toekomst. Welke baan maakt mij niet uit.
Dan begin je gewoon 's ochtends met theorie (minstens een uur heb je wel nodig, incl koffie/thee pauze tussendoor). Projector met ideale lijnen, video-tje erbij etc. Ik heb nog wel wat van die cursussen liggen.
Begin daarna eerst langzaam met secties. Hak een circuit in 2 delen met een paar groepjes. Dat kan op Zandvoort vrij goed, op Assen kon dat vroeg ook, nu niet meer denk ik? Op Zolder kan het in ieder geval niet. Papenburg vind ik zelf echter het meest geschikt. Lekker veel ruimte, de baan is goed op te delen en de bochten hebben allerlei aspecten die je later van pas kunnen komen op een andere baan.
Voorrrijden is zeker aan te raden en niet zoals veel cursussen doen met 8 auto's, maar zoals Ton zegt: liever 1 op 1. Daar ligt de kracht van een goede instructie en commercieel is dat niet interessant voor de meeste aanbieders. Als 'club' kun je zoiets wel opzetten voor de echte beginners. Er zit geen commercieel belang bij, alleen pure kostendekking. Door de echte beginners achter de instructeur aan te laten rijden en de rest in een treintje achter een andere instructeur kun je ook wat 'winnen'.
Daarna meerijden. Eerste rondjes de instructeur en daarna ernaast. Dat is inderdaad de beste manier, maar in dit geval had lang niet iedereen dat nodig. Het niveau van een aantal cursisten lag al erg hoog, zoals bij Hans.
Maar wat ik op vroeger weleens deed was: in voorste auto instappen. Treintje rijden (max 6 auto's) gedurende 3 rondjes en daarna wisselen. De auto voorop ging dan achteraan en de 2e auto werd 1e auto (met instructeur achter het stuur). Dan leer je én 1 op 1 én je leert erachter de lijnen. Ik moet zeggen, dat werkte ook erg goed. Vooral de mensen met een aangeboren talent, of met wat meer ervaring, die pakken dat heel goed op. Als je daar dan later op de dag naast zet hoef je alleen de punten op de i te zetten. Ik heb daar goede ervaringen mee. Die dagen boekten de cursisten de meeste progressie. Ook de absolute beginners zonder enig talent of mensen die simpelweg bang waren.
Het is tussendoor handig om telkens het groepje te laten uitstappen, rustig je verhaal te vertellen, vragen te beantwoorden en daardoor het tempo er ook telkens uit te halen, waardoor men meer tijd heeft om bewust te worden van de materie.
Zo'n programma duurt dan ongeveer een uur of 3 a 4. Dan lunchpauze en na daarna gewoon een trackday houden waarbij je de instructeurs volgens een scheme zoals woensdag inzet. Misschien nog wat meer instructeurs erbij en iedereen met minimaal 2 verschillende instructeurs laten rondrijden.
Ik weet zeker dat je hiermee de niveau's van veel forumleden omhoog tilt. Nogmaals, met Peter heb ik het hier al vaker over gehad, er zijn binnen DF een aantal plannen en dit is één van de plannen waarvoor ik mezelf wel wil inzetten. Eén van de andere plannen is om mijn 325 als cursusauto te gaan inzetten (met als voorwaarde dat ik er zelf altijd naast zit, anders is het een verhuurauto, hehehe).
Binnenkort ga ik een dagje met een forumlid 1 op 1 rijden op zowel openbare weg als de Ring. Dat doe ik graag. Gewoon de auto leren kennen en beter leren rijden met ideale lijnen en de limiet opzoeken. Via mijn netwerk kan ik snel een rijvaardigheidstraining uit de lucht toveren met een clubje goede instructeurs, daar zit dan wel een ander kostenplaatje aan. Dick en Ton kennen wellicht ook nog wat (van die) mensen. Ik kan gebruik maken van een race/rally stichting om aansprakelijkheid in te dekken.
Kortom, mocht er dus behoefte ontstaan om hiermee door te gaan, dan gaat dat geheid met succes lukken. Alles valt of staat het het enthousiasme, de kennis en de didactische vaardigheden van de instructeurs en om dat over te dragen op de cursisten (die niet altijd willen luisteren). Dat je goed kunt rijden betekent nog niet dat je een goede instructeur bent.
Gaat goedkomen, ik ben benieuwd hoe we dit met DF op gaan pakken in de toekomst.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Ondanks je cynische grappen in je post, kan ik dat alleen maar beamen. Ik ben alweer een hele tijd geleden een aantal keren bij je ingestapt André en daar heb ik meer van geleerd dan alle instructies van mijn oude baas, die ondanks alles ook gewoon een goed potje kan sturen, daar niet van. Je praat niet veel achter het stuur, maar bent desondanks erg duidelijk in wat je doet achter het stuur. Als meerijder voel je precies wat je met de auto doet. Ik vond dat destijds erg leerzaam .... en gaaf natuurlijk. Vooral met de Evo op N'rhein.Andre schreef:Iedereen mag met me meerijden en af kijken.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Een talent om op de punten van m'n schoenen te pissen jaRico v Velzen schreef:Andre schreef: Ik ben geen ideale instructeur iedereen mag met me rijden en af kijken. Als ik soms met anderen mee rij slaat het hart me in de keel en ben ik blij dat ik eruit ben. Sommige halen acties uit dat durft sebastiaan loeb incl shumacher niet eens.
Dus groot talent die Hielke


Het is wel typisch dat Andre eigenlijk nooit naast me zit als ik op een circuit aan het rijden ben. Ook niet als het om z´n eigen auto gaat. Weet nu dus ook ongeveer waarom

@Dennis,
Ik vertrouw je de opzet van een racecursus oude stijl volledig toe. Je systematische werkwijze is een grote pré.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Wat ik altijd een beetje mis zijn niet zozeer de lijnen, die kan je iedereen laten rijden na wat oefening, en kan je overal oefenen voor mij part op de PC of playstation, maar meer technieken, "heel and toe" terugschakelen om shiftlock te voorkomen en dat soort zaken. Heel vanzelf sprekend als je het al weet en zat geoefend hebt maar niet als je dat in het dagelijks leven nooit doet.
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten