Dieseltourist schreef:
Uitgezonderd Rico want die was al wat uitgeblust dus die kon ik niet meer tot heldendaden verleiden. Hij gaf als kenner uiteraard de schuld aan zijn M3 die niet echt geschikt zou zijn voor het circuit. In zijn geval is dat misschien ook wel zo maar toch denk ik dat als hij dat ei tussen zijn rechtervoet en dat gaspedaal weghaalt dat het ook anders kan, afijn hij kan geschaard worden in de categorie Touristenfahrer. Opvallend was dat hij geoefend leek te hebben want de lijnen door Scheivlak en BosUit waren soms nagenoeg perfect, totdat het probleem om de hoek kwam kijken waar alle patienten mee te maken hadden na een paar ronden: CONCENTRATIEVERLIES. Vanaf dan kon je het circuit de helft smaller maken, lekker vroeg insturen, niet meer naar de apex aantikken, bij uitkomen bocht meters asfalt ongebruikt laten. Een kleine pauze bracht bij de meesten wel weer de scherpte terug.
Ton een kleine samenvatting over hoe ik de instructie ervaarde.
-------------------------------
Ton is een prima gast, of de instructie goed was ? moeilijk te zeggen..
Ik kreeg wel een paar complimenten, maar deed ook dingen fout qua lijnen.
Ik ging met een NooB instelling aan de slag, op die basis wilde ik dingen oppikken. Maar ik reed te goed voor een NooB en te slecht voor een circuitrijder. Essentiële basisbeginselen heb ik niet onder de knie, en ik zeg er ook gelijk bij dat het voor mij ook niet echt hoeft. Ik zie circuitrijden niet als een kunst maar als een uitlaatklep waar ik met veel marge rondrij. Elke lijn perfect proberen te rijden om zo snel mogelijk rond te gaan hoeft voor mij niet, ik "spaar" ook enigzins mijn auto.. een gewone straatauto krijgt vreselijk op zijn flikker, ik vind dat zonde.. als je leest dat de RS4 van leonard 2 dagen oude banden compleet wegfikt, weet je gelijk hoe gek het kan, dat is niet mijn insteek van circuitrijden.
Had grotendeels ook met concentratie van mijn kant te maken, al vanaf 10 uur vanochtend gereden, en op de baan reed ik meer met de instelling om alles onder controle te houden als rijdende baanmarhall (qua veiligheid) dan dat ik er echt voor ging zitten om de snelste tijden te rijden. (bij wijze van spreke dan) ook is er teveel energie gaan zitten in het reilen en zeilen van de dag en vooral ook een stukje stress of alles wel goed zou verlopen. Je voelt je toch behoorlijk verantwoordelijk voor alle aanwezigen.
Eigenlijk is een half uur veel te kort om een uitgebreide instructie te krijgen. En nog iets, instructie rijden tussen hard core blazers waarvoor jij rijd met kruimeldief snelheid is denk ik wederzijds irritant. Je kunt geen lijnen leren als je steeds van je lijn af gaat omdat er een elmartristandevries in je nek loopt te hijgen. Tenminste zo ervaarde ik het.
Kreeg een aantal nuttige tips, maar er moest te veel info opgezogen worden in te korte tijd met te weinig concentratie van mijn kant.
Had ook het idee dat Ton het op die basis ook wel snel had gezien.. als de kop er niet bij is is instructie geven ook niet echt eerbaar werk.
Ik denk dat zoiets zinvoller is als er een goede theoretische basis ligt. die ook onder de instructie valt. Dat je eerste leert het circuit te lezen en wat je kunt verwachten.. daarna moet je secties rijden, en vooral met een vrij gevoel niet het idee hebben dat je word opgejaagd.
En uiteindelijk moet je de hele baan rijden.. het beste is ook dat er iemand voor je rijd met heel veel zandvoort ervaring, door lijnen te volgen pik je sneller op dan door lijnen uit te moeten vinden.
ondanks bovenstaande vond ik het erg leuk dat er 2 instructeurs rondliepen, als de deelnemers die hebben meegedaan het top vonden, dan is dat wat telt.