Alles over de 1 serie (part I)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Gesloten
Andre

Bericht door Andre » 17 sep 2007, 12:57

van een duits forum

Der 1er hat auch eine 5-Lenker-Achse, keine Sorge wegen der Fahrdynamik. Ich hab gehört, der ärgert auf der Nordschleife die M3 E92 ...

Michel P

Bericht door Michel P » 17 sep 2007, 13:08

Ik weet het na deze foto's mog niet zonet, vrijdag maar eens rustig omheen lopen en in zitten. Qua rijden en ergonomie zal dit zoals we van BMW mogen verwachten perfect voor elkaar zijn. Kleur is erg bepalend, waarbij bij ik de rode op de foto gruwelijk vind. Wit idd zou wel eens de kleur kunnen zijn.

Prijs zit wel heel erg dicht tegen de E92 Coupe aan, waardoor deze in 135i configuratie in NL denk ik een zeldzaamheid gaat worden.

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 17 sep 2007, 16:42

http://www.bmw.de/de/de/index_highend.h ... alizer.xml

Ik snap het niet. Veel te weinig kleuren. Waarom geen groen erbij? Aparte paars of zo? Donkergeel of zo? Waarom alleen die standaard soft kleuren?

Waarom zie ik geen wit erbij ? Komt nog wel denk ik ...

Maar twee kleuren blauw, die erg op elkaar lijken. Fabrikanten maken veel te weinig kleurencombo's.

Tuurlijk, wordt niet veel verkocht, maar wat wil je met die saaie dealers die er niet 1 in de showroom durven gooien.

In Apeldoorn zul je NOOIT een witte 1-serie zien. Dan weet je meteen dat het een kut dealer is.

Het gaat me niet om het wit, mag ook rood, maar het is allemaal zo SAAI en het wordt er nooit beter op als in de showroom saai is.

Dát is de fout die wordt gemaakt, niet het overschatten van de consument.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 sep 2007, 16:44

Rebel schreef: Velgen op de foto's zijn vreselijk. Onbegrijpelijk dat bmw zoveel lelijke velgen maakt. Waarom 25 modellen ? Maak er gewoon een aantal die goed uitzien en laat de rest achterwege.
Onzin. Juist met meer keuze is he super. Ik vind het juist geweldig dat BMW zoveel keuze biedt, kun je je auto individualiseren, ipv zoals bij Audi beperkte keuze ...

Hoe meer keus, hoe meer vreugd !

Rebel

Bericht door Rebel » 17 sep 2007, 18:10

Macboy schreef:
[img][img:934:189]http://img74.imageshack.us/img74/8039/ugluko7.jpg[/img]

Kies maar Ilija :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 17 sep 2007, 18:10

Hier foto's van hoe de 1 Coupé er eigenlijk uit had moeten zien, volgens een fotosjoppert. Ben het er eigenlijk wel mee eens, met die lage daklijn is hij nog een stuk stoerder.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/ ... post-11166

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 17 sep 2007, 19:14

Wouter81 schreef:Hier foto's van hoe de 1 Coupé er eigenlijk uit had moeten zien, volgens een fotosjoppert. Ben het er eigenlijk wel mee eens, met die lage daklijn is hij nog een stuk stoerder.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/ ... post-11166

Ik kan het commentaar al weer raden;

veel te G E S T R E K T ................................. :lol:

Rebel

Bericht door Rebel » 17 sep 2007, 19:31

[img:450:180]http://www.autoblog.nl/images/wp2007/BM ... e%20zo.jpg[/img]

Niet verkeerd. En net als de X6 gewaagd ontwerp.
Ik weet alleen niet hoe het zit met 't zicht rondom.
Toch denk ik dat doorsnee koper het te vooruitstrevend zou vinden en eraan moest wennen. Kijk naar de X6 reacties, idem ditto.

Een ding is wel, deze velgen staan de 1 serie het beste. Vele malen beter dan onder die zilveregrijze.
Om terug te komen op Macboy. Men kan wel een ruim aanbod hebben, maar daar is maar weinig van terug te vinden op de nederlandse wegen.
Kijk naar de M3 modellen... kijk naar de 130i.... vaak kiezen de mensen altijd de zelfde velgen, en in de meeste gevallen is dit ook de fraaiste.

Mij viel op bij het configureren van een Z4, dat de keuze maar beperkt is.
Zeker in 18 en 19 inch. 3 serie heeft veel keus, maar toch zie je vaker dat de 2 a 3 beste ontwerpen er meestal onderzitten.
Dus ik zou kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit als 't om orignele velgen gaat. En deze uiteraard dan iets duurder (exclusief) houden.
Er is al genoeg te krijgen op de aftermarket.

Tom

Bericht door Tom » 17 sep 2007, 20:13

Die photoshop is erg lekker, zo had ie idd moeten zijn. En dan die dop-ogen aan de voorkant weg en vervangen door koplampen die wat meer op de E92 lijken. stoer ipv die suffe lampen nu.
Rebel schreef:Toch denk ik dat doorsnee koper het te vooruitstrevend zou vinden en eraan moest wennen. Kijk naar de X6 reacties, idem ditto.
Te vooruitstrevend? Ik zie gewoon een mooie coupe staan.
Deze Photoshop heeft tenminste een mooie klassieke coupe-lijn.

Thom

Bericht door Thom » 17 sep 2007, 21:58

Macboy schreef:http://www.bmw.de/de/de/index_highend.h ... alizer.xml

Ik snap het niet. Veel te weinig kleuren. Waarom geen groen erbij? Aparte paars of zo? Donkergeel of zo? Waarom alleen die standaard soft kleuren?

Waarom zie ik geen wit erbij ? Komt nog wel denk ik ...

Maar twee kleuren blauw, die erg op elkaar lijken. Fabrikanten maken veel te weinig kleurencombo's.

Tuurlijk, wordt niet veel verkocht, maar wat wil je met die saaie dealers die er niet 1 in de showroom durven gooien.

In Apeldoorn zul je NOOIT een witte 1-serie zien. Dan weet je meteen dat het een kut dealer is.

Het gaat me niet om het wit, mag ook rood, maar het is allemaal zo SAAI en het wordt er nooit beter op als in de showroom saai is.

Dát is de fout die wordt gemaakt, niet het overschatten van de consument.
Inderdaad, hoe meer kleur hoe beter! Het wordt maar saai met al dat zwart en zilvergrijs.
Maar helaas geef jij zelf op de vorige pagina ook aan dat je hem op dit moment in het zwart zou bestellen... :lol: Daar komt hij helaas het mooist in uit. Rood of geel ofwatdanook staat hem niet.

Joop

Bericht door Joop » 17 sep 2007, 22:13

Rebel schreef:[img:450:180]http://www.autoblog.nl/images/wp2007/BM ... e%20zo.jpg[/img]

Niet verkeerd. En net als de X6 gewaagd ontwerp.
Ik weet alleen niet hoe het zit met 't zicht rondom.
Toch denk ik dat doorsnee koper het te vooruitstrevend zou vinden en eraan moest wennen. Kijk naar de X6 reacties, idem ditto.

Een ding is wel, deze velgen staan de 1 serie het beste. Vele malen beter dan onder die zilveregrijze.
Om terug te komen op Macboy. Men kan wel een ruim aanbod hebben, maar daar is maar weinig van terug te vinden op de nederlandse wegen.
Kijk naar de M3 modellen... kijk naar de 130i.... vaak kiezen de mensen altijd de zelfde velgen, en in de meeste gevallen is dit ook de fraaiste.

Mij viel op bij het configureren van een Z4, dat de keuze maar beperkt is.
Zeker in 18 en 19 inch. 3 serie heeft veel keus, maar toch zie je vaker dat de 2 a 3 beste ontwerpen er meestal onderzitten.
Dus ik zou kiezen voor kwaliteit in plaats van kwantiteit als 't om orignele velgen gaat. En deze uiteraard dan iets duurder (exclusief) houden.
Er is al genoeg te krijgen op de aftermarket.
De velgontwerpen die BMW bij de persfoto's gebruikt zijn meestal ook de fraaiste en daarom de meest gekozen.

Ben eigenlijk wel blij met het aanbod dat BMW heeft. Maar ik moet je wel gelijk geven dat er soms draken van velgontwerpen bij zitten, die zo suf zijn dat ze onder een Jap beter staan dan onder een BMW.

De fotoshop van de 1er coupe ziet er goed uit (wel wat laag in de praktijk) en qua lijn zeker niet verkeerd: een echte coupé dus. 8)
Maar om die discussie weer aan te zwengelen lijkt me geen goed idee. Daar zijn al 5 of 6 pagina's in dit draadje aan gewijd.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 sep 2007, 22:32

Ik vind de standaard coupe mooi genoeg qua lijnen, en die velgen zijn inderdaad de mooiste van de keuze's, de rest is echt bagger(vind ik) maar je kunt gelukkig mooie aftermarket velgen krijgen :wink:

Femme

Bericht door Femme » 17 sep 2007, 23:03

Zo'n lage daklijn is makkelijk shoppen. De vraag is of je nog (achter) in zo'n auto zou kunnen zitten. Hij is 22 centimeter korter dan een 3-serie coupé en vrijwel even hoog. Veel ruimte voor een vlakkere daklijn is er niet.

Mijn inziens moet je de 3-serie zien als een opvolger van de 2002 en de twee-deurs versies van de E21 en de E30, dus een hoekige (sedanvormige) carrosserie met twee deuren. De gedachte is nooit geweest om er een mini-gt van te maken met twee zitplaatsen en een bagagebankje.

Tom

Bericht door Tom » 17 sep 2007, 23:08

Bij Alfa Romeo kunnen ze het toch ook, een compacte coupe maken MET mooie daklijn. Niet echt ruim achterin maar echt negatieve dingen lees ik er niet over.
Even de rest van het model buiten beschouwing laten (vind em zelf mooi maar zal niet iedereen vinden).

[img:567:425]http://users.belgacom.net/bn647098/pics ... 03-016.jpg[/img]

Zal qua grootte niet veel uitmaken met de 1er.

Tom

Bericht door Tom » 17 sep 2007, 23:10

links 1coupe, rechts Alfa GT
lengte 4,36 m 4,49 m
breedte 1,75 m 1,76 m
hoogte 1,42 m 1,36 m

Femme

Bericht door Femme » 17 sep 2007, 23:15

De Alfa GT is iets langer en heeft een heel krap kontje.

Ik heb het idee dat het plan vanaf het begin is geweest om een nieuwe 2002/E21/E30 te maken (stijl aflopende achterruit, relatief lange kofferbak) en geen auto met een vorm zoals de Alfa GT.

Over de daklijn van de E30 M3 hoor ik nooit iemand klagen.

Joop

Bericht door Joop » 17 sep 2007, 23:20

Femme schreef:De Alfa GT is iets langer en heeft een heel krap kontje.

Ik heb het idee dat het plan vanaf het begin is geweest om een nieuwe 2002/E21/E30 te maken (stijl aflopende achterruit, relatief lange kofferbak) en geen auto met een vorm zoals de Alfa GT.

Over de daklijn van de E30 M3 hoor ik nooit iemand klagen.
Dit plaatje is al eens eerder door mij hier gepost (even goed kijken naar de silhouettes en je ziet gelijk zijn voorgangers):

[img:800:814]http://xs219.xs.to/xs219/07381/Lineage_02er_E30_E82.jpg[/img]

En wat te denken van dit plaatje:

[img:728:768]http://xs219.xs.to/xs219/07381/BMW_Coup ... linr77.jpg[/img]

Tom

Bericht door Tom » 17 sep 2007, 23:22

E30 is ook antiek ;)
Superauto hoor, en ik vind em ook mooi, maar qua design is het niet meer van deze tijd.
Zo'n lage dakstijl vind ik super... dat maakt de Aston martin V8 Vantage ook supermooi:

[img:340:300]http://www.edmunds.com/media/roadtests/ ... v8.340.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 17 sep 2007, 23:47

Die platte 1 ziet er niet uit, alsof er een olifant op is gaan zitten.

Ik ben zelf verwend met de mooiste coupe van BMW van de afgelopen 25 jaar, maar velen maken steeds de fout om de 1 serie met 3 serie coupe lijnen te vergelijken. Een 1 serie is een 1 serie en geen 3 serie.. Zoals Femme ook al schrijft een lagere daklijn is constructietechnish niet mogelijk, tevens komt met in de knoei met de raamhoogte van de zijramen.. dit zou een kier worden, want een 1 serie heeft een hoge taillelijn, een nog lager dak zou brievenbusraampjes betekenen.

Ik wil straks een 1 serie tussen andere auto's zien in het straatbeeld, dan krijg je denk ik een goed beeld van de verhoudingen.. qua looks zal het nooit een opvolger worden van mijn M3 CS, maar aan de andere kant moet je de auto niet alleen daar op afrekenen.

Wat betreft de kleuren, inderdaad erg beperkt, en helemaal vreemd dat wit er niet bij zit. tot nu toe vind ik geen enkele kleur echt mooi. Ik mis silbergrau of silverstone grijs, danwel spacegrau.

Rebel

Bericht door Rebel » 18 sep 2007, 00:47

Toch vond ik Tom zijn vergelijk met de Alfa inderdaad goed.
Alfa heeft ook lage ramen, en hoog plaatwerk
Dit had de 1coupe niet misstaan

Maarja we kunnen erover praten als brugman, de auto is klaar. En zoals hij er nu staat, zo kun je hem kopen......of laten staan

Ben wel met Rico over de kleuren eens. Te weinig van die staal (silver/grijs) kleuren.

Michel P

Bericht door Michel P » 18 sep 2007, 09:12

Rebel schreef:
Macboy schreef:
[img][img:934:189]http://img74.imageshack.us/img74/8039/ugluko7.jpg[/img]

Kies maar Ilija :wink:
Hehehe, die dochters van jou zijn niet echt gelukt..........

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 18 sep 2007, 16:53

lol@Rebel, point taken. Maar ik kies dan tóch nummer 4 van links ! Misschien is ze wel hééél rijk, kies ik gewoon meteen die velg die jij wél mooi vindt ;)

Wat betreft die fotoshop: het is erg makkelijk om een auto te sjoppen, maar zo werkt het niet. Het is een 1-serie die later is bewerkt tot coupé en dan kun je niet zomaar zeggen: dak 20cm omlaag wat een humor :P

Dat betekent immers dat je ook 20cm lager moet zitten en dan is het hele onderstel aan de beurt en heb je dus een hele andere auto.

Of willen mensen geen hoofdruimte? Of achterin zitten? Of zicht rondom?

De 1-serie coupé is zoals hiervoor gezegd een coupé van de 1-serie met 5-deuren.

En geen 2 seater.

Feit is wél, dat die fotosjop duizend keer beter oogt :)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 18 sep 2007, 17:10

Rebel schreef:
Andre schreef:

leer en navi moet ik niet.

Als ik zo die interieurfoto's bekijk van die zwarte, kan ik me voorstellen dat je geen leer wilt.

Waneer leert BMW nu eens een stoel met leer te bekleden zoals het hoort?
Dat ze zelfs in Frankfurt zo een blubber-geval neerzetten is mij echt een raadsel.
Mijn Audi van een jaar ziet er nog steeds strak uit.
Sterkernog, het leer in de TT na 5 jaar... alvorens ik hem inruilde.. zag nog strakker uit.

En bespaar me de verhalen, van "Ja maar, leder is een natuurproduct, bla bla...."

Inderdaad gewoon stof nemen in die 1-serie...

Het zwarte leer in mijn 323ti Compact ziet er met (intussen 190.000 km's) nog helemaal strak uit hoor. Ok, mijn stoel is wat meer gaan glimmen, en de linker wang van mijn rugleuning voel ik op een bepaald plekje wat dunner worden (in/uitstappen), maar voor de rest zit het er overal mooi strak omheen, nergens kreukels en voelt de achterbank nog als nieuw...ben er nog steeds heel erg tevreden over.

Joop

Bericht door Joop » 18 sep 2007, 21:36

@Marcel: Het los gestoffeerde lederen interieur is ook meer een probleem bij de wat recentere BMW modellen en met name de 1er en de Z4.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 18 sep 2007, 22:08

Net terug van de IAA.
1 Coupé is best een leuke wagen!, voor mijn gevoel heb je ook iets meer beenruimte in de 1 coupé, of het ligt aan de electrische bediening...

Terug vandaag nog even langs de Nurnburgring geweest.
Weet iemand dat die toren die je altijd ziet ook te bezichtigen is?
Best grappig! Nog een filmpje gemaakt bovenop die toren, als je heel goed ziet kan je de circuits zien 8)

Alleen jammer dat ik mijn hele voorraam te barste heb gereden de terugreis, door een steen is het hele raam verbrazeld bij de regensensor, wordt een compleet nieuw voorraam.

Tevens nog de M3 cabrio (kwam net door de deur naar buiten), en nog een nieuwe 7 serie of zo? (kwam net terug) zien rijden bij het Testcentrum van BMW ! Zal binnenkort nog wel foto's/filmpjes plaatsen.

Gesloten