Bas stelt zich voor met z'n Cosworth

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
Bas Aalbers
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 sep 2007, 21:43

Bas stelt zich voor met z'n Cosworth

Bericht door Bas Aalbers » 16 sep 2007, 22:33

Hoi allemaal,

Ik kijk hier regelmatig mee op dit forum, maar had me nog niet voorgesteld, dus bij deze.

Bij mijn geboorte 30 jaar geleden kreeg ik de naam Bas mee, en ik woon al een jaar of 10 samen met mijn vriendin.

M'n eerste "hobby-auto" was een Peugeot 309GTI-16 ( redelijk zeldzaam), waarvan na er een jaar met plezier in te hebben gereden, de drijfstanglagers eruit liepen.
Hier heb ik uiteindelijk een 2.0l turbomotor in gelegd ( toen uniek in NL), en wat voor die tijd echt hard ging :)
Uiteindelijk zat er een dikke 200+++ pk in.


[IMG:533:399]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... 010042.jpg[/img]
[IMG:1280:960]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... 160004.jpg[/img]
[IMG:585:438]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_0031.jpg[/img]
[IMG:585:438]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_0027.jpg[/img]
[IMG:585:438]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_0029.jpg[/img]





Mijn volgende auto werd een MR2 Turbo ( ook zeldzaam) waar ik een jaar of 2 in rond heb gestuurd....super-auto! Ligt als een kart en zat voor zijn bouwjaar bomvol luxe....airco, cruisecontrol etc.
Ook hier het een en ander aan gemodificeerd, o.a RVS equal length spruitstuk, TD05 turbo, Aquamist, Blitz boostcontrollertje enz enz. Alleen het sleutelen achterin kwam de keel uit...kan nergens bij en ik doe zo goed als alles op straat aangaande het sleutelen :?


[img:524:393]http://home.tiscali.nl/turbo309/MR2%20t ... G_1270.jpg[/img]
[img:1600:1200]http://home.tiscali.nl/turbo309/MR2%20t ... G_0331.jpg[/img]




Op dit moment ben ik alweer 1,5 jaar eigenaar van een 2WD Sierra Cosworth.
Toen ik pas eigenaar was heb ik binnen een paar maanden een motor erbij gekocht, helemaal gereviseerd en die erin gehangen, aangezien de motor die erin lag, ongever 1 liter olie op 100 km verbruikte :mrgreen:
Nu lag ik erom, maar toen vond ik het minder leuk.....dacht een goede auto te kopen maar helaas.
Heb er toen gelijk een 4wd onderblok in gelegd, aangezien deze sterker zijn.
En aangezien ik toch altijd drang heb naar meer vermogen, geen slecht idee. Het opgefriste blok heb ik een poos laten draaien op 2,0 bar turbodruk met nodige aanpassingen ( RS500 intercooler, andere turbo, injectoren, 3 bar map sensor enz ). Liep lekker en het vermogen lag ergens rond de 380 PK . Maar helaas, de koppakking begon het te begeven en toen kreeg ik het helemaal in de bol. :oops:
Ik dacht alles eruit, en ik ga een nog dikker blok bouwen voor een hoop vermogen.

Zo was het.

[IMG:500:375]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... 6J7G8H.jpg[/img]

[IMG:500:375]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... OJOLWG.jpg[/img]



Nu dus (weer) in onderdelen.

[img:800:640]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... o-0094.jpg[/img]
[img:800:640]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... o-0096.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2356.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2357.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2361.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2368.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2373.jpg[/img]
[img:800:640]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... o-0098.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2388.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2391.jpg[/img]






[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2441.jpg[/img]
[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2444.jpg[/img]


Binnenkort hoop ik alles af te hebben, incl een programmeerbaar systeem, zo dat ik de boel kan gaan afstellen :D .


Zo genoeg foto's en tekst....



Groeten,

Bas

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Bericht door Ruud » 16 sep 2007, 22:47

je pakt het in ieder geval grondig aan, hulde!

Heb je kennis van zaken door middel van een opleiding of is het gewoon voldoende kennis en gewoon doen?

Waar zit je aan te denken qua vermogen en koppel als je klaar bent?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 16 sep 2007, 23:03

Hoi Bas, welkom, tjonge meteen een mooi verslag bij je voorstel rondje, ja...zo zien we dat graag natuurlijk 8)

Impressive stuf hoor, mooi onder de motorkap van die Cosworh, ziet er impressive uit en mooi gedaan...Wolf...

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 16 sep 2007, 23:07

Hé kerel, welkom bij dit geweldige forum wat regelmatig superleuke dingen organiseert, kunnen we van EM helaas niet zeggen.

Apparaat van jou wordt echt een verschrikkelijk beest, ga ik niet bijhouden 8)

Gebruikersavatar
hengelr
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 sep 2007, 20:00
Locatie: Den Haag

Bericht door hengelr » 16 sep 2007, 23:20

Blijft een prachtige wagen zo'n Sierra Cosworth... Neem aan dat jij niet de ANWB belt als je band lek is.. :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 sep 2007, 23:31

Leuk project hoor, benieuwd hoeveel PK's daar uit komen :)

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 16 sep 2007, 23:48

Knap turbootje :D

Ziet eruit als een goed project. Veel succes ermee.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 17 sep 2007, 00:05

Bas,bekend van EM denk ik?

Kom daar al een tijdje niet meer,derhalve een mooie bak met dito vermogen.

Welkom hier

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 sep 2007, 01:29

Welkom!

Mooie projecten 8) De 309 is een erg ondergewaardeerde kar waarvoor ik eigenlijk wel een beetje een zwak heb (vooral in Miami Blue). Lekker karretje met 200+pk erin.

Sierra project verdient ook zekers respect 8)

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 17 sep 2007, 08:23

Sexy hardware, gaaf dat je alles zelf doet (Funny is beetje jaloers :oops: )

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 17 sep 2007, 10:04

Welkom!

Mooie Sierra met een beste Turbo :shock:

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 17 sep 2007, 10:50

Bas heb hem al aan de Gtech gehangen want ik ben best wel benieuwd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43129
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 sep 2007, 13:36

Heel fijn!
Welkom.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 sep 2007, 15:04

Ziet er goed uit allemaal! De vorige set-up gaf 380pk.... deze richting de 500??

Bas Aalbers
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 sep 2007, 21:43

Bericht door Bas Aalbers » 17 sep 2007, 16:07

Bedankt voor de leuke reacties!


@ Ruud,

Ik ben goed opgeleid, maar niet in de autobranche :wink: Aldoende heb ik alles geleerd, en ben op basis van motorische kennis en turbotechniek behoorlijk thuis, anders ga ik me hieraan echt niet wagen. Ik dokter immers eigenlijk alles zelf uit.

@ Bram,
He gozer, EM is aan het verpauperen.
Het is idd de bedoeling dat het een aardig beest wordt 8)


Voor de rest zal ik nog wat specs vrijgeven van het blok om de rest van de vragen een beetje te kunnen beantwoorden.

* 200 4x4 Cosworth onderblok, aangepast voor een 2wd auto.
* Custom made gesmede en gecoate lage compressie zuigers, naar mijn wensen gemaakt incl klepuitsparingen.
* 3 bar map sensor
* RS 500 intercooler ( zie foto.....klein stukje aluminium :wink: )

[img:533:399]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2054.jpg[/img]


* 850 cc injectoren
* Gepoorte en gereviseerde cilinderkop
* WRC dubbele klepveren
* 4x4 inlaatspruitstuk (lichtelijk gemodificeerd, incl spacer)
* ACL competitie lagers voor zowel krukas als drijfstangen en axiaal.
* Weight matched drijfstangen en zuigers ( onderling als set hooguit 1 gram gewichtsverschil)
* aangepaste carterontluchting
* ARP drijfstangbouten
* GT30R turbo ( grote uitvoering) met een .82 A/R turbinehuis
* Tial sport externe wastegate
* Andere inlaat nokkenas
* Verstelbare nokkenaspoulies
* 3 inch RVS groep-a uitlaat van voor tot achter
* STD 2 wd uitlaatspruitstuk, gemodificeerd om te GT30R te laten passen)
* Nieuwe hydraulische klepstoters
* Blitz SBC-ID3 boostcontroller
* PLX wideband
* Autometer EGT meter
* Autometer Oliedrukmeter
* Autometer Boostmeter
* Autometer Olietemp. meter
* Autometer narrowband meter
* Mocal 16-rijen oliekoeler incl thermostaat
* Forge dumpvalve

En nog een hele waslijst van aanverwante items.


Het is straks de bedoeling om richting de 500 pk en 550-600 NM uit te komen, dit dus uit een 2,0l 4 cilinder. Dit op een turbodruk van ongeveer 2,0 bar.

Hoe ver ik kom zal blijken, tijdens het afstellen. Ik heb een mooi detcan systeem in m'n bezit met koptelefoon incl 4 microfoons die straks op alle 4 de clinders worden geplaats, om de auto een beetje scherp te kunnen mappen.

De tijd zal het leren :) .



Groeten,

Bas
Laatst gewijzigd door Bas Aalbers op 17 sep 2007, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 17 sep 2007, 16:15

Welkom Bas ! Heel mooi project.

Dat detcan-systeem, is dat om het moment van pingelen te kunnen waarnemen ?

Tom
Berichten: 22287
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 sep 2007, 17:09

Welkom!
Gemiddeld vermogen hier op DF gaat weer iets omhoog denk ik zo ;)

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 17 sep 2007, 18:23

Komt die Sierra van oorsprong uit Leeuwarden e.o. ?
Reed/rijdt nagenoeg zijn 2ling broertje.

Mooi project!

Bas Aalbers
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 sep 2007, 21:43

Bericht door Bas Aalbers » 17 sep 2007, 18:39

Joy Jolliffe schreef:Welkom Bas ! Heel mooi project.

Dat detcan-systeem, is dat om het moment van pingelen te kunnen waarnemen ?

Inderdaad.

[img:800:600]http://i42.photobucket.com/albums/e309/ ... G_2374.jpg[/img]


Ik heb een 4-kanaals detcan aangeschaft waarmee ik tussen de cilinders kan switchen en een en ander kan beluisteren tijdens het afstellen.

Als een motor echt pingelt hoor ik het ook wel zonder de detcan, maar als je er net tegenaan zit, is het soms in de auto zonder dit systeem niet te horen, wat natuurlijk wel cruciaal is tijdens het afstellen.


@ A1 G60

Nope, komt niet uit het noorden. Komt zelfs uit de buurt van richting Limburg :wink:



Groeten,

Bas

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 17 sep 2007, 18:44

Bas, je gebruikt hier toch niet de originele computer voor? Neem aan dat je er een Autronic of iets dergelijks ingooit.

Verder is het wel duidelijk, dit ding moet als die klaar is echt eens naast een Z06 komen te staan, ben zeer benieuwd 8)

En ja, EM is inderdaad aan het verpauperen en niet zo'n beetje ook :?

Bas Aalbers
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 sep 2007, 21:43

Bericht door Bas Aalbers » 17 sep 2007, 18:48

Bram,

Ik gebruik hier idd niet meer de std computer voor. Er komt een volledig aftermarket stand alone systeem in.

Aangaande die Z06, daar wil ik hem dan wel naast zetten :wink:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 17 sep 2007, 18:51

Vet project man 8)

Te zijner tijd zeker even op de koffie komen hier, wil dat wel eens meemaken 8)

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 17 sep 2007, 18:55

Welkom;brute cosworth :shock: ,die 309's vond ik ook altijd mooi;vooral een blauwe gti-16.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 17 sep 2007, 20:26

lekkere grote turbo....

je 309 lijkt nog in leven volgens de RDW, alleen heeft hij sinds januari 2005 geen apk meer, heb je hem nog ergens in opslag staan?

frank
Laatst gewijzigd door frankv op 17 sep 2007, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 17 sep 2007, 20:56

Zo,dat is inderdaad een behoorlijke blazer die je daar op hebt hangen.
Enne,welkom hier.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten