Elise schreef: 12 mar 2021, 11:07
Tom, jij vindt iedereen intelligenter overkomen dan Baudet.
Zelfs Geert vermoed ik, dus dat zegt wel wat.
Thierry is een slimme jongen, maar met hem moet je in een achterkamer op filosofische wijze over wereldproblemen discussiëren, met een open mindset. Het gaat telkens fout in debatten, de media kennen z'n zwakke plekken en bij gevoelige onderwerpen zoals migratie is het gewoon gemakkelijk om iemand op een onhandige uitspraak te pakken. We weten allemaal dat je op deugen nooit afgerekend zult worden (precies de reden waarom alle BN'ers zogenaamd zo begaan zijn met iedereen), je begint dus al met een achterstand. Fortuyn was daarin echt uniek, die wist in alle kalmte (en dat is heel knap) de vinger op de zere plek te leggen en bleef altijd netjes. Helaas werd ook hij gedemoniseerd door de media, waar we het resultaat van weten.
Baudet kan dat niet - misschien in boekvorm - ze zetten hem zo schaakmat en dat zag je gister ook weer, zelfs Azarkan deed dat beter. Al werd het kleed voor hem ook uitgerold door een leuk gezinnetje te tonen. Door het onderwerp zo persoonlijk te maken duw je wederom iemand in de hoek: "dus jij vind Ali de leuke postbezorger met lief gezinnetje maar terug naar z'n thuisland moet?". Nee, dat zal niemand vinden, maar het achterliggende probleem wat óók bij veel mensen speelt rondom migratie maak je zo al snel onbespreekbaar. Dat vind ik het echte probleem. Links klaagt over populisme en verdeeldheid, maar zet volksvertegenwoordigers die ook een flinke aanhang hebben dan niet weg als racisten of bruinhemden. Alles om het echte onderwerp maar te vermijden.
Wilders kent dat spelletje van de media en tegenstanders veel beter en is erg ad rem, die kaatst de bal snel terug en laat zich er niet snel op pakken. Toch denk ik dat als z'n tegenstanders Baudet serieus zouden nemen, je met hem eerder tot een oplossing kan komen dan Wilders. Al was die kans groter bij de 'oude' Baudet, want ik denk dat hij inmiddels behoorlijk zuur en sceptisch is na alle gebeurtenissen.