Zo heb ik ook wel een paar verhalen:
Toen ik een jaar of 12 was, ging ik samen met een vriendje wat autodealers af voor folders, zogenaamd voor een spreekbeurt op school. Bij de een kregen we mompelend een overzichtje mee, de ander wees ons alleen naar het folderrek. Bij de Toyota-dealer was men erg vriendelijk, kregen we ook een mooi boek over rallysport mee etc. Maar de BMW-dealer sloeg alles: de receptioniste vertelde ons dat we die middag om 13:00 terug konden komen. Wij dus terug daarheen 's middags, bleek dat er gewoon een verkoper een uur de tijd voor ons had genomen. Samen met hem de hele geschiedenis doorgenomen van BMW, extra folders om in te knippen, een petje, enz. Dan sta je als jochie van 12 toch even met je mond vol tanden. 8)
Mijn vader reed in 1997 naar alle tevredenheid in een Renault Laguna, maar een Passat Variant TD
I had toch zeker zijn interesse. Een bezoek aan een flinke VW-dealer in de buurt leek hoopvol, tot het over de inruilprijs van de betreffende Laguna ging. Commentaar van de verkoper: "das wird weh tun". Een half uur later had mijn vader bij de vriendelijke Renault-dealer zijn handtekening gezet onder een koopcontract van een Laguna Grandtour 2.0 16v (Phase II) voorzien van de nodige accesoires.
Samen met mijn vader ga ik naar een Mercedes-dag op een landgoed hier in de buurt (op uitnodiging van Mercedes). Nadat mijn vader heeft aangegeven op zoek te zijn naar een vervanger voor zijn Volvo V70 2.5D, probeert de verkoper hem ervan te overtuigen dat een Mercedes E200CDI automaat vergelijkbaar aanvoelt. Wij rijden een proefrit en vallen tijdens de kickdown bijna in slaap. Bij terugkomst komt de verkoper enthousiast op mijn vader afgesprongen.
verkoper: "en, hoe was het?"
vader: "nu weet ik ook hoe gefrustreerd een taxi-chauffeur zicht voelt"
verkoper:
Nog diezelfde week wordt mijn vader door dezelfde verkoper gebeld voor een afspraak om eens in een CLS350 te rijden.
Mijn vader is na zijn FLO actief op zoek naar een motor, na zijn vorige een paar jaar terug weg te hebben gedaan wegens tijdgebrek. Bij de Beier in Heerenveen (de motorafdeling) wordt hij met open armen ontvangen. Tijdens het verkoopgesprek komt één van de monteurs aan en vraagt wat over de V70 van mijn pa. Van het één komt het ander, en mijn vader ruilt zijn auto in op een motor, zodat hij zonder inruil een nieuwe auto kan gaan zoeken.
De eerste Laguna van het verhaal hierboven was niet voorzien van ABS, wat er mede voor zorgde dat mijn moeder bij een oude Mercedes achterop gleed in de winter. Aangezien we op dat moment in Duitsland woonde, kwam de marechaussee het geheel afhandelen. Mijn vader komt vanuit zijn werk aanrijden op zijn Kawasaki Vulcan 750.
marechaussee-agent: "mooie motor!"
vader: "ja? hij's te koop"
Vervolgens verkoopt mijn vader daar ter plekke zijn motor, terwijl mijn moeder half overstuur naast de (overigens niet al te zwaar beschadigde) auto staat te wachten.