Vandaag exact 4 jaar geleden kocht ik de X5 dus weer eens tijd voor een update. Het wordt een beetje saai, maar de X5 is still going strong

Het is op twee auto's na de auto die ik het langste bezit: alleen mijn eerste autootje (205 GTi - 10 jr gereden) en de MX-5 die we ook al bijna 10 jaar hebben, overtreffen dit. En het is niet zo dat ik nooit wisselde gezien de 10 auto's die de afgelopen 10 jr de revue zijn gepasseerd. De huidige X5 bevalt blijkbaar erg goed
Gebruik:
Door het bekende virus zo goed als geen woon-werk-verkeer gereden. Wintersport zat er afgelopen seizioen ook niet in waardoor met één zomervakantie in Oostenrijk het totaal aantal kilometers afgelopen jaar op slechts 10.000 km kwam waardoor de teller nu op 236k staat. Inmiddels dit jaar al wel 10 weekenden en 6 weken zomervakantie op pad geweest met de caravan. 50% van die 10.000 km was dan ook met de hut erachter waardoor het gemiddelde verbruik het afgelopen jaar op 1:8,5 lag. Voorheen lag dat het jaargemiddelde rond de 1:11.
De 3 liter diesel met 520 Nm heeft geen enkel probleem met de ruim 2.200 kg die erachter hangt. Ook in de bergen in Oostenrijk ging het allemaal erg soepeltjes en zonder noemenswaardige snelheidsverlaging. Een cruise-snelheid van 110 km/u is in Duitsland comfortabel aan te houden.
Onderhoud:
Naast het regulier onderhoud met wat vloeistoffen en filters dit jaar preventief ook de airco bij laten vullen aangezien hij wat minder leek te gaan koelen. Bleek nodig want daarna koelde hij weer als een dolle. De Xenon-lampen ook maar eens vervangen door verse Philips D1S X-treme Vision. Ondanks dat ze het nog wel deden hadden de aanwezige xenons na al die jaren hun beste tijd wel gehad. Montage is wat gefriemel, maar de verse pitten zijn een enorme verbetering wat wonend in het buitengebied wel prettig is. Straatverlichtig doen ze hier namelijk niet aan. Bij elkaar daardoor zo'n 600€ kwijt aan onderhoud geweest afgelopen jaar. Komend jaar weer nieuwe sloffen rondom wat met 275 voor en 315 breed achter in 20 inch-formaat niet echt het goedkoopste maatje is
Upgrades:
Net als afgelopen jaar geen upgrades aan de auto verricht mede doordat er toch niet veel mee werd gereden. Met de dit voorjaar gekochte zwaardere caravan nog wel eens met de gedachte gespeeld om hem te laten chippen wat hem op zo'n 280 pk brengt in plaats van 235. Belangrijker is het koppel wat een flinke sprong maakt van 520 naar 600 Nm. Ben echter wat huiverig voor overmatige slijtage en met 236k is het natuurlijk ook niet meer de jongste. Daarnaast moet je je natuurlijk ook afvragen hoe vaak je het nodig hebt. Even versnellen om met de hut erachter een vrachtwagen in te halen gaat immers snel en probleemloos. Ook bergop gaat met gemak. Desalniettemin blijft wat extra power natuurlijk wel leuk
Opvolger?
200€/mnd aan wegenbelasting is met de huidige kilometers relatief gezien een flinke kostenpost. Een benzine is echter niet voordeliger en met het veelvudig gebruik van de caravan is het koppel van de diesel natuurlijk geweldig. Kennis van me heeft een Cayenne GTS waar een vergelijkbare hut achter hangt als wij hebben. Dat rijdt ook fantastisch, maar dan moeten er flink wat Euri bij en praat je over hele andere runningcosts dan met de X5.
Conclusie:
Het moge duidelijk wezen dat de E70 nog steeds uitstekend bevalt. Het is iedere keer genieten om met de caravan op pad te gaan. Ook nu geldt nog steeds dat ik me voor dit geld gezien ons gebruik geen fijnere auto vinden dus waarschijnlijk volgt over een jaar weer een vergelijkbare update
Paar fotootjes van afgelopen jaar:
