2020 Toyota GR Yaris

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
tallbloke

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door tallbloke » 24 jan 2021, 14:41

Joost schreef: 24 jan 2021, 12:11 Hier een foto van de bodemplaat zonder de ‘torens’.
Op de dwarsbalken zijn twee strips gemaakt met bussen daarin waar nu de normale stoelen op gemonteerd zijn.
Heb onlangs proefgereden met de K-977-FX van Toyota NL.
Met mijn 6 feet 6 zat ik allerbelabberdst hoog. Stoelen op zich prima.

Deze mod is een must !

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 24 jan 2021, 14:46

AWD is naar mijn idee ontworpen om zo hard en strak mogelijk over elke ondergrond te kunnen gaan en volgens mij niet om zo dwars mogelijk te gaan....mensen die heel graag dwars gaan kunnen dus volgens mij beter een RWD aanschaffen, of je moet met hoge snelheid dwars willen gaan.
Dit is natuurlijk wel heel z/w, want niet elke AWD reageert hetzelfde en ook niet iedere RWD reageert hetzelfde en dan heb je nog difs, spers, enz, dus van sommige auto's is het gedrag ook weer aan te passen naar persoonlijke smaak.
En zoals je hier op verschillende filmpjes ziet kun je dus met AWD ook goed dwars gaan, maar de snelheden liggen dan vaak wel hoger en je zal er meer moeite voor moeten doen om het kontje om te laten gaan.
De eerste AWD's in het wereldkampioenschap rally waren in het begin ook onverslaanbaar, totdat de anderen dit concept ook over gingen nemen.

wakuwaku

Bericht door wakuwaku » 24 jan 2021, 14:51

tallbloke schreef: 24 jan 2021, 14:41
Heb onlangs proefgereden met de K-977-FX van Toyota NL.
Met mijn 6 feet 6 zat ik allerbelabberdst hoog. Stoelen op zich prima.

Deze mod is een must !
Waar heb je kunnen rijden, in Raamsdonksveer?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 24 jan 2021, 14:52

mark323ti schreef: 24 jan 2021, 14:20
mrbbs schreef: 24 jan 2021, 09:54 Hier een video van een GT86 met banden met weinig grip (vgl tov Yaris)

Mooi filmpje. Ik snap nu je overwegingen ook. Ook vette skills!!! Je kan echt wel rijden!!!! Wrs beter dan iedereeen die zegt dat ze jou keuze niet begrijpen. Hoe heb je zo leren rijden? Autodidact? Of echt aan autosport gedaan?
Wil net zeggen, dat ziet er niet flauw uit, knap!

TLRS

Bericht door TLRS » 24 jan 2021, 15:44

Kwestie van zoeken naar de meeste vrijheid om te rijden.. en.. lekker veel rijden, lijkt me.

En lekker oneconomisch modden ter verhoging van het rijplezier.

Andre

Bericht door Andre » 24 jan 2021, 16:37

Die weggetjes kan je heerlijk rijden met een Yaris GR met de juiste banden setup. Geen probleem.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 24 jan 2021, 16:45

mark323ti schreef: 24 jan 2021, 14:20
mrbbs schreef: 24 jan 2021, 09:54 Hier een video van een GT86 met banden met weinig grip (vgl tov Yaris)

Mooi filmpje. Ik snap nu je overwegingen ook. Ook vette skills!!! Je kan echt wel rijden!!!! Wrs beter dan iedereeen die zegt dat ze jou keuze niet begrijpen. Hoe heb je zo leren rijden? Autodidact? Of echt aan autosport gedaan?
Heb vroeger alle cursussen gevolgd bij https://automobielbeheersing.com (van de basics voor goede kijktechniek, plaatsen van voeten, hoe remmen tot links remmen, lastwissel, etc..), eigenlijk alles om te beginnen aan een carrière als rallyrijder. Maar een goede vriend van mij, die nog Belgisch nationaal kampioen is geweest, heeft mij dat afgeraden. En dus zodoende nooit iets in competitie verband gedaan.
Maar het leren rijden met een RWD heb ik echt geleerd aan Andre hier op het forum, en vervolgens is het trainen, trainen en nog eens trainen. Maar ik voel dat het wel eens tijd word voor nog eens een doorgedreven cursus. Je wordt ouder en je verliest daarmee zeker wat skills. Maar er zijn er hier meerdere die best wel aan een stuur kunnen draaien :)

TLRS

Bericht door TLRS » 24 jan 2021, 16:56

@Andre

Meestal zien awd drifts er toch wel vrij wild uit. Heeft toch meer power en zijdelingse kracht nodig om te slippen. Met een heel voorspelbaar verlies van grip bij kleine sliphoek misschien nog wel een soort van te doen.. maar geeft toch een ander ritme met rijden lijkt me?

Hoeveel korter is de wielbasis van de yaris? Korte wielbasis (weinig overhang) is listiger toch?

mrbbs

Bericht door mrbbs » 24 jan 2021, 17:07

Heb ik ook wat drifts gedaan met de GR Yaris (jammer genoeg geen beeldmateriaal). Het is totaal anders dan dwars rijden met een RWD. Je moet alles gaan overdrijven en het vraagt gewoon meer durf. Zoals gezegd ligt de snelheid al wat hoger, maar heb je ook meer plaats nodig om hetzelfde te kunnen doen met een RWD. Voordeel dan weer van een AWD is, als je hebt overdreven kan je in 9/10 gevallen de situatie nog rechttrekken door volop op de gas te gaan.
Meer verschillende kan het eigenlijk niet zijn, beide heel boeiend.

Andre

Bericht door Andre » 24 jan 2021, 17:44

Rwd kan je heel mooi sturen met je gaspedaal. De voorrwielen hebben geen aandrijving en rollen mooi mee met de bocht radius. De drifthoek bepaal je met gaspedaal en stuurhoek. Ook kun je eerst door een bocht heen kijken daarna een driftje inzetten.

Awd glijd over alle 4 de wielen en dus moet je de auto voor de bocht eigenlijk al in de juiste hoek zetten. Nadeel tov rwd dat je ingaande snelheid hoger ligt en je vaak dus niks meer kan redden als de snelheid te hoog is. Awd met 4 wielen spinnen glijd altijd naar de buitenkant bocht en heb je dus ruimte nodig om uit te waaien. Daarom is het belangrijk om voor het uitkomen bocht de neus in de goeie richting te hebben.

Awd is veel moeilijker om mee te glijden. Het gaat veel sneller en de wegen zijn rap te smal als je het niet goed doet. Ik vind het een uitdaging ik zit nog steeds in mijn learning curve.

Het is mooi dat de yaris klein en wendbaar is. Je kan er ook heerlijk mee sturen en niet glijden.

wakuwaku

Bericht door wakuwaku » 24 jan 2021, 17:53

:cry: Maak me nou niet zo gek, ik moet nog een paar maanden wachten voor ik hem heb. :cry:

ErikS

Bericht door ErikS » 24 jan 2021, 20:23

Potver, lekkere filmpjes Andre & Mrbbs.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 25 jan 2021, 11:44

mrbbs schreef: 24 jan 2021, 08:46 Misschien moet er even nog wat uitleg waarom ik de Yaris niet heb bijgehouden. Het is eigenlijk simpel: de mogelijkheden om plezier met deze wagen te hebben zijn eigenlijk te klein. Op de openbare weg heb ik niet dezelfde mogelijkheden als jullie Nederlanders. Op de bredere wegen is er overal gewoon veel te veel verkeer. En op de kleine boereweggetjes wordt het al heel tricky met een Yaris. Als je dwars gaat heb je al best wat ruimte nodig (zoals je ook op Andre zijn filmpjes kan zien). En ja, ik had ook 8 extra wielen gekocht om er banden met weinig grip op te leggen.. mijn doelstelling was dezelfde als Andre, alleen is het hier niet echt mogelijk. Met een RWD heb je gewoon veel minder plaats nodig om dwars te gaan, en kan dat wel iedere bocht. Met een awd gaat dat niet. Dus: voor 5 dagen plezier op een jaar was ik niet bereid om de Yaris bij te houden. Mocht ik in de Ardennen of de Vogezen hebben gewoond was het een ander verhaal..
Als het al zo is, is die Yaris in Belgie dan geleverd met een Geofence erop oid ?
Ik heb mijn mooiste AWD km's ooit liggen tussen Oostende en Brussel in een strook van minimaal 100km breed.
Waar woont u (let op ik spreek u aan met u, artisanale en hoogst ambetante Belgie ervaring aanwezig hier) dan precies ?
:mrgreen:

Erik

Bericht door Erik » 25 jan 2021, 11:54

Andre schreef: 24 jan 2021, 17:44 Rwd kan je heel mooi sturen met je gaspedaal. De voorrwielen hebben geen aandrijving en rollen mooi mee met de bocht radius. De drifthoek bepaal je met gaspedaal en stuurhoek. Ook kun je eerst door een bocht heen kijken daarna een driftje inzetten.

Awd glijd over alle 4 de wielen en dus moet je de auto voor de bocht eigenlijk al in de juiste hoek zetten. Nadeel tov rwd dat je ingaande snelheid hoger ligt en je vaak dus niks meer kan redden als de snelheid te hoog is. Awd met 4 wielen spinnen glijd altijd naar de buitenkant bocht en heb je dus ruimte nodig om uit te waaien. Daarom is het belangrijk om voor het uitkomen bocht de neus in de goeie richting te hebben.

Awd is veel moeilijker om mee te glijden. Het gaat veel sneller en de wegen zijn rap te smal als je het niet goed doet. Ik vind het een uitdaging ik zit nog steeds in mijn learning curve.

Het is mooi dat de yaris klein en wendbaar is. Je kan er ook heerlijk mee sturen en niet glijden.
+ de korte wielbasis van de Yaris is toch wel lekker mocht het mis gaan
+ een AWD heeft bijna altijd een kleinere stuuruitslag op de vooras (door de homokineten) vergeleken met een RWD

Verder zeer smakelijk beeldmateriaal en ik denk dat een hoop mensen die dit niet zelf first hand hebben meegemaakt zich niet bewust zijn hoe enorm hard dit gaat, en hoe je hersenen op hol slaan als je er naast zit. Dit is data overflow materiaal. Heb best wel eens naast iemand gezeten die een goede circuit rijder is, maar naast iemand die dit met een awd doet slaat je brein op hol, met deze snelheid met een RWD aankomen = achteruit de strontbult in, en dat zit er zo diep ingeslepen....eerste keer Finland naast Kees (dus na 4 dagen al gereden te hebben) door het bos, mijn god. Hoe dan. Nou. Zo dus :mrgreen:

Zou persoonlijk wel gaan nadenken over een (half) kooitje, een stoeprandje tikken is een nog platter dak.

wakuwaku

Bericht door wakuwaku » 25 jan 2021, 19:19

Vandaag de Yaris officieel besteld, toch pearl white geworden, levering april mei, dat viel me nog mee..

TLRS

Bericht door TLRS » 25 jan 2021, 19:21

De vraag is of de yaris probleemloos rwd kan. Dan alleen even niet vergeten welke stand ie staat.

Beetje zoals omgekeerd schakelen op de motor :bag:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 jan 2021, 19:52

Erik schreef: 25 jan 2021, 11:54
Andre schreef: 24 jan 2021, 17:44 Rwd kan je heel mooi sturen met je gaspedaal. De voorrwielen hebben geen aandrijving en rollen mooi mee met de bocht radius. De drifthoek bepaal je met gaspedaal en stuurhoek. Ook kun je eerst door een bocht heen kijken daarna een driftje inzetten.

+ de korte wielbasis van de Yaris is toch wel lekker mocht het mis gaan
+ een AWD heeft bijna altijd een kleinere stuuruitslag op de vooras (door de homokineten) vergeleken met een RWD

Verder zeer smakelijk beeldmateriaal en ik denk dat een hoop mensen die dit niet zelf first hand hebben meegemaakt zich niet bewust zijn hoe enorm hard dit gaat, en hoe je hersenen op hol slaan als je er naast zit. Dit is data overflow materiaal. Heb best wel eens naast iemand gezeten die een goede circuit rijder is, maar naast iemand die dit met een awd doet slaat je brein op hol, met deze snelheid met een RWD aankomen = achteruit de strontbult in, en dat zit er zo diep ingeslepen....eerste keer Finland naast Kees (dus na 4 dagen al gereden te hebben) door het bos, mijn god. Hoe dan. Nou. Zo dus :mrgreen:

Zou persoonlijk wel gaan nadenken over een (half) kooitje, een stoeprandje tikken is een nog platter dak.
Dat herken ik idd wel als meerijder, heel wat kilometers mee mogen maken naast coureurs in de DNRT maar zeker met die DNRT V8 slaat je brein soms wel op hol ja :tooth:

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 26 jan 2021, 00:50

Andre schreef: 20 jan 2021, 01:44 Ben niet zo van het Tunen van de motor. Liever qua techniek in de garantie blijven. Ik tune liever de banden setup en uitlijning.

Ik wens mij niet veel meer qua fun eerlijk gezegd.

https://www.dailymotion.com/embed/video ... able=false
Van binnen klinkt de auto een stuk beter dan van buiten. Wel een voordeel dat hij van buiten zo stil is, val je al gelijk een stuk minder snel op.

Hoewel ik je keuze snap, blijft het wel zonde dat je gestopt ben met rally rijden.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 26 jan 2021, 00:51

mrbbs schreef: 24 jan 2021, 16:45 Heb vroeger alle cursussen gevolgd bij https://automobielbeheersing.com (van de basics voor goede kijktechniek, plaatsen van voeten, hoe remmen tot links remmen, lastwissel, etc..), eigenlijk alles om te beginnen aan een carrière als rallyrijder. Maar een goede vriend van mij, die nog Belgisch nationaal kampioen is geweest, heeft mij dat afgeraden. En dus zodoende nooit iets in competitie verband gedaan.
Maar het leren rijden met een RWD heb ik echt geleerd aan Andre hier op het forum, en vervolgens is het trainen, trainen en nog eens trainen. Maar ik voel dat het wel eens tijd word voor nog eens een doorgedreven cursus. Je wordt ouder en je verliest daarmee zeker wat skills. Maar er zijn er hier meerdere die best wel aan een stuur kunnen draaien :)
Waarom afgeraden om te gaan rally rijden? Vanwege de kosten? Te gevaarlijk?

Andre

Bericht door Andre » 26 jan 2021, 02:12

Ik ben niet gestopt met Rally rijden Bas. Alleen ben wel gestopt met competitie rally rijden. Het maken van pacenotes is mijn grote manko. Ik wil wil hard gaan en heb gewoon geen zin om 70km per uur over 200km proeven te rijden excl verbindings routes. Dat is wel zo saai. In Finland ga ik zeker weer op een afgesloten gravel weg rijden die ik op zicht rij of uit het hoofd ken en ga plezier maken. In zweden mooie routes en op een ijs meer rijden etc.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 jan 2021, 08:44

Andre schreef: 26 jan 2021, 02:12 Ik ben niet gestopt met Rally rijden Bas. Alleen ben wel gestopt met competitie rally rijden. Het maken van pacenotes is mijn grote manko. Ik wil wil hard gaan en heb gewoon geen zin om 70km per uur over 200km proeven te rijden excl verbindings routes. Dat is wel zo saai. In Finland ga ik zeker weer op een afgesloten gravel weg rijden die ik op zicht rij of uit het hoofd ken en ga plezier maken. In zweden mooie routes en op een ijs meer rijden etc.
De pacenotes maakt toch degene naast je :tooth:
Maar snap het wel, waarschijnlijk is de verhouding saaie tijd / voorbereiding tijd vs race tijd niet goed voor jou :D

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 26 jan 2021, 09:24

De pacenotes maak je samen. De rijder geeft aan hoe hij de bochten “inschat” en de navigator schrijft dat op.

Erik

Bericht door Erik » 26 jan 2021, 10:31

Andre schreef: 26 jan 2021, 02:12 Ik ben niet gestopt met Rally rijden Bas. Alleen ben wel gestopt met competitie rally rijden. Het maken van pacenotes is mijn grote manko. Ik wil wil hard gaan en heb gewoon geen zin om 70km per uur over 200km proeven te rijden excl verbindings routes. Dat is wel zo saai. In Finland ga ik zeker weer op een afgesloten gravel weg rijden die ik op zicht rij of uit het hoofd ken en ga plezier maken. In zweden mooie routes en op een ijs meer rijden etc.
Ik houd het ook wel op RallyX en beetje stompen op elke ander mogelijk parcours dat ik uit mijn hoofd kan leren.
Kan die navigator eruit blijven, scheelt weer gewicht :mrgreen:
En dan daar je limieten verkennen. Dus box ouwe, wanneer gaan we weer, misschien nog een paar DF-ers ?

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 26 jan 2021, 10:37

Linc (Bas) schreef: 26 jan 2021, 00:50...

Van binnen klinkt de auto een stuk beter dan van buiten. Wel een voordeel dat hij van buiten zo stil is, val je al gelijk een stuk minder snel op.
Dat ding heeft geen herrie nodig om door zijn Boy Racer uiterlijk niet al genoeg op te vallen.

Linc (Bas)

Bericht door Linc (Bas) » 26 jan 2021, 11:06

Ja pacenotes maken vindt ik ook het minst leuke aan het rally rijden, maar ik vind het toch wel fijn dat het mijn eigen notes zijn zodat ik weet dat het klopt. Zeker zuur als je dan na al dat voorwerk na de eerste proef er al uit ligt vanwege een technisch mankement of iets dergelijks.

Maar goed voor mij is het competitieve gedeelte ook juist het mooie van rally rijden. En dat je daarbij niet alleen snel moet rijden, maar ook zorgen dat je de finish haalt. En aangezien ik niet de allersnelste ben, vindt ik het dan wel gaaf dat ik toch nog hoog kan eindigen in het kampioenschap vaak omdat we zorgen met ons eigen service team dat de auto blijft rijden. Vooral mooi om te zien als we dan toch een technisch probleem hebben, dat we dan toch nog zorgen dat we bij service terecht komen en in een half uur bijna elk probleem weer opgelost hebben.

Het is wel jammer dat in Nederland bijna alleen maar asfalt rally is en maar weinig onverhard. Gravel bevalt mij best goed namelijk. De enige keer dat ik een volledige gravel rally hebben gedaan won ik gelijk 3 bekers (1e in de cup, 1e in de klasse en snelste BMW overall) in ons standaard 325itje met alleen achterwiel aandrijving, tegen vierwiel aangedreven 318isjes en M3's. Terwijl de lokale BMW's allemaal dachten dat we de finish niet zouden halen omdat onze auto te laag zou zijn :mrgreen: Ik wil ooit ook nog een rally in Finland doen, maar ja zoveel plannen nog.

Plaats reactie