Bericht
door Tom » 20 jan 2021, 17:24
Ik houd me over het algemeen netjes aan alle regels. Snap dat de maatregelen er zijn, op een enkele kritische kanttekening sta ik er ook achter en heb ik er helemaal geen problemen mee. Belangrijkste is dat we snel van het virus af zijn, dus dan doe ik maar wat ik hoor te doen.
Maar die avondklok staat me wel tegen, en dan vooral de willekeur en uitzonderingen die er wederom voor gemaakt worden.
- Religieuze bijeenkomsten mogen nog steeds. Waanzin, waarom blijft dat een uitzondering? Waar is dat voor nodig? Waarom stelt geen enkele journalist die vraag vanmiddag? Huishoudens mogen één gast ontvangen, maar als je in een kerk of moskee 100 man ontvangt is dat prima?
- Boetes zijn 95 euro, grote grap. Als ze al uitgedeeld worden, want handhaving is er amper tot niet. Bij illegale feestjes lees ik nog steeds dat er soms geen boetes worden uitgedeeld ("om escalatie te voorkomen", of een ander slap excuus). De mensen die er schijt aan hebben pak je dus niet met zo'n avondklok.
- Nu staat er in dat voorstel dat gasten van talkshows uitgezonderd zijn. Daar verbaasde ik mij dus al langer over, die talkshows. Elke avond meerdere shows waar een man of 8 (excl. alles achter de schermen) voor 1,5 uur lullen in één ruimte. En wat schuift daar aan: experts over Corona (die zouden toch beter moeten weten) en kansloze BN'ers die hun nieuwe show/boek/weet ik veel wat komen pluggen. Dezelfde lui die altijd vooraan staan om met verheven moraal te vertellen wat wel en niet goed is. Waarom werken die shows niet met Skype? Ja, dat is niet ideaal voor een talkshow. Maar voor mensen die thuiswerken en vergaderen of lesgeven is Skype ook "niet altijd ideaal" en volgens mij, zeker met zulke ingrijpende maatregelen, hoort de volksgezondheid nu voorop te staan. Kut BN'ers met hun neppe kut moraal.