850Csi

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 12 sep 2007, 18:02

Die achtpitters hadden wel problemen met de Nicasil-coating toch?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 13 sep 2007, 00:19

De 6 cylinders ook...

Maar dit was enkel het geval wanneer er slechte kwaliteit benzine werd getankt en dan ook nog met name in Groot Brittanië.

Op het vaste land is er eigenlijk geen sprake van dit Nikasil probleem.

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 13 sep 2007, 08:55

Martijn Koevoets schreef:Die achtpitters hadden wel problemen met de Nicasil-coating toch?
De M60 en de vroege M52 motoren en dan alleen maar bij gebruik met RON91 benzine of andersoortige hoogzwavelige benzine soorten. Het zwavelgehalte wordt bepaald door het raffinage proces en tast i.d.d de nikasil coating op de cylinderwanden aan. Dit probleem speelde zich met name af in de UK en in de VS. In Europa met overwegend RON95 en RON98 speelde dit probleem veel minder. Enkel diegenen die RON91 tankten of de auto's in Oost Europa (zijn er zowiezo niet veel) hadden hier last van. M.a.w, het komt dus wel voor.

Als correctieve maatregel heeft BMW voor de bestaande auto's lange tijd een garantie/coulance regeling gehad waarbij het onderblok werd vervangen door een variant met de (in de M70 toegepaste) alusil legering. Vanaf de introductie van de E39 5-serie in 1996 gebruikte BMW geen nikasil coating voor de V8'en meer, ,maar een alusil coating. Dit is herkenbaar aan de motorcode. M62 is alusil. M60 is nikasil.

De M70 motor is anders. Die heeft geen gecoate cylinderwanden, maar is het gehele onderblok gemaakt van een alusil legering. Dit is de reden dat de M70 geen last heeft van door zwavel veroorzaakte slijtage van de cylinderwanden. Het is alleen productietechnisch veel kostbaarder.

De eerste M52 motoren hadden i.d.d ook een nikasil coating. Later is BMW overgegaan op het gebruik van staalbussen in het aluminium motorblok.

Een fundamenteel verschil met de M20/M50/M30/S38 zescylinders is dat de M60/M52 onderblokken niet gehoond / opgeboord kunnen worden. Coating beschadigd is einde verhaal en een nieuw onderblok. In NL is het Nikasil probleem een non-issue (geen RON91 verkrijgbaar)

Modellen met een Nikasil motor zijn:

E32 730i/740i (1992-1994)
E34 530i/540i (1992-1996)
E38 728i met M52 motor
E38 730i/740i (1994-1996)
E36 320i/323i/328i met M52 motor

Mvrgr,

Raymond
Laatst gewijzigd door raymondw op 13 sep 2007, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 13 sep 2007, 12:34

Die van kij kan er ook nog wel bij.
e38 730i 94-96

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 13 sep 2007, 12:41

Porsche heeft ook veel NiKaSil toegepast in het verleden, ik heb echter nooit iets gehoord over problemen vanwege slechte benzine.

heb je verschillende soorten NiKaSil, verschillende coating technieken?
Laatst gewijzigd door funnyname op 13 sep 2007, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 13 sep 2007, 13:31

M52 323i (ti) ook last van Nikasil? Weet iemand tot welke bouwjaren?

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 13 sep 2007, 14:11

Marcel van Meerbeek schreef:M52 323i (ti) ook last van Nikasil? Weet iemand tot welke bouwjaren?
Marcel,

Ik heb een beter overzicht van de M60/M62 motoren, maar een jaar of wat geleden heeft er een compleet artikel over dit probleem in de BMW Car gestaan. Ik heb hem wel ergens liggen, maar aangezien ik vannacht naar de Alpen vertrek heb ik geen tijd om het exact na te zoeken.

Zoals ik al eerder schreef is het Nikasil probleem in NL een non-issue omdat de hier verkrijgbare benzines altijd van hoge kwaliteit zijn geweest (RON95 en hoger).

Ik meede dat het nikasil probleem voor de M52 speelde tot medio 1998, maar het kan evengoed 1997 zijn geweest.

Mvrgr,

Raymond

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Bericht door raymondw » 13 sep 2007, 14:12

funnyname schreef:Porsche heeft ook veel NiKaSil toegepast in het verleden, ik heb echter nooit iets gehoord over problemen vanwege slechte benzine.
Porsche gebruikt i.d.d ook Nikasil en destijds heb ik op diverse BMW forums gelezen dat het vreemd werd gevonden dat Porsche er geen last van had.

Maar van beide merken is het onbeked wat de exacte samenstelling van de nikasil legering is. Daar kan een verschil in zitten.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 13 sep 2007, 19:24

Ik meende dat honda ook Nikasil gebruikte voor de type R's;weet het niet zeker.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 sep 2007, 19:42

alpinab10biturbo schreef: Het zwavelgehalte wordt bepaald door het raffinage proces en tast i.d.d de nikasil coating op de cylinderwanden aan.
En van de milieu eisen lijkt me. NAM heeft al een jaar of 15-20 een ontzwavelingsfabriek in Emmen omdat door milieu eisen het onmogelijk werd om zwavelhoudend gas te verkopen. Dit gas werd met name door de Duitse industrie verstookt. Ik vraag me dan ook af of de Duitse Ron91 ook problemen zou geven.

Goeie info trouwens! Ik wist niet dat BMW ook problemen had met bepaalde series motoren (onder bepaalde omstandigheden) :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik, Google Adsense [Bot] en 2 gasten