850Csi
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
De M60 en de vroege M52 motoren en dan alleen maar bij gebruik met RON91 benzine of andersoortige hoogzwavelige benzine soorten. Het zwavelgehalte wordt bepaald door het raffinage proces en tast i.d.d de nikasil coating op de cylinderwanden aan. Dit probleem speelde zich met name af in de UK en in de VS. In Europa met overwegend RON95 en RON98 speelde dit probleem veel minder. Enkel diegenen die RON91 tankten of de auto's in Oost Europa (zijn er zowiezo niet veel) hadden hier last van. M.a.w, het komt dus wel voor.Martijn Koevoets schreef:Die achtpitters hadden wel problemen met de Nicasil-coating toch?
Als correctieve maatregel heeft BMW voor de bestaande auto's lange tijd een garantie/coulance regeling gehad waarbij het onderblok werd vervangen door een variant met de (in de M70 toegepaste) alusil legering. Vanaf de introductie van de E39 5-serie in 1996 gebruikte BMW geen nikasil coating voor de V8'en meer, ,maar een alusil coating. Dit is herkenbaar aan de motorcode. M62 is alusil. M60 is nikasil.
De M70 motor is anders. Die heeft geen gecoate cylinderwanden, maar is het gehele onderblok gemaakt van een alusil legering. Dit is de reden dat de M70 geen last heeft van door zwavel veroorzaakte slijtage van de cylinderwanden. Het is alleen productietechnisch veel kostbaarder.
De eerste M52 motoren hadden i.d.d ook een nikasil coating. Later is BMW overgegaan op het gebruik van staalbussen in het aluminium motorblok.
Een fundamenteel verschil met de M20/M50/M30/S38 zescylinders is dat de M60/M52 onderblokken niet gehoond / opgeboord kunnen worden. Coating beschadigd is einde verhaal en een nieuw onderblok. In NL is het Nikasil probleem een non-issue (geen RON91 verkrijgbaar)
Modellen met een Nikasil motor zijn:
E32 730i/740i (1992-1994)
E34 530i/540i (1992-1996)
E38 728i met M52 motor
E38 730i/740i (1994-1996)
E36 320i/323i/328i met M52 motor
Mvrgr,
Raymond
Laatst gewijzigd door raymondw op 13 sep 2007, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- funnyname
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01
Porsche heeft ook veel NiKaSil toegepast in het verleden, ik heb echter nooit iets gehoord over problemen vanwege slechte benzine.
heb je verschillende soorten NiKaSil, verschillende coating technieken?
heb je verschillende soorten NiKaSil, verschillende coating technieken?
Laatst gewijzigd door funnyname op 13 sep 2007, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Marcel,Marcel van Meerbeek schreef:M52 323i (ti) ook last van Nikasil? Weet iemand tot welke bouwjaren?
Ik heb een beter overzicht van de M60/M62 motoren, maar een jaar of wat geleden heeft er een compleet artikel over dit probleem in de BMW Car gestaan. Ik heb hem wel ergens liggen, maar aangezien ik vannacht naar de Alpen vertrek heb ik geen tijd om het exact na te zoeken.
Zoals ik al eerder schreef is het Nikasil probleem in NL een non-issue omdat de hier verkrijgbare benzines altijd van hoge kwaliteit zijn geweest (RON95 en hoger).
Ik meede dat het nikasil probleem voor de M52 speelde tot medio 1998, maar het kan evengoed 1997 zijn geweest.
Mvrgr,
Raymond
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Porsche gebruikt i.d.d ook Nikasil en destijds heb ik op diverse BMW forums gelezen dat het vreemd werd gevonden dat Porsche er geen last van had.funnyname schreef:Porsche heeft ook veel NiKaSil toegepast in het verleden, ik heb echter nooit iets gehoord over problemen vanwege slechte benzine.
Maar van beide merken is het onbeked wat de exacte samenstelling van de nikasil legering is. Daar kan een verschil in zitten.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
En van de milieu eisen lijkt me. NAM heeft al een jaar of 15-20 een ontzwavelingsfabriek in Emmen omdat door milieu eisen het onmogelijk werd om zwavelhoudend gas te verkopen. Dit gas werd met name door de Duitse industrie verstookt. Ik vraag me dan ook af of de Duitse Ron91 ook problemen zou geven.alpinab10biturbo schreef: Het zwavelgehalte wordt bepaald door het raffinage proces en tast i.d.d de nikasil coating op de cylinderwanden aan.
Goeie info trouwens! Ik wist niet dat BMW ook problemen had met bepaalde series motoren (onder bepaalde omstandigheden)

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], JdvPolo en 4 gasten