'93 MX-5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

'93 MX-5

Bericht door Miesjel » 18 dec 2020, 14:02

Met de verkoop van de Mégane RS en de aankoop van de nieuwe Mazda 3 was er ruimte voor iets betaalbaars en leuks.
Een 3e auto want we hebben ook nog een deukenbak/boodschappenauto, een Starlet.
Ik wilde al jaren een roadster en dan het liefst het laatste type MR2 want ik heb al eerder het 2e type gehad (SW20).

Maar al zoekende naar een geschikte auto (bwj '03+ ivm olieverbruik problemen bij pre-facelift) keek ik met een scheef oog naar de MX-5 en dan met name de NC (2005-2015). Aantal keren in een NC gezeten en gereden, maar het voelde allemaal wat zwaarder en logger aan dan een MR2. Logisch ook want de NC is, vooral met elektrisch dak, een stuk zwaarder dan een MR2 met z'n 950kg. De MR2 had dan weer als nadeel dat het lastiger is om zelf aan te klooien ivm de beperkte ruimte rond de motor en ik heb geen brug o.i.d. Ik kan heel veel zelf in mijn garage en heb een heel arsenaal aan materiaal ter beschikking maar bij een middenmotor loop je al snel tegen beperkingen aan als je geen brug hebt.

Op een dag kwam ik een advertentie tegen van een NA en ik besefte me dat ik nooit bij die auto had stil gestaan als eventuele optie.
Na wat NA's te hebben bekeken groeide de interesse en al snel kocht ik samen met GF (ja die vind auto's ook leuk dus had er ook wat over te zeggen) een NA uit 1993. Heerlijk om weer eens in een basic auto te rijden zonder toeters en bellen. 950kg op kenteken en dat voel je, rijdt heerlijk met zo'n laag gewicht.

Op het stuurtje na was de auto bij aankoop origineel. Al snel volgden de eerste aanpassingen want met dat goddelijke lichaam van me pastte het niet optimaal in zo'n kleine auto. Dus de originele armsteunen moesten er aan geloven en werden vervangen voor lederen deurstraps. Zodoende wat meer ruimte voor de knieën. En de originele uitlaat vanaf de katalysator werd vervangen voor een Cobalt systeem voor wat meer geluid zonder dat het overdreven hard is. Vooral wat meer donker geluid zonder de bekende vervelende snerp.

AfbeeldingDSC_00781 by Miesjel, on Flickr

Uiteraard moet er ook mee op de tolweg gereden worden.

Afbeeldingracetracker_9990624_146784 by Miesjel, on Flickr

Afbeeldingracetracker_10015427_147459 by Miesjel, on Flickr

Huh wat ? Bodyroll ? Waar ? :tooth:
Laatst gewijzigd door Miesjel op 11 mar 2025, 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Miesjel » 18 dec 2020, 14:03

Het gevaar van zo'n auto is natuurlijk de leeftijd en het feit dat bepaalde onderdelen niet het eeuwige leven hebben. Maar gelukkig zijn de onderdelen goed betaalbaar en in grote mate verkrijgbaar. Sterker nog, Mazda is onlangs een restauratieprogramma gestart waardoor zo goed als alle onderdelen nieuw gefabriceerd worden. Daarnaast is de aftermarket support voor deze auto's enorm.

Dat is natuurlijk ook weer een valkuil want voor je het weet zit je enkels diep in een mega project en tja, dat is hier natuurlijk ook het geval :mrgreen:

De originele motor had z'n beste tijd wel gehad en ondanks dat 'ie redelijk goed door de toeren klom voelde het allemaal wat rauw en futloos aan. Na wat zaken te hebben vervangen was er nauwelijks verbetering en was ik mezelf psychisch al aan het voorbereiden op een motorswap want tja, waarom ook niet.

En zo geschiedde, afgelopen zomer heb ik een VVT motor gekocht (NB facelift motor, 1.8 16v met VVT) met een nieuwere 5bak en een Torsen sper met iets langere eindoverbrenging (van 4.3 naar 4.1). Maar ik verlangde ook wel naar iets speciaals. Jaren geleden heb ik ook al eens een motorswap gedaan in een Corolla met een motor die destijds enkel in Japan verkrijgbaar was, met OEM ITB's. Dat leek me wel interessant in de MX-5 dus na de nodige uurtjes research op de interwebz besloten het gewoon te gaan doen.

Vervolgens is de auto in Oktober naar autoservice Bern Neyens gebracht (Geel, België) waar alles gemonteerd gaat worden.

Voordat het spul geswapt wordt moet natuurlijk het 1 en ander vervangen worden ;

Distributieriem set
Multiriem stuurbekrachtiging
V-snaar dynamo
Thermostaathuis
Pakkingen thermostaathuis
Carterplug
Benzinefilter
Oliefilter
Waterpomp
Radiateur
Alle koelslangen
Klemmen koelslangen
Alle vacuumslangen
Klemmen vacuumslangen
Nokkenas keerringen
Kleppendekselpakking
Bougies
Cardanas & aandrijfassen van een 1.8
Nieuwe dynamo 1.8 NA
Koppelingset LUK 1.8
VVT solenoid pakking set
Krukas keerring achterzijde
Krukas keerring voorzijde
Ophangrubbers differentieel 2x
EGR blocking plates
AEM X series wideband controller
ME221 ECU + intake temp sensor
Nieuwe katalysator en testpipe
BOFI fuel pressure kit (4bar)
Raceland spruitstuk
Bosch EV14 injectoren (640cc)
Davefab catchcan
Davefab koelvloeistofreservoir
Davefab ruitenwisservloeistofreservoirrelocater (3x woordwaarde)

De VVT motor met +/- 88000 km ervaring ;

Afbeelding121726957_3510923425620135_1701824567713778743_n by Miesjel, on Flickr

Goed proper ;

Afbeelding121715580_1719312868246405_3702909809441756339_n by Miesjel, on Flickr

Afbeelding123421900_687929208818576_7950888630850265701_n by Miesjel, on Flickr

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door Miesjel op 21 dec 2020, 21:43, 3 keer totaal gewijzigd.

Kadett
Berichten: 5222
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Kadett » 18 dec 2020, 14:11

Nu het blok er toch nog niet in ligt. Een coolant reroute setje halen. Zeker als je er sportiever mee rijdt krijgt de achterste cilinder te weinig koeling. Blok was orgineel ontworpen overdwars als FWD met koeling uitmonding aan linkerzijde (nu achterzijde)

https://www.ilmotorsport.de/nl/mx-5-koe ... sport-6088

vester86
Berichten: 2900
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door vester86 » 18 dec 2020, 14:21

tof projectje! van buiten ziet dat blok er niet uit als 88k, maar van binnen gelukkkig stukken beter. denk met veel plezier terug aan mijn MX5je (NB-fl sportive).

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34678
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: "No Risk, full poes"

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door JP » 18 dec 2020, 14:24

Leuk, de vrakelbergerweg :df:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3830
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Paskal » 18 dec 2020, 17:11

Geweldige ombouw Michel die stiekem toch nog wel iets meer behelst dan ff de motor swappen en klaar zoals ik eens deed bij mijn 205 GTi die ik voorzag van een 16V-blok.

Verder blijven het geweldige karretjes om te :df: mede door het lage gewicht. Ook hier de deurgrepen verwijderd en daarnaast een deepdish-stuurtje geplaatst. Inmiddels bijna 9 jaar in bezit dus dat zegt al wel genoeg. Kijk af en toen naar een E85 met een 6 cylinder erin, maar vrees dat ik het lichtvoetige van de NA wel ga missen.

Knoop je er ook nog NB-remmerij onder en iets wat minder body-roll veroorzaaktr of komt dat na de swap? Succes met de verdere ombouw en dat wordt genieten met de hoofdletter G straks :df:
na.JPG
na.JPG (469.86 KiB) 6888 keer bekeken
stuur4.JPG
stuur4.JPG (205.47 KiB) 6888 keer bekeken

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 475
Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
Auto: Leon FR
Locatie: Vld

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door SanderZ » 18 dec 2020, 18:30

Gaaf!

DFJEF
Berichten: 1081
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door DFJEF » 18 dec 2020, 19:36

Leuk project ! Genieten als alles weer in elkaar geschroefd is. :df:

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Miesjel » 19 dec 2020, 11:29

Kadett schreef: 18 dec 2020, 14:11 Nu het blok er toch nog niet in ligt. Een coolant reroute setje halen. Zeker als je er sportiever mee rijdt krijgt de achterste cilinder te weinig koeling. Blok was orgineel ontworpen overdwars als FWD met koeling uitmonding aan linkerzijde (nu achterzijde)
Ja daar ben ik bekend mee en heb het overwogen maar ben bang dat het overkill is voor mijn gebruik en vermogen. Daarnaast ken ik 2 mensen die ook zo'n reroute hebben en die klagen dat het bij lagere buitentemps heel erg lang duurt voordat alles op temp is. En daar heb ik niet zo'n zin in.
vester86 schreef: 18 dec 2020, 14:21 tof projectje! van buiten ziet dat blok er niet uit als 88k, maar van binnen gelukkkig stukken beter. denk met veel plezier terug aan mijn MX5je (NB-fl sportive).
Haha ja je hebt gelijk, buitenkant ziet er inmiddels ook weer een stuk frisser uit gelukkig.
JP schreef: 18 dec 2020, 14:24 Leuk, de vrakelbergerweg :df:
Sjun wah
Paskal schreef: 18 dec 2020, 17:11 Geweldige ombouw Michel die stiekem toch nog wel iets meer behelst dan ff de motor swappen en klaar zoals ik eens deed bij mijn 205 GTi die ik voorzag van een 16V-blok.

Verder blijven het geweldige karretjes om te :df: mede door het lage gewicht. Ook hier de deurgrepen verwijderd en daarnaast een deepdish-stuurtje geplaatst. Inmiddels bijna 9 jaar in bezit dus dat zegt al wel genoeg. Kijk af en toen naar een E85 met een 6 cylinder erin, maar vrees dat ik het lichtvoetige van de NA wel ga missen.

Knoop je er ook nog NB-remmerij onder en iets wat minder body-roll veroorzaaktr of komt dat na de swap? Succes met de verdere ombouw en dat wordt genieten met de hoofdletter G straks :df:
Ja ach dit soort projectjes loopt altijd uit de hand haha.. zeker bij auto's met deze leeftijden.
De remmen wil ik het liefst nagenoeg origineel houden, ik wil eerst eens andere remblokken proberen. Zodoende kan ik ook met kleine wielen blijven rijden. Ik weet nog niet wat ik met het onderstel wil. Schroefsetje is aantrekkelijk maar heb ik misschien helemaal niet nodig. Koni geel is ook goed.. Daarnaast is het voor mij heel belangrijk dat de auto speels en toegankelijk blijft. Hier komen dus ook geen semi slicks ofzo onder..hooguit goede zomerbanden.

Genieten zal het zeker worden, ben ik niet bang voor. Door de Eifel met kapje open en dan het geluid van de ITB's. Komt goed :df:

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1964
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door StefanW » 20 dec 2020, 11:39

Gaaf project Michel! Ben erg benieuwd naar het geluid met de ITB's straks!

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Alexander » 20 dec 2020, 12:45

Super dit, ga ik volgen :-)

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Miesjel » 21 dec 2020, 22:30

Blokkie een beetje gepoetst en een kleurtje zodat het wat beter uitziet allemaal

Afbeelding123450058_3345547108875663_5666240152290075666_n by Miesjel, on Flickr

Afbeelding123583433_1072796609815182_7487621634888450406_n by Miesjel, on Flickr

En de ITB's al gemonteerd :swinging:

Afbeelding127094667_227374928808544_6940870363713583488_n by Miesjel, on Flickr

Gaskabel linkage geval en fuelrail gemonteerd

Afbeelding128899861_196714518600962_8890649727900218737_n by Miesjel, on Flickr

Vacuumaansluitingen getapt. Je zou mogen verwachten dat het al erop zit voor het geld maar helaas, mag je zelf nog even fixen.

Afbeelding125973977_454071712246713_3393460044976692461_n by Miesjel, on Flickr

Op dit moment kwamen we erachter dat de originele injectoren niet passen, wat wel zo zou moeten zijn. Jenvey heeft echter een kleine aanpassing gedaan aan de fuelrail waardoor deze niet meer lekker passen. Dan maar grotere injectoren besteld. Ook na wat meetwerk tot de conclusie gekomen dat het originele ruitenwisservloeistofreservoir in de weg zit. En de meest nette oplossing hiervoor is van Davefab, een aftermarket partij uit de UK die goed met een lasapparaat overweg kan. Kost wat maar dan heb je wat.

Afbeeldingdavefab2 by Miesjel, on Flickr

En omdat ik dan toch bezig ben ook meteen een catch-can van Davefab besteld want die breather filters vind ik niks. Inlaatkant zal niet zo'n ramp zijn maar wil niet dat er onverhoopt olie op m'n spruitstuk ofzo druppelt. Plus het ziet allemaal wat netter uit. Omdat de catch-can niet aan de inlaatkant zal passen (ivm het Jenvey dome filter) zullen we daar een beugel voor moeten fabriceren op de plek waar het OEM luchtfilter zit.

Afbeeldingdavefab3 by Miesjel, on Flickr

En om het dan af te maken ook een Davefab expansievat gekocht.

Afbeeldingdavefab1 by Miesjel, on Flickr

En zo blijven we bezig :)

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3695
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Martijn M » 23 dec 2020, 08:58

Mooi spul! Vind ITB's er altijd zo gaaf uit zien.

Redis
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2020, 22:48
Auto: Megane 3 RS

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Redis » 24 dec 2020, 06:45

Mooi project dit, ben benieuwd naar een soundclip als die af is. :hungry:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6238
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door matthyssie » 24 dec 2020, 09:02

nice!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Jeffrey026 » 28 dec 2020, 16:49

Martijn M schreef: 23 dec 2020, 08:58 Mooi spul! Vind ITB's er altijd zo gaaf uit zien.
+1

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 999
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door yorick » 28 dec 2020, 19:55

Leuk project Michel. Lekkere NA tuning.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Miesjel » 01 jan 2021, 13:11

We zijn weer wat verder :)

Ouwe meuk eruit

Afbeelding129236871_3938215609545202_9158901555871864475_n by Miesjel, on Flickr

Afbeelding128899861_1473295182875592_850986588305434890_n by Miesjel, on Flickr

Alles een beetje schoonmaken en fatsoeneren, subframe een laagje verf geven.

Afbeelding128702755_2797783110541165_1442754245314461397_n by Miesjel, on Flickr

En dan de nieuwe meuk erin

Afbeelding128951869_3626108204136228_4531341288627366162_n by Miesjel, on Flickr



Ondertussen zijn de Bosch EV14 injectoren binnen gekomen. Davefab spul is nog en route, wellicht vertraging opgelopen met sluiting van transportroutes ?

Afbeelding131016825_1939038089572577_1168468567751063235_n by Miesjel, on Flickr

Spruitstukje gemonteerd, past goed gelukkig.

AfbeeldingIMG_20201208_172250 by Miesjel, on Flickr

AfbeeldingIMG_20201208_170728 by Miesjel, on Flickr

Vacuumblok en 4bar benzinedrukregelaar gemonteerd

Afbeelding133670878_759858327956493_7973721462792105355_n by Miesjel, on Flickr

Afbeelding133841708_854110048687452_8586006817604086571_n by Miesjel, on Flickr

En dan de kabelboom.. tof als je van spaghetti houdt. Voordeel is wel dat je dan een beetje kunt opruimen.. scheelt weer gewicht haha

Afbeelding133896545_735268860430408_7846347210304304037_n by Miesjel, on Flickr

En dan begint het langzamerhand ergens op te lijken..

Afbeelding133715780_2024438807695390_6922551594126125286_n by Miesjel, on Flickr

Afbeelding133798820_1282964432059086_8389823784018500575_n by Miesjel, on Flickr

Afbeelding133837777_2732122800375017_1771402335578874290_n by Miesjel, on Flickr

Nu de ECU nog aansluiten, gaskabel aanpassen, basemap laden en fingers crossed dan maar :mrgreen:

Kadett
Berichten: 5222
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Kadett » 01 jan 2021, 13:20

Nice!

Online
Bokkepoot
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Bokkepoot » 01 jan 2021, 13:43

Gaaf werk! ITB's zijn qua geluid echt episch

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door 328Ti » 01 jan 2021, 18:12

Supertof! Is er nog een beetje aan te komen qua odnerdelen/tuningsstuff? Was voor mij oa het besluit om over te gaan naar Duits.

Keep up the good work!

Kadett
Berichten: 5222
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Kadett » 01 jan 2021, 19:05

Meeste denk ik uit Amerika vandaan. MX5 is daar giga populair.

Redis
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2020, 22:48
Auto: Megane 3 RS

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Redis » 01 jan 2021, 19:31

Ziet er dik uit die ITB's. :love:

Had nog nooit de onderkant van een MX5 gezien, maar ook dat oogt allemaal behoorlijk krap. :duh:

Emiel
Berichten: 4229
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Emiel » 01 jan 2021, 22:27

Super tof! Lichte auto, ITB, sper diff. Puur rijden.

Ben benieuwd wanneer je gaat overstappen naar een luchtfilter kast (evt geïsoleerd/afgeschermd van hitte) met een open lucht filter erop, op een locatie met koude lucht.
De warme lucht met je huidige filter onder een motorkap gaat wel merkbaar worden vrees ik. (Enigszins ervaring mee)

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Re: '93 MX-5 - motorswap & ITB's

Bericht door Miesjel » 03 jan 2021, 10:01

328Ti schreef: 01 jan 2021, 18:12 Supertof! Is er nog een beetje aan te komen qua odnerdelen/tuningsstuff? Was voor mij oa het besluit om over te gaan naar Duits.

Keep up the good work!
Thanks !
Onderdelen zijn absoluut geen probleem. Binnen de EU zijn er legio webshops die alles kunnen leveren wat je maar wil en binnen NL zitten ook een aantal specialisten. In het ergste geval moet het uit de VS komen of "overnight parts from Japan" ( :mrgreen: ) maar in de basis is alles leverbaar.
Emiel schreef: 01 jan 2021, 22:27 Super tof! Lichte auto, ITB, sper diff. Puur rijden.

Ben benieuwd wanneer je gaat overstappen naar een luchtfilter kast (evt geïsoleerd/afgeschermd van hitte) met een open lucht filter erop, op een locatie met koude lucht.
De warme lucht met je huidige filter onder een motorkap gaat wel merkbaar worden vrees ik. (Enigszins ervaring mee)
Dankje !
Yes daar ben ik me van bewust. Beetje heatsoak zal ik niet m'n best voor hoeven doen denk ik. Misschien ga ik in de nabije toekomst voor een Honda radiateur (die zijn een stuk smaller met dezelfde koel capaciteit) zodat ik aan de inlaatkant wat ruimte krijg voor een koude lucht toevoer. Hoe & wat precies weet ik nog niet..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Ignition62, L5S1, m@rco, MarcF, PeterM, PetervdH, Robbert92, ron36, S-RS, Semrush [Bot], Will F. en 2 gasten