2020 Toyota GR Yaris

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door TLRS » 08 dec 2020, 14:07

Hielke schreef: 08 dec 2020, 12:51 https://www.youtube.com/watch?v=1m00VeyOlc0

Nog een Nederlandse test. Autoweek, Marco. Misschien wel de beste.

Keuze van Toyota om voor de Nederlandse introductie voor Midland te kiezen was een foute. Op Midland gaat alles over de voorwielen glijden. Nog beter was het dan geweest om alleen de twee lange bochten te gebruiken. Maar ja, dan loop je weer de kans dat een journalist 'm in de muur zet. Veel beter was het geweest om ergens een stukje onverhard terrein af te huren en daar de versies met sperdiffs te laten gebruiken.
Dit ^

Veelste kleine baan.. en met de huidige temperaturen en agrarische werkzaamheden zou het prima spelen moeten zijn..

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Robin » 08 dec 2020, 14:30

Kasteel schreef: 08 dec 2020, 12:31
Andre schreef: 08 dec 2020, 12:19 De ene Journalist wil grip en vindt hem fantastisch. De andere Journalist wil glijden op droog en dat wil niet en vindt hem minder.

Een 4wd is gemaakt op tractie en heeft in de basis eerder onderstuur dan overstuur. Wil je driften dan heb je niet veel aan een 4wd.

In de rally wil men zo snel mogelijk van a naar b op elke ondergrond. Dat is de basis van deze 4wd.

Wil je toch glijden tja dan moet je dat niet op michelin ps4s proberen.

Wil de auto wel heel makkelijk glijden dan roep toeteren ze dat de auto een slechte wegligging heeft.

Toyota heeft een hele leuke basis 4wd neergezet. Je moet hem zelf naar je hand zetten met een paar tweaks.
Met de PS4S op ‘sport’ ging het redelijk toch? :)
Toen ie op Midland Lelystad reed zat ie in die van 2 Torsens en PS4S banden voorziene GR.
En dat ging op nat leuk inderdaad:)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6223
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door matthyssie » 08 dec 2020, 15:03

Midland lijkt me best geschikt voor de Yaris, maar dan moeten ze niet van die achterlijke pionnen neerknallen die er een zeer krap baantje van maken.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Kasteel » 08 dec 2020, 15:06

Robin schreef: 08 dec 2020, 14:30
Kasteel schreef: 08 dec 2020, 12:31
Andre schreef: 08 dec 2020, 12:19 De ene Journalist wil grip en vindt hem fantastisch. De andere Journalist wil glijden op droog en dat wil niet en vindt hem minder.

Een 4wd is gemaakt op tractie en heeft in de basis eerder onderstuur dan overstuur. Wil je driften dan heb je niet veel aan een 4wd.

In de rally wil men zo snel mogelijk van a naar b op elke ondergrond. Dat is de basis van deze 4wd.

Wil je toch glijden tja dan moet je dat niet op michelin ps4s proberen.

Wil de auto wel heel makkelijk glijden dan roep toeteren ze dat de auto een slechte wegligging heeft.

Toyota heeft een hele leuke basis 4wd neergezet. Je moet hem zelf naar je hand zetten met een paar tweaks.
Met de PS4S op ‘sport’ ging het redelijk toch? :)
Toen ie op Midland Lelystad reed zat ie in die van 2 Torsens en PS4S banden voorziene GR.
En dat ging op nat leuk inderdaad:)
Dat idd!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4882
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door sitechris » 08 dec 2020, 17:54

Ik snap overigens niet dat ze de journo's op de openbare weg lieten rijden met de versie zonder Torsens. Het lijkt me dat je ze eigenlijk altijd het summum wil meegeven. Had wel degelijk gescheeld in de 'tone of voice' van sommige reviews. Volgens mij is er ook niemand die een GR zonder Torsens bestelt.

Wouter81
Berichten: 9424
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Wouter81 » 08 dec 2020, 18:03

sitechris schreef: 08 dec 2020, 17:54 Ik snap overigens niet dat ze de journo's op de openbare weg lieten rijden met de versie zonder Torsens. Het lijkt me dat je ze eigenlijk altijd het summum wil meegeven. Had wel degelijk gescheeld in de 'tone of voice' van sommige reviews. Volgens mij is er ook niemand die een GR zonder Torsens bestelt.
Eens. In het verlengde daarvan: waarom verkoop je als Toyota überhaupt een versie zonder die sperdifferentielen. Dit is een liefhebbersautootje, een rally-afgeleide..... alleen diehard-liefhebbers kopen een Yaris van ruim 50K. En dan natuurlijk altijd met die sperdiffs. Ik zou die instapversie niet eens leveren als importeur/fabrikant zijnde.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Andre » 08 dec 2020, 18:19

Ook op Lelystad kan je met 4wd fun hebben. Hier een golden oldie:)


Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Robin » 08 dec 2020, 18:27

Toen was Mitsubishi irl het snelst naar de 100.
Nu zijn het Tesla's Mit Subsidi.

Mooi filmpje. Als de dag van gisteren.

Ook over 't klaverblad met dat ding. Prachtig!

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door markk » 09 dec 2020, 19:05

Andre schreef: 08 dec 2020, 18:19 Ook op Lelystad kan je met 4wd fun hebben. Hier een golden oldie:)

En daarna kwam een evo 8 mr rs, en die heb ik nog steeds :)

Staat nu 40k km op ofzo. Paar maanden geleden met nog wat vrienden mee naar de Eifel / ring geweest ....


Mark.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door mrbbs » 09 dec 2020, 19:09

markk schreef: 09 dec 2020, 19:05
Andre schreef: 08 dec 2020, 18:19 Ook op Lelystad kan je met 4wd fun hebben. Hier een golden oldie:)

En daarna kwam een evo 8 mr rs, en die heb ik nog steeds :)

Staat nu 40k km op ofzo. Paar maanden geleden met nog wat vrienden mee naar de Eifel / ring geweest ....


Mark.
Zalige auto was dat..

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door MartijnGizmo » 10 dec 2020, 09:50

sitechris schreef: 08 dec 2020, 17:54 Ik snap overigens niet dat ze de journo's op de openbare weg lieten rijden met de versie zonder Torsens. Het lijkt me dat je ze eigenlijk altijd het summum wil meegeven. Had wel degelijk gescheeld in de 'tone of voice' van sommige reviews. Volgens mij is er ook niemand die een GR zonder Torsens bestelt.
Dit was exact mijn antwoord op de vraag "hadden we misschien iets anders kunnen doen?" van de PR-manager. :bag: AutoWeek en Autovisie begonnen met de sper-versie op een nat circuit, wij gingen meteen op pad met de non-sper-versie op de openbare weg. Tijdens ons circuit-tijdslot in de middag was de baan al opgedroogd, en vond ook de aanwezig instructeur van Toyota het actiegehalte wat tegenvallen.

Kadett
Berichten: 5141
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Kadett » 10 dec 2020, 16:50

Met PS4S eronder zal dat toch wel tegenvallen. Had eerder de normale PS4 eronder verwacht om het speelse te accentueren. Aangezien Toyota bij de GT86 ook Primacy 3 banden gebruikte om de kont los te krijgen.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door mrbbs » 10 dec 2020, 18:50

Kadett schreef: 10 dec 2020, 16:50 Met PS4S eronder zal dat toch wel tegenvallen. Had eerder de normale PS4 eronder verwacht om het speelse te accentueren. Aangezien Toyota bij de GT86 ook Primacy 3 banden gebruikte om de kont los te krijgen.
Op de GT86 lagen standaard Michelin Primacy HP's. Ik reeds echter steeds rond op PSS en dan nog wat die nog meer dan speels genoeg.
Op de nieuwe GR86 komen trouwens wel betere banden af fabriek te liggen.

Maar het is wel zo dat bij een AWD PS4S teveel van het goede wordt, ik ga starten met nog 4 half versleten PSS banden die ik nog liggen had van mijn BRZ. Als die nog teveel grip geven zullen we moeten uitkijken naar misschien wel een B-merk band.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Andre » 10 dec 2020, 21:11

Ps4s moet absurd zijn qua grip. Veel auto verhuur bedrijven langs de ring gebruiken deze band voor een natte Nring.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1491
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door mrbbs » 11 dec 2020, 11:53

Deze namiddag de Yaris gaan oppikken! Gaat eerst naar Wax-it.be om hem te laten coaten en te beschermen met XPEL folie.
Het weer is nat, dus we gaan al direct een goed idee hebben!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3644
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Martijn M » 11 dec 2020, 12:04

Ben erg benieuwd naar je ervaring!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door MartijnGizmo » 11 dec 2020, 12:57

Kadett schreef: 10 dec 2020, 16:50 Met PS4S eronder zal dat toch wel tegenvallen. Had eerder de normale PS4 eronder verwacht om het speelse te accentueren. Aangezien Toyota bij de GT86 ook Primacy 3 banden gebruikte om de kont los te krijgen.
Dat zorgde bij de GT86 ook voor wat minder fijn gevoel bij remmen/sturen, ook weer niet optimaal. Maat van de Yaris is ook flink, 225/40-18 rondom... voorremmen ook groter dan bij de Supra! :shock: Ik zag op Instagram al een Oostenrijker kleinere voorremmen monteren om met spijkerbanden in de weer te kunnen.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 11 dec 2020, 13:32

Andre schreef: 10 dec 2020, 21:11 Ps4s moet absurd zijn qua grip. Veel auto verhuur bedrijven langs de ring gebruiken deze band voor een natte Nring.
Grip in de regen is uitzonderlijk goed. Tot je eroverheen gaat dan ben je in 1x alle grip kwijt en die komt dan pas bij een lagere snelheid weer terug. Beetje te vergelijken met rijden op ijs op winterbanden in een AWD. Enorme acceleratie, en zolang je wielen niet blokkeren of abs-en behoud je de controle. Doen ze dat wel dan ben je in 1x alle controle kwijt en die krijg je maar heel moeilijk terug. Vreemd fenomeen, ik had dat nog niet in de regen meegemaakt met straatbanden.

Cup2 is ook zo een band die opvallend goed in de regen presteert.

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Robin » 11 dec 2020, 13:38

PS4S op nat wegdek is te gek, alsof 't bijna droog is. remweg ook. Maar aangezien de kracht bij mij naar alleen twee achterwielen gaat is wielspin ook op droog gewoon goed mogelijk.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 11 dec 2020, 13:43

Leen schreef: 08 dec 2020, 12:01
Robin schreef: 06 dec 2020, 11:12 Die Peter Hilhorst. Duidelijke uitleg. geen flauwekul. Goed rijdend. Top journo.
ja inderdaad , dan is dat filmpje van Autoblog van wouter wel een beetje jammer , alles oplezen van je mobiel en hem niet scherp vinden omdat je hem niet dwars krijgt op het circuit .
Ik heb Woka altijd wel hoog staan en Gizmo ook, en ik lig ook eigenlijk zonder uitzondering dubbel van de reviews, maar deze keer toch wel minder...... deze review is denk ik een beetje mislukt doordat Woka niet precies weet hoe hij een AWD moet besturen.

Het kwam op mij over als lomp trappen in een AWD (met als hoogte punt toch enige frustratie bij die zandsilo), maar ben ook realistisch, zo zijn we allemaal begonnen (diegenen die AWD skuur ervaring hebben), als je lang genoeg blijft pushen rijd je een keer vol onderstuurd de strontbult in en vouw je een velg en een draagarm op op een stoeprand. Been there done that.

Is die auto of het concept dan kut, zijn de banden te breed, is ie niet scherp genoeg. Tuurlijk niet.
Doorgaan met oefenen. Totdat je kunst van het dansen met een AWD gaat beheersen. Dat is een heel ander spelletje dan RWD driften met 400pk op de achteras en als je speelt met de balans van de AWD auto, en je ballen zijn groot genoeg :tooth: , dan gaat hij zonder als een baviaan aan de handrem te trekken, gewoon op rem-stuur en gas input skuurend de bocht door.

Vergeet ook niet dat hij door TMR is ontwikkeld, Finse nieuwe stijl. Hard gaan met geringe sliphoek en stuuruitslag, en vooral niet fishtailen.

Als dat LFB dan echt wordt toegestaan door de ECU dan zou ik die wagen bestellen zonder diffs en trackpackage, en er zelf een platensper achter en een wokkel sper voor opzetten, interieur eruit, kuipen erin, remmen zijn groot zat misschien de blokken wisselen voor de bite, en dat is het dan wel in eerste instantie. Oh ja. Een hydro handrem voor de hairpins. Verder wat Andre zegt, gooi er Wanli of Happiewangpang 3bar druk onder op de achteras, en aan de slag. Dit is gewoon puur speelgoed.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door MartijnGizmo » 11 dec 2020, 15:54

Dat is iig niet hoe Toyota het zelf aan ons verkondigde, maar die teleurstelling herinner ik me ook van de GT86...

Qua platensper, OS Giken is er al mee bezig:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1977
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door Erik » 11 dec 2020, 16:13

Ik denk dat dit net zo gaat als met de Subaru GTT (en later de Sti) toendertijd. Dit ding heeft giga potentie en heeft de potentie de nieuwe cashcow van de tuning scene te worden. Zou me niet verbazen als er nog een GR-R komt, die lichter is, stalen wielen, happie wappie remmen etc etc. En die je dan zelf naar eigen smaak en inzicht verder kunt opbouwen. Beetje de oude Spec C van de Subaru Sti.

Dat sper is wel een kut ding zeg met het deksel van de zijkant, gaan we olie vullen langs de aandrijfas tussen de draagarmen door ??? Het is al een enorm gekloot als je eronder/erachter kunt staan man.

Het lijkt me ook niet echt heel groot dat kroonwiel, was manco bij Subaru R160mm in de EU en R180mm in de speciale modellen en eigenlijk waren die R180 de enigen die redelijk heel bleven.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door ErikS » 11 dec 2020, 16:51

Andre schreef: 10 dec 2020, 21:11 Ps4s moet absurd zijn qua grip. Veel auto verhuur bedrijven langs de ring gebruiken deze band voor een natte Nring.
Het mooie van de ps4s vind ik, dat als je grip verliest, je nog steeds controle hebt ipv aan/uit.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door ErikS » 11 dec 2020, 16:53

Erik schreef: 11 dec 2020, 13:32
Andre schreef: 10 dec 2020, 21:11 Ps4s moet absurd zijn qua grip. Veel auto verhuur bedrijven langs de ring gebruiken deze band voor een natte Nring.
Grip in de regen is uitzonderlijk goed. Tot je eroverheen gaat dan ben je in 1x alle grip kwijt en die komt dan pas bij een lagere snelheid weer terug. Beetje te vergelijken met rijden op ijs op winterbanden in een AWD. Enorme acceleratie, en zolang je wielen niet blokkeren of abs-en behoud je de controle. Doen ze dat wel dan ben je in 1x alle controle kwijt en die krijg je maar heel moeilijk terug. Vreemd fenomeen, ik had dat nog niet in de regen meegemaakt met straatbanden.

Cup2 is ook zo een band die opvallend goed in de regen presteert.
Weird, compleet anders dan bij mij dus.
(maarja, 290pk fwd vs 500pk rwd, ander gewicht etc etc..)

Gebruikersavatar
SanderZ
Berichten: 475
Lid geworden op: 20 mar 2011, 17:17
Auto: Leon FR
Locatie: Vld

Re: 2020 Toyota GR Yaris

Bericht door SanderZ » 11 dec 2020, 18:39

MartijnGizmo schreef: 10 dec 2020, 09:50
sitechris schreef: 08 dec 2020, 17:54 Ik snap overigens niet dat ze de journo's op de openbare weg lieten rijden met de versie zonder Torsens. Het lijkt me dat je ze eigenlijk altijd het summum wil meegeven. Had wel degelijk gescheeld in de 'tone of voice' van sommige reviews. Volgens mij is er ook niemand die een GR zonder Torsens bestelt.
Dit was exact mijn antwoord op de vraag "hadden we misschien iets anders kunnen doen?" van de PR-manager. :bag: AutoWeek en Autovisie begonnen met de sper-versie op een nat circuit, wij gingen meteen op pad met de non-sper-versie op de openbare weg. Tijdens ons circuit-tijdslot in de middag was de baan al opgedroogd, en vond ook de aanwezig instructeur van Toyota het actiegehalte wat tegenvallen.
Ik vond wel dat Wouter wat beter zn huiswerk had kunnen doen, beetje specs lezen vanaf zn telefoon :lollerdelol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google Adsense [Bot] en 17 gasten