335i tuning
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
- funnyname
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01
Misschien moet je nog eens goed lezen, ik suggereer nergens iets anders namelijk, maar beaam het juist.Sander Spoolder schreef:hahafunnyname schreef:1300 rpm is wel heel laag, geeft maar weer het karakter van de motor weer.
jij hebt echt geen idee hoe een 335 rijdt. Eerst maar eens een ritje bietsen ergens Funnyname. Hij begint al te sleuren vanaf de 1400 rpm, en houdt écht niet op tot je bij de redline bent, serieus.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Even paar opmerkingen van mijn kant Rebel betreffende je VW / BMW vergelijk.
Volkswagen TDI en turbomotoren zijn in de basis heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg oud. Zo is de 1.9TDI volgens mij wel 12 jaar doorontwikkeld. Het begon met 90pk en daarna is het naar standaard 150pk gegaan. Met chip makkelijk richting de 180pk.
Dit betekent dat een motor van 90pk uiteindelijk met kleine aanpassing het dubbele levert.
Volkswagen bouwt ook motoren die in verschillende motoren terug moeten komen. Kijk naar de 1.8 turbo die in wel 30 modellen (Seat etc) wordt gebruikt.
Die motor is HELEMAAL doorontwikkeld. Geen wonder dat een chipkuur tegenwoordig zoveel winst oplevert: de tijd zal leren hoe je dit het beste kunt doen.
Neem nu de 335i. Das een relatief NIEUWE motor. Het zal nog hele lange tijd duren voordat de tuners daar de ideale configuratie hebben gevonden.
Het bewijs hiervoor is dat in tuningland een (breed) gechipte 335i nog niet veel voorkwam. Inmiddels hebben de meeste gerenommeerde een chip in de aanbieding. Kijk naar Alpina, heeft maanden geduurd, maar dan heb je ook wat wat betrouwbaarheid betreft.
Maar we zijn dan inmiddels meer dan een jaar verder sinds de introductie van de motor.
Kortom: je kunt de 335i nooit vergelijken met VAG op dat vlak. Over 2 jaar na introductie zul je meer weten en zal het bij veel meer tuners mogelijk zijn.
Een ander probleem is natuurlijk dat VAG zijn motoren "downtuned" omdat ze weten dat ze het model zelf gaan upgraden. Met een chipkuur kun je dat voor zijn.
Bij BMW heb ik het gevoel dat ze ZELF al veel meer halen uit een motor. BMW zal zelf tot het uiterste gaan om een goede verhouding peekaa/kwaliteit neer te zetten. En ik denk dat het verschil groter is dan bij VW.
Dat zal de reden zijn waarom een BMW motor minder eenvoudig te chippen zal zijn.
Maarrr.....dat mijn laatste opmerking niet helemaal strookt met de werkelijkheid weet ik ook wel, gelet op het feit dat de 306pk nu al toch snel richting 360-380pk kan gaan (hoewel, dan vaak ook andere aanpassingen niet alleen chip?).
Kijk naar 118d/120d: identieke motor, alleen andere turbo, maar das dus iets anders dan alleen ander motormanagement zoals bij VAG en Volvo (2.4D en D5).
Maar grofweg denk ik dat het neerkomt op wat ik net zeg: de motor is nog te nieuw om geheel doorontwikkeld te kunnen worden. Dat heeft wat tijd nodig.
Volkswagen TDI en turbomotoren zijn in de basis heeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg oud. Zo is de 1.9TDI volgens mij wel 12 jaar doorontwikkeld. Het begon met 90pk en daarna is het naar standaard 150pk gegaan. Met chip makkelijk richting de 180pk.
Dit betekent dat een motor van 90pk uiteindelijk met kleine aanpassing het dubbele levert.
Volkswagen bouwt ook motoren die in verschillende motoren terug moeten komen. Kijk naar de 1.8 turbo die in wel 30 modellen (Seat etc) wordt gebruikt.
Die motor is HELEMAAL doorontwikkeld. Geen wonder dat een chipkuur tegenwoordig zoveel winst oplevert: de tijd zal leren hoe je dit het beste kunt doen.
Neem nu de 335i. Das een relatief NIEUWE motor. Het zal nog hele lange tijd duren voordat de tuners daar de ideale configuratie hebben gevonden.
Het bewijs hiervoor is dat in tuningland een (breed) gechipte 335i nog niet veel voorkwam. Inmiddels hebben de meeste gerenommeerde een chip in de aanbieding. Kijk naar Alpina, heeft maanden geduurd, maar dan heb je ook wat wat betrouwbaarheid betreft.
Maar we zijn dan inmiddels meer dan een jaar verder sinds de introductie van de motor.
Kortom: je kunt de 335i nooit vergelijken met VAG op dat vlak. Over 2 jaar na introductie zul je meer weten en zal het bij veel meer tuners mogelijk zijn.
Een ander probleem is natuurlijk dat VAG zijn motoren "downtuned" omdat ze weten dat ze het model zelf gaan upgraden. Met een chipkuur kun je dat voor zijn.
Bij BMW heb ik het gevoel dat ze ZELF al veel meer halen uit een motor. BMW zal zelf tot het uiterste gaan om een goede verhouding peekaa/kwaliteit neer te zetten. En ik denk dat het verschil groter is dan bij VW.
Dat zal de reden zijn waarom een BMW motor minder eenvoudig te chippen zal zijn.
Maarrr.....dat mijn laatste opmerking niet helemaal strookt met de werkelijkheid weet ik ook wel, gelet op het feit dat de 306pk nu al toch snel richting 360-380pk kan gaan (hoewel, dan vaak ook andere aanpassingen niet alleen chip?).
Kijk naar 118d/120d: identieke motor, alleen andere turbo, maar das dus iets anders dan alleen ander motormanagement zoals bij VAG en Volvo (2.4D en D5).
Maar grofweg denk ik dat het neerkomt op wat ik net zeg: de motor is nog te nieuw om geheel doorontwikkeld te kunnen worden. Dat heeft wat tijd nodig.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Macboy schreef
Is dat zo., levert Alpina een kant en klare chip voor de 335i, Alpina doet toch alleen aan complete auto´s
:
Het bewijs hiervoor is dat in tuningland een (breed) gechipte 335i nog niet veel voorkwam. Inmiddels hebben de meeste gerenommeerde een chip in de aanbieding. Kijk naar Alpina, heeft maanden geduurd, maar dan heb je ook wat wat betrouwbaarheid betreft.
Is dat zo., levert Alpina een kant en klare chip voor de 335i, Alpina doet toch alleen aan complete auto´s

-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ergens zag ik een teller filmpje van jou van 140 ofzo naar 200, dat ging aardig vlot, maar niet snel genoeg, nou boeit dat ook niet, of eigenlijk wel, want een(mijn ) 335i doet dat sneller.Tristan schreef:
Welk filmpje heb je het over? Ga 20 okt. even met JD praten voor een turbo-upgrade naar ca. 330 a 340pk.
330/340pk is mooi. Denk je aan 't heelhouden van de motor?En aan dat het een voorwielaandrijver is?

-
- Berichten: 593
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Rebel, jij gaat toch ook naar Frankfurt.
Nou gooi die kerel van die 335 achter in die TT en sla je slag daar.
Alle grote tuners staan daar ook hoor, en ik heb zo het gevoel dat een 335 in Dld een gewild tuningsobject is.
Ben er zeker van dat je daar wel een beeld kan vormen wat de mogelijkheden zijn met een 335.
Nou gooi die kerel van die 335 achter in die TT en sla je slag daar.
Alle grote tuners staan daar ook hoor, en ik heb zo het gevoel dat een 335 in Dld een gewild tuningsobject is.
Ben er zeker van dat je daar wel een beeld kan vormen wat de mogelijkheden zijn met een 335.
- Joop
- Berichten: 9059
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Alpina levert alleen complete auto's: in dit geval dus de B3 BiTurbo.Rico v Velzen schreef:Macboy schreef
Het bewijs hiervoor is dat in tuningland een (breed) gechipte 335i nog niet veel voorkwam. Inmiddels hebben de meeste gerenommeerde een chip in de aanbieding. Kijk naar Alpina, heeft maanden geduurd, maar dan heb je ook wat wat betrouwbaarheid betreft.
Is dat zo., levert Alpina een kant en klare chip voor de 335i, Alpina doet toch alleen aan complete auto´s:
Hartge kan wel een chip leveren voor 360 - 380 PK (resp. stage 1 en stage 2 tuning).
Even twee pdf-bestanden van resp. 360 en 381 PK conversie:
http://www.birdsauto.com/1-PDFs/E9210928336.pdf
http://www.birdsauto.com/1-PDFs/E9210928335.pdf
- Joop
- Berichten: 9059
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
In Duitsland is de 335d een gewilder tuningsobject dan de 335iMarcelvv schreef:Rebel, jij gaat toch ook naar Frankfurt.
Nou gooi die kerel van die 335 achter in die TT en sla je slag daar.
Alle grote tuners staan daar ook hoor, en ik heb zo het gevoel dat een 335 in Dld een gewild tuningsobject is.
Ben er zeker van dat je daar wel een beeld kan vormen wat de mogelijkheden zijn met een 335.
Als ik op de Hartge-site (duitse site dus) kijk dan zie ik enkel conversies voor de Diesel 3ers en geen 335i of andere benzinevarianten.
Als ik op de Hartge-site van de UK kijk zijn alle modellen interressant.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
zelfs Skoda's vliegen de 335i'tjes om de oren
http://www.extreme-machines.nl/forum/vi ... hp?t=35621

http://www.extreme-machines.nl/forum/vi ... hp?t=35621
Laatst gewijzigd door RVV op 13 sep 2007, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 4 gasten