BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 12:11

Als je goed kijkt, kan je het lijntje zien tot waar ik ga frezen. Omdat de plaatdikte van de nieuwe motorsteun 5mm bedraagt, ga ik dus ook 5mm wegfrezen, zodat de beugel flush loopt aan de motorsteun.
IMG_20200924_170636.jpg
IMG_20200924_170636.jpg (432.05 KiB) 2083 keer bekeken
IMG_20200924_175100.jpg
IMG_20200924_175100.jpg (481.12 KiB) 2083 keer bekeken
Resultaat:
IMG_20200924_183828.jpg
IMG_20200924_183828.jpg (410.91 KiB) 2083 keer bekeken
Hier heb ik dus de nieuwe motorsteun op de beugel gehouden, maar zoals je misschien ziet heb ik de motorsteun verkeerd om op de beugel gehouden op de foto's, maar met monteren is dat wel goed gegaan :mrgreen:
IMG_20200924_183858.jpg
IMG_20200924_183858.jpg (406.46 KiB) 2083 keer bekeken
IMG_20200924_184318.jpg
IMG_20200924_184318.jpg (377.76 KiB) 2083 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 12:21

En dan met het monteren:
IMG_20200926_200356.jpg
IMG_20200926_200356.jpg (378.34 KiB) 2079 keer bekeken
IMG_20200926_200419.jpg
IMG_20200926_200419.jpg (405.38 KiB) 2079 keer bekeken
IMG_20200926_205150.jpg
IMG_20200926_205150.jpg (338.29 KiB) 2079 keer bekeken
Voor de andere motorsteun is er gelukkig een kant en klare koopbare oplossing: de bolt-on filteradapterplaat van Clipz-motorsport!
IMG_20200918_134527.jpg
IMG_20200918_134527.jpg (328.49 KiB) 2079 keer bekeken
IMG_20200918_134530.jpg
IMG_20200918_134530.jpg (299.28 KiB) 2079 keer bekeken
IMG_20200926_201559.jpg
IMG_20200926_201559.jpg (325.29 KiB) 2079 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 12:31

Daarna ben ik begonnen aan de peilstok. Niet geheel onbelangrijk. Aangezien de carterpan compleet anders is qua vorm, zit dus ook het gat voor de oliepeilstok op een andere plek :(
Ik heb dus geprobeerd om de originele peilstok te verhitten en te verbuigen naar de nieuwe postitie, maar helaas zonder succes:
IMG_20201014_202612.jpg
IMG_20201014_202612.jpg (723.83 KiB) 2070 keer bekeken
Daarom heb ik besloten zelf een peilstok te maken. Na 26x de diepte van de oude en de nieuwe carterpan en oliepeilstok te hebben opgemeten, ben ik er in geslaagd om in 1x een peilstok te maken die exact op de zelfde diepte zit als de originele peilstok in de oude carter. (Ja, gemeten vanaf het cartermontage vlak)
IMG_20201018_130243.jpg
IMG_20201018_130243.jpg (508.05 KiB) 2070 keer bekeken
Netjes het eindstukje getrompt:
IMG_20201018_130814.jpg
IMG_20201018_130814.jpg (250.41 KiB) 2070 keer bekeken
En het paste allemaal zo mooi, tot ik de aircopomp beugel weer terug ging plaatsen :roll:
IMG_20201018_132112.jpg
IMG_20201018_132112.jpg (566.63 KiB) 2070 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 12:48

Dan frezen we er maar weer een stukje vanaf. :hungry:
IMG_20201018_142027.jpg
IMG_20201018_142027.jpg (348 KiB) 2062 keer bekeken
IMG_20201018_142646.jpg
IMG_20201018_142646.jpg (645.61 KiB) 2062 keer bekeken
En nu past ie wel :mrgreen:
IMG_20201018_143114.jpg
IMG_20201018_143114.jpg (706.02 KiB) 2062 keer bekeken
Uiteraard ga ik de peilstokbuis nog laten poedercoaten, dit volgt nog...

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door 328Ti » 30 nov 2020, 12:49

Zonder draaibank is dit project redelijk moeilijk uitvoerbaar zie ik al. Respect hoor!

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door 328Ti » 30 nov 2020, 12:51

Sideways schreef: 30 nov 2020, 11:54
328Ti schreef: 30 nov 2020, 11:40
HSR schreef: 29 nov 2020, 22:58 Leuk topic!

Wat voor een scharnierbrug is dat? Ziet er interessant uit. Wekt genoeg vertrouwen om er ook daadwerkelijk onder te sleutelen?
Lijkt me een toolmania. Ik ben ook benieuwd hoe hier thuis gaat werken. Zelf gekozen voor een wolftools schaar

Ontopic; gaaf project! Ga ik zeker volgen. Wat ga je doen met de e38? Wellicht interesse in het interieur en overige
De e38 is al verkocht en staat ergens in het noorden van het land voor onderdelen. Deze man heeft er meer staan, en als je wilt kan ik je via pb zijn nummer geven.
Altijd goed!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 12:59

Omdat ik de aircopomp graag wil behouden en daar uiteraard geen rekening mee is gehouden met de ombouwkit, is er dus ook geen bevestiging voor de riemspan-inrichting. Op de originele carterpan zit daar wel een bevestiging voor.

Aangezien de carterpan al gepoedercoat is en ik deze niet opnieuw wil laten coaten na het lassen van een beugel, heb ik een bolt-on beugel gemaakt die op de carterpan gemonteerd kan worden.
IMG_20201015_163348.jpg
IMG_20201015_163348.jpg (572.08 KiB) 2054 keer bekeken
IMG_20201015_170152.jpg
IMG_20201015_170152.jpg (482.2 KiB) 2054 keer bekeken
Uiteraard ook netjes in kleur gespoten:
IMG_20201018_220207.jpg
IMG_20201018_220207.jpg (540.44 KiB) 2054 keer bekeken
En nagetekend in Autodesk Inventor, aangezien ik heb besloten een zeer gedetailleerde engelstalige handleiding te maken.
IMG_20201018_222825.jpg
IMG_20201018_222825.jpg (302.65 KiB) 2054 keer bekeken
En de bevestiging op de carterpan:
IMG_20201018_223823.jpg
IMG_20201018_223823.jpg (729.11 KiB) 2054 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 13:01

328Ti schreef: 30 nov 2020, 12:49 Zonder draaibank is dit project redelijk moeilijk uitvoerbaar zie ik al. Respect hoor!
Klopt, je zal ook veel moeten frezen (en later aan de auto gaan lassen) voor het ombouwen van de motor, maar er zijn zat bedrijven of vaak kennissen die dit ook voor je kunnen doen. Gelukkig kan ik veel hiervan zelf na werktijd op mijn werk uitvoeren. Alleen het balanceren heb ik laten doen door een kennis, wat overigens ook niet veel voorstelt, maar heb er zelf de juiste spullen niet voor.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 13:12

Zoals eerder aangegeven heb ik gekozen voor een E39 M5 (6-speed) versnellingsbak, omdat ik de originele automaatbak te langzaam vind schakelen, en een M3 DSG te duur is, en daarmee ook de complexiteit van dit project vergroot wordt. Voor nu wilde ik eerst de motor werkend in de auto krijgen. Misschien ooit nog eens als ik aan een nieuwe uitdaging toe ben.

De e39 M5 handbak is er direct op te monteren omdat de belhousing overeenkomt met de motor. Uiteraard heb ik een nieuwe koppeling en drukgroep geplaatst voor het monteren.

Het vliegwiel heb ik origineel gelaten. Ik heb al van meerdere mensen gehoord ''waarom draai je die niet gelijk af!?'' ''Lichter vliegwiel = powerrrr!" etc etc. Ja, ben ik mee eens, maar ik wil relax kunnen rijden met wat meer vermogen. Het hoeft geen racecar te worden, daar heb ik al een leuk project voor staan. Daarom wil ik eerst met het originele vliegwiel gaan rijden. Bevalt dit niet, dan kan ik hem altijd nog afdraaien.
IMG_20201020_221329.jpg
IMG_20201020_221329.jpg (470.99 KiB) 2026 keer bekeken
IMG_20201021_113407.jpg
IMG_20201021_113407.jpg (523.28 KiB) 2026 keer bekeken
IMG_20201021_124420.jpg
IMG_20201021_124420.jpg (536.69 KiB) 2026 keer bekeken
Daarna het moment van de waarheid: GAAT HET ALLEMAAL WEL PASSEN?
IMG_20201025_195406.jpg
IMG_20201025_195406.jpg (580.18 KiB) 2026 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 13:26

GAAT HET ALLEMAAL WEL PASSEN?

NEE, NATUURLIJK NIET!! :roflol:
IMG_20201025_201106.jpg
IMG_20201025_201106.jpg (777.4 KiB) 2010 keer bekeken
De motor komt tegen de ABS pomp aan. Daar moet wat aan gebeuren. Misschien dat de rembekrachtiger ook weg moet, maar ik hoop eigenlijk van niet.
IMG_20201025_203912.jpg
IMG_20201025_203912.jpg (459.08 KiB) 2010 keer bekeken
Als ik de ABS pomp verplaats, zal deze naar een andere plek moeten. De ABS pomp heb ik officieel niet nodig voor de RDW keuring, omdat de auto uit 2000 komt, en het pas na 2010 verplicht is in elke nieuwe auto. Daarnaast heb ik de ABS unit nodig omdat daar ook het snelheidssignaal vandaan komt die communiceert met de autocomputer.
IMG_20201029_190746_2.jpg
IMG_20201029_190746_2.jpg (414.14 KiB) 2010 keer bekeken
Omdat de motorkabelboom aan de bijrijderskant uitkomt van de motor gezien, ga ik de ECU verplaatsen naar de lege ruimte waar bij een 4-cilinder de accu hoort te zitten. Gelukkig ligt mijn accu achterin omdat een 323 een 6-cilinder is. Dit is vanuit de fabriek gedaan vanwege de gewichtsverdeling en druk op de vooras.
IMG_20201027_183758.jpg
IMG_20201027_183758.jpg (440.5 KiB) 2010 keer bekeken
De OEM ECU bak gaat dus weg bij de bestuurderskant
IMG_20201027_201748_2.jpg
IMG_20201027_201748_2.jpg (386.07 KiB) 2010 keer bekeken
En de ABS pomp wil ik ongeveer hier hebben. Dan hoef ik de kabelboom naar de ABS pomp ook niet te verleggen of verlengen.
IMG_20201029_193108.jpg
IMG_20201029_193108.jpg (482.17 KiB) 2010 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 13:35

De oude ABS beugel gedemonteerd
IMG_20201031_121132_2.jpg
IMG_20201031_121132_2.jpg (649.5 KiB) 2000 keer bekeken
Nieuwe Beugel op dezelfde bevestigingspunten gemaakt:
IMG_20201101_132852.jpg
IMG_20201101_132852.jpg (310.36 KiB) 2000 keer bekeken
Beugel bevestigd:
IMG_20201101_182602.jpg
IMG_20201101_182602.jpg (404.87 KiB) 2000 keer bekeken
Gemonteerd in de auto dmv 2 M8 blindklinkmoeren, en de nieuwe remleidingen gemaakt van Cunifer.(koperlegering, oxideert niet)
IMG_20201031_214436.jpg
IMG_20201031_214436.jpg (524.27 KiB) 2000 keer bekeken
IMG_20201031_214449.jpg
IMG_20201031_214449.jpg (481.74 KiB) 2000 keer bekeken

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3095
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door 328Ti » 30 nov 2020, 13:45

Heel herkenbaar dit soort setbacks.

Maarja straks menig sneller dan een std m3

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 14:38

328Ti schreef: 30 nov 2020, 13:45 Heel herkenbaar dit soort setbacks.

Maarja straks menig sneller dan een std m3
Laten we het hopen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 14:58

Ik heb wat spulletjes laten poedercoaten (handig als een van je vrienden in een spuiterij werkt) :kikker:
IMG_20201105_181106.jpg
IMG_20201105_181106.jpg (451.92 KiB) 1941 keer bekeken
IMG_20201105_194921.jpg
IMG_20201105_194921.jpg (472.55 KiB) 1941 keer bekeken
Zoals je ziet kan de motor nu verder naar achteren omdat de ABS pomp verplaatst is.
IMG_20201105_205935.jpg
IMG_20201105_205935.jpg (352.35 KiB) 1941 keer bekeken
Ik ben daarna begonnen aan het subframe. Aangezien de motorsteunen op een andere positie komen, heb ik de meegeleverde 5mm staalplaten gebruikt uit de ombouwkit om het afsteunpunt op het subframe naar voren te verplaatsen.
IMG_20201113_210355.jpg
IMG_20201113_210355.jpg (459.08 KiB) 1941 keer bekeken
Uiteraard met verstevigingsrib ter ondersteuning.
IMG_20201115_121617.jpg
IMG_20201115_121617.jpg (392.23 KiB) 1941 keer bekeken
Nu kwam ik ook weer 2 problemen tegen: na het perfect positioneren van de motor op hoogte, bleek het subframe alsnog in de weg te zitten. De motor hoger plaatsen is een optie, maar ik vind het dan weer zonde om een gat in de motorkap te zagen... Dan maar het subframe omlaag.
Hier heb ik het subframe op de laatste gang van de bout gezet, om te zien hoe ver het subframe moest zakken.
IMG_20201111_204150.jpg
IMG_20201111_204150.jpg (407.03 KiB) 1941 keer bekeken

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3642
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door RJK » 30 nov 2020, 15:02

Je hebt lekker wat metaalbewerking machines tot je beschikking zie ik, altijd fijn! Die oliepompbouten zaten bij mijn M60 alllemaal nog op zijn plek maar kon ze er wel met de hand uit draaien... Bij een eerdere M60 die ik open haalde lagen er wel al een paar onderin het carter.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 15:10

Het 2e probleem houdt stand icm het 1e probleem. Met de motorsteunen uit de Swap-kit, komt het niet uit qua hoogte...
IMG_20201111_212858.jpg
IMG_20201111_212858.jpg (284.74 KiB) 1930 keer bekeken
Na veel zoeken op internet heb ik gek genoeg nergens ''subframe lowering-spacers'' kunnen vinden voor een e46 :nah:
Dan maar weer wat meten en tekenen in Inventor. Zo heb ik een ontwerp gemaakt voor de spacers, en deze dit keer laten maken door een kennis. Zelf kon ik dit wel, maar deze kennis is daar vele malen beter en sneller in.
IMG_20201114_154300.jpg
IMG_20201114_154300.jpg (404.05 KiB) 1930 keer bekeken
IMG_20201118_140423.jpg
IMG_20201118_140423.jpg (378.1 KiB) 1930 keer bekeken
Het monteren van de spacers
IMG_20201118_181726.jpg
IMG_20201118_181726.jpg (293.31 KiB) 1930 keer bekeken
Met hulp van de magazijnbeheerder van de lokale BMW dealer gelukkig langere subframebouten gevonden met dezelfde sterkte en draad :hosanna:
IMG_20201119_211104.jpg
IMG_20201119_211104.jpg (819.69 KiB) 1930 keer bekeken
Daarna weer veel passen en meten om er achter te komen dat de motorsteunen niet ontworpen zijn voor een e46, maar voor e36... :stom:
Dus... de motorsteunen helemaal aangepast, opnieuw gelast en samen met het subframe laten poedercoaten.
IMG_20201118_171014.jpg
IMG_20201118_171014.jpg (480.83 KiB) 1930 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 15:16

Omdat ik toch comfort wil hebben in de auto, heb ik besloten om E28 M5 motorsteunrubbers te kopen. Deze zijn zachter dan de geleverde polyurethaan rubbers, en geven dus meer comfort.
IMG_20201118_200123.jpg
IMG_20201118_200123.jpg (667.45 KiB) 1929 keer bekeken
IMG_20201118_184124.jpg
IMG_20201118_184124.jpg (335.64 KiB) 1929 keer bekeken
IMG_20201118_184107.jpg
IMG_20201118_184107.jpg (365.24 KiB) 1929 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 15:20

Ohja, ik heb de foto nog gevonden van het balanceren op rolletjes:
Screenshot_20201115_192316.jpg
Screenshot_20201115_192316.jpg (732.05 KiB) 1927 keer bekeken

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 15:23

Om nog even terug te gaan naar het verplaatsen van ECU box naar de andere kant en op die plek de ABS pomp te plaatsen, kreeg ik nog te maken met een groot gat in het schutbord, waar de kabels doorheen komen. Hier heb ik zelf een afdekplaat voor gemaakt en in kleur gespoten (die had ik gelukkig nog liggen van een kleine reparatie :mrgreen: ). Zo ziet het toch weer net een stukje meer origineel uit.
IMG_20201106_203541.jpg
IMG_20201106_203541.jpg (758 KiB) 1925 keer bekeken
Uiteraard met gebruik van blindklinkmoeren zodat ik de originele bevestigingspunten kan gebruiken voor het monteren.
IMG_20201107_205449.jpg
IMG_20201107_205449.jpg (645.22 KiB) 1925 keer bekeken
IMG_20201107_205456.jpg
IMG_20201107_205456.jpg (665.19 KiB) 1925 keer bekeken
En een rubberen pakking gemaakt voor tussen het metaal, zodat het niet kan gaan schuren, wringen of geluid maken tijdens het rijden.
IMG_20201107_213743.jpg
IMG_20201107_213743.jpg (741.66 KiB) 1925 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 947
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Vanreijmersdal » 30 nov 2020, 15:41

Wat is dat toch altijd met die oliepompen van BMW??!!

Respect voor je fabricage kunsten en aanpak, heerlijk om die details foto's te zien.
Ga vooral zo door.
Leuk project om te volgen.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 15:46

Ik ben ook alvast een beetje gaan rommelen en proberen om zelf een nieuwe ECU bak te maken omdat er (uiteraard) niets voor te vinden is, naast een accu :tooth:

Inventor weer eens opgestart en heel veel gemeten. Ik kan 3 originele bevestigingspunten gebruiken, maar helaas zitten deze allemaal niet symetrisch en niet op de zelfde hoogte en afstand van elkaar :roll: Maar uiteindelijk had ik een ontwerp klaar:
IMG_20201102_092042.jpg
IMG_20201102_092042.jpg (381.29 KiB) 1917 keer bekeken
Gelukkig ken ik weer een vriend die een aantal 3D printers heeft staan, en kon daar mijn allereerste 3D print realiseren.
IMG-20201102-WA0030.jpg
IMG-20201102-WA0030.jpg (397.61 KiB) 1917 keer bekeken
We hebben gekozen voor PET, omdat dit goedkoop is en zeker niet gelijk het juiste eindresultaat. Waarschijnlijk zullen er nog een stuk of 5 proefmodellen gemaakt gaan worden. De laatste print zal met ABS gebeuren, en in het zwart.
IMG-20201103-WA0012.jpg
IMG-20201103-WA0012.jpg (496.12 KiB) 1917 keer bekeken
IMG_20201103_195944.jpg
IMG_20201103_195944.jpg (578.56 KiB) 1917 keer bekeken
Na de eerste print komen natuurlijk de foutjes aan het licht. Zo had ik het hele object hol gemaakt, waarbij de grote steun ook hol is geprint. Dit was niet de bedoeling. Ook de wanddikte was niet dik genoeg voor een goede stevigheid (1.6mm) dus ik ga de volgende print op 2mm proberen. Betreft de bevestigingsgaten, ik zat er met 1 van de 3 maar 2 mm naast, dus dat valt zeker niet tegen. Wel zag ik dat het ontwerp bovenin niet lekker uitkwam in de hoeken, dus het ontwerp moet lager worden of eerder afbuigen.
IMG_20201103_200724.jpg
IMG_20201103_200724.jpg (530.26 KiB) 1917 keer bekeken
Voorlopig laat ik dit nog even voor wat het is, aangezien ik mij eerst moet richten op het mechanisch in werking krijgen van deze machine.

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 15:46

:thnx:
Vanreijmersdal schreef: 30 nov 2020, 15:41 Wat is dat toch altijd met die oliepompen van BMW??!!

Respect voor je fabricage kunsten en aanpak, heerlijk om die details foto's te zien.
Ga vooral zo door.
Leuk project om te volgen.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1670
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Rogerb » 30 nov 2020, 15:50

Leuk project om te volgen!

Gebruikersavatar
Sideways
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 nov 2012, 23:00
Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door Sideways » 30 nov 2020, 16:00

Jep, het mechanische gedeelte verder afmaken. Bij de swap kit kreeg ik een niet afgelaste baksteunbeugel erbij, zodat ik deze zelf op maat kon maken. Ik denk dat als ik 1 extra deel had moeten slijpen, dat ik hem dan helemaal zelf had gemaakt want man man man, ik heb echt veel moeten aanpassen. Maar uiteindelijk is het gelukt. Ik heb de as laten oplijnen met de uitsparing om bij de de moeren te komen om de hardyschijf vast te kunnen zetten (BMWdingetjes)
Uiteraard goed gekeken naar de oplijning van de motor en de bak. Deze beugel zit nu al wel, maar moet nog een keer gepoedercoat worden.
IMG_20201122_154731.jpg
IMG_20201122_154731.jpg (831.54 KiB) 1880 keer bekeken
IMG_20201122_175548.jpg
IMG_20201122_175548.jpg (493.93 KiB) 1880 keer bekeken
IMG_20201122_180048.jpg
IMG_20201122_180048.jpg (358.61 KiB) 1880 keer bekeken
IMG_20201122_180216.jpg
IMG_20201122_180216.jpg (391.17 KiB) 1880 keer bekeken

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8

Bericht door vester86 » 30 nov 2020, 16:01

te gek om te volgen! keep up the good work!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GRzep, MarcelV, Streetfighter232323 en 11 gasten