BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
- Sideways
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
Re: BMW E46 323i swap naar M60B40 V8
Als je goed kijkt, kan je het lijntje zien tot waar ik ga frezen. Omdat de plaatdikte van de nieuwe motorsteun 5mm bedraagt, ga ik dus ook 5mm wegfrezen, zodat de beugel flush loopt aan de motorsteun.
Resultaat:
Hier heb ik dus de nieuwe motorsteun op de beugel gehouden, maar zoals je misschien ziet heb ik de motorsteun verkeerd om op de beugel gehouden op de foto's, maar met monteren is dat wel goed gegaan 
- Sideways
En dan met het monteren:
Voor de andere motorsteun is er gelukkig een kant en klare koopbare oplossing: de bolt-on filteradapterplaat van Clipz-motorsport!- Sideways
Daarna ben ik begonnen aan de peilstok. Niet geheel onbelangrijk. Aangezien de carterpan compleet anders is qua vorm, zit dus ook het gat voor de oliepeilstok op een andere plek
Ik heb dus geprobeerd om de originele peilstok te verhitten en te verbuigen naar de nieuwe postitie, maar helaas zonder succes:
Daarom heb ik besloten zelf een peilstok te maken. Na 26x de diepte van de oude en de nieuwe carterpan en oliepeilstok te hebben opgemeten, ben ik er in geslaagd om in 1x een peilstok te maken die exact op de zelfde diepte zit als de originele peilstok in de oude carter. (Ja, gemeten vanaf het cartermontage vlak) Netjes het eindstukje getrompt: En het paste allemaal zo mooi, tot ik de aircopomp beugel weer terug ging plaatsen

Ik heb dus geprobeerd om de originele peilstok te verhitten en te verbuigen naar de nieuwe postitie, maar helaas zonder succes:
Daarom heb ik besloten zelf een peilstok te maken. Na 26x de diepte van de oude en de nieuwe carterpan en oliepeilstok te hebben opgemeten, ben ik er in geslaagd om in 1x een peilstok te maken die exact op de zelfde diepte zit als de originele peilstok in de oude carter. (Ja, gemeten vanaf het cartermontage vlak) Netjes het eindstukje getrompt: En het paste allemaal zo mooi, tot ik de aircopomp beugel weer terug ging plaatsen

- Sideways
Dan frezen we er maar weer een stukje vanaf.
En nu past ie wel
Uiteraard ga ik de peilstokbuis nog laten poedercoaten, dit volgt nog...

En nu past ie wel

Uiteraard ga ik de peilstokbuis nog laten poedercoaten, dit volgt nog...
- 328Ti
Zonder draaibank is dit project redelijk moeilijk uitvoerbaar zie ik al. Respect hoor!
- 328Ti
Altijd goed!Sideways schreef: 30 nov 2020, 11:54De e38 is al verkocht en staat ergens in het noorden van het land voor onderdelen. Deze man heeft er meer staan, en als je wilt kan ik je via pb zijn nummer geven.328Ti schreef: 30 nov 2020, 11:40Lijkt me een toolmania. Ik ben ook benieuwd hoe hier thuis gaat werken. Zelf gekozen voor een wolftools schaarHSR schreef: 29 nov 2020, 22:58 Leuk topic!
Wat voor een scharnierbrug is dat? Ziet er interessant uit. Wekt genoeg vertrouwen om er ook daadwerkelijk onder te sleutelen?
Ontopic; gaaf project! Ga ik zeker volgen. Wat ga je doen met de e38? Wellicht interesse in het interieur en overige
- Sideways
Omdat ik de aircopomp graag wil behouden en daar uiteraard geen rekening mee is gehouden met de ombouwkit, is er dus ook geen bevestiging voor de riemspan-inrichting. Op de originele carterpan zit daar wel een bevestiging voor.
Aangezien de carterpan al gepoedercoat is en ik deze niet opnieuw wil laten coaten na het lassen van een beugel, heb ik een bolt-on beugel gemaakt die op de carterpan gemonteerd kan worden.
Uiteraard ook netjes in kleur gespoten: En nagetekend in Autodesk Inventor, aangezien ik heb besloten een zeer gedetailleerde engelstalige handleiding te maken. En de bevestiging op de carterpan:
Aangezien de carterpan al gepoedercoat is en ik deze niet opnieuw wil laten coaten na het lassen van een beugel, heb ik een bolt-on beugel gemaakt die op de carterpan gemonteerd kan worden.
Uiteraard ook netjes in kleur gespoten: En nagetekend in Autodesk Inventor, aangezien ik heb besloten een zeer gedetailleerde engelstalige handleiding te maken. En de bevestiging op de carterpan:
- Sideways
Klopt, je zal ook veel moeten frezen (en later aan de auto gaan lassen) voor het ombouwen van de motor, maar er zijn zat bedrijven of vaak kennissen die dit ook voor je kunnen doen. Gelukkig kan ik veel hiervan zelf na werktijd op mijn werk uitvoeren. Alleen het balanceren heb ik laten doen door een kennis, wat overigens ook niet veel voorstelt, maar heb er zelf de juiste spullen niet voor.328Ti schreef: 30 nov 2020, 12:49 Zonder draaibank is dit project redelijk moeilijk uitvoerbaar zie ik al. Respect hoor!
- Sideways
Zoals eerder aangegeven heb ik gekozen voor een E39 M5 (6-speed) versnellingsbak, omdat ik de originele automaatbak te langzaam vind schakelen, en een M3 DSG te duur is, en daarmee ook de complexiteit van dit project vergroot wordt. Voor nu wilde ik eerst de motor werkend in de auto krijgen. Misschien ooit nog eens als ik aan een nieuwe uitdaging toe ben.
De e39 M5 handbak is er direct op te monteren omdat de belhousing overeenkomt met de motor. Uiteraard heb ik een nieuwe koppeling en drukgroep geplaatst voor het monteren.
Het vliegwiel heb ik origineel gelaten. Ik heb al van meerdere mensen gehoord ''waarom draai je die niet gelijk af!?'' ''Lichter vliegwiel = powerrrr!" etc etc. Ja, ben ik mee eens, maar ik wil relax kunnen rijden met wat meer vermogen. Het hoeft geen racecar te worden, daar heb ik al een leuk project voor staan. Daarom wil ik eerst met het originele vliegwiel gaan rijden. Bevalt dit niet, dan kan ik hem altijd nog afdraaien.
Daarna het moment van de waarheid: GAAT HET ALLEMAAL WEL PASSEN?
De e39 M5 handbak is er direct op te monteren omdat de belhousing overeenkomt met de motor. Uiteraard heb ik een nieuwe koppeling en drukgroep geplaatst voor het monteren.
Het vliegwiel heb ik origineel gelaten. Ik heb al van meerdere mensen gehoord ''waarom draai je die niet gelijk af!?'' ''Lichter vliegwiel = powerrrr!" etc etc. Ja, ben ik mee eens, maar ik wil relax kunnen rijden met wat meer vermogen. Het hoeft geen racecar te worden, daar heb ik al een leuk project voor staan. Daarom wil ik eerst met het originele vliegwiel gaan rijden. Bevalt dit niet, dan kan ik hem altijd nog afdraaien.
Daarna het moment van de waarheid: GAAT HET ALLEMAAL WEL PASSEN?
- Sideways
GAAT HET ALLEMAAL WEL PASSEN?
NEE, NATUURLIJK NIET!!
De motor komt tegen de ABS pomp aan. Daar moet wat aan gebeuren. Misschien dat de rembekrachtiger ook weg moet, maar ik hoop eigenlijk van niet.
Als ik de ABS pomp verplaats, zal deze naar een andere plek moeten. De ABS pomp heb ik officieel niet nodig voor de RDW keuring, omdat de auto uit 2000 komt, en het pas na 2010 verplicht is in elke nieuwe auto. Daarnaast heb ik de ABS unit nodig omdat daar ook het snelheidssignaal vandaan komt die communiceert met de autocomputer.
Omdat de motorkabelboom aan de bijrijderskant uitkomt van de motor gezien, ga ik de ECU verplaatsen naar de lege ruimte waar bij een 4-cilinder de accu hoort te zitten. Gelukkig ligt mijn accu achterin omdat een 323 een 6-cilinder is. Dit is vanuit de fabriek gedaan vanwege de gewichtsverdeling en druk op de vooras.
De OEM ECU bak gaat dus weg bij de bestuurderskant En de ABS pomp wil ik ongeveer hier hebben. Dan hoef ik de kabelboom naar de ABS pomp ook niet te verleggen of verlengen.
NEE, NATUURLIJK NIET!!

De motor komt tegen de ABS pomp aan. Daar moet wat aan gebeuren. Misschien dat de rembekrachtiger ook weg moet, maar ik hoop eigenlijk van niet.
Als ik de ABS pomp verplaats, zal deze naar een andere plek moeten. De ABS pomp heb ik officieel niet nodig voor de RDW keuring, omdat de auto uit 2000 komt, en het pas na 2010 verplicht is in elke nieuwe auto. Daarnaast heb ik de ABS unit nodig omdat daar ook het snelheidssignaal vandaan komt die communiceert met de autocomputer.
Omdat de motorkabelboom aan de bijrijderskant uitkomt van de motor gezien, ga ik de ECU verplaatsen naar de lege ruimte waar bij een 4-cilinder de accu hoort te zitten. Gelukkig ligt mijn accu achterin omdat een 323 een 6-cilinder is. Dit is vanuit de fabriek gedaan vanwege de gewichtsverdeling en druk op de vooras.
De OEM ECU bak gaat dus weg bij de bestuurderskant En de ABS pomp wil ik ongeveer hier hebben. Dan hoef ik de kabelboom naar de ABS pomp ook niet te verleggen of verlengen.
- Sideways
De oude ABS beugel gedemonteerd
Nieuwe Beugel op dezelfde bevestigingspunten gemaakt:
Beugel bevestigd:
Gemonteerd in de auto dmv 2 M8 blindklinkmoeren, en de nieuwe remleidingen gemaakt van Cunifer.(koperlegering, oxideert niet)
- 328Ti
Heel herkenbaar dit soort setbacks.
Maarja straks menig sneller dan een std m3
- Sideways
Laten we het hopen328Ti schreef: 30 nov 2020, 13:45 Heel herkenbaar dit soort setbacks.

- Sideways
Ik heb wat spulletjes laten poedercoaten (handig als een van je vrienden in een spuiterij werkt)
Zoals je ziet kan de motor nu verder naar achteren omdat de ABS pomp verplaatst is.
Ik ben daarna begonnen aan het subframe. Aangezien de motorsteunen op een andere positie komen, heb ik de meegeleverde 5mm staalplaten gebruikt uit de ombouwkit om het afsteunpunt op het subframe naar voren te verplaatsen.
Uiteraard met verstevigingsrib ter ondersteuning.
Nu kwam ik ook weer 2 problemen tegen: na het perfect positioneren van de motor op hoogte, bleek het subframe alsnog in de weg te zitten. De motor hoger plaatsen is een optie, maar ik vind het dan weer zonde om een gat in de motorkap te zagen... Dan maar het subframe omlaag.
Hier heb ik het subframe op de laatste gang van de bout gezet, om te zien hoe ver het subframe moest zakken.

Hier heb ik het subframe op de laatste gang van de bout gezet, om te zien hoe ver het subframe moest zakken.
- RJK
Je hebt lekker wat metaalbewerking machines tot je beschikking zie ik, altijd fijn! Die oliepompbouten zaten bij mijn M60 alllemaal nog op zijn plek maar kon ze er wel met de hand uit draaien... Bij een eerdere M60 die ik open haalde lagen er wel al een paar onderin het carter.
- Sideways
Het 2e probleem houdt stand icm het 1e probleem. Met de motorsteunen uit de Swap-kit, komt het niet uit qua hoogte...
Na veel zoeken op internet heb ik gek genoeg nergens ''subframe lowering-spacers'' kunnen vinden voor een e46
Dan maar weer wat meten en tekenen in Inventor. Zo heb ik een ontwerp gemaakt voor de spacers, en deze dit keer laten maken door een kennis. Zelf kon ik dit wel, maar deze kennis is daar vele malen beter en sneller in.
Het monteren van de spacers Met hulp van de magazijnbeheerder van de lokale BMW dealer gelukkig langere subframebouten gevonden met dezelfde sterkte en draad
Daarna weer veel passen en meten om er achter te komen dat de motorsteunen niet ontworpen zijn voor een e46, maar voor e36...
Dus... de motorsteunen helemaal aangepast, opnieuw gelast en samen met het subframe laten poedercoaten.
Na veel zoeken op internet heb ik gek genoeg nergens ''subframe lowering-spacers'' kunnen vinden voor een e46

Dan maar weer wat meten en tekenen in Inventor. Zo heb ik een ontwerp gemaakt voor de spacers, en deze dit keer laten maken door een kennis. Zelf kon ik dit wel, maar deze kennis is daar vele malen beter en sneller in.
Het monteren van de spacers Met hulp van de magazijnbeheerder van de lokale BMW dealer gelukkig langere subframebouten gevonden met dezelfde sterkte en draad

Daarna weer veel passen en meten om er achter te komen dat de motorsteunen niet ontworpen zijn voor een e46, maar voor e36...

Dus... de motorsteunen helemaal aangepast, opnieuw gelast en samen met het subframe laten poedercoaten.
- Sideways
Omdat ik toch comfort wil hebben in de auto, heb ik besloten om E28 M5 motorsteunrubbers te kopen. Deze zijn zachter dan de geleverde polyurethaan rubbers, en geven dus meer comfort.
- Sideways
Ohja, ik heb de foto nog gevonden van het balanceren op rolletjes:
- Sideways
Om nog even terug te gaan naar het verplaatsen van ECU box naar de andere kant en op die plek de ABS pomp te plaatsen, kreeg ik nog te maken met een groot gat in het schutbord, waar de kabels doorheen komen. Hier heb ik zelf een afdekplaat voor gemaakt en in kleur gespoten (die had ik gelukkig nog liggen van een kleine reparatie
). Zo ziet het toch weer net een stukje meer origineel uit.
Uiteraard met gebruik van blindklinkmoeren zodat ik de originele bevestigingspunten kan gebruiken voor het monteren. En een rubberen pakking gemaakt voor tussen het metaal, zodat het niet kan gaan schuren, wringen of geluid maken tijdens het rijden.

Uiteraard met gebruik van blindklinkmoeren zodat ik de originele bevestigingspunten kan gebruiken voor het monteren. En een rubberen pakking gemaakt voor tussen het metaal, zodat het niet kan gaan schuren, wringen of geluid maken tijdens het rijden.
- Vanreijmersdal
Wat is dat toch altijd met die oliepompen van BMW??!!
Respect voor je fabricage kunsten en aanpak, heerlijk om die details foto's te zien.
Ga vooral zo door.
Leuk project om te volgen.
Respect voor je fabricage kunsten en aanpak, heerlijk om die details foto's te zien.
Ga vooral zo door.
- Sideways
Ik ben ook alvast een beetje gaan rommelen en proberen om zelf een nieuwe ECU bak te maken omdat er (uiteraard) niets voor te vinden is, naast een accu
Inventor weer eens opgestart en heel veel gemeten. Ik kan 3 originele bevestigingspunten gebruiken, maar helaas zitten deze allemaal niet symetrisch en niet op de zelfde hoogte en afstand van elkaar
Maar uiteindelijk had ik een ontwerp klaar:
Gelukkig ken ik weer een vriend die een aantal 3D printers heeft staan, en kon daar mijn allereerste 3D print realiseren.
We hebben gekozen voor PET, omdat dit goedkoop is en zeker niet gelijk het juiste eindresultaat. Waarschijnlijk zullen er nog een stuk of 5 proefmodellen gemaakt gaan worden. De laatste print zal met ABS gebeuren, en in het zwart. Na de eerste print komen natuurlijk de foutjes aan het licht. Zo had ik het hele object hol gemaakt, waarbij de grote steun ook hol is geprint. Dit was niet de bedoeling. Ook de wanddikte was niet dik genoeg voor een goede stevigheid (1.6mm) dus ik ga de volgende print op 2mm proberen. Betreft de bevestigingsgaten, ik zat er met 1 van de 3 maar 2 mm naast, dus dat valt zeker niet tegen. Wel zag ik dat het ontwerp bovenin niet lekker uitkwam in de hoeken, dus het ontwerp moet lager worden of eerder afbuigen. Voorlopig laat ik dit nog even voor wat het is, aangezien ik mij eerst moet richten op het mechanisch in werking krijgen van deze machine.

Inventor weer eens opgestart en heel veel gemeten. Ik kan 3 originele bevestigingspunten gebruiken, maar helaas zitten deze allemaal niet symetrisch en niet op de zelfde hoogte en afstand van elkaar

Gelukkig ken ik weer een vriend die een aantal 3D printers heeft staan, en kon daar mijn allereerste 3D print realiseren.
We hebben gekozen voor PET, omdat dit goedkoop is en zeker niet gelijk het juiste eindresultaat. Waarschijnlijk zullen er nog een stuk of 5 proefmodellen gemaakt gaan worden. De laatste print zal met ABS gebeuren, en in het zwart. Na de eerste print komen natuurlijk de foutjes aan het licht. Zo had ik het hele object hol gemaakt, waarbij de grote steun ook hol is geprint. Dit was niet de bedoeling. Ook de wanddikte was niet dik genoeg voor een goede stevigheid (1.6mm) dus ik ga de volgende print op 2mm proberen. Betreft de bevestigingsgaten, ik zat er met 1 van de 3 maar 2 mm naast, dus dat valt zeker niet tegen. Wel zag ik dat het ontwerp bovenin niet lekker uitkwam in de hoeken, dus het ontwerp moet lager worden of eerder afbuigen. Voorlopig laat ik dit nog even voor wat het is, aangezien ik mij eerst moet richten op het mechanisch in werking krijgen van deze machine.
- Sideways

Vanreijmersdal schreef: 30 nov 2020, 15:41 Wat is dat toch altijd met die oliepompen van BMW??!!
Ga vooral zo door.
- Rogerb
- Auto: Bmw Z3 Coupe
Leuk project om te volgen!
- Sideways
Jep, het mechanische gedeelte verder afmaken. Bij de swap kit kreeg ik een niet afgelaste baksteunbeugel erbij, zodat ik deze zelf op maat kon maken. Ik denk dat als ik 1 extra deel had moeten slijpen, dat ik hem dan helemaal zelf had gemaakt want man man man, ik heb echt veel moeten aanpassen. Maar uiteindelijk is het gelukt. Ik heb de as laten oplijnen met de uitsparing om bij de de moeren te komen om de hardyschijf vast te kunnen zetten (BMWdingetjes)
Uiteraard goed gekeken naar de oplijning van de motor en de bak. Deze beugel zit nu al wel, maar moet nog een keer gepoedercoat worden.
Uiteraard goed gekeken naar de oplijning van de motor en de bak. Deze beugel zit nu al wel, maar moet nog een keer gepoedercoat worden.
-
te gek om te volgen! keep up the good work!