Advies gevraagd.. Dax Cosworth Turbo

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 sep 2007, 21:57

Hans GP1630 schreef:
Het blijven hangen van het gas zal ik zelfs irritanter vinden dan een turbo gat.. denk ik.. mijn Mini blijft helemaal niet hangen.. anders een compressor erop zetten ipv een turbo :wink:


Dat zit em niet specifiek in de turbo hoor Hans. Is gewoon elektronica die ervoor moet zorgen dat die motor door alle emissie eisen komt. Andere chip en je bent waarschijnlijk een heel eind.

Succes met zoeken :!:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 09 sep 2007, 22:39

Aha, thanks!
Waarschijnlijk is die andere VM (donker blauwe) verkocht!
voor €18500,- deze man heeft hem gekocht is 2003 voor €20500,- afschrijving slechts €2000,- in 4jaar, netjes..

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 09 sep 2007, 23:13

Nog wat foto's gevonden van de cosworth van vrijdag 8)

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14333.jpg[/img]

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14332.jpg[/img]

[img:372:280]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14331.jpg[/img]


[img:372:280]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14334.jpg[/img]

Ziet er als nieuw uit! :shock: 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 09 sep 2007, 23:40

:shock: dasb een mooi ding 8) die lijkt me wel wat zo van de foto's te zien, denk dat je daar redelijk mee uit de voeten kan :twisted:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 09 sep 2007, 23:51

net ff chekke op PH moet je deze eens zien 8)

Een Dax Rush cosworth 325pk 4wd :shock: grappig met AWD zie je niet vaak, maar is verkocht :cry:

http://www.pistonheads.com/sales/232208.htm

en dan deze, een "mooie" Dax Rush Cosworth:

http://www.pistonheads.com/sales/220563.htm

en de klapper van de week :shock: een Dax Rush met 600pk :twisted: V8:

http://www.pistonheads.com/sales/232643.htm

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 10 sep 2007, 08:16

Ik hou het voorlopig even bij deze.. 250pk is meer dan genoeg :wink:
Eigenlijk heb ik al mijn zinnen al op deze gezet, maarja toch maar even kijken vanavond naar die Dax 2ltr :roll:
Ik heb er echt zin! Alleen jammer dat het winter wordt.. en bij deze valt ook niks meer te verbeteren alles zit er al op!

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14335.jpg[/img]
fapfap :P

Nog even over dat turbogat, op het circuit rij ik bijna altijd over de 4000 toeren met de Mini meer tussen de 4500 en 7000 toeren dan heb je toch geen last van dat turbogat of mis ik iets.. :roll: turbo maakt wel overuren..

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 10 sep 2007, 08:53

Hans,

Ik ben benieuwd wat voor een dempers er onder de DAX geschroefd zitten.
Ik denk SPAX?

JeroenT
Berichten: 2232
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: Advies gevraagd.. Dax Cosworth Turbo

Bericht door JeroenT » 10 sep 2007, 10:55

Hans GP1630 schreef: En maandag ga ik naar een Dax Rush kijken in zeeland met een 2ltr 16v opel motor uit 2001 ziet er ook goed uit!
Hans, als het zo'n zelfde C20xe is dan lijkt het me sterk dat die uit 2001 is.
Deze blokken zijn tussen 1987 en 1994 veel gebouwd/gebruikt. Latere zijn best wel zeldzaam.

Je kan bovenop het blok redelijk makkelijk zien wat voor bouwjaar zo'n blok heeft. Als het geheel uiteraard nog origineel is.

[img:534:400]http://img154.imageshack.us/img154/8716/14195mr2.jpg[/img]

Daar waar het rode rondje zit, daar staat het jaartal.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 10 sep 2007, 12:04

Hans GP1630 schreef:.......

Nog even over dat turbogat, op het circuit rij ik bijna altijd over de 4000 toeren met de Mini meer tussen de 4500 en 7000 toeren dan heb je toch geen last van dat turbogat of mis ik iets.. :roll: turbo maakt wel overuren..
Hans, lees je nou wel wat ik allemaal typ?! :lol:
Turbogat is min of meer onafhankelijk van toerental.
Wat die jongen van de dax bedoelde is dat hij veel koppel bij lage toeren heeft en dus vanaf 2000rpm goed trekt, geloof ik ook gelijk, daar zijn turbomotoren tegenwoordig erg goed in. Maar als je bij 4000rpm bijvoorbeeld van het gas gaat voor de bocht, en bij uitkomen van de bocht op het gas gaat staan, dan moet je even een halve seconde (hopelijk minder) wachten en dan pakt hij pas weer goed op.
Ook dus met het spelen van het gas mid-corner is dat dus lastig, als je geen direkte gas-response hebt.
Snappie nou? :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 sep 2007, 12:13

je hebt 2 soorten gevoel van "turbo gaten" bedoeld Maik denk ik...1 is bv zoals ik op m'n oude cosworth seira had enorm merkbaar dan trapte je b.v. het gas in bij 2.000rpm en pas bij bv 4.000rpm kwam de turbo pas echt merkbaar opgang en kreeg je bijna een seconde daarna pas de echte forse duw/versnelling...
De turbo's van tegenwoordig spoelen vaak veel sneller op(vooral kleine turbo's natuurlijk) dus die enorme vertraging heb je niet meer zo, echter zodra je het gas loslaat vertraagd de turbo rotatie enorm, en dus ook de extra luchtdruk, zodra je ook al draait de motor b.v 4.000rpm weer op het gas gaat moet die turbo spoel toch weer op toeren komen door de uitlaat gassen en dus een kleine vertraging, maar met een kleine turbo valt daar goed mee te leven, went snel en meer koppel en dat in zo'n lichte auto :lol:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 10 sep 2007, 16:25

Ik snap maik :wink:
Ben zojuist even bij Beek auto racing geweest daar staan nu 2 Donkervoorts en 1 met de Cosworth Turbo motor 8) Even staan praten met die man en ook even naar driving-fun gewezen voor 19-september!
Hij zegt dat je goed op opletten met lekkage's en rookpluimen kost namelijk nogal wat zo'n Cosworth motortje.. Hij zegt dat ik die 2ltr opel motor moet nemen :? hangt goed aan het gas en mooi vermogens opbouw! Maarja die aardige man is ergens in de 60 en ik niet! :twisted:
Dus Cosworth wordt het! Goede verhalen gehoord erover.. al mochten we stemmen was het 1 tegen 8 voor de Cosworth! Proefrit zal het uitwijzen.. ik ga nu naar Zeeland voor de Dax met de 2ltr opel motor..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 sep 2007, 17:25

De Cosworth is een juweel met alle nadelen van dien :wink: De Cosworth schijnt niet heel bullit proof te zijn maar in hoeverre dat allemaal in relatie tot het ge(mis)bruik en onderhoud te maken heeft weet ik niet.

Is een 2.0 16 Turbo motor van Opel niets? Persoonlijk ging ik het liefst voor een VAG 20VT natuurlijk :D

Succes vandaag :!: 8)

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 10 sep 2007, 21:10

Hans,

Garrett T25 of T35 Turbo charger?
http://www.wrc-cosworth.org/tech/tuning/tuning.html

Ik ben benieuwd welke turbo erin zit.
T25 heeft dus veel minder 'lag'

Ik ben zo blij dat de Dax Rush (Super Seven) waar Hans naar is en gaat kijken er niet zo uitziet maar als een klassieke Seven.
Want zulke velgen en vierkante '2CV' koplampen kan mijn goedkeuring niet krijgen.

[img:519:640]http://www.daxcars.co.uk/rush/images/kit_003.jpg[/img]

Iemand toevallig ervaring met Spax dempers? Want die zitten waarschijnlijk onder de Dax-en.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 10 sep 2007, 22:02

Mathieu schreef: Iemand toevallig ervaring met Spax dempers? Want die zitten waarschijnlijk onder de Dax-en.
Spax is ook te verkrijgen voor de Elise, is men niet zo over te spreken, in het Elise/Speedster wereldje zijn Nitron's heilig. Ik heb zelf geen ervaring met Spax.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 10 sep 2007, 22:05

Idd spax verstelbare dempers zitten erop..
Ben net terug en alvast wel dat ik nieuwe schoenen moet kopen.. past allemaal net en met je tenen gas geven.. niet echt handig en de versnellingbak is kut althans de eerste versnelling.. veel te kort!! Deze had een omega versnellingsbak.. je merk wel dat dit een bouwpakketje is die eerste VM zit echt nog steeds het beste inelkaar!

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14149.jpg[/img]

Deze dus.

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14394.jpg[/img]

Dit was de Rush van vandaag let op de xenon koplampen :shock:

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14395.jpg[/img]

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14396.jpg[/img]

[img:534:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14397.jpg[/img]

Die versnellingbak nekt hem.. daar wordt ik geen vriendjes mee :?
ziet er verder goed uit rijd goed kleine trilling in het stuur maar dat kan balanseren van de banden zijn.. die ruitjes stof moet er natuurlijk gelijk uit :lol:

Heb ook nog foto's van de Cosworth ontvangen

[img:532:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14391.jpg[/img]

[img:532:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14392.jpg[/img]

[img:532:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14393.jpg[/img]

[img:372:280]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14245.jpg[/img]

Ja ik ben een zeikerd.. maarre.. jammer van dat kleppendeksel.. ik mis wat.. die geile tekst COSWORTH

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 sep 2007, 22:46

Je bent zeker een zeikerd :P

Maar gelijk heb je wel :D Misschien op Ebay wel te vinden. Wel ff een rooie 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 sep 2007, 23:00

Hoi zeikerd :lol:

die bovenste ziet er niet verkeerd uit, alleen dat interieur...hm

Die cosworth mist ook iets, maar misschien bevalt ie je goed, maar heb ze wel eens anders gezien.

is die motor wel uit een escort cosworth? of uit een ander type...strange

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 11 sep 2007, 10:23

Uit een Sierra geloof ik.. :roll:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 sep 2007, 12:52

Hans GP1630 schreef:Uit een Sierra geloof ik.. :roll:
hm...kan me mijn Siera Cosworth nog goed herinneren, die turbo was traag...en de kop anders dan de foto wat jij hebt geplaatst...maar misschien is dit een speciale kop :roll: ik heb dit nog niet eerder gezien, kan zijn dat het gewoon afgeflakt is(scheelt weer gewicht :wink: ik zou toch maar even wat cosworth info winnen om hard te kunnen maken wat voor motor het precies is :roll:

deze foto is trouwens de escort cosworth, maar daar zijn ook groene van? geloof ik.

[img:960:720]http://www.northamericancosworthspecial ... mage09.jpg[/img]
[img:532:400]http://www.newminiclub.nl/gallery/albums/58/14393.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 sep 2007, 13:07

Het is wel een cosworth blok hoor. Alleen onduidelijk welk type aangezien je dat altijd aan het kleppendeksel kon aflezen. Rode en groene hadden geloof ik grotere turbo's dan de laatste blauwe. Standaard vermogens tussen de 204 en 227pk :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 sep 2007, 13:40

Niels schreef:Het is wel een cosworth blok hoor. Alleen onduidelijk welk type aangezien je dat altijd aan het kleppendeksel kon aflezen. Rode en groene hadden geloof ik grotere turbo's dan de laatste blauwe. Standaard vermogens tussen de 204 en 227pk :wink:
Klopt die latere spoelden de turbo's ook sneller op..beter :wink:

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 11 sep 2007, 19:39

Ik meende dat het meest bullitproof Cosworthblok uit 1 van de sierra's kwam,maar weet niet welke.
Wel weet ik dat de laatste escort Cosworths de breedste powerband hadden door de eerder opspoelende kleinere turbo.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 11 sep 2007, 20:38

We merken het wel.. hij vraagt trouwens €25500,- voor deze, ik heb een bod gedaan van €20000,- maar zullen hoop ik eindigen op €22000,- flinke prijzen maar dat wordt er voor uit gegeven.. bij donkervoort is dit x 2!
Reeel bod of niet?! Maar natuurlijk eerst zien en rijden 8)

Mail vanwege de kleppendeksel:
Het is wel het originele deksel, maar ik heb de letters eruit gefreesd en laten spuiten in special paint (kwestie van smaak......)

Over de koelingsproblemen:
Radiator is goed voor 400PK en warmte van de motor wordt ook nog eens afgeleid door de verbreders aan beide zijden.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 12 sep 2007, 01:09

Vet man,

Burberry interieur in die Rush, dat moet áf gaan op het circuit zeg 8)

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 12 sep 2007, 08:52

Ligt het aan mij of ligt dat Cosworth blok schuin in die auto?

Nogmaals..voordat je 20.000E aan een dergelijk bouwpakketje gaat uitgeven zou ik eerst 20E investeren in Ron Champions boek "how to build a sportscar for less then XX pounds". Ik snap dat je niet aan de zelfbouw wil, maar dan krijg je iig een idee van wat je voor je geld krijgt. Dit meen ik serieus. Ik ben seven fan, heb veel ervaring met de zelfbouw van auto's, maar ik zou 20.000E nog te veel vinden voor een nieuwe Dax..laat staan voor aan afgeragde, op basis van dubieuze techniek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast