Andere aandrijving (FWD, AWD, RWD) een goed alternatief ?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Andere aandrijving (FWD, AWD, RWD) een goed alternatief ?
Zet even na te denken over Niels zijn RWD slippertje met de Z3 coupe.. Niels die overwegend ervaring heeft met FWD en AWD werd min of meer overvallen door een "giftige" reactie van RWD Z3 (mede schuld door teveel vertrouwen in vangnetjes). Hij kopt met de tekst RWD sucks in zijn auto topic. Allemaal met een knipoog natuurlijk. Maar ergens zal er wel een kern van waarheid inzitten en prefereert Niels eerder een FWD danwel AWD auto omdat hij daar meer vertrouwen in heeft. Een switch naar 1 van beide systemen lijkt niet ondenkbaar. Aan de andere kant heb je mensen die wel een keer "klaar" zijn met FWD en willen uitsluitend nog maar een RWD auto rijden en/of een AWD vanwege optimale tractie of juist iemand met een RWD die voor AWD kiest omdat hij dat veiliger danwel prettiger vind rijden.
Zou jij willen switchen ? of juist niet ? En ben je heel erg tevreden over het aandrijfsysteem wat je nu hebt ? Of maakt het aandrijfsysteem je echt helemaal niks uit ?
Geen flamedraadje/merkendraadje AWD vs RWD vs FWD AUB, maar gewoon aangeven wat je persoonlijke voorkeur is, uiteraard als het kan met een onderbouwing.
Zou jij willen switchen ? of juist niet ? En ben je heel erg tevreden over het aandrijfsysteem wat je nu hebt ? Of maakt het aandrijfsysteem je echt helemaal niks uit ?
Geen flamedraadje/merkendraadje AWD vs RWD vs FWD AUB, maar gewoon aangeven wat je persoonlijke voorkeur is, uiteraard als het kan met een onderbouwing.
Laatst gewijzigd door RVV op 08 sep 2007, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- volvoc30
- Berichten: 1097
- Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
- Locatie: Breda (parel van het zuiden!)
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Ligt helemaal aan de package. Mijn 318is heeft niet het vermogen om met de kont te kunnen sturen, dus in die hoedanigheid is ie niet beter dan een goede FWD. Het stuurt heel rustig dat wel. De vooras hoeft zich alleen maar bezig te houden met zijdelingse krachten van het insturen en heeft geen last van aandrijfreacties.
Bijkomend voordeel van RWD is de gewichtsverdeling. De transmissie kan netjes achter het blok, de aandrijfas en diff zitten achterin en zodoende klopt de balans veel beter.
Op het moment dat er flink vermogen moet worden losgelaten is AWD een stuk fijner. Maar bijv. een Audi S4 is ontzettend saai en lijkt net een FWD kwa wegligging. Maar bij een EVO klopt het weer helemaal.
Ik zie wel toekomst in actieve diff's die het vermogen verdelen per wiel.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat elk aandrijfconcept succesvol is zolang de auto met het gas valt te besturen. Een Peugeot 106 GTI kun je prima laten oversturen door van het gas te gaan, een EVO kan je prima laten driften en een BMW met een beetje por is goed met het gas te richten.
Bijkomend voordeel van RWD is de gewichtsverdeling. De transmissie kan netjes achter het blok, de aandrijfas en diff zitten achterin en zodoende klopt de balans veel beter.
Op het moment dat er flink vermogen moet worden losgelaten is AWD een stuk fijner. Maar bijv. een Audi S4 is ontzettend saai en lijkt net een FWD kwa wegligging. Maar bij een EVO klopt het weer helemaal.
Ik zie wel toekomst in actieve diff's die het vermogen verdelen per wiel.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat elk aandrijfconcept succesvol is zolang de auto met het gas valt te besturen. Een Peugeot 106 GTI kun je prima laten oversturen door van het gas te gaan, een EVO kan je prima laten driften en een BMW met een beetje por is goed met het gas te richten.
- Ti-Tourist (Erik)
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
- Locatie: 0348
Had eerst FWD. Nu RWD. Wil ook RWD blijven rijden.
Het heeft er denk ik veel mee te maken dat ik met een FWD een flinke klapper maakte een paar jaar geleden. Zodra ik in een FWD zit en hij begint te ondersturen, voel ik me er gewoon niet lekker bij. Vertrouwen is er niet. Met RWD was het eerst heel erg wennen, had er ook best een paar momentjes mee, maar nu na een goed jaar RWD wil ik eigenlijk niet anders meer. Ik voel de grens van de auto beter aan en reageren op onverwachte/nood situaties gaat voor m'n gevoel beter. Omgekeerde van Niels dus eigenlijk....
AWD zou ik best overwegen voor de toekomst, dat wel. FWD eigenlijk niet meer.
Het heeft er denk ik veel mee te maken dat ik met een FWD een flinke klapper maakte een paar jaar geleden. Zodra ik in een FWD zit en hij begint te ondersturen, voel ik me er gewoon niet lekker bij. Vertrouwen is er niet. Met RWD was het eerst heel erg wennen, had er ook best een paar momentjes mee, maar nu na een goed jaar RWD wil ik eigenlijk niet anders meer. Ik voel de grens van de auto beter aan en reageren op onverwachte/nood situaties gaat voor m'n gevoel beter. Omgekeerde van Niels dus eigenlijk....
AWD zou ik best overwegen voor de toekomst, dat wel. FWD eigenlijk niet meer.
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
AWD met een voorkeur voor achterwielaandrijving / licht overstuur op de grens graag. Zoals in een EVO.
FWD is leuk maar is ondertussen "saai" geworden. Wel lekker veilig en als een auto met gas los achter wat losjes wordt kan je met een FWD ook heerlijk spelen.
RWD is super maar ik houd altijd reserve in. Durf nooit helemaal met RWD ergens vol voor te gaan. Of ik ben heel bewust aan het driften of ik rijdt lijnen en houd reserve.
AWD met een voorkeur voor licht overstuur op de limiet zoals in m'n EVO RS vind ik super. Lekker speels en ook lekker veilig. Zowel in mn GT Turbo (voorkeur voor onderstuur) als in mn EVO durf ik er altijd / meer vol voor te gaan wanneer ik op een circuit bezig ben.
Mark.
FWD is leuk maar is ondertussen "saai" geworden. Wel lekker veilig en als een auto met gas los achter wat losjes wordt kan je met een FWD ook heerlijk spelen.
RWD is super maar ik houd altijd reserve in. Durf nooit helemaal met RWD ergens vol voor te gaan. Of ik ben heel bewust aan het driften of ik rijdt lijnen en houd reserve.
AWD met een voorkeur voor licht overstuur op de limiet zoals in m'n EVO RS vind ik super. Lekker speels en ook lekker veilig. Zowel in mn GT Turbo (voorkeur voor onderstuur) als in mn EVO durf ik er altijd / meer vol voor te gaan wanneer ik op een circuit bezig ben.
Mark.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
FWD is top en veilig zeker icm semi's op het circuit ligt ook verder aan de afstelling van je auto, een twingo met 300pk daar wil je geen FWD in hebben.. het ligt er heel erg aan hoeveel grip je heb, van de week diverse keren met een Lotus seven gereden gister 1 met 245/40/16inch achter en deze dingen hebben echt een enorme grip, ik weet dat een Z3 een listige auto is zeker op het circuit.. de meeste auto's die ik in de vangrail heb zien staan was een Z3 (kan ook aan de club liggen
de meeste begrijpen wel welke)
dus..tja.. weet het niet, heeft allebei wel wat.. (is wel leuker spelen met RWD)

dus..tja.. weet het niet, heeft allebei wel wat.. (is wel leuker spelen met RWD)
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Jaja, niet te snel achter elkaar op ok drukken. Ik weet het...
---
Ok, eerst twee posts tegenkomen, eentje wijzigen en eentje kwijtraken. Vage sh!t.
Kort gezegd: fwd, rwd, awd... voor iemand als ik niet boeiend.
---
Ok, eerst twee posts tegenkomen, eentje wijzigen en eentje kwijtraken. Vage sh!t.
Kort gezegd: fwd, rwd, awd... voor iemand als ik niet boeiend.
Laatst gewijzigd door allen op 08 sep 2007, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Voor mij alleen nog RWD. De rust in het stuur, het rustig gecontroleerd naar buiten komen van de kont op snelheid, en de levendige kont bij een dagje de hooligan uithangen... en hierbij nog steeds .. rust in het stuur.. . duidelijk genoeg voor mij. Aandrijving voorin is wrong wheel drive. AWD alleen als het gros van vermogen achter zit en alleen icm asociaal veel vermogen.
-
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
"ik heb een RWD en ik blijf graag RWD rijden."
Gestemd.
Ligt aan de auto maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan rwd. Ook al zijn er ook zeer goede fwd auto's (Civic Type R en MINI komen in mij op).
AWD heb ik geen ervaring mee, maar ik weet niet of dat wel iets voor mij is, zou het nog eens moeten proberen.
Gestemd.
Ligt aan de auto maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan rwd. Ook al zijn er ook zeer goede fwd auto's (Civic Type R en MINI komen in mij op).
AWD heb ik geen ervaring mee, maar ik weet niet of dat wel iets voor mij is, zou het nog eens moeten proberen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Maakt mij helemaal niks uit eerlijk gezegd, het totale package moet gewoon kloppen.
Je koopt geen M3 met FWD
Je koopt geen Evo met FWD
Je koopt geen M3 met AWD
Maar ook geen EVO met RWD.
Dus op iets als een EVO vind ik dat AWD heel goed tot zijn recht komt en met een M3 juist RWD. Totaal verschillende auto's.
Als ik een Nissan 1.3 boodschappenwagentje heb zal die FWD mij een worst wezen.
Voor het pure circuitwerk liefst RWD, maar zo'n EVO met 4WD zou ik ook wel eens een dagje in willen sturen, kan mij ook wel bekoren denk ik
Je koopt geen M3 met FWD
Je koopt geen Evo met FWD
Je koopt geen M3 met AWD
Maar ook geen EVO met RWD.
Dus op iets als een EVO vind ik dat AWD heel goed tot zijn recht komt en met een M3 juist RWD. Totaal verschillende auto's.
Als ik een Nissan 1.3 boodschappenwagentje heb zal die FWD mij een worst wezen.
Voor het pure circuitwerk liefst RWD, maar zo'n EVO met 4WD zou ik ook wel eens een dagje in willen sturen, kan mij ook wel bekoren denk ik

- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
- Miesjel
- Berichten: 2240
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Tot nu toe altijd in FWD gereden en heb er best veel van geleerd.
Ben nog lang niet uitgekeken. AWD vind ik wel aantrekkelijk momenteel.
Best grappig dat sommigen bij het horen van "FWD" automatisch al aan "onderstuur" denken, terwijl dat niet altijd hoeft..ook niet bij oudere fwd's.
Op 't eind ligt het nog altijd aan het totaalplaatje. Maar vooral aan diegene die achter het stuur zit.
Voorlopig blijf ik nog fwd rijden, beetje prutsen etc.
Ben nog lang niet uitgekeken. AWD vind ik wel aantrekkelijk momenteel.
Best grappig dat sommigen bij het horen van "FWD" automatisch al aan "onderstuur" denken, terwijl dat niet altijd hoeft..ook niet bij oudere fwd's.
Op 't eind ligt het nog altijd aan het totaalplaatje. Maar vooral aan diegene die achter het stuur zit.
Voorlopig blijf ik nog fwd rijden, beetje prutsen etc.
-
OnlineOpa
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
FWD valt zoiezo af voor mij. 8)
Rij nu een AWD met 50/50-verdeling en in sommige omstandigheden[nat/glad] is dat wel prettig, hoewel ik op een droog wegdek soms wel wat meer vermogen op de achterwielen zou willen, omdat de Sub dan toch teveel onderstuurd is.
Het mooiste zou dus een regelbaar DCCD zijn, waarmee je dus unlocked een verdeling van 35/65 hebt.
RWD kan ik ook nog steeds waarderen, ik heb vroegâh zat achterwielaandrijvers gehad.....2 BMW 323i's, Escort RS2000, Capri 2300, Alpine A310.
Die laatste was trouwens wel weer erg link met de motor achter de achteras en RWD.
Rij nu een AWD met 50/50-verdeling en in sommige omstandigheden[nat/glad] is dat wel prettig, hoewel ik op een droog wegdek soms wel wat meer vermogen op de achterwielen zou willen, omdat de Sub dan toch teveel onderstuurd is.
Het mooiste zou dus een regelbaar DCCD zijn, waarmee je dus unlocked een verdeling van 35/65 hebt.
RWD kan ik ook nog steeds waarderen, ik heb vroegâh zat achterwielaandrijvers gehad.....2 BMW 323i's, Escort RS2000, Capri 2300, Alpine A310.
Die laatste was trouwens wel weer erg link met de motor achter de achteras en RWD.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
zegt hij die naar een RWD lotus 7 type car aan het kijken isHans GP1630 schreef:Allemaal RWD fappers hiero.. waar blijven de FWD helden!?

you grow up you buy a RWD car 8)
Ik heb een aantal(ook inruilers) FWD cars gehad waar je lekker mee kunt crossen, lekker "veilig"
Ik heb een aantal 4WD cars gehad waaronder 2x Impreza's , 6x Sunny GTI-R, stuk of 4 Lancia Delta's Turbo's en EVO, en een paar 4wd andere modellen geprobeerd.
Maar RWD feels best for a sporty driver, niet het veiligst maar wel het puurst qua stuurmans auto zoals je een auto hoort te hebben vind ik, en dat terwijl ik niet eens continu moet scheuren, daarbij als je een simpele donut of 180% draai wilt doen ist vrij simpel

Bij die 4wd rally cars past het systeem wel goed.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Dennis van der Schoot
- Berichten: 1573
- Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
- Locatie: Tilburg
Heb een aantal jaren in een Clio Williams gereden (FWD),verschrikkelijk veel plezier mee gehad,alles klopte aan die auto.
Sinds een paar jaar een Clio V6 (RWD),gaat ook lekker
.
Twee totaal verschillende concepten,maar voor normaal woon-werk-straatgebruik maakt het niet zoveel uit.
Op het circuit is het wel nog leuker rijden met de v6 dan met de Willie.
Sinds een paar jaar een Clio V6 (RWD),gaat ook lekker

Twee totaal verschillende concepten,maar voor normaal woon-werk-straatgebruik maakt het niet zoveel uit.
Op het circuit is het wel nog leuker rijden met de v6 dan met de Willie.