Andere aandrijving (FWD, AWD, RWD) een goed alternatief ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Veranderen van aandrijving of niet ?

Ik heb een FWD en ik wil graag een RWD.
7
10%
Ik heb een FWD en ik wil graag een AWD.
1
1%
Ik heb een FWD en blijf graag FWD rijden.
1
1%
Ik heb een AWD en ik wil graag een RWD.
3
4%
Ik heb een AWD en ik wil graag een FWD.
0
Geen stemmen
Ik heb een AWD en ik blijf graag AWD rijden.
11
16%
Ik heb een RWD en ik wil graag een FWD.
2
3%
Ik heb een RWD en ik wil graag een AWD.
1
1%
ik heb een RWD en ik blijf graag RWD rijden.
30
43%
Het maakt me echt helemaal niks uit wel aandrijfsysteem ik kies. Als de auto maar goed genoeg is
13
19%
 
Totaal aantal stemmen: 69

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Andere aandrijving (FWD, AWD, RWD) een goed alternatief ?

Bericht door RVV » 08 sep 2007, 14:46

Zet even na te denken over Niels zijn RWD slippertje met de Z3 coupe.. Niels die overwegend ervaring heeft met FWD en AWD werd min of meer overvallen door een "giftige" reactie van RWD Z3 (mede schuld door teveel vertrouwen in vangnetjes). Hij kopt met de tekst RWD sucks in zijn auto topic. Allemaal met een knipoog natuurlijk. Maar ergens zal er wel een kern van waarheid inzitten en prefereert Niels eerder een FWD danwel AWD auto omdat hij daar meer vertrouwen in heeft. Een switch naar 1 van beide systemen lijkt niet ondenkbaar. Aan de andere kant heb je mensen die wel een keer "klaar" zijn met FWD en willen uitsluitend nog maar een RWD auto rijden en/of een AWD vanwege optimale tractie of juist iemand met een RWD die voor AWD kiest omdat hij dat veiliger danwel prettiger vind rijden.

Zou jij willen switchen ? of juist niet ? En ben je heel erg tevreden over het aandrijfsysteem wat je nu hebt ? Of maakt het aandrijfsysteem je echt helemaal niks uit ?

Geen flamedraadje/merkendraadje AWD vs RWD vs FWD AUB, maar gewoon aangeven wat je persoonlijke voorkeur is, uiteraard als het kan met een onderbouwing.
Laatst gewijzigd door RVV op 08 sep 2007, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 08 sep 2007, 14:50

Awd heb ik en blijft het ook,simpel omdat deze auto niet meer weg gaat.
Fwd heb ik gehad;onderstuur...,alhoewel het bij de nieuwere fwd's zoals de focus RS toch goed schijnt te zijn.
Geen ervaring met rwd.

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 08 sep 2007, 14:58

Ik heb overwegend het meeste ervaring met AWD en FWD en als ik zie dat een goede FWD'er vaak het snot onder de ogen vandaan rijdt van een RWD'er maakt me het voor daily driver geen zak uit. Zolang een auto maar redelijk vlot is. Voor pure DF is een RWD wel mijn persoonlijke favoriet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 sep 2007, 15:10

RWD for me, heb ook ervaringen met de andere systemen maar RWD geeft toch het beste gevoel/lichte directe besturing? in elk geval een btrouwbare eerlijke besturing en gevoel van sturen.
Het is dan wel niet het veiligste maar geeft voor mij het beste stuurgevoel.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 08 sep 2007, 15:13

Ligt helemaal aan de package. Mijn 318is heeft niet het vermogen om met de kont te kunnen sturen, dus in die hoedanigheid is ie niet beter dan een goede FWD. Het stuurt heel rustig dat wel. De vooras hoeft zich alleen maar bezig te houden met zijdelingse krachten van het insturen en heeft geen last van aandrijfreacties.
Bijkomend voordeel van RWD is de gewichtsverdeling. De transmissie kan netjes achter het blok, de aandrijfas en diff zitten achterin en zodoende klopt de balans veel beter.
Op het moment dat er flink vermogen moet worden losgelaten is AWD een stuk fijner. Maar bijv. een Audi S4 is ontzettend saai en lijkt net een FWD kwa wegligging. Maar bij een EVO klopt het weer helemaal.

Ik zie wel toekomst in actieve diff's die het vermogen verdelen per wiel.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat elk aandrijfconcept succesvol is zolang de auto met het gas valt te besturen. Een Peugeot 106 GTI kun je prima laten oversturen door van het gas te gaan, een EVO kan je prima laten driften en een BMW met een beetje por is goed met het gas te richten.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 08 sep 2007, 15:29

Had eerst FWD. Nu RWD. Wil ook RWD blijven rijden.

Het heeft er denk ik veel mee te maken dat ik met een FWD een flinke klapper maakte een paar jaar geleden. Zodra ik in een FWD zit en hij begint te ondersturen, voel ik me er gewoon niet lekker bij. Vertrouwen is er niet. Met RWD was het eerst heel erg wennen, had er ook best een paar momentjes mee, maar nu na een goed jaar RWD wil ik eigenlijk niet anders meer. Ik voel de grens van de auto beter aan en reageren op onverwachte/nood situaties gaat voor m'n gevoel beter. Omgekeerde van Niels dus eigenlijk....

AWD zou ik best overwegen voor de toekomst, dat wel. FWD eigenlijk niet meer.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 08 sep 2007, 15:40

AWD met een voorkeur voor achterwielaandrijving / licht overstuur op de grens graag. Zoals in een EVO.

FWD is leuk maar is ondertussen "saai" geworden. Wel lekker veilig en als een auto met gas los achter wat losjes wordt kan je met een FWD ook heerlijk spelen.

RWD is super maar ik houd altijd reserve in. Durf nooit helemaal met RWD ergens vol voor te gaan. Of ik ben heel bewust aan het driften of ik rijdt lijnen en houd reserve.

AWD met een voorkeur voor licht overstuur op de limiet zoals in m'n EVO RS vind ik super. Lekker speels en ook lekker veilig. Zowel in mn GT Turbo (voorkeur voor onderstuur) als in mn EVO durf ik er altijd / meer vol voor te gaan wanneer ik op een circuit bezig ben.

Mark.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 sep 2007, 16:13

"Het maakt me echt helemaal niks uit wel aandrijfsysteem ik kies. Als de auto maar goed genoeg is"
Heb ik gekozen.
Als de auto me naar de zin is boeit het mij helemaal niets.

Robin
Berichten: 55104
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 08 sep 2007, 16:14

fwd vind ik eigenlijk altijd saai, rwd heerst mits een goed chassis + motorisering, awd a la 997TT, EVO of R8:prima

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 sep 2007, 16:31

FWD is top en veilig zeker icm semi's op het circuit ligt ook verder aan de afstelling van je auto, een twingo met 300pk daar wil je geen FWD in hebben.. het ligt er heel erg aan hoeveel grip je heb, van de week diverse keren met een Lotus seven gereden gister 1 met 245/40/16inch achter en deze dingen hebben echt een enorme grip, ik weet dat een Z3 een listige auto is zeker op het circuit.. de meeste auto's die ik in de vangrail heb zien staan was een Z3 (kan ook aan de club liggen :lol: de meeste begrijpen wel welke)

dus..tja.. weet het niet, heeft allebei wel wat.. (is wel leuker spelen met RWD)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 08 sep 2007, 16:34

Jaja, niet te snel achter elkaar op ok drukken. Ik weet het...

---

Ok, eerst twee posts tegenkomen, eentje wijzigen en eentje kwijtraken. Vage sh!t.
Kort gezegd: fwd, rwd, awd... voor iemand als ik niet boeiend.
Laatst gewijzigd door allen op 08 sep 2007, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 08 sep 2007, 16:35

Edit :wink:

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 08 sep 2007, 16:44

Voor mij alleen nog RWD. De rust in het stuur, het rustig gecontroleerd naar buiten komen van de kont op snelheid, en de levendige kont bij een dagje de hooligan uithangen... en hierbij nog steeds .. rust in het stuur.. . duidelijk genoeg voor mij. Aandrijving voorin is wrong wheel drive. AWD alleen als het gros van vermogen achter zit en alleen icm asociaal veel vermogen.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 08 sep 2007, 16:49

AWD. Met ooit eens een RWD speeltje ernaast :)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 08 sep 2007, 17:27

Ligt een beetje aan de auto wat me voorkeur betreft, kan eigenlijk RWD heel goed waarderen, maar schat de kans dat de volgende auto AWD best groot (EVO RS/STI DCCD).

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 08 sep 2007, 17:39

"ik heb een RWD en ik blijf graag RWD rijden."
Gestemd.
Ligt aan de auto maar over het algemeen geef ik de voorkeur aan rwd. Ook al zijn er ook zeer goede fwd auto's (Civic Type R en MINI komen in mij op).
AWD heb ik geen ervaring mee, maar ik weet niet of dat wel iets voor mij is, zou het nog eens moeten proberen.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 08 sep 2007, 17:54

RWD nu en in de toekomst.
Haal mijn DF op het circuit en wil daar me zelf verder rij technisch ontwikkelen. Dan ben je wel op (het niet altijd veilige) RWD aan gewezen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 08 sep 2007, 18:07

Maakt mij helemaal niks uit eerlijk gezegd, het totale package moet gewoon kloppen.

Je koopt geen M3 met FWD
Je koopt geen Evo met FWD

Je koopt geen M3 met AWD
Maar ook geen EVO met RWD.

Dus op iets als een EVO vind ik dat AWD heel goed tot zijn recht komt en met een M3 juist RWD. Totaal verschillende auto's.

Als ik een Nissan 1.3 boodschappenwagentje heb zal die FWD mij een worst wezen.

Voor het pure circuitwerk liefst RWD, maar zo'n EVO met 4WD zou ik ook wel eens een dagje in willen sturen, kan mij ook wel bekoren denk ik :)

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 08 sep 2007, 18:12

Ik ben RWD-dedicated :)
Alle 3 m'n auto's zijn nu RWD en ik wil nooit meer iets anders! (tot er een Veyron komt, dan ga ik over op AWD :D).
(moet wel nodig die wanli's eens onder de achterkant van m'n touring afhalen voor ik een artikeltje 5 te pakken heb ;))

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 08 sep 2007, 18:15

Allemaal RWD fappers hiero :lol: .. waar blijven de FWD helden!?

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 08 sep 2007, 18:35

Tot nu toe altijd in FWD gereden en heb er best veel van geleerd.
Ben nog lang niet uitgekeken. AWD vind ik wel aantrekkelijk momenteel.
Best grappig dat sommigen bij het horen van "FWD" automatisch al aan "onderstuur" denken, terwijl dat niet altijd hoeft..ook niet bij oudere fwd's.
Op 't eind ligt het nog altijd aan het totaalplaatje. Maar vooral aan diegene die achter het stuur zit.

Voorlopig blijf ik nog fwd rijden, beetje prutsen etc.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 08 sep 2007, 18:46

FWD valt zoiezo af voor mij. 8)

Rij nu een AWD met 50/50-verdeling en in sommige omstandigheden[nat/glad] is dat wel prettig, hoewel ik op een droog wegdek soms wel wat meer vermogen op de achterwielen zou willen, omdat de Sub dan toch teveel onderstuurd is.
Het mooiste zou dus een regelbaar DCCD zijn, waarmee je dus unlocked een verdeling van 35/65 hebt.

RWD kan ik ook nog steeds waarderen, ik heb vroegâh zat achterwielaandrijvers gehad.....2 BMW 323i's, Escort RS2000, Capri 2300, Alpine A310.
Die laatste was trouwens wel weer erg link met de motor achter de achteras en RWD. :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 08 sep 2007, 18:51

Hans GP1630 schreef:Allemaal RWD fappers hiero :lol: .. waar blijven de FWD helden!?
zegt hij die naar een RWD lotus 7 type car aan het kijken is :lol:

you grow up you buy a RWD car 8)

Ik heb een aantal(ook inruilers) FWD cars gehad waar je lekker mee kunt crossen, lekker "veilig"

Ik heb een aantal 4WD cars gehad waaronder 2x Impreza's , 6x Sunny GTI-R, stuk of 4 Lancia Delta's Turbo's en EVO, en een paar 4wd andere modellen geprobeerd.

Maar RWD feels best for a sporty driver, niet het veiligst maar wel het puurst qua stuurmans auto zoals je een auto hoort te hebben vind ik, en dat terwijl ik niet eens continu moet scheuren, daarbij als je een simpele donut of 180% draai wilt doen ist vrij simpel :lol: nadelen zijn er zeker, maar ik kies er voor, al mis ik wel eens 4wd of sommige ondergronden en 4wd komt zeker second best! maar kijk bv naar Porsche de GT3 auto's only RWD de GT2 ook terwijl er een enorm vermogen inzit maar toch slopen ze de 4wd eraf en maken het RWD maar ieder z'n ding,

Bij die 4wd rally cars past het systeem wel goed.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 08 sep 2007, 19:09

Robin schreef:fwd vind ik eigenlijk altijd saai, rwd heerst mits een goed chassis + motorisering, awd a la 997TT, EVO of R8:prima
FWD is niet persé altijd saai, maar ik ben toch geneigd bij RWD te blijven nu ik dat een jaar of 5 rijdt. AWD inderdaad op die genoemde auto's ook een prima alternatief.

Gebruikersavatar
Dennis van der Schoot
Berichten: 1573
Lid geworden op: 12 mei 2007, 11:51
Locatie: Tilburg

Bericht door Dennis van der Schoot » 09 sep 2007, 09:30

Heb een aantal jaren in een Clio Williams gereden (FWD),verschrikkelijk veel plezier mee gehad,alles klopte aan die auto.
Sinds een paar jaar een Clio V6 (RWD),gaat ook lekker :D .
Twee totaal verschillende concepten,maar voor normaal woon-werk-straatgebruik maakt het niet zoveel uit.
Op het circuit is het wel nog leuker rijden met de v6 dan met de Willie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CRZ, erwin20vt, EvdP, Fabian, Google [Bot], GRzep, KoenM en 12 gasten