BPM eindelijk gaan ze er nu serieus mee aan de slag...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

BPM eindelijk gaan ze er nu serieus mee aan de slag...

Bericht door GTRene » 07 sep 2007, 10:36

Hoorde vandaag op het nieuws dat het nu toch echt gaat gebeuren, weliswaar in te kleine stapjes maar 6,5 % BPM per jaar zodat tijdens de kabinets periode 25%BPM eraf is...er is iemand die wil 25% wat ook mooier zou zijn, immers 6,5%BPM merken ze niet veel van in de showroom zo wordt gezegd.

Maar het komt op gang...2012 willen ze echter daarvoor in de plaats kilometer heffing invoeren maarja, dat is wel meer fair, de gebruiker betaald... :roll:

René

Bericht door René » 07 sep 2007, 11:42

Mooi, nog een paar jaar doorrijden in die stokbroodstrijder van mij (die is toch al niks meer waard) en dan maar eens een knappe wagen aanschaffen :D

GTRene

Bericht door GTRene » 07 sep 2007, 11:48

RVV

Bericht door RVV » 07 sep 2007, 12:10

René schreef:Mooi, nog een paar jaar doorrijden in die stokbroodstrijder van mij (die is toch al niks meer waard) en dan maar eens een knappe wagen aanschaffen :D
Nou inderdaad, een goede reden voor mij om de 325i touring voorlopig maar te houden, die is nu toch geen ruk meer waard. Afschrijving heb ik niet meer met dat ding.

Marc R

Bericht door Marc R » 07 sep 2007, 12:11

Is zo te zien weer lood om oud ijzer,met als einddoel een hogere belasting.

BPM omlaag MRB omhoog EN rekeningrijden dr bij....hadsikidee,weer geneukt.

Joy

Bericht door Joy » 07 sep 2007, 12:21

Marc RS4 schreef:Is zo te zien weer lood om oud ijzer,met als einddoel een hogere belasting.

BPM omlaag MRB omhoog EN rekeningrijden dr bij....hadsikidee,weer geneukt.
Precies. Het is geen cadeautje. Uiteindelijk blijven de autobelastingen precies hetzelfde of zelfs iets duurder. Dan hebben de mensen die weinig tot geen km's rijden een voordeel, de rest van het wagenpark krijgt gewoon hogere kosten aan zijn broek.

RVV

Bericht door RVV » 07 sep 2007, 12:28

Ik ben voor, want ik kies er bewust voor om met mijn "fun" auto die duur is weinig te rijden. Dat je dan veel voor het bezit moet betalen vind ik niet in verhouding staan.. Moet ik voor kilometers betalen dmv hogere brandstof prijzen.. of hogere wegenbelasting dan heb ik daar minder moeite mee.

Alleen zoals ik al eerder schreef het vooruitzicht dat over vier jaar de BPM volledig zal zijn afgeschaft dus prijzen ca 20 tot 25 % lager zijn, zal voor mij een reden zijn om de komende 4 jaar geen nieuwe auto meer te kopen.

Marc R

Bericht door Marc R » 07 sep 2007, 12:28

Ja duidelijk, het is gewoon een belastingverhoging voor iedereen alleen mensen die niet zoveel rijden die hoeven iets minder erbij te betalen dan anderen.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 sep 2007, 12:53

groot negatief punt is wel dat de wegenbelasting weer omhoog schijnt te gaan?! dat snap ik niet, gooi dan iets bij de branstof op dan is het nog de gebruiker betaald maar als je je auto niet wilt gebruiken betaal je wel wegenbelasting voor algemene doeleinden...niet echt fair! immers ze willen zogenaamd stimuleren dat mensen minder rijden :roll: minder rijden wordt dan beloond...euh niet in het geval van wegenbelasting.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 07 sep 2007, 12:59

Benzine nog duurder maken werkt benzinetoerisme in de hand, gaat iedereen over de grens tanken en lopen ze alsnog inkomsten mis.

Verder is het hier natuurlijk nooit goed. BPM is kut, als er wat aan gedaan wordt is het kut. Huidige wegenbelasting is kloten, kilometer heffing al helemaal.
Laten we autorijden gewoon gratis maken, inclusief de benzine. Kijken hoe lang je dat mooi vindt (ongeveer 20seconden denk ik).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 sep 2007, 13:05

Gisteren stond het hier al in de krant, maar daar stond in dat de MRB juist ook afgeschaft zou worden en daar kmheffing voor in de plaats? Maar daar waren ze nog niet helemaal uit geloof ik, bang dat ze anders weer te veel zouden verliezen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 07 sep 2007, 13:09

Ik ga echt niet over de grens tanken hoor :)

Ondanks nog wat haken en ogen ben ik hier al jaren een groot voorstander van.

Wat hierboven ook al gezegd wordt, het komt autoliefhebbers/verzamelaars ten goede.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 07 sep 2007, 14:18

Ook met terugwerkende kracht?
Voel je je toch een beetje genaaid, net een nieuwe wagen gekocht.
Toch 714 euro teveel betaald.. puur belasting :?
Maar goed, het blijft voor zover ik begrepen heb bij 25% steken. En die overige 75% dan? En WEL rekeningrijden invoeren terwijl er ook nog 75% BPM overblijft.
Ik meende dat de afspraak was BPM weg rekeningrijden invoeren.
Althans volgensmij worden we snoeihard genaaid door Koos :| !

GTRene

Bericht door GTRene » 07 sep 2007, 15:09

:lol: die Bugg Veyron rijder met z'n bijna 500.000,-euro BPM...maarja die lui zullen het wel kunnen dragen maar als daar 25% vanaf zou gaan das toch al 125.000,-euro :shock: en 6,5% is al 32.500,-euro weg gegooid...ohnee dat komt ten algemene gelde...euh...als er niet teveel graaiers zijn en misrekeningen en boten van Beatrix die al vanaf haar 18d jaar onderhouden wordt door de marine...lees belastingbetalers met als argument we hebben het haar gegeven dus betalen wij het onderhoud! heb nog nooit zoiets doms gehoord...je zou iemand maar een auto geven en die persoon die dat weggeeft zit de rest van dat auto leven vast aan duur onderhoud(de boot meer dan 100.000,-euro per jaar en uitschieters naar 300.000,-euro in gods naam waar zijn we mee bezig en wat kan er veel verbeterd worden :idea:

wjn

Bericht door wjn » 07 sep 2007, 16:09

Wordt die resterende 75% BPM met het invoeren van rekeningrijden in één keer afgeschaft of zo? Of blijft die onder het motto rekeningrijden doe je alleen op de snelweg, dus voor de overige wegen moet je blijven betalen?
Wegenbelasting omhoog --> "vooruitziende" blik vanwege de grotere druk op sluipwegen (zie Duitsland)?

Eerst zien, dan geloven...

Rebel

Bericht door Rebel » 07 sep 2007, 20:20

Ik vind het allemaal prima. Ik zie het wel.
Degene die zich nu al rijk rekenen kunnen straks misschien raar opkijken.

Ik hoop in ieder geval niet, dat de totaal kosten van het autorijden goedkoper gaan worden. Dat zou voor nog meer verkeer en minder parkeerplaatsen zorgen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 08 sep 2007, 16:22

Dennis Cavallino schreef:Ik ga echt niet over de grens tanken hoor :)

Ondanks nog wat haken en ogen ben ik hier al jaren een groot voorstander van.

Wat hierboven ook al gezegd wordt, het komt autoliefhebbers/verzamelaars ten goede.
Ik lekker wel, is maar een paar kilometer hier vandaan en scheelt vaak meer dan 10 cent per liter :) Plus dat mijn auto alleen maar Shell lust en niet die knakenzooi van de Argos hier in het dorp.

Dexter

Bericht door Dexter » 11 sep 2007, 07:22

Het Rekeningrijden komt er nu echt aan! (zeggen ze dan toch....:wink:)
En dus is de beprijzing bekend gemaakt:
- 3 cent per kilometer voor alle wegen
- 11 cent per kilometer voor rijden in de spits

Bij een gemiddeld kilometrage van 1000 km in de maand is dat voor het 'gewone' rijden dan 30 Euro en als je daarvan 500 km in de spits rijdt kom je uit op 70 Euro per maand.
Bij 2000 km is dat 60 Euro en met een aandeel van 500 'spits km's' kom je op 100 Euro per maand.
Bij 3000 km is dat 90 Euro en met een aandeel van 500 'spits km's' kom je op 130 Euro per maand.
Ter vergelijking: Ik rij nu 3400 km per maand en betaal 122 Euro motorrijtuigenbelasting, maar moet dat ook betalen als ik 1000 km of 2000 km of 5000 km in de maand rij.
Bij 3400 km wordt dat 102 Euro en met een aandeel van 500 'spits km's' kom ik op 142 Euro per maand.
Ik heb hierin geen rekening gehouden met het (wel geleidelijk dalende) aandeel van de BPM wat ik nog in de waarde van mijn auto heb zitten en wat dan als verloren mag worden beschouwd.
Tevens ben ik niet zo blij met het feit dat er een transponder in je auto moet worden gebouwd waardoor ze al je kilometers precies bij kunnen houden.
Technisch moet het dan ook mogelijk zijn om je trajectsnelheid te berekenen (is nog makkelijker incasseren voor Ome Koos), om je privé of zakelijke kilometers te controleren en nog erger om bij te houden wanneer je auto waar geweest is.
Die stap is veel dichterbij dan we denken ben ik bang en het begint hiermee in Nederland steeds meer op een Orwelliaanse samenleving te lijken.
Big Brother is watching you! :(

Hans

Bericht door Hans » 11 sep 2007, 07:59

Ik dacht dat de insteek van de overheid was om het gebruik te belasten, nu gaan ze wat van de BPM afdoen wat weer dubbel en dwars terug komt via de verhoging van de houderschapsbelasting. Straks hebben ze kilometerheffing, houderscahpsbelasting en (iets minder dan nu) BPM. Plus wat Dexter zegt, een kastje in de auto waarmee de overheid precies kan zien waar je bent (geweest) en hoe hard je heb gereden. En dat laatste is voor Koos een natte droom. Ook zal het wel mogelijk zijn om via die kastjes op een heel gemakkelijke manier *ISA te introdiceren.

* http://www.swov.nl/rapport/R-2004-05.pdf

Dexter

Bericht door Dexter » 11 sep 2007, 08:19

Hans, deze beprijzing is vastgesteld uitgaande van de situatie waarbij de BPM en motorrijtuigenbelasting zijn verdwenen.
Dat de BPM in de aanloop naar het rekeningrijden eerst wat zakt en de motorrijtuigenbelasting eerst wat omhoog gaat is dus een tijdelijke maatregel.

Uiteinedlijk is het dus wel een situatie waarbij de gebruiker betaalt....:wink:

Voor wat betreft ISA (Intelligente Snelheids Aanpassing) denk ik dat Nederland ook hierin een voortrekkersrol gaat vervullen binnen 'Europa'.
Wij zijn klein en hebben de technologische mogelijkheden om een ideale proeftuin te zijn voor de rest van Europa.
Dus kijk ik er niet zo gek van op als dat ook op 'korte' termijn gaat gebeuren.
Vooral omdat er in het rapport het volgende staat:
Het paradoxale van ISA is dat de maatregel tegelijkertijd zeer nabij en zeer veraf is. ISA is nabij, bijna tastbaar, bijna 'aanwezig', omdat er vele proeven mee gedaan zijn, omdat veiligheidsexperts de maatregel al als oplossing 'omarmen', omdat er veel over gesproken wordt, omdat de voor ISA
benodigde technologie, zoals een GPS-systeem en digitale kaarten van het wegennet, deels al in sommige auto’s wordt ingebouwd, en omdat intelligente snelheidsbegrenzing al onderdeel is van in gebruik zijnde systemen zoals cruise control. Tegelijkertijd is ISA in tijd en uitwerking nog
'veraf': zonder Europese wettelijk vastgelegde kwaliteitseisen en zonder afspraken met de auto-industrie maakt het systeem in de komende vijftien jaar weinig kans op brede (vrijwillige of verplichte) invoering.

Indien er echter in de komende jaren geen duidelijkheid komt over Europese wetgeving, kan de overheid ook zelfstandig bevorderen dat ISA-technologie snel, goed en uniform op de Nederlandse markt verschijnt.
Het implementatietraject zou de volgende stappen kunnen omvatten:
− De Ministeries van Verkeer en Waterstaat, Justitie, en VROM stemmen af over de financiën ten behoeve van ISA.
− De overheid stelt in overleg met de industrie voorlopige normen op voor de kwaliteit van een digitale kaart in Nederland en draagt mede zorg voor de aanmaak van deze kaart.
− De overheid rust de eigen voertuigvloot standaard uit met ISA en bevordert via subsidies de (commerciële) aanschaf en het gebruik van ISA bij grote voertuigvloten in Nederland.
− Overheid, verzekeringsmaatschappijen en verkeersveiligheidsinstellingen zoeken naar mogelijkheden om de aanschaf en het vrijwillig gebruik van ISA bij automobilisten te bevorderen.
Het verdient aanbeveling bij de ontwikkeling van dit implementatietraject aansluiting te zoeken bij andere EU-landen die actief zijn op dit gebied. Dit zijn met name Zweden, Groot-Brittannië, en België.

Ze zijn er gewoon allang mee bezig maar wachten alleen nog even het juiste moment van introductie af.

Hans

Bericht door Hans » 11 sep 2007, 09:36

Dexter schreef:Hans, deze beprijzing is vastgesteld uitgaande van de situatie waarbij de BPM en motorrijtuigenbelasting zijn verdwenen.
Dat de BPM in de aanloop naar het rekeningrijden eerst wat zakt en de motorrijtuigenbelasting eerst wat omhoog gaat is dus een tijdelijke maatregel.

Ik hoop het, maar in tijdelijke maatregelen van de overheid geloof ik niet meer. Kwartje van Kok en wegenbelasting (houderschapsbelasting) zouden ook maar tijdelijk zijn. Verder heeft Peijs ooit eens aangeven dat de houdersschaps belasting en de BPM nooit helemaal zouden verdwijnen daar de overheid altijd een instrument wilde hebben om de boel bij te sturen. (wat dat ook mag betekenen)

Andre

Bericht door Andre » 11 sep 2007, 10:07

Als ISA komt in nederland. Vindt ik alleen een charade 0.9i 3 cil nog interessant.

De autohandel kan gewoon zijn deuren sluiten. Die kan dan niet meer bestaan.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 11 sep 2007, 10:13

Tijdelijk is een zwak excuus om het er door te krijgen. Later blijft het toch zo. net als idd met dat kwartje...

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 11 sep 2007, 10:27

Andre schreef:Als ISA komt in nederland. Vindt ik alleen een charade 0.9i 3 cil nog interessant.

De autohandel kan gewoon zijn deuren sluiten. Die kan dan niet meer bestaan.
Mwoah, ik denk dat het juist interessanter gaat worden met een verschuiving in autoland. De truc wordt dan dat je nergens OOIT onder de ISA snelheid komt te rijden. Volgens mij moet je dan nog her en der goed hoeken..bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom.

Andre

Bericht door Andre » 11 sep 2007, 10:37

Gaat in januari 2008 dan het eerste porsie bpm eraf?

Plaats reactie